Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Hoe kun je voorkomen dat je te weinig inkomstenbelasting aan de belasting betaalt?

Laatmemetrust
12-07-2009, 00:02

Hoe kan je voorkomen dat je te weinig inkomstenbelasting aan de belastingdienst betaalt? Ik verdien dit jaar samen met mijn man 47000 euro. En ik ben bang dat mijn werkgever te weinig inkomstenbelasting inhoudt, waardoor ik aan het einde van het jaar de inkomstenbelasting die niet betaalt is door mijn werkgever moet terugbetalen.

Laatmemetrust
12-07-2009, 00:22
Jammer dat er mensen zijn die het bekijken en niemand die reageert. :(

Experience
12-07-2009, 00:56
Vraag eens aan je werkgever hoe dat zit.

Laatmemetrust
12-07-2009, 01:28
Vraag eens aan je werkgever hoe dat zit. Die weet het niet. Hij zei dat ik de inkomstenbelasting moest contacteren en dat heb ik gedaan, maar elke medewerker vertelt weer wat anders.

soussgirl
12-07-2009, 02:14

Salaam aleikom, Je kan niet meer dan allert zijn op wat er ingehouden wordt op jullie inkomen. Inkomstenbelasting wordt pas verrekend op het moment van aangifte, ik weet echt niet welke middelen er zijn om te voorkomen dat je te weinig betaalt. In principe betaal jij en je man indirect inkomstenbelasting via de werkgever, dus jij hebt er geen zicht op, behalve of loonheffingskorting is toegepast of niet. Is dit wel het geval, maar had dat niet zo moeten zijn dan moet je direct actie ondernemen richting de salarisadministratie. Mochten jullie bepaalde toeslagen ontvangen adviseer ik je om het gezamenlijke inkomen altijd met 10 % hoger in te schatten, zo voorkom je dat je naderhand terug moet betalen. Misschien krijg je maandelijks iets minder, maar na berekening krijg je alles terug waar je recht op hebt. Dit is (denk ik, wa Allaho a3lem), de enige plek waarbij je kunt voorkomen dat je geld schuldig bent (incl. rente). Moge Allah je helpen bij het vinden van het antwoord inshaAllah. Succes, wa aleikomo salaam wa rahmatolah, Soussgirl

Laatmemetrust
12-07-2009, 03:11
Salaam aleikom, Je kan niet meer dan allert zijn op wat er ingehouden wordt op jullie inkomen. Inkomstenbelasting wordt pas verrekend op het moment van aangifte, ik weet echt niet welke middelen er zijn om te voorkomen dat je te weinig betaalt. In principe betaal jij en je man indirect inkomstenbelasting via de werkgever, dus jij hebt er geen zicht op, behalve of loonheffingskorting is toegepast of niet. Is dit wel het geval, maar had dat niet zo moeten zijn dan moet je direct actie ondernemen richting de salarisadministratie. Mochten jullie bepaalde toeslagen ontvangen adviseer ik je om het gezamenlijke inkomen altijd met 10 % hoger in te schatten, zo voorkom je dat je naderhand terug moet betalen. Misschien krijg je maandelijks iets minder, maar na berekening krijg je alles terug waar je recht op hebt. Dit is (denk ik, wa Allaho a3lem), de enige plek waarbij je kunt voorkomen dat je geld schuldig bent (incl. rente). Moge Allah je helpen bij het vinden van het antwoord inshaAllah. Succes, wa aleikomo salaam wa rahmatolah, Soussgirl wa alaikoem salam, Dat is het probleem dus ook helaas. Mijn werkgever betaalt inkomstenbelasting en ik heb daar geen invloed op. Als hij dus te weinig betaalt dan ga ik er als het ware voor opdraaien. Wat betreft andere toeslagen daar schat ik inderdaad het inkomen van ons hoger zodat we geen geld hoeven terug te betalen met rente. Alleen de inkomstenbelasting die de werkgever betaalt aan de belastingdienst daar heb ik geen invloed op. Wat ik gehoord heb is dat de werkgever inkomstenbelasting betaalt tot een vastgesteld bedrag van belastingschijf 1 en volgens mij ligt dat rond de 27000 euro per jaar. Als je meer dan 27000 verdient dan kan het zijn dat de werkgever alleen inkomstenbelasting betaalt over die 27000 en de rest niet. Waardoor ik dus inkomstenbelasting met rente moet betalen over dat andere deel. Wallah ik zit hier echt heel erg mee. Ik ben als de dood voor de straf van Allah voor deze grote zonde! Voor sommige mensen ben ik aan het overdrijven maar ik wil de toorn van Allah niet over me heen roepen en gestraft worden in het hiernamaals.

Jongenman83
12-07-2009, 03:56
Je krijgt altijd wel aan na-verrekening, je kunt daar toch niet onderuit. Ik laat mijn accountant altijd de boel nakijken, zodat ik achteraf nooit voor verrassingen kom te staan. Het is voor een fiscalist aanzienlijker makkelijker dit te berekenen dan voor een "gewone burger".

Laatmemetrust
12-07-2009, 14:28
Je krijgt altijd wel aan na-verrekening, je kunt daar toch niet onderuit. Ik laat mijn accountant altijd de boel nakijken, zodat ik achteraf nooit voor verrassingen kom te staan. Het is voor een fiscalist aanzienlijker makkelijker dit te berekenen dan voor een "gewone burger". Ik het het nog nooit gehad. Ik heb tot nu toe geluk dat ik na mijn aangifte inkomstenbelasting nooit wat terug hoef te betalen, maar nu verdienen mijn man en ik meer en ik ben gewoon bang dat er te weinig inkomstenbelasting ingehouden wordt waardoor ik alles met rente terug moet betalen.

amahoela
14-07-2009, 21:17
Heb je een huis gekocht, ontvang je zorgtoeslag?

Sir_E
15-07-2009, 03:49
laat een keer een boekhouder hier naar kijken, die kan direct voor jou uitzoeken of je voldoende betaald en of de werkgever het goed doet.

Yoghurt
15-07-2009, 09:13
Allereerst voor alle duidelijkheid. De wergever houdt maandelijks loonbelasting in omdat hij dat verplicht is te doen, hij is namelijk inhoudingsplichtige. Dit laatste is wettelijk bepaald. Jij bent belastingplichtige dit houdt onder andere in, heel logisch, dat jij inkomsten geniet uit loondienst waarvoor je belasting dient te bepalen. Verder houdt het in dat jij zelf verantwoordelijk bent dat jouw werkgever maandelijks loonbelasting inhoudt. Heeft jouw werkgever een fout gemaakt dan ben jij daar verantwoordelijk voor. De te weinig ingehouden loonbelasting dien jij achteraf te betalen en dit wordt een naheffing, inkomstenbelasting, genoemd. Overigens als de werkgever een fout maakt bij het afdragen van loonbelasting, heeft dit ook gevolgen voor hem. Verder geef je aan dat jullie gezamelijke inkomen hoger is geworden en dat jullie daarom meer inkomstenbelasting moeten betalen. De belastingdienst kijkt afzonderlijk naar jullie inkomens dus niet naar het gezamelijk inkomen mits jullie natuurlijk geen koopwoning hebben of andere zaken die van invloed kunnen zijn bij het bepalen van de hoogte van de te betalen inkomstenbelasting. Wil je weten hoeveel loonheffing ongeveer moet worden betaald dan kan je aan de hand van de onderstaande gegevens een berekening maken. - € 0 tot € 17.878 = 33,50% - € 17.878 tot € 32.127 = 42,00% - € 32.127 tot € 54.776 = 42,00% - vanaf € 54.776 = 52,00% Bij de berekening neem je jullie salaris uiteraard apart!