Bekijk volle/desktop versie : mamita maken



05-07-2009, 09:12
wie kan me helpen wat moet er in er wat voor kruiden en hoelang moet die vlees gaar zijn voor dat je der water bij doet en so vertel het me het is voor vanavond rond 18 uur moet het klaar zijn l vast bedankt

05-07-2009, 12:56


Salaam Aleikoem lieve zuster,
Kijk anders hier eens;
http://forums.marokko.nl/archive/index.php/t-24514.html

Let op, dat als je er water bij schenkt om het te laten pruttelen, dat het geen koud water is. Om het vlees lekker mals te laten worden doe ik het 1,5 uur met deksel op de pan. Daarn voeg ik pas de aardappels etc. toe, en laat het nog ongveer halfuurtje gaar worden.
Eet smakelijk en heel veel succes!

05-07-2009, 13:17
ik doe het zo:

Neem pan, doe hierin olijfolie (zith tagorith= pure olijfolie) en scheutje zonnebloemolie. Hierin leg je het vlees dat je dichtschroeit in de olie, je doet er wat komijn (kaimoen) bij. Laat dit onder af en toe roeren wat gaar worden. Je kunt het vlees wat inprikken met mes/vork zodat het goed gaar wordt van binnen.

Ondertussen snijdt en was je alle groentjes bv. ui, wortel, paprika, kosbar of peterslie, kikkererwten, doperwten etc. Net wat je maar in huis hebt.
De ui snijd ik in 'halve maantjes/partjes, dus niet snipperen'.
Deze groenten doe je dan bij het vlees en laat dit glazig worden, dus dat het zacht wordt...

Doe dan de kruiden erbij: zout, kaimoen, saffraan, paprikapoeder, ras el hanout, zwarte peper, currypoeder, evt heel klein beetje kaneelpoeder. Roer dit erdoorheen.

Dan doe je de jus erbij (water) je zet wat water op en kiept dit erbij, zorg ervoor dat alle net niet onder komt te staan. Je moet absoluut niet teveel water gebruiken omdat er ook wat water van de groenten vrij komt en anders krijg je een waterige boel. Laat dit dan met de deksel erop gaar koken/pruttelen op laag vuurtje. Je moet steeds af en toe gaan kijken dat de jus niet te snel verdampt.

Dan doe je de aardappelpartjes erbij en laat dit gaar worden... je kunt evt. ook ba3kok erbij doen (gedroogde pruimen). Als er teveel jus is zet je de deksel scheef zodat de jus kan verdampen.
De deksel erop leggen als het gaar moet worden. Je mag niet meer teveel roeren als de groenten gaar zijn omdat je anders alles plet, wat ik wel doe is gewoon met de pan rondjes draaien...

Tip: wat ik ook wel doe is een lepeltje honing halverwege toevoegen dat geeft een heerlijke smaak aan het eten....

Als het klaar is serveer je het warm op een groot marokkaans bord. Midden op het bord leg je de stukken vlees en hierop en omheen de groenten en de aardappelen. Beetje jus erover schenken als er nog in zit... Je kunt er evt. wat zitoun (olijven) erover verdelen of erbij apart serveren.

Een mamita om je vingers bij op te eten..... gegarandeerd succes!
Laat ons weten hoe het is gelukt meid.