LZN
12-05-2004, 07:13
Abu Jahjah: 'Nederland is pseudo-democratie' Nederland is een pseudo-democratie die af en toe verandert in een politiestaat. Dat vindt Abou Jahjah, leider van de Arabisch Europese Liga (AEL). De AEL voorman deed zijn uitspraak dinsdagavond tijdens een lezing bij een Utrechtse studentenvereniging. Als voorbeeld noemde Jahjah de veroordeling van passages in het islamitische boek dat in bepaalde moskeeën te koop is en dat onlangs de afkeuring van de Tweede Kamer kreeg. In het boek zou worden opgeroepen tot haat jegens homoseksuelen. "In de bijbel staan ook dergelijke passages, maar daar wordt niet zulke heisa over gemaakt", aldus Jahjah. "Ik eis parlementaire vragen." Abu Jahjah liet zich ook uit over de zalencentra die de AEL vorige week weerden, toen bleek dat de partij een ruimte wilde huren voor een lezing van Qadi Hussein Ahmad, de leider van de grootste islamitische oppositiepartij in Pakistan. Jahjah kan zich niet voorstellen dat Ahmad de 'Pakistaanse bin Laden' is, zoals veel media hem volgens Jahjah afschilderen. "Ik vond dat hij soft was toen ik hem ontmoette, zeker geen extremist." Volgens Jahjah is Ahmad een respectabel man. "Ik heb hem aan tafel zien zitten naast Bill Clinton, de voormalig president van de Verenigde Staten." Abu Jahjah beweert dat hij niets verzwegen heeft ten opzichte van de Haagse Hogeschool over de identiteit van Ahmad. Bovendien had de Hogeschool zelf 'ook op de website van Ahmad's partij kunnen kijken'. De Pakistaanse leider komt op 21 mei naar Nederland. De AEL voorman sprak over over de Nederlandse moslims, die volgens hem 'extreme problemen' hebben. "Dag in, dag uit missen ze acceptatie en erkenning." Abu Jahjah meent dat een democratie moet worden getoetst op minderheden maar dat kan in Nederland niet, want 'de minderheid zit in een verdomhoekje'. Europa kan nog veel leren van een land als Jordanië, Jahjah's moederland. "Daar wordt de christelijke minderheid van 30 procent beschermd." De grondwet schrijft daar voor dat de koning een christen moet zijn, zo zegt Jahjah. "Vroeger vond ik dat onterecht, maar nu ik als onderdrukte minderheid in Europa geleefd heb, begrijp ik dat die minderheden daardoor beschermd worden." Nou, dan is België dat ook, ook daar kreeg jaja het deksel op de neus. Maar niet getreurd jaja, in het oosten stikt het van de democratieën. Dju, ik was al vergeten dat men hem daar niet meer wilde hebben. :D.