Bekijk originele versie : wat is normaal 2
tetouani79
12-11-2002, 13:42
deze topic is al eerder geopend door safira. zij vroeg iedereen hier wat het woord normaal inhield. om erlijk te zijn wist ik het ook niet echt. maar nu heb ik wat gehoord en wil ik jullie mennig er over. zelf ben ik het er wel mee eens.
het woord normaal wil zeggen:het gene wat het meest voorkomt, dus iets waar veel mensen het met elkaar overeens zijn. het is een begrip met aantalen oftewel een relatief begrip.
wat vinden julie nou, klopt het wel een bijtje, ik vind van wel.
geef anders met je eigen woorden wat het volgens jouw wel is.
de engel opent een discusie :engel: :engel:
nour_el_3oejoen
12-11-2002, 21:50
normaal is normaal :D :) :zwaai:
saidaaatje
12-11-2002, 23:13
normaal=niet gek...............:D het gewone van alledag
tetouani79
12-11-2002, 23:46
normaal verschielt van elk mens. kijk iemand die in de criminele vak zit, vind het heel normaal om de crimineel uit te hangen en er zijn veel mensen het met eens(criminelendan).
ik vraag me af wie het woord normaal heeft bedacht, want het klopt gewoon niet als we praten over mennigs uiting en vrijheid, hoe kan je dan tegen iemand zeggen doe normaal. dan mag die gene niet zeggen of doen wat ie wilt, dan haal je dat stukje vrijheid weg. of heb ik het nou mis??
de engel stelt nog een paar vragen :engel: :engel:
Safira75
13-11-2002, 00:20
Om "normaal" te kaderen zijn er wel een aantal wetten aangenomen. Crimineel zijn is niet normaal. Het is niet de norm. Het valt buiten het wettelijke en is ongewenst gedrag. Deze wetten nemen inderdaad een stukje van onze vrijheid weg, maar zijn wel redelijk duidelijk waardoor normaal in wettelijk opzicht een relatief duidelijk begrip wordt.
Normaal in de zin van gedrag dat WEl binnen de wet valt, is weer een heel ander verhaal. Dat is bijv. cultuurbepaald. vb. In de marokkaanse cultuur is het normaal dat mannen elkaar ter begroeting ook zoenen. Dat vinden Hollanders weer niet normaal.
Normaal in die zin is dus een relatief en dynamisch gegeven. 10 jaar geleden was iets anders normaal dan nu. En over 10 jaar zal weer iets anders normaal zijn.
Je mag ook best spreken over normaal - mits je daarbij je wel realiseert dat normaal relatief is. Pas wanneer je als je tegen iemand zegt : "doe 's normaal" denkt dat er echte - vaststaande, objectieve wetten zijn, dan ontneem je iemand een stukje vrijheid.
Normaal verandert trouwens ook met leeftijd. Wat je normaal vond toen je 5 was, vind je nu vaak niet meer normaal. Kinderen worden naar de bestaande waarden en normen binnen een gemeenschap geconditioneerd. Dat is ook wenselijk. Mensen willen graag dat anderen en zijzelf ook het gewenste gedrag vertonen.
Een kind zal bij het zien van een dik iemand zeggen: :mama, kijk die dikke man"
Later zal het leren dat die gedachte wel ok is, maar het uitspreken ervan niet normaal.
Tja, nogmaals het begrip normaal heeft geen absolute waarde. Het kan warde 1 hebben of 9000 en alles wat daartussen zit. Daarom is het ook handig om in principe open te staan voor hetgene dat "normaal" is voor anderen. op die manier kun je je wereld verbreden (uiteraard toets je dit dan aan je eigen referentiekader- om niet daadwerkelijk ongewenst gedrag van anderen over te nemen).
ok bla bla
later
tetouani79
13-11-2002, 00:30
Origineel gepost door Safira75
Om "normaal" te kaderen zijn er wel een aantal wetten aangenomen. Crimineel zijn is niet normaal. Het is niet de norm. Het valt buiten het wettelijke en is ongewenst gedrag. Deze wetten nemen inderdaad een stukje van onze vrijheid weg, maar zijn wel redelijk duidelijk waardoor normaal in wettelijk opzicht een relatief duidelijk begrip wordt.
Normaal in de zin van gedrag dat WEl binnen de wet valt, is weer een heel ander verhaal. Dat is bijv. cultuurbepaald. vb. In de marokkaanse cultuur is het normaal dat mannen elkaar ter begroeting ook zoenen. Dat vinden Hollanders weer niet normaal.
Normaal in die zin is dus een relatief en dynamisch gegeven. 10 jaar geleden was iets anders normaal dan nu. En over 10 jaar zal weer iets anders normaal zijn.
Je mag ook best spreken over normaal - mits je daarbij je wel realiseert dat normaal relatief is. Pas wanneer je als je tegen iemand zegt : "doe 's normaal" denkt dat er echte - vaststaande, objectieve wetten zijn, dan ontneem je iemand een stukje vrijheid.
Normaal verandert trouwens ook met leeftijd. Wat je normaal vond toen je 5 was, vind je nu vaak niet meer normaal. Kinderen worden naar de bestaande waarden en normen binnen een gemeenschap geconditioneerd. Dat is ook wenselijk. Mensen willen graag dat anderen en zijzelf ook het gewenste gedrag vertonen.
Later zal het leren dat die gedachte wel ok is, maar het uitspreken ervan niet normaal.
Tja, nogmaals het begrip normaal heeft geen absolute waarde. Het kan warde 1 hebben of 9000 en alles wat daartussen zit. Daarom is het ook handig om in principe open te staan voor hetgene dat "normaal" is voor anderen. op die manier kun je je wereld verbreden (uiteraard toets je dit dan aan je eigen referentiekader- om niet daadwerkelijk ongewenst gedrag van anderen over te nemen).
ok bla bla
later
je geeft wel een heel breed uitleg safira, beter als mijn leeraar. dan je wel. ik had het niet beter kunnen uitleggen. alles heeft met normen en waarden te maken. die verschielen ook van persoon, cultuur en geloof af. maar hopelijk kunnen kunnen we op een dag dingen accepteren zoals het zijn en iedereen zijn eigen waarden kunnen uitspreken zonder aangevallen te worden door anderen die het niet normaal vinden. normaal is een begirip en in elke wereldhoek heeft het een ander betekenis. hierbij wil ik het laten.
de engel bedankt je voor je uitleg :engel: :engel:
voor ieder is het wat anders,zo te merken........
Safira75
13-11-2002, 00:37
Origineel gepost door tetouani79
je geeft wel een heel breed uitleg safira, beter als mijn leeraar. dan je wel. ik had het niet beter kunnen uitleggen. alles heeft met normen en waarden te maken. die verschielen ook van persoon, cultuur en geloof af. maar hopelijk kunnen kunnen we op een dag dingen accepteren zoals het zijn en iedereen zijn eigen waarden kunnen uitspreken zonder aangevallen te worden door anderen die het niet normaal vinden. normaal is een begirip en in elke wereldhoek heeft het een ander betekenis. hierbij wil ik het laten.
de engel bedankt je voor je uitleg :engel: :engel:
thanks engeltje ;)
als een baby tijdens het onderzoek op mijn handen plast dan vind ik dat normaal. Plast iemand van 30 op mijn handen dan krijgt op zijn lazer ! :D
ok bla bla
later
wajooow...mensen hbben zin om te typen!!!:D:D:D
Safira75
22-11-2002, 11:31
Origineel gepost door D@T KrAy-Z MoCrO
wajooow...mensen hbben zin om te typen!!!:D:D:D
doelloos ;)
doelloos ;)
precies :D:bril:
Safira75
22-11-2002, 11:34
Origineel gepost door D@T KrAy-Z MoCrO
precies :D:bril:
maarrrrrrr, ik heb wel gelijk :D
maarrrrrrr, ik heb wel gelijk :D
weet ik niet...het is nog vroeg en dat is veel te lang om nu te lezen ;):D:maf2:
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.