Bekijk originele versie : Is er een verschil tussen sociale huursector en vrije huursector??
MarocinoRifino
03-07-2009, 05:11
Kun je bijvoorbeeld huursubsidie aanvragen als je een huisje hebt in de vrije huursector?
Ben je evengoed gedekt als bij een gemeentelijke woningstichting? (bijvoorbeeld dat ze zelf dingen repareren) cv ketel.. etc.
Als je in een stad buiten de 5 grootste steden dan is een huisje uit de vrije huursector misschien soms voordeliger en beter...
Maar kan iemand mij deze vragen beantwoorden.. en als er nog andere verschillen zijn ff melden.. Er is niet speciaal een website waar je dit kunt vinden...
Dankjewel
rustigemeid
03-07-2009, 10:06
Kun je bijvoorbeeld huursubsidie aanvragen als je een huisje hebt in de vrije huursector?
Ben je evengoed gedekt als bij een gemeentelijke woningstichting? (bijvoorbeeld dat ze zelf dingen repareren) cv ketel.. etc.
Als je in een stad buiten de 5 grootste steden dan is een huisje uit de vrije huursector misschien soms voordeliger en beter...
Maar kan iemand mij deze vragen beantwoorden.. en als er nog andere verschillen zijn ff melden.. Er is niet speciaal een website waar je dit kunt vinden...
Dankjewel
Huurtoeslag krijg je niet bij een woning in de vrije huursector omdat de huur boven de huurtoeslag grens zit. Trouwens ook woningbouwstichtingen verhuren in de vrije huursector. Ja reparatie in huis is wel hetzelfde afhankelijk van de woningbouw dan. Verder woningen in de vrije sector zijn naar mijn weten niet voordeliger, ook niet buiten de grote steden. Wel is het zo dat zulke woningen vaak al gestoffeerd worden opgeleverd dus je hoeft er niet veel aan te doen. En je moet voldoende verdienen om in aanmerking voor zo'n woning te komen. Bijvoorbeeld de huur van een woning in de vrije sector is 850 euro, dan moet jij dat 4 of 5 keer bruto aan salaris hebben. Je kan op de site van de woningbouwvereniging in je eigen plaats even bekijken, daar kan je meer informatie vinden.
toshiba1
03-07-2009, 10:23
huursubsidie hangt samen met de huurprijs die gevraagd wordt voor een woning, volgens mij ligt de huurgrens voor huursubsidie nu rond de 647 euro. Dus alle woningen met een lagere huurprijs kunnen voor huurtoeslag in aanmerking komen (ik zeg kunnen, omdat het natuurlijk ook afhankelijk is van jouw financiele situatie). Het feit dat het een stempel 'vrij huursectorwoning' heeft betekend niet dat het uitgesloten is voor huursubsidie. In de praktijk komt het wel hierop neer, omdat de huurprijs van een vrije huursector woning meestal wel boven de 650 euro zit. Particuliere verhuurders hebben vrij spel, omdat ze niet gebonden zijn aan een maximale huurprijs......en de woningnood helpt ze ook nog eens handje.
Voor wat betreft het onderhoud aan de woning zijn er wettelijke regels over wat de verhuurder verplicht moet onderhouden en wat de huurder zelf moet doen. zie hier wat je allemaal zelf moet doen: http://www.talis.nl/upload/48981_672_1165271986042-Besluit_kleine_herstellingen.pdf.
Het 'groot' onderhoud is voor de verhuurder. Deze verdeling geldt ook voor de vrije huursector woningen. Als de verhuurder zijn onderhoudsverplichting niet nakomt, dan kan iemand die in een sociale huurwoning woont naar de huurcomissie stappen en om huurverlaging vragen....dit kan je bij een vrije huursectorwoning NIET. Dus als jouw verhuurder zijn verplichtingen niet nakomt, moet je naar de rechter en dat kost veel tijd, geld en geduld....met grijze haren als gevolg.
En zo zijn er nog een aantal verschillen (belangrijkste is dat ze vrij spel hebben bij de jaarlijkse huurverhoging, ze zijn niet gebonden aan een maximum). Voor meer info zie: http://www.vrom.nl/wonen
Het beste is om een vrije huursector woning te huren bij een woningbouwcorpo dan bij een particuliere verhuurder, omdat zij voor wat betreft het onderhoud meestal dezelfde regels hanteren als bij hun andere goedkope woningen, de buitenkant van je woning wordt meegenomen bij het periodiek groot onderhoud van het hele complex....en je kan deelnemen aan bepaalde contracten die ze hebben met bijvoorbeeld cv-boeren en rioolontstoppingsdiensten, glasverzekering etc. Een kleine beidrage per maand extra en je bent verzekerd voor deze dingen. En het belangrijkste is dat de huurverhoging bij deze woningen bij hun meestal niet veel verschillen van het percentage die ze hanteren voor de sociale huurwoningen.
Ik hoop dat je hiermee verder kan!
MarocinoRifino
03-07-2009, 11:14
Bedankt mensen..
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.