Bekijk originele versie : iemand moet me kunnen helpen
marocchiq
11-05-2004, 20:14
hey mensen
k zit echt met een heel groot probleem
k ben een jaar geleden uitgehuwelijkt aan mijn neef, in die tijd (toen er nog werd gesproken dat mijn neef mn hand zou vragen) heb k een hele lieve jongen leren kennen
wat bleek die jongen wou me fleshen enzo, maar later heeft hij alles toegegeven en heeft hij voor mij gekozen en wou me als zijn vrouw
in die tussentijd wou me ma dat k het zou proberen met me neef enzo, dat wou k niet. dat heeft me moeder heel erg gekwetst en ze heeft heel erg gehuild en toen dacht k laat k het verlovingsfeest gewoon doen en later kan k het afzeggen, want dan lijkt het alsof k het heb geprobeerd (wat k eigenlijk ook echt heb gedaan, maar het lukt gewoon niet)
ondertussen zijn me vriend en k heel erg van elkaar gaan houden en kunnen we niet zonder elkaar
maar k heb met me neef gepraat, gezegd dat k hem gewoon niet wil en hij ging naar me vader, me pa werd heel boos op me en zei dat k hoe dan ook met me neef moet trouwen, wat er ook gebeurt(hij heeft zogenaamd het beste voor me)
me oom heeft me twee keer met me vriend gepakt en zei dat k hier een einde aan moet maken en dat k mezelf voor de gek hou
k weet dat k niet meer op me familie vertrouwen kan dat ze me gaan helpen, dus heb k een plannetje gemaakt om alle pijn en alles eromheen gewoon te vertellen aan mijn neef.
k ben bang om hiermee me familie kwijt te raken en me school en toekomst weg vliegt
me vriend wil me hand komen vragen, maar k heb gezegd dat hij nog even moet wachten.
k wil al binnenkort met me neef gaan praten (we bellen niet met elkaar en doen niks met elkaar)
IK WEET NIET HOE K VERDER MOET GAAN!!!WIE KAN ME TIPS GEVEN OVER HOE EN WAT
MOET K MET ME NEEF GAAN PRATEN OF HET TOCH LATEN ZITTEN
SCHULDIG
11-05-2004, 20:19
Sterkte Meid!
Da meid vraagt om tips, en jij komt aanzetten met jou halvegare antw.
Ga naar imaan.nl, lees over het huwelijk: DE BESLISSING IS AAN JOU!
je vader kan je nie zomaar dwingen(tja, ik weet; ik heb makkelijk praten, maar 'k doe m'n best)
marocchiq
11-05-2004, 20:26
Origineel gepost door Benkiro
Da meid vraagt om tips, en jij komt aanzetten met jou halvegare antw.
Ga naar imaan.nl, lees over het huwelijk: DE BESLISSING IS AAN JOU!
je vader kan je nie zomaar dwingen(tja, ik weet; ik heb makkelijk praten, maar 'k doe m'n best)
dank je wel voor je reactie en voor de site
sweet_nadoria
11-05-2004, 20:35
Jeetje meid ...
Ten eerste mijn medeleven ...
Waarom ga je niet met zn allen rond de tafel zitten. Praat rustig met je vader en laat het tot je neef bezinken dat je hem niet wil.
Je ziet hem gewoon niet als je toekomstige man, en met zo een beeld zal je nooit van hem kunnen houden, je zal hem niet gelukkig maken.
Om een huwelijk te laten slagen moet je van elkaar houden en er natuurlijk moeite voor doen.
Maar als jij nu al weet dat je hem niet wil, dan moet je neef gaan realiseren dat dit huwelijk echt niet goed gaat eindigen.
Laat je ouders weten dat je het er echt niet mee eens bent ...
Laat het ze duidelijk worden dat een gedwongen huwelijk ten eerste niet mag, een vader noch moeder mag haar kind niet dwingen te trouwen met iemand die zij/hij niet wil ...
Laat je ouders duidelijk worden dat het huwelijk met je neef niks zal worden ...
Willen ze dat het huwelijk eindigt in een scheiding?!
En dan als je gescheiden bent, omdat zij het beste voor je hadden maar niet wouden realiseren dat het eigenlijk niet het beste voor je was ...
Jah dan is het leven van hun dochter ook verpest ..
Lieve meid, ik wens je zo ontzettend veel sterkte, sabr en zo ontiegelijk veel geluk toe !!
Moge Allah je bijstaan in deze moeilijk periode en Moge hij je begleiden naar een weg waar jullie er met zn allen uitkomen ...
Moge al het geluk jouw weg opkomen ...
Als ik wat voor je kan doen, hoor ik het graag van je !!
Allah ie hawen
Liefs,
S. Nadoria
marocchiq
11-05-2004, 20:39
heel erg bedankt sweet_nadoria
maar k wil wel zeggen dat k niet zomaar met zn allen aan tafel kan zitten
me vader is heel streng, hij brengt me meteen naar marokko en maakt me dood
hij gaat vinden dat k hem ter schande heb gebracht en dat gaat hij op mij afreageren
dit zul je toch wel begrijpen
alhoceimachaima
11-05-2004, 20:40
Origineel gepost door sweet_nadoria
Jeetje meid ...
Ten eerste mijn medeleven ...
Waarom ga je niet met zn allen rond de tafel zitten. Praat rustig met je vader en laat het tot je neef bezinken dat je hem niet wil.
Je ziet hem gewoon niet als je toekomstige man, en met zo een beeld zal je nooit van hem kunnen houden, je zal hem niet gelukkig maken.
Om een huwelijk te laten slagen moet je van elkaar houden en er natuurlijk moeite voor doen.
Maar als jij nu al weet dat je hem niet wil, dan moet je neef gaan realiseren dat dit huwelijk echt niet goed gaat eindigen.
Laat je ouders weten dat je het er echt niet mee eens bent ...
Laat het ze duidelijk worden dat een gedwongen huwelijk ten eerste niet mag, een vader noch moeder mag haar kind niet dwingen te trouwen met iemand die zij/hij niet wil ...
Laat je ouders duidelijk worden dat het huwelijk met je neef niks zal worden ...
Willen ze dat het huwelijk eindigt in een scheiding?!
En dan als je gescheiden bent, omdat zij het beste voor je hadden maar niet wouden realiseren dat het eigenlijk niet het beste voor je was ...
Jah dan is het leven van hun dochter ook verpest ..
Lieve meid, ik wens je zo ontzettend veel sterkte, sabr en zo ontiegelijk veel geluk toe !!
Moge Allah je bijstaan in deze moeilijk periode en Moge hij je begleiden naar een weg waar jullie er met zn allen uitkomen ...
Moge al het geluk jouw weg opkomen ...
Als ik wat voor je kan doen, hoor ik het graag van je !!
Allah ie hawen
Liefs,
S. Nadoria
goed gezegt:goedzo:
sweet_nadoria
11-05-2004, 20:48
Origineel gepost door marocchiq
heel erg bedankt sweet_nadoria
maar k wil wel zeggen dat k niet zomaar met zn allen aan tafel kan zitten
me vader is heel streng, hij brengt me meteen naar marokko en maakt me dood
hij gaat vinden dat k hem ter schande heb gebracht en dat gaat hij op mij afreageren
dit zul je toch wel begrijpen
Ik begrijp je heel goed ...
Maar je vader moet je ook kunnen begrijpen ..
Hij kan wel streng zijn, maar daarbij moet hij ook naar jouw wensen kunnen luisteren.
Tuurlijk snap ik dat ie alleen het beste voor zn dochter wil, maar dan moet ie ook luisteren naar wat zn dochter wil ...
Als ie zn dochter ongelukkig wil zien moet ie vooral zo doorgaan ...
Ik kan me niet voorstellen dat je het er bij laat zitten terwijl je nu al weet dat het helemaal niks wordt tussen jou en je neef..
Mijn vader is ook zo een iemand dat als hij zegt nee, ewa dan is het ook nee.
Maar hij weet ik ga door tot ik hem heb gezegd wat ik vind en wat ik wil.
Hij zal en moet hoe dan ook naar me luisteren, en ik weet dat als ik hem wat vertel eerst gaat doen alsof ie niks hoort maar later gaat realiseren dat ie fout bezig is ..
Ga door met hem ermee confronteren ...
Maak hem duidelijk dat het NIET mag, uithuwelijken!!
Jij moet met degene leven, en niet hij!!
sweet_nadoria
11-05-2004, 20:48
Origineel gepost door alhoceimachaima
goed gezegt:goedzo:
Thanks schatje :blauwkus:
marocchiq
11-05-2004, 20:51
maar moet k dan zeggen dat k een vriend heb???
k heb al eens geprobeerd te zeggen dat k niet me neef wil, maar toen mocht k niet meer gaan wereken en niet meer naar school
mn vader is echt erg
sweet_nadoria
11-05-2004, 21:01
Origineel gepost door marocchiq
maar moet k dan zeggen dat k een vriend heb???
k heb al eens geprobeerd te zeggen dat k niet me neef wil, maar toen mocht k niet meer gaan wereken en niet meer naar school
mn vader is echt erg
Ja als jij en je vriend zo serieus zijn lijkt het me handig van wel ..
Als hij bereid is de stap te nemen en om jouw hand te vragen dan is dit het juiste moment ..
Vertel je vader, dat je je hart hebt gegeven aan een weld a ness.
Je ziet een toekomst samen met hem wel zitten, en wil graag met hem verder.
Zeg dat hij zo serieus met jou is dat hij je een aantal keren heeft gevraagd om je vader te benaderen.
Jij hebt een aantal keren getwijfeld, maar nu wil je echt dat ie komt ...
Laat het je vader duidelijk worden dat je hart bestemd is voor je vriend, en niet voor je neef. Zeg alleen niet dat het je vriend is, maar dat hij je een aantal keren heeft aangesproken om je hand te vragen ...
Omdat hij het via de halal manier wil doen .. en niet stiekem !
Sterkte !!!
Saartje20
11-05-2004, 21:25
hoe oud ben je lieverd? als ik jou was ik zou naar een hulpcentra gaan in je nabijzijnde stad. Er zijn centra die hulp kunnen bieden aan meisjes zoals jij. Je kan er in volledige anonimiteit naartoe gaan, en er staan hulpverleners klaar om met je te praten en mss om samen met jou naar een oplossing te zoeken. Misschien denk je nu wel van Saartje trut daar heb ik niks aan, maar je kan het proberen. Ik weet dat je je banden met je familie wil behouden, maar ik bedoel je kan kiezen: of kies je voor die neef (incest trouwens) en ben je voor de rest van je leven ongelukkig, of je kiest voor je eigen geluk en leven. En ik neem aan dat je werkt of hebt gewerkt, dus je hebt toch enige zelfstandigheid, je kan ook op jezelf een toekomst beginnen en gelukkig worden, want dit, de situatie waar je nu in verkeert, is je puurste kwelling, egoisme en dwang. Ik schrik er echt van dat er nog steeds zo'n ouders bestaan, denken aan hun eigen image en hun dochter laten trouwen op haar 17de!!!! (waar gaat de wereld naartoe?) in plaats van het welzijn en geluk van je dochter. Even terzijde, vinden zij een opleiding en een goede carriere niet belangrijker dan gewoon een vent? Maar gelukkig, je leeft in een samenleving waar dit alles niet hoeft en waar er mensen zijn die je hierin kunnen steunen. :)
Veel sterkte XXX
Er zit wat in in de oplossing van saartje, maare, volgens mij zou dit opgevat kunnen worden als weglopen van huis, waardoor je in veeel meer problemen komt(met je familie dan).
Dus ik raad nogmaals aan om eens uitgebreid met je ouders te praten, via een tussenpersoon, als het nodig is....
marocchiq
13-05-2004, 13:44
ja danken jullie wel voor jullie reacties
maar benikro heeft gelijk k kan niet weglopen van huis
me pa vindt me toch en dan heb k nog grotere problemen
k ben trouwens 16 en had nooit gedacht dat me leven er zo zou uitzien als hoe het nu is
Azzzizzz
13-05-2004, 13:58
Wat valt het me toch tegen van de tips en adviezen van sommigen:
ga rond de tafel>>> wij marokkanen hebben een vierkant tafel, dus geen sprake van rond of om de tafel (spreekwoordelijk gezien dan)
vertel het je vader>>>> ach man durf jij het
loop weg van huis>>> wie zou haar dan willen, alsof dat de oplossing is
en ga zo maar door met de ondoordachte en plotse adviezen.
en nu verwacht iedereen dat ik met een wonderbaaaarlijk advies kom, nou ik doe dan een poging
ten eerste >> Ik als jongen kan met je Neef gaan praten om hem ervan te overtuigen dat het geen geslaagde huwlijk gaat worden
ten tweede>> ik als jongen, evt. met hulp van jullie plaatselijk imam kan met je vader praten over het feit dat er in de islam sprake is van een verbod op uithuwlijken, en dat hij jou ongeluk aangerekend krijgt.
ten derde >> heel vaak tot god bidden en hem vragen om dit tot een goede einde te brengen.
ten vierde >> jij bent niet gelukkig met je neef, maar de kans dat jij gelukkig met hem wordt is niet verkeken.
ten vijfe >> probeer met je moeder een dialoog aan te gaan, aangaande dit, moeder zijn toch openlijker en gevoeliger, en hebben invloed op PAPS..., desnoods speel je dit via tante, buurvrouw ea.
voobeelden van misgelopen huwelijken naar voren brengen, dan gaat moder en evt. vader vanzelf te rade bij zich zelf.
Ten zesde>> heeeel veeeel sterkt en succes ermee en vestig je hoop op advies nummer 3
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.