Bekijk originele versie : Je plichten in Ramadan
Boyfriend
11-11-2002, 21:28
1. Waak over je gebeden: veel vastenden verwaarlozen het gebed,
terwijl het gebed de ruggengraat is van de religie en het nalaten
van het gebed ongeloof is.
2. Gedraag je met de beste ethiek: wees voorzichtig met het vallen in ongeloof door de religie te minachten. Wees voorzichtig met slechte omgang met mensen met als reden dat je prikkelbaar bent. Het vasten leert de zielen discipline, en leidt niet naar slechte gedrag.
3. Gebruik geen slechte woorden ook tijdens het grappen, dit verminderd de beloning van het vasten en maakt het misschien ongeldig! Luister naar de woorden van de boodschapper van Allah
(swt) waarbij hij zegt: "Als > één van jullie aan het vasten is, dient hij geen slechte en vieze woorden te zeggen, als hij uitscholden worden door iemand of hij wordt aangevallen dient hij te zeggen, Ik vast, ik vast". (Moettafaq `Alayh).
4. Gebruik het vasten om te stoppen met roken en weet dat roken
kanker en allerlei kwellingen veroorzaakt: Zorg dat je een grote wilskracht hebt je laat het toch overdag, zorg dat je het ook s'avonds laat. Hierdoor bespaar je zowel je gezondheid als je geld. (als je zelf niet rookt kan je dit argument gebruiken bij anderen die wel
roken)
5. Gebruik de siewaak tijdens het vasten, de boodschapper van
Allah (swt) heeft gezegd:"siewaak is een reinigheid voor de mond en brengt tevredenheid van de Heer."
6. Eet niet veel tijdens het verbreken van het vasten, hierdoor schaadt je je gezondheid en het doel van het vasten wordt niet behaald.
7. Ga niet naar bioscopen en vermijd het kijken naar de televisie zodat je geen onzedelijke beelden bekijkt.
8. Blijf s'avonds niet te lang wakker, waardoor je de sah'oer (eten voor het de fadjr) en het fadjr-gebed zult missen. Zorg dat je vroeg begint met werken, de boodschapper van Allah () heeft gezegd: "O Allah, geef zegeningen voor mijn Oemmah in de vroege morgen". (Hadith sah'ieh', overgeleverd door Ah'mad).
9. Zorg dat je veelvuldig liefdadigheid uitgeeft voor je naasten en de behoeftigen en bezoek je familieleden en verbreek de ruzies.
10. Gedenk Allah veelvuldig, en reciteer en luister veel naar de Qor-aan; bestudeer de uitleg van de Qor-aan; breng het in de praktijk en trek naar moskeeën om profijtvolle lessen/lezingen te beluisteren en doe aan de i'tiekaaf (het verblijven) in de moskee in de laatste 10 dagen van Ramadan.
11. Bestudeer boekjes over het vasten, zodat je weet wat de regels en oordelen m.b.t het vasten zijn. Zodat je bijvoorbeeld er achter kunt komen dat het eten en drinken uit vergeetachtigheid het vasten niet verbreekt, en dat de staat van volledige onreinheid (djanaabah) s'nachts het vasten niet ongeldig maakt, terwijl het verplicht is om het op te heffen (met de ghoesl) om het gebed te verrichten.
12. Zorg dat je alle dagen vast, en laat je kinderen ook wennen op het vasten, wanneer zij daar in staat zijn. Wees voorzichtig met het verbreken van het vasten tijdens de Ramadaan mits je een geldige
reden hebt. Degene die het vasten op een dag tijdens de Ramadaan met
opzet verbreekt dient 30 dagen als boetedoening en daarnaast berouw
tonen aan Allah.
13. Wees voorzichtig mijn beste zusters met het verbreken van het vasten overdag tijdens de Ramadaan, en maak dit anderen bekend. Het verbreken van het vasten overdag tijdens de Ramadaan zonder geldige reden is een hoogmoedigheid tegenover Allah; minachting van de islam; onrespectabel gedrag tegenover de mensen.
sweet_karima
11-11-2002, 21:30
bedankt voor al deze plichten boyfriend ...
:zwaai:
BentDagilia
11-11-2002, 21:37
Ik heb er echt veel aan Thanx... ik wist meer dan de helft al maar de andere helft niet...
Bent Dagilia
BENTGHATAR
11-11-2002, 21:40
thanx bro
:goedzo:
khadies17
11-11-2002, 21:58
hallo
leuk dat je zoiets schrijft :zwaai: :zwaai: :zwaai:
thalla khadies :zwaai:
Boyfriend
11-11-2002, 22:20
Origineel gepost door taselhiet
ik had een vraagje is het toegestaan om oog khol of libbenbaslem op te hebben tgedurende ramdan domme vraag maar de een zegt ja en de een zegt nee dus ik wil het jouvragen als je het natuurlijk weet zazakelhaoe gairan en ik wil iedreen nog een hele zegende ramandan toewensen en ik hoopdat allah jullie vasten en gebden zal acceptere was alamoealikom
Over kohl, ik denk dat het een soort make-up is, in de islam toch, want een vrouw die kan zich voor haar man opmaken door kohl te gebruiken, maar of het toegestaan is tijdens de ramadan dat zou ik echter niet weten.
Lippenbalsem verbreekt je vasten niet dacht ik, echter moet je wel opletten dat je niet telkens slikt. Zelfs tanden poetsen met tandpasta mag tijdens het vasten, maar als er bloed uitkomt bij het poetsen moet je er wel voor zorgen dat je niets inslikt.
Tenslotte als men iets niet weet of het juist of fout is, zei de profeet ook daarover, halal is duidelijk en haram is duidelijk, en daartussen zitten de shoeboehaat (waar nog aan getwijfeld wordt), wie deze shoeboehaat dan achterwege laat, is beter voor hem/haar
:rolleyes:
Boyfriend
12-11-2002, 01:18
Wat het vasten verbreekt
1.Het bewust eten, drinken of roken tussen de ochtendschemering en zonsondergang.
2.Het opzettelijk braken.
3.Bij een bevalling of wanneer de menstruatie zich voordoet tussen de ochtendschemering en zonsondergang.
4.Tijdelijk verlies van bewustzijn.
5.Het hebben van geslachtsgemeenschap tussen zonsopgang en zonsondergang.
Wat het vasten niet verbreekt
1. Als iemand vergeet dat hij vast en eet of drinkt. Dan moet hij doorgaan met vasten, de dag afmaken, want het is slechts God die hem voedde of hem drinken gaf (naar een overlevering, overgeleverd door Muslim).
2. Overgeven zonder opzet.
3. Het doorslikken van dingen die onvermijdelijk zijn, zoals speeksel, stof, zanddeeltjes van de straat, rook, enzovoort.
4. Tanden poetsen.
5. Injecties die puur medisch zijn en niet voedzaam.
Boyfriend
12-11-2002, 03:44
Iedere goede daad in de Islam wordt vertienvoudigd. De Ramadaân is bij Allah (swt) gelijk aan tien maanden, net zoals de zes dagen van Sjawwâl gelijk zijn aan zestig dagen, dus twee maanden. Daarom vormen deze twee samen één jaar.
Wie deze vorm van vasten ieder jaar concequent nakomt, voor diegene is het alsof hij/ zij zijn/ haar hele leven gevast heeft!!
De hasanat (zegeningen) worden niet berekend tijdens de zes dagen van de Sjawwâl, tenzij je eerst de fard (verplichte) dagen van de Ramadân afmaakt. (je inhaal dagen i.v.m. bijv.menstruatie, ziekte enz.). Dus diegene die nog inhaal dagen hebben van de Ramadân, moeten deze eerst afmaken vóórdat ze aan de zes dagen van Sjawwâl gaan beginnen. (Fiq-us-Soenna)
Petit_Taxi
13-11-2002, 00:11
Origineel gepost door Boyfriend
Wat het vasten verbreekt
1.Het bewust eten, drinken of roken tussen de ochtendschemering en zonsondergang.
2.Het opzettelijk braken.
3.Bij een bevalling of wanneer de menstruatie zich voordoet tussen de ochtendschemering en zonsondergang.
4.Tijdelijk verlies van bewustzijn.
5.Het hebben van geslachtsgemeenschap tussen zonsopgang en zonsondergang.
Wat het vasten niet verbreekt
1. Als iemand vergeet dat hij vast en eet of drinkt. Dan moet hij doorgaan met vasten, de dag afmaken, want het is slechts God die hem voedde of hem drinken gaf (naar een overlevering, overgeleverd door Muslim).
2. Overgeven zonder opzet.
3. Het doorslikken van dingen die onvermijdelijk zijn, zoals speeksel, stof, zanddeeltjes van de straat, rook, enzovoort.
4. Tanden poetsen.
5. Injecties die puur medisch zijn en niet voedzaam.
Kan ik ervan uitgaan dat het van een vertrouwelijke bron komt ?
Ik bedoel dan vooral 1 van het tweede deel...
Morgaine
13-11-2002, 00:14
Wat is siewaak ?
Boyfriend
13-11-2002, 00:16
Origineel gepost door Morgaine
Wat is siewaak ?
zo'n lichtbruin stokske waarmee je tanden kan proper kuisen, ge weet wel, soms heeft dat zo'n smaakje, is ongeveer 10 cm lang etc................
Petit_Taxi
13-11-2002, 00:17
Volgens mij een bepaalde boomschors waarmee tanden worden gereinigd.
Boyfriend
13-11-2002, 00:17
Origineel gepost door Petit_Taxi
Kan ik ervan uitgaan dat het van een vertrouwelijke bron komt ?
Ik bedoel dan vooral 1 van het tweede deel...
yes dominic :rolleyes:
vroem vroem :D
Petit_Taxi
13-11-2002, 00:20
Nee zere neus, vertrouwelijk of niet ?
Gues u like my avatar :D
Boyfriend
13-11-2002, 00:24
Origineel gepost door Petit_Taxi
Nee zere neus, vertrouwelijk of niet ?
Gues u like my avatar :D
ja te vertrouwen
and noooooooo i'm not gay :p sowwy
haha :D
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.