Bekijk volle/desktop versie : Couscous!!!!!!!!!!!!!



27-06-2009, 18:52
plaats hier re cepten van hoe jullie couscous maken

27-06-2009, 20:31


Couscous stomen

Ik heb gister toevallig couscous gemaakt en dacht ik ga bereidingsfoto's maken, omdat er nog veel meiden zijn die niet precies weten hoe je het moet stomen.

Het recept is van mmu2, dat gebruik ik altijd, omdat je dan 3 keer stoomt en dat vind ik lekkerder/beter dan 2 keer stomen.


Ingredienten:
1 kilo couscous (fijn is het lekkerst)
600 ml koud water
3 el zonnebloemolie
Zout
Nog 3 bekers koud water
Boter
Stoompan


Doe de couscous in een grote teil of bak.





Voeg de 600 ml water toe en meng goed met je handen. Laat dit een kwartier afgedekt rusten:





Breng ondertussen in het onderste gedeelte van de pan wat water aan de kook. Meng 3 el zonnebloemolie en wat zout door de couscous (ik doe 1 el). Doe de couscous dan in de bovenste helft van de stoompan (soms denk je dat de gaatjes te groot zijn, maar dat is niet zo):





Laat het met de deksel erop 20 minuten stomen bovenop het onderste gedeelte van de stoompan. Doe dan de couscous weer in de teil/bak en haal het los met een vork (PAS OP IS ERG HEET!). Doe er twee bekers koud water bij en meng goed door elkaar.




Laat dit weer afgedekt 15 minuten rusten. Haal het dan weer een beetje los met je handen (wrijf de couscous tussen je handen fijn) en maak eventuele klontjes fijner. Doe de couscous dan weer in het bovenste gedeelte van de stoompan.





Laat dit weer afgedekt 20 minuten stomen. Doe de couscous dan weer in de teil/bak en haal het los met een vork. Voeg 1 beker koud water toe en meng alles goed. Laat weer 20 minuten stomen.

Als het goed is, is de couscous nu gaar:






Roer de boter door de couscous. Leg de couscous op een bord en maak een kuil in het midden. Giet wat saus erover en leg dan het vlees/de kip in de kuil. Leg hierop de groenten en giet er nog wat saus over. Geef de rest van de saus erbij.




Recept voor de kip en groenten kan je op mijn topic vinden.



x Het kan zijn dat er wat klontjes in de couscous komen die je niet los krijgt, deze haal ik er gewoon uit en gooi ik weg...