Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : " alleen omdat je geen piemel hebt".

LZN
11-11-2002, 21:04

Vanochtend door een vriendin geattendeerd op een stuk dat in de Metro stond, bij het lezen daarvan voelde ik een gevoel van woede en onbegrip opkomen, vandaar mijn reactie daarop.ik wil onderstaande sturen naar de Metro. Er stond dus vandaag een column in met de catchy title " alleen omdat je geen piemel hebt". Dan weet je al dat het over "ons" gaat! Ok ik ontken niet dat er veel scheidingen zijn binnen de Moslim gemeenschap.Maar dat heeft zeker niets te maken met uithuwelijken zoals zij beweerd in haar stuk. Nu ben ik zeker geen streng praktizerende Moslima maar wanneer mensen uitspraken (in de media nog wel) gaan doen die geheel niet onderbouwd zijn, en zonder enige kennis van de Islam laat staan van de Koran kan ik het niet laten om daarop te reageren.Heb wel enige kennis van de Koran om te weten dat die troela wartaal uitkraamd....!!!! moest dit even kwijt!!! Mijn reactie op de column van Pam van Vliet: " alleen omdat je geen piemel hebt". Werkelijk waar belachelijk de column van Pam van Vliet! Kort door de bocht en totaal ondoordacht geschreven, gebaseerd op waarschijnlijk het levensverhaal van haar zielige onderbuurvrouw of mevrouw Hirshi Ali. Mevrouw van Vliet denkt te moeten denken voor allochtone vrouwen, want daar heeft zij het over, en zij voelt zich geroepen te vertellen hoe zij hun leven moeten leven! En dat zonder piemel, in haar ogen zal ze wel al haar doelen bereikt hebben en "op hetzelfde niveau" als de man opereren: zij doet namelijk precies hetzelfde als "die" mannen doen, een norm stellen die nergens op gebaseerd is. Ik ontken niet dat er problemen zijn wat dat betreft onder allochtone vrouwen, maar slechte huwelijken worden ook binnen andere bevolkingsgroepen gesloten. Laat in elk geval een ding duidelijk zijn: de Islam en de Koran hebben niks te maken met dit onrecht! Vrouwen hebben wel degelijk het recht om een aanzoek te weigeren en hun eigen keus kenbaar te maken. De vrouwen hebben zelfs de PLICHT (ja de plicht) om te leren en te studeren, en besnijden van vrouwen is ZEKER geen aspect van de Islam, omdat sexueel genot een recht is binnen het huwelijk. Alle scenario's die van Vliet beschrijft in haar column komen binnen de Islamitische allochtone kring voort uit onwetendheid met betrekking tot de islam en het krampachtig vasthouden aan oude culturele gewoontes die inderdaad de deur uit moeten. Wat de niet-islamitische allochtone mensen betreft durf ik geen uitspraak te doen over mogelijkee motieven. Maar de Islam is geen voorstander van dit soort barbaars gedrag wat van Vliet beschrijft in haar column. Ik vind het ook totaal onprofessioneel en zelfs kwalijk dat zij wijst naar de Koran als bron van alle problemen, terwijl zij duidelijk geen kennis omtrent de inhoud van de Koran heeft. Laat ik als jong (31) inmiddels gescheiden allochtone vrouw vertellen aan mevrouw van Vliet en heel Nederland wat dat betreft dat ik destijds een huwelijk had gebaseerd op passie en taboe doorbrekende liefde en zo vele met mij, maar dat gelooft dan natuurlijk niemand....

jimpie
11-11-2002, 21:08
Een goed stuk Nouhaila..

Morgaine
11-11-2002, 21:40
Kan iemand misschien het originele stuk even plaatsen. Ik heb hier in België nu niet direkt de beschikking over een exemplaar van Metro. Morgaine

Morgaine
11-11-2002, 22:13
Bij voorbaat bedankt Nouhaila_31 , ik kan moeilijk iets zeggen over iets dat ik niet gelezen heb en wanneer ik enkel jou reactie zie kan ik daar zonder het origineel ook niets van vinden. Dus ja, ik zou het heel vriendelijk van je vinden wanneer je het hele stuk hier plaatst, niet alleen voor mij maar voor iedereen die niet aan een exemplaar van Metro kan geraken. :zwaai: Morgaine

Morgaine
11-11-2002, 22:46

Bedankt om het hele bericht te plaatsen. Ik hoop niet dat je het helemaal hebt moeten overtypen? Nu over het stuk zelf. Ik vind het op z'n minst gezegd een heel ongenuanceerd stuk. Ook hier wordt weer veel te veel gegeneraliseerd. Worden allochtone vrouwen over één kam geschoren. En ik blijf erbij, dat is verkeerd, uit welke hoek het ook komt. Dan een paar inhoudelijke opmerkingen: NIET ALLE vrouwen worden uitgehuwelijkt. Het uithuwelijken op zich, daar vind ik niks mis mee, OP VOORWAARDE dat het meisje er mee akkoord gaat, NIET alleen omdat ze bang is van haar familie, maar omdat ze het ZELF wil. Het uithuwelijken ONDER DWANG, daar ben ik wel tegen. Omdat dwang nooit een goede basis is van iets, en al zeker niet van iets dat zo belangrijk is (of zou moeten zijn) als het huwelijk. Wanneer de basis, het fundament, zwak is, is het moeilijk om er een 'stevig huis' op te bouwen. De woordkeuze: 'hij geeft me genoeg ruimte' vind ik niet zo negatief als de auteur van het artikel wil doen voorkomen. Het huwelijk, een relatie, is gebaseerd op geven en nemen. Vaak veel meer geven dan nemen... wanneer je bijvoorbeeld zou zeggen: 'ik neem genoeg ruimte' getuigt dit niet van respect voor je partner. Mnee, dit klinkt mij eerder egoïstisch in de oren. Verder vind ik dat een vrouw moet kunnen gaan werken wanneer zij dit graag wil. Maar er zijn ook vrouwen (en niet alleen allochtone vrouwen!) die graag thuisblijven om voor het gezin en de kinderen te zorgen. Ook een autochtone vrouw wordt tegenwoordig niet voor vol aangezien wanneer zij 'alleen maar' huisvrouw is. Dit toont alleen maar dat de zorg voor het huishouden nog altijd zwaar onderschat wordt. Verder vind ik als autochtone vrouw, dat één van de oorzaken van de problemen bij de jeugd, misschien wel ligt in het feit dat ze niet genoeg aandacht krijgen van hun ouders omdat die beiden te druk bezig zijn met carrière maken. Kinderen komen misschien materieel niets tekort maar qua liefde, aandacht en dergelijke, zou er wel eens wat guller aan de kinderen gegeven mogen worden. Een schouderklopje, een complimentje in plaats van een cadeautje, OOK voor een kind dat misschien niet zulke goede resultaten haalt op school maar wel zijn of haar best heeft gedaan! Voor mij persoonlijk maakt het niet uit of de vrouw thuisblijft, de man, of dat beiden parttime werken, als er maar genoeg tijd en aandacht is voor het gezin en de kinderen. Haar opmerking alsof allochtone vrouwen geen lef zouden hebben, vind ik niet door de beugel kunnen. Natuurlijk zijn er allochtone vrouwen die inderdaad slecht behandeld worden en daar niet durven tegenin gaan. Maar dat geldt net zo goed voor autochtone vrouwen. Hoeveel vrouwen worden niet door hun man mishandelt, keer op keer en slagen er niet in om weg te gaan? Verzinnen steeds maar smoezen voor de blauwe plekken die ze hebben? Het is ook niet zo gemakkelijk. Maar ja, het is blijkbaar wel gemakkelijk om te oordelen. De auteur maakt ook de veelgemaakte fout om cultuur, traditie en Islam te verwarren. Er worden vrouwen besneden onder het mom dat dit geëist wordt door de Islam. Maar er bestaan blijkbaar vele vormen van Islam. Ik ben niet tegen de Islam, wel tegen een aantal zaken die plaatsvinden uit naam van de Islam. Tenslotte, ik persoonlijk vind het inderdaad onzin dat de man de vrouw zou moeten voorschrijven wat zij wel en niet mag doen. Maar wanneer mannen en vrouwen goede relaties met elkaar hebben (of het nu om liefde, vriendschap of sociale relaties gaat), hoeft er ook helemaal niets voorgeschreven te worden. Dan bepalen man en vrouw, in onderlinge samenspraak, hoe zij met elkaar en de wereld omgaan. Morgaine

Junkie
12-11-2002, 05:49
Ik kreeg ook een heel onbehaaglijk gevoel bij het lezen van deze column. Echt zo geschreven met het idee; "oh. ik moet straks nog wat inleveren bij de redactie, welk onderwerp scoort?" Vervolgens smeedt ze dit literaire gedrocht.

Morgaine
12-11-2002, 11:48
Origineel gepost door zakaria29 Ze heeft het geluk dat geen El Moumni heet! Morgaine goede commentaar en goed onderbouwd, ben het volledig met je eens! Kijk, ik wil nog niet eens aan de goede bedoeling twijfelen van diegene die het stuk geplaatst heeft maar als je dan niets beter weet te bedenken dan het op deze manier neer te schrijven, doe je meer kwaad dan goed. Morgaine