Bekijk volle/desktop versie : Tips voor rghaif/lemsemmen



23-06-2009, 15:02
Hi als beginnende lemsemmen maakster ben is het mij niet in een keer gelukt om lekkere zachte lemsemmen te maken., maar er is gelukkig vooruitgang de eerste waren zo hard als ikweenie wat. daarom zal ik een paar tips plaatsen die ik of gehoord of gelezen heb en ook toegepast. jullie kunnen ook tips of adviezen toevoegen. ik hoop dat de lemsemmenmakers in de toekomst er wat aan zullen hebben.

1 geen bloem gebruiken maar patentmeel. die van de lidl en aldi schijnen heel goed te zijn. maar ook die van de albert heijn is goed.
2 door melk en boter/olie toe te voegen aan het deeg wordt het zacht.
3 het deeg moet wat plakkerig zijn, als je klaar bent met kneden maak je het het hanteerbaar door het deeg in te vetten met olie, en vandaaruit bolletjes maakt. telkens je handen n beetje invetten.
4 niet te lang kleden, want dan wordt het deeg taai en is het moeilijker om het dun te krijgen bij het platmaken, bovendien zijn ze harder bij het bakken
5 gist is niet per se nodig, je kan ook bakmeel gebruiken om het deeg zacht te krijgen
6 in het begin is het moeilijk om het deeg heel dun te krijgen, je kan daarom ook goed een deegroller gebruiken.
7 gebruik voldoende olie of gesmolten boter bij het invetten van de vierkantjes
8 bij het bakken zet je het vuur hoog, bak even aan en druppel olie op de bovenkant en meteen omdraaien, vuur middenhoog en rustig gaar laten worden
9 als ze opbollen bij het bakken weet je dat je goed bezig bent. zo worden ze namelijk goed gaar.

19-08-2011, 13:09


Dag meid,

Bedankt voor je tip...bij mij zijn ze altijd hard dat ik ze nu niet meer maak.
me ma maakt ze voor me en doe ik ze in de vriezer. Ik ga nu uitproberen 1 van je tips.

19-08-2011, 13:53

Citaat door annisa25:
Dag meid,

Bedankt voor je tip...bij mij zijn ze altijd hard dat ik ze nu niet meer maak.
me ma maakt ze voor me en doe ik ze in de vriezer. Ik ga nu uitproberen 1 van je tips.
hahah precies het zelfde verhaal, ik maak ze ook niet meer , mijn ma maakt ze ook voor mij en doe ze ook in de vriezer ik ga ze zo nog een keer proberen

19-08-2011, 15:07
Je kan een ei toevoegen aan je deeg.

Hoe langer je het deeg kneed hoe zachter het deeg word
Want als je een deegroller nodig hebt voor msemendeeg, dan doe je toch iets heel goed verkeerd!