Citaat door Leonidas:QUOTE=ZinaNsouss;67493596]The Rulings of Hijabuit soerat noer tafseer ibn katheer
God meende het op enig moment noodzakelijk om de mensen via Gabriel en Mohammed een boodschap te zenden; de koran.
Geboden, verboden, adviezen, uitleg.
God zelf gaf aan, dat hij zijn boodschap – boek – uitvoering uitgelegd, gedetailleerd aan de mensen had gezonden.
Citaat:
Zie b.v.
6:114:
Zal ik als rechter iemand anders zoeken dan God, terwijl Hij het is, Die u het Boek heeft neergezonden dat uitvoerig is verklaard?
6:114: "Shall I seek other than God as a source of law, when He has revealed to you this book fully detailed?"
6:38 : "We did not leave anything out of this book."
16:89 : "We have revealed to you this book to provide explanations for everything."
16:89. En (gedenk) de dag waarop Wij onder elk volk een getuige tegen hen uit hun midden zullen verwekken en u (profeet) als getuige tegen dezen zullen brengen. Wij hebben u het Boek neergezonden, alles verklarend, als leiding, barmhartigheid en blijde tijding voor hen die zich onderwerpen.
6:38. En er is geen beest dat op de aarde kruipt, noch een vogel die op zijn vleugels vliegt, of zij vormen gemeenschappen, zoals gij. Wij hebben niets uit het Boek weggelaten. Dan zullen zij tot hun Heer tezamen worden gebracht.
Steeds weer merkt God op zijn boek, volledig uiteengezet, volledig gedetailleerd te hebben gezonden, zonder ook maar iets weg te laten. Zie “uitleg voor alles”!
Citaat:
De mensen zijn echter eeuwen in de weer kilometers tafsir te schrijven.
Twee mogelijkheden.
Of de almachtige en alwetende God is niet in staat geweest zijn boodschap duidelijk, niet voor meerdere uitleg aan de mensen te zenden, zodat de mensen noodgedwongen zelf uitleg moesten geven. Maar dan kan hij natuurlijk niet een almachtig alwetende God zijn.
Of
De almachtige en alwetende God heeft dat wel gedaan, maar er is in de moslimwereld toch een stroming, macht ontstaan, die om hen moverende redenen gemeend heeft de boodschap naar eigen inzicht te moeten leggen. En daarbij te denken aan eigen belangen, doordrijven van eigen inzichten.
Welke optie is volgens jou de meest voor de hand liggende?
Je mag als een Moslimse vrouw niet opvallen in extreme kledig. Gering niet, maar ook extreme opvallende kleuren ook niet. Een burqa valt op lijkt mij, dus dat mag volgens mij ook niet. Een hoofddoek weer wel, zijn we zo gewend door de jaren met de Moslims in Europa.
God wilde dus de mensen een nieuwe boodschap geven, geboden, verboden, adviezen, uitleg.
Waar denk je dat de almachtige en alwetende God voor gekozen zou hebben. Een hele moeilijke tekst, die voor meerdere uitleg vatbar is, zodat eeuwenlang korangeleerden daar hun hoofd over hebben moeten breken
Of
Een duidelijke tekst, waarin alles is uitgelegd, zodat ieder mens die kan begrijpen en er geen sprake kan zijn van meerdere uitleggen; verwarring?
Bedenk in dit kader, dat het gemiddelde opleidingsniveau van mensen in de 7e eeuw en nog veel jaren lang te verwaarlozen was. Bedenk ook dat het laatste wat de almachtige en alwetende God zou willen, is dat er onder zijn volgelingen ruzies en splitsingen zouden ontstaan omdat de tekst niet duidelijk is.
Wat optie is volgens jou de meest voor de hand liggende?
Alle uitkomsten van wetenschappelijk onderzoek, die haaks staan op hetgeen de koran stelt, wordt door de meeste gelovigen direct in de prullenbak gegooid; onzin, wat stelt de wetenschap voor, wat zij vandaag zegt is blijkt over 10, 20 jaar weer anders te zijn!
Echter, in de tafsir stellen diezelfde gelovigen hun rotsvast vertrouwen! Dat is de 100 % eeuwige waarheid.
Citaat:
Vind je het niet gek, dat gelovigen wel 100 % vertrouwen hebben in mensen die de tafsir opstellen, maar dat gelovigen geen enkel vertrouwen hebben in de wetenschappers die zaken vinden die niet overeenstemmen met de koran? Is toch beide mensenwerk?
Het gaat om de principes. de Koran kan je niet vergelijken met een wetenschappelijke onderzoek of proces. Het is een heilig boek voor de Moslims, het is God's woord.
Het staat duidelijk erin dat een Moslimse vrouw beter haar diamant beschermt tegen blikken van onlustige personen. Volgens mij staat er geen moet.
Hun hele leven inrichten, niet op basis wat de almachtige en alwetende God in zijn boodschap heeft geschreven, maar op hetgeen mensen stellen dat hij heeft bedoeld?
Dat vind je niet vreemd?
Ander punt. Hoe moeilijk kan het zijn om duidelijk geboden, verboden, adviezen en uitleg op te stellen, zodat iedereen precies begrijpt wat er bedoeld wordt? Zeker voor een almachtige en alwetende God?
33:59
--------------------------------------------------------------------------------
يَا أَيُّهَ& #1575; النَّبِ& #1610;ُّ قُل لِّأَزْ& #1608;َاجِكَ وَبَنَا& #1578;ِكَ وَنِسَا& #1569; الْمُؤْ& #1605;ِنِينَ يُدْنِي& #1606;َ عَلَيْه& #1616;نَّ مِن جَلَابِ& #1610;بِهِنّ&# 1614; ذَلِكَ أَدْنَ  9; أَن يُعْرَف& #1618;نَ فَلَا يُؤْذَي& #1618;نَ وَكَان¡ 4; اللَّه¡ 5; غَفُورً& #1575; رَّحِيم& #1611;ا
Transliteration Ya ayyuha alnnabiyyu qul liazwajika wabanatika wanisai almumineena yudneena AAalayhinna min jalabeebihinna thalika adna an yuAArafna fala yuthayna wakana Allahu ghafooran raheeman
Abdullah Yusuf Ali: O Prophet! Tell thy wives and daughters, and the believing women, that they should cast their outer garments over their persons (when abroad): that is most convenient, that they should be known (as such) and not molested. And Allah is Oft- Forgiving, Most Merciful.
Mufti Taqi Usmani: O prophet, tell your wives and your daughters and the women of the believers that they should draw down their shawls over them. That will make it more likely that they are recognized, hence not teased. And Allah is Most-Forgiving, Very-Merciful.
Muhammad Marmaduke Pickthall: O Prophet! Tell thy wives and thy daughters and the women of the believers to draw their cloaks close round them (when they go abroad). That will be better, that so they may be recognized and not annoyed. Allah is ever Forgiving, Merciful.
Sahih International: O Prophet, tell your wives and your daughters and the women of the believers to bring down over themselves [part] of their outer garments. That is more suitable that they will be known and not be abused. And ever is Allah Forgiving and Merciful.
Het is duidelijk. Het advies wordt gegeven om als moslimvrouwen de straat opgaan, dat zij zich moeten bedekken. Niet om hun "sierraden" te bedekken, maar omdat zij op die manier worden herkend!
Blijft de vraag, herkend als zijnde wat, of juist als wat zij niet zijn!
Jij plaatste de verklaring, dat de moslimvrouwen zo niet lijken op de vrouwen van de Yahiliyyah en zo dus aanranding of erger te voorkomen.
Er wordt dus verwezen naar de vrouwen uit de voor islamitische samenleving, waar blijkbaar vrouwen er blootjes bij liepen.
Citaat:
Dat is uiteraard een hele merkwaardige uitleg. Ten eerste, als je je als vrouw wilt onderscheiden van vrouwen die er bloot bijliepen - borsten open en bloot - dat is het meer dan voldoende, dat je als vrouw gewoon gekleed, bedekt op straat gaat om aan te geven dat jij niet zo'n vrouw bent.
Vrouwen die geringe kleding dragen mag dat doen, wil je dat niet doen, dan moet je dat vooral doen.
Citaat:
Bovendien, is het onzin, omdat al snel de voor islamitische tijd was verdrongen en vrouwen dus niet meer hun hele hebben en houden op straat toonden. Ook vreemd; koran wordt geacht eeuwig geldend te zijn. Maar de toestand die men beschreef bestaat dus niet meer, althans in grote delen van de wereld niet meer.
Dus heeft dit vers geen enkele waarde meer in de gebieden, waar vrouwen simpelweg niet bloot op straat lopen.
Bovendien is 24:31 op zich al voldoende; vrouw mag niet haar "sierraden" tonen, maar nergens wordt geschreven dat haar, nek, hals, oren “sierraden” zijn, waar borsten b.v. wel met name worden genoemd om te bedekken.
Geen enkele waarde meer lijkt mij stug. Dat je om je heen ziet dat vrouwen er anders uitzien zoals de vrouwen dat eeuwen terug waren, zie je nog steeds wereldwijd. Dus met andere woorden Leonidas wil je zeggen, dat het vers helemaal verbannen moeten zijn, vanwege dat jij vrouwen om je heen ziet die er niet aanhouden.
Citaat:
Dus 33:59 heeft geen enkel nut meer, bovendien niet tot doel de edele delen van de vrouw te bedekken en kan derhalve dus niet worden opgevoerd als basis voor de plicht om een hoofddoek te dragen!.
Al was de hoofdoek niet beschreven in een religie, dan kan je zo'n stof over je hoofd ook gewoon dragen voor andere motieven. Het is kenmerkend wanneer een hoofddoek verboden word, omdat het gezicht niet te zien volgens de media. Ridicule, ik zie het gezicht bij een Moslimse meisje altijd, nig altijd beter dan een burqa.