Bekijk volle/desktop versie : Refissa,Tri3?



16-06-2009, 20:02
Asalam wa a3lakom

ik vroeg me af of iemand de recept inclusief foto's voor me heeft.

dankuwel.

16-06-2009, 20:11


Rfisa op mijn manier:



Ingrediënten:
- Een scharrelkip
- 2 a 3 uien
- peterselie
- kosbar
- een tomaatje
- peper
- gember
- zout
- za3fran
- een mespuntje smen (sterke boter)
- 100 gram linzen
- een theeglaasje lhorba/fenegriek. (Als je hier niet van houdt, gebruik je het niet of halveer je het)
- olie
- en je kan ook een theelepeltje raselhanoet erbij doen als je dat in huis hebt
En je hebt nodig voor de lemsemen:
- 1 kg meel
- een theelepel zout.
Lemsemen voor rfisa word anders gemaakt dan de normale vierkantjes...

De bereiding voor de kip:
De kip snij je in stukjes, doe je in de pan met olie, en dan de ui er bij en de kruiden, dit laat je goed bakken, daarna doe je de peterselie, kosbar, en het tomaatje er bij en laat je het goed bij elkaar sudderen.
Daarna doe je er water bij voor de saus en laat je het koken tot de kip gaar is, en op het laatst doe je die smen er bij.
Intussen kook je de lhorba en de linzen apart van elkaar in een pannetje met water.
Als de kip gaar is dan doe je de gekookte linzen + lhorba er bij en laat je het 2 tellen mee koken en dan ben je klaar, proef of er genoeg zout in zit.

Nu de lemsemen:
Die kneed je als de normale lemsemen,water + meel + zout.
Hierna maak je hele kleine balletjes, zoals de grootte van een mandarijntje.
Als je daar klaar mee bent pak je het eerste balletje en die plet je helemaal plat en dun, en die gooi je zo in een warme koekenpan en die bak je aan twee kanten tot je een mooi kleurtje krijgt. Vergeet niet te besprenkelen met olie en als je klaar bent met al die balletjes, an ga je de couscouspan opwarmen en je scheurt in tussen de lemsemen in kleine stukjes. Als het water kookt doe je die lemsemen in de stomer. Als die goed warm is zet je de lemsemen op een bord en schep je de saus over de lemsemen en voelen of het goed nat is, niet te nat. Dan doe je de warme kip er op en je schept die linze mengsel over de kip en eet smakelijk.
Maar je kan natuurlijk ook de normale vierkanten lemsemen maken.

Groetjes,
Kitchenprincess.

16-06-2009, 20:16
dankjwel schat barakaAllahoefiek, heb je misschien nog meer foto's?

16-06-2009, 22:03
Geweldig! Shokran!