Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Marokkaanse film over prostitutie "Les Yeux Secs" van Narjiss Nejjar

TWeeT20
07-05-2004, 01:59

http://www.yabiladi.com/images/yeux_secs_affiche.jpg :: Technische Fiche:: Les Yeux secs (Al ouyoune al jaffa) Marokkaanse film (2003). Drama. Duurt 2u. Sinds 05 Mei 2004 in de Franse zalen. Met Siham Assif, Khalid Benchegra, Raouia, Rafiqua Belhaj Geregisseerd door Narjiss Nejjar. Synopsis Een Berbers gebied omgeven door bergen... Een dorp waar vrouwen hun lichamen te prijs geven en waar alleen mannen die betalen kunnen binnenkomen. Een dorp dat de ouderen verlaten hebben om achter een imposante sneeuwbarrière te rusten. Hala is de rebelleidster en rebelleert tegen deze gemeenschap. Zij voert de wet in en dicteert de regels. Haar moeder, 25j geleden in de steek gelaten en vergeten in een gevangenis, komt terug vergezelt met een man, een jonge buschauffeur, weeskind en een feestschaap . Alles wankelt dan, zoals een langzame dood in een luchtkoker. Ontmoeting met de "hoeren van Tizi" Gedurende de ontwikkelingsfase van het project heeft Narjiss Nejjar zich begeven naar een Marokkaans dorp - waar tientallen in gesloten huizen samenwonen - om zij die "de hoeren van Tizi" heten te ontmoeten. De realisator heeft eerst gedacht aan het maken van een documentaire, maar als gevolg van hun terughoudendheid, dan maar beslist om een fictie-film te ontwikkelen om de levens te ontdekken van zij die leven met de dilemma om van iemand te willen houden en incappabel zijn om van iemand te houden. Sommigen hebben geaccepteerd om hun eigen leven in deze film te spelen. (Bron: 'vertaald uit' yabiladi.com)

merjemke
07-05-2004, 02:03
ik ga die film zien, tx voor de info schat

cambou
07-05-2004, 02:06
lijkt me een zwaar mooie film Ik ga zeker naar frankrijk om m te kijken

TWeeT20
07-05-2004, 02:08
Origineel gepost door merjemke ik ga die film zien, tx voor de info schat Met wie? :(

merjemke
07-05-2004, 10:38

Origineel gepost door TWeeT20 Met wie? :( hihi... dat was dus wat je bedoelde, hihi nou, ik ga meteen ff die brochure opzoeken :D :blauwkus:

Aislin
07-05-2004, 11:59
Jammer dat de film alleen in de franse en belgische zalen draait. Nabij een Berberdorp ver weg van de bewoonde wereld wuiven rode linten tussen weelderig bloeiende papaver. Een haast onbegaanbaar pad leidt naar een reeks woongrotten die in een steile bergwand zijn uitgehouwen. Oude dametjes zitten er in de bergopeningen te keuvelen en te weven. In het dorp wonen sinds mensenheugenis enkel vrouwen. Mannen komen er slechts 'tegen betaling'. De bonte kleurenpracht van de gewaden waarmee de vrouwen zich tooien, steekt fel af bij het leed dat in hun ogen getekend staat. Hala, de verbeten en rebelse leidster van het dorp, is vastbesloten om aan het lijden van haar vrouwengemeenschap voor eens en altijd een einde te maken. Maar dan komt Mina in het verhaal. Na jaren van opsluiting in de gevangenis keert zij terug naar het dorp in het gezelschap van een bevriende cipier, op zoek naar haar oude thuis en haar dochter die ze er dertig jaar geleden moest achterlaten. Ook Mina is zinnens het lot van haar dorpsgenoten voorgoed te veranderen. Maar dit gemeenschappelijke doel lijkt beide vrouwen niet vanzelfsprekend dichter bij elkaar te brengen... Voor het eerst in 30 jaar werd een Marokkaanse film voor het Filmfestival van Cannes geselecteerd: Les yeux secs, de debuutfilm van de stralende Marokkaanse feministe Narjiss Nejjar kreeg er een spontane staande ovatie van het publiek en is niet enkel een must voor het oog, maar vooral ook een geëngageerd statement over een onbekend stukje hedendaags Marokko.

TWeeT20
07-05-2004, 18:50
Origineel gepost door merjemke hihi... dat was dus wat je bedoelde, hihi nou, ik ga meteen ff die brochure opzoeken :D :blauwkus: Jammer, maar die film hebben ze al dinsdag 04 mei op het Moussem-festival in Antwerpen gedraaid. :(

amina01
07-05-2004, 21:41
Origineel gepost door TWeeT20 Jammer, maar die film hebben ze al dinsdag 04 mei op het Moussem-festival in Antwerpen gedraaid. :( In Cartoons kun je de film nog altijd gaan zien. Een mooie film, Gegroet, Ps. Moussem-festival, zaterdag Abdelhadi Belkhiat en zondag een interessat debat :D

nour_el_imen_
07-05-2004, 21:50
is er dan geen kans dat ie ooit hier in nederland gedraait wordt?

sneakynawal
07-05-2004, 22:33
Je maakt me blij met een dooie mus :rolleyes:

amina01
07-05-2004, 22:43
Origineel gepost door nour_el_imen_ is er dan geen kans dat ie ooit hier in nederland gedraait wordt? Ooit krijg jij die te zien, ik zweer het je, ooit :D Gegroet,