Bekijk originele versie : Anti-semitischme neemt toe!
CIDI klaagt vrouw van 'foute' politieman aan
Jaap Kiers
groningen - Het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) heeft bij justitie aangifte gedaan tegen de echtgenote van een oud-politieman uit Groningen. De vrouw deed antisemitische uitlatingen voor de camera van Willy Lindwer, maker van de documentaire Holland, vaarwel! Oud-politieman Mulder (93) liet daarbij doorschemeren de met de nazi's sympathiserende politiechef Philip Blank een aardige man te hebben gevonden. De destijds 87-jarige mevrouw Mulder zei: ''Als de oorlog om twaalf uur is afgelopen, heeft om vijf over twaalf een jood je alweer belazerd.''
Wat voor het CIDI de doorslag gaf aangifte te doen, is het interview met zoon Tieme Mulder dat het NRC Handelsblad afgelopen zaterdag afdrukte. De zoon van het echtpaar stelt daarin dat zijn ouders nog over al hun verstandelijke vermogens beschikken. CIDI-directeur Ronny Naftaniël voegt daaraan toe dat uit het relaas van junior blijkt dat het echtpaar geenszins spijt heeft van de uitlatingen.
Onder druk van de kinderen van het echtpaar Mulder schrapte de NCRV de gewraakte uitlatingen in de documentaire waarvan maandagavond het eerste deel wordt uitgezonden. Ze werden een week geleden door RTL openbaar gemaakt.
Naftaniël verwacht dat de zaak uiteindelijk tot een veroordeling zal leiden. ''Maar de officier zal wel een aantal maanden nodig hebben om de zaak te onderzoeken. Dat is meestal zo.'' In het interview met NRC Handelsblad laakt zoon Tieme Mulder de werkwijze van documentairemaker Willy Lindwer. ''Hij is nogal heimelijk te werk gegaan. Hij heeft mijn ouders als het ware overvallen. Men heeft hen geen schriftelijke toestemming gevraagd voor uitzending van de gesprekken en zelfs geen naam en adres achtergelaten.'' Volgens Mulder deed zijn moeder de uitspraak ná het interview met haar man en was ze zich niet bewust van het feit dat de camera liep.
Het CIDI presenteert jaarlijks een onderzoek naar het antisemitisme in Nederland. Anitisemitisme neemt weer toe in Nederland, bleek vorig jaar uit onderzoek. Het aantal antisemitische incidenten steeg met maar liefst 140 procent. Uit een Amerikaanse onderzoek dat de OVSE vorige week presenteerde, bleek dat een op de elf Europeanen er antisemitische denkbeelden op nahoudt.
Regisseur Willy Lindwer schaart zich achter de aanklacht van het CIDI. ''Die makkelijke antisemitische mentaliteit kan niet hard genoeg de kop in worden gedrukt. Daarom zaten die beelden ook in mijn documentaire.'' Lindwer was ook zeer teleurgesteld over het besluit van de NCRV de beelden uit de film te verwijderen. ''Ik ben in de oorlog de helft van mijn familie kwijtgeraakt door antisemitisme. Het is gelukkig in Nederland een recht om iemand aan te klagen die dat soort denkbeelden aanhangt.''
De NCRV was gistermiddag niet bereikbaar voor commentaar. De documentaire Holland, vaarwel!, die schetst hoe Nederlanders tijdens de Tweede Wereldoorlog meewerkten aan de jodendeportaties, wordt vanavond en 10 mei in twee delen uitgezonden.
toch vraag ik mij steeds vaker af wat het verschil is tussen anti-semitischme en discrimatie op grond van geloof of ras... ...
Volgens mij heeft het CIDI ook regelmatig problemen met het maken van dit onderscheid
Origineel gepost door rnaj
toch vraag ik mij steeds vaker af wat het verschil is tussen anti-semitischme en discrimatie op grond van geloof of ras... ...
Volgens mij heeft het CIDI ook regelmatig problemen met het maken van dit onderscheid
Wat mij betreft is er geen verschil, de één is algemeen, de ander alleen wat joden betreft.
Origineel gepost door sahira
Wat mij betreft is er geen verschil, de één is algemeen, de ander alleen wat joden betreft.
Zijn Joden de enige semieten ?
dj_maroc19
07-05-2004, 15:21
Origineel gepost door roebla
De joden zijn niet de enige semieten
hafiberber
07-05-2004, 16:04
waarom horen wij het cidi nooit klagen over de discriminatie van israelische arabieren?
die worden stelselmatig gediscrimineerd deoor bijv. de extreemrechtse partij van Effi Eitam die openlijk pleit voor jawel nota bene deportatie van alle arabieren naar elders.
Bah wat een walgelijke houding van het cidi,het moet een schande zijn voor het cidi dat er in israel een extreemrechtse partij deelneemt aan een regering terwijl het cidi moord en brand schreeuwt bij het toetreden van FPO in Oostenrijk of elders in europa.
Joden die openlijk voor een rassenzuivering zijn dat is toch de omgekeerde wereld?hoe wil je de arabieren doen geloven dat de joden een slachtoffer volk zijn?
Origineel gepost door dj_maroc19
De joden zijn niet de enige semieten
Dat bedoel ik ;)
Origineel gepost door roebla
Foutje, natuurlijk zijn ze niet de enige semieten. :o
Diamond_Vert
07-05-2004, 23:35
Als ik zeg dat Joden aan het gas moeten ben ik dan anti-semiet?
Cicatrice
08-05-2004, 00:34
Origineel gepost door Amazoeloe
CIDI gaat over het zionistisch kankergezwel. Klaagt antisemitisme aan? Zijn de Arabieren geen Semieten?
Het zijn de Varkenskoppen die antisemieten zijn. Nu de ander het nog verwijten. CIDI vertegenwoordigt het zionistisch kankergezwel in Varkenskopland. Maakt zich schuldig aan het steunen van een antisemitische bezetting om zich daarna te komen beklagen over de toename ervan.
Soort zoekt soort. Varkenskoppen en Zionisten.
blah blah blah blah blah...blah blah? blah blah blah
veel mensen draven een beetje door in anti-Israel standpunt (dit zijn standpunten tegen de STAAT israel) waardoor het soms verwordt tot een anti _ Israelitisch standpunt (een tegen haar Bewoners...joden dus) en dat is op zich wel een beetje triest... mensen schrijven de joodse gemeenschap veels te veel macht toe en denken dat ze overal de touwtjes inhanden hebben en ze voelen zich oh zo bedreigd door zionistische machthebbers.... Maar veel mensen vinden Bush ook een 'jood', kortom : alles wat mensen niet zint is een 'jood' geworden....beetje kort door de bocht op zn zachts gezegt
daarnaast zijn de mensen met het meeste kritiek op andere volkeren ook niet vaak de meest heldere lichten en hebben nooit een geschiedenis boek gezien (en nee dan praat ik niet alleen over WO2 mensen) :rolleyes:
zinne_dinne_nr1
08-05-2004, 10:40
Origineel gepost door Cicatrice
blah blah blah blah blah...blah blah? blah blah blah
veel mensen draven een beetje door in anti-Israel standpunt (dit zijn standpunten tegen de STAAT israel) waardoor het soms verwordt tot een anti _ Israelitisch standpunt (een tegen haar Bewoners...joden dus) en dat is op zich wel een beetje triest... mensen schrijven de joodse gemeenschap veels te veel macht toe en denken dat ze overal de touwtjes inhanden hebben en ze voelen zich oh zo bedreigd door zionistische machthebbers.... Maar veel mensen vinden Bush ook een 'jood', kortom : alles wat mensen niet zint is een 'jood' geworden....beetje kort door de bocht op zn zachts gezegt
daarnaast zijn de mensen met het meeste kritiek op andere volkeren ook niet vaak de meest heldere lichten en hebben nooit een geschiedenis boek gezien (en nee dan praat ik niet alleen over WO2 mensen) :rolleyes:
Net zoals alles wat een hoofddoek op heeft een Turk is en alles wat arabisch is Moslim is en terorrist.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.