Bekijk originele versie : 'Stel opruiing tegen rechtsstaat strafbaar'
DEN HAAG - Opruiing tegen de democratische rechtsstaat moet strafbaar worden. Dat stelt CDA-fractievoorzitter Verhagen woensdag voor in een interview in Trouw. Verhagen reageert daarmee op de mogelijke juridische beperkingen om bijvoorbeeld op te treden tegen imams die oproepen tot het doden van homo's.
Vorige week kondigde premier Balkenende al aan dat wellicht wetswijziging nodig is om daar iets aan te doen. Aanleiding is de commotie die is ontstaan over teksten in een boek dat onder meer via een moskee in Amsterdam is te krijgen. Daarin staan volgens Balkenende ,,walgelijke teksten''. Verhagen zegt niets te zien in een verbod op dit boek.
De CDA-politicus ziet meer in de mogelijkheid om groeperingen grondwettelijke vrijheden te ontnemen als zij daar misbruik van maken. Dat wil hij niet overlaten aan de politiek. Daarvoor zou Nederland net als Duitsland een Constitutioneel Hof moeten hebben. Verhagen heeft Donner gevraagd om te kijken of dat in Nederland ook mogelijk is.
bereid je dus maar voor op controles paspoorten altijd mee als je huis uitgaat..wat een sukkels :kwaad:
oftewel meningsuiting aan banden leggen, met andere woorden einde van onze democratie.
...inderdaad ik begrijp ook niet waarom ze dat willen.....vage overheid echt vaag...
Ben ik het eigenlijk nooit eens met Verhagen, en is de aanleiding een beetje erg dom en ondoordacht. Maar het principe dat iemand gestraft kan worden als hij/zij de rechtstaat direct of indirect in gevaar brengt kan ik wel mee leven
DUTCHIEXL
28-04-2004, 11:06
Origineel gepost door minga
DEN HAAG - Opruiing tegen de democratische rechtsstaat moet strafbaar worden. Dat stelt CDA-fractievoorzitter Verhagen woensdag voor in een interview in Trouw. Verhagen reageert daarmee op de mogelijke juridische beperkingen om bijvoorbeeld op te treden tegen imams die oproepen tot het doden van homo's.
Vorige week kondigde premier Balkenende al aan dat wellicht wetswijziging nodig is om daar iets aan te doen. Aanleiding is de commotie die is ontstaan over teksten in een boek dat onder meer via een moskee in Amsterdam is te krijgen. Daarin staan volgens Balkenende ,,walgelijke teksten''. Verhagen zegt niets te zien in een verbod op dit boek.
De CDA-politicus ziet meer in de mogelijkheid om groeperingen grondwettelijke vrijheden te ontnemen als zij daar misbruik van maken. Dat wil hij niet overlaten aan de politiek. Daarvoor zou Nederland net als Duitsland een Constitutioneel Hof moeten hebben. Verhagen heeft Donner gevraagd om te kijken of dat in Nederland ook mogelijk is.
bereid je dus maar voor op controles paspoorten altijd mee als je huis uitgaat..wat een sukkels :kwaad:
Het lijkt er meer op dat CDA de Democratische Rechtsstaat aan het opruien is.
Als je wettelijk wilt vastleggen dat een religieus persoon zijn mening niet democratisch mag vertegenwoordigen. moeten alle politieke partijen hun religieuse kant laten vallen. of geen politiek bedrijven maar dan houd je alleen SP en Groen links over.
Maar zo hoort het ook eigenlijk. Politiek moet politiek zijn en geloof geloof.
Oh What a ratrace, political voilence fill your city. full with hypocrites. (Bob Marley)
je hebt gelijk Ductchie maar zo zien zij het jammer genoeg niet :(
DUTCHIEXL
28-04-2004, 11:25
Origineel gepost door rnaj
Ben ik het eigenlijk nooit eens met Verhagen, en is de aanleiding een beetje erg dom en ondoordacht. Maar het principe dat iemand gestraft kan worden als hij/zij de rechtstaat direct of indirect in gevaar brengt kan ik wel mee leven
Noem een geval dan van het in gevaar brengen van de rechtsstaat.
Kijk hoe er over ons gepraat wordt door de media ministers die ook door onze steun zich volksvertegenwoordiger mogen noemen maken ons zwart. Zonder de kans te krijgen democratisch ons te bewijzen. Allochtonen krijgen zendtijd om positieve programmas te maken op tv rijnmond. Wanneer mensen over moslims praten zie je een minister die khatoliek is een arABOloog of zo van de rijksuniversiteit. (jaren lang boeken gelezen om dat te worden) en presentator die vragen stelt. Je hoort alleen feiten die onjuist worden getoond. Waardoor je geen waarheid krijgt. Maar goed doordachte leugens. En als je ziet dat Nova Rond om tien lagerhuis en al dat soort zogenaamde publieke programmas het meest gekeken worden.
zie ook andere topic!
Maarreh, mij lijkt het dus dat we wat van onze oosterburen kunnen leren. Prima plannetje dus van dhr. Verhagen, democratie is het hoogste goed en dat moet je ten allen tijde beschermen!
Beter te vroeg dan te laat, toch?
bisses....wat bedoel je daarmee?....dus jij vind het niet erg om overal gecontroleerd te worden als een crimineel?...als een blanke heb je daar niet veel last van maar wel als kleurling
DUTCHIEXL
28-04-2004, 12:13
Origineel gepost door bisses
zie ook andere topic!
Maarreh, mij lijkt het dus dat we wat van onze oosterburen kunnen leren. Prima plannetje dus van dhr. Verhagen, democratie is het hoogste goed en dat moet je ten allen tijde beschermen!
Beter te vroeg dan te laat, toch?
Ten alle tijden beschremen is voor jezelf genoeg wijsheid vergaren om je te kunnen verweren. Als je democratisch wilt zijn moet je iedereen het recht geven te zeggen en doen wat hij wil, binnen de rechten van de grondwet dan. Overtreding is strafbaar dat is ook democratisch geregeld. Maar dan moet je niet gaan verbieden religie te bedrijven. Of verbieden boeken te schrijven.
Dan kunnen we beter op zn russisch politiek gaan bedrijven.
Origineel gepost door Johanna
oftewel meningsuiting aan banden leggen, met andere woorden einde van onze democratie.
Vrijheid van meningsuiting betekent niet dat je alles zomaar mag zeggen. Als je dat denkt, heb je er weinig van begrepen.
DUTCHIEXL
28-04-2004, 12:20
Origineel gepost door jacko
Wat een gehuil...
Het oproepen tot het doden van een persoon kan gebeuren uit hoofde van een geloof. Mag dat zo maar?
Mag je dat toestaan?
Lijkt me niet.
Vrijheid kent zijn grenzen. Een stoplicht heeft een groen maar ook een rood licht. Democratisch zijn die stoplichten alleszins...
Je kan toch niet verbieden dingen te roepen.
Wat gebeurd er als jhe het verbiedt. Dan gebeurt t ondergronds, dan heb jer helemaal geen vat op. kun je zehelemaal niet terugroepen of stoppen. dan is er geen rood en groen meer.
DUTCHIEXL
28-04-2004, 12:30
Origineel gepost door jacko
Maar dan heb je wel de wet uitgevoerd. En dat is op zich al een goede stap.
Het opzetten tot haat en geweld is niet toegestaan, zeker niet vanuit een kerk of moskee (in de tweede kamer mag het ook niet, en jij en ik gewoon op straat ook niet). Punt.
Zo'n Imam moet weten dat ie zulke dingen niet kan roepen en het publiek moet weten dat zulke uitspraken bestraft worden.
En het ondergronds gaan is denk ik niet zo serieus, Jan en Mo modaal sluiten zich niet zomaar aan als geweten wordt dat de reden van het ondergrons moeten gaan bekend is.
Als bekend wordt dat die uitspraken illegaal zijn zullen mensen zich ook wel gaan afvragen waarom dat zo is...
En zullen minder mensen zich aansluiten bij zulke extremisten.
Ik vind dat iedereen kan roepen wat hij wil. Want wat verhagen nu zegt vind ik netzo opruien als zeggen dat homos ziek zijn en niet meer als varkens zijn. Maar het neemt nog niet weg dat ze het niet mogen roepen. Mensen die je niks zeggen die niet vertellen hoe ze over je denken. Daar moet je voor vrezen.
vanm democratisch naar>>>>>DICTATUUR....hiermee begint het allemaal stukje voor stukje verandert alles en ten 2e als de overheid dus puur en alleen op politiek gebasseerd was dan hadden we geen CDA,VVD etc nodig...dus verander daar eerst maar wat aan
DUTCHIEXL
28-04-2004, 12:38
vanm democratisch naar>>>>>DICTATUUR....hiermee begint het allemaal stukje voor stukje verandert alles en ten 2e als de overheid dus puur en alleen op politiek gebasseerd was dan hadden we geen CDA,VVD etc nodig...dus verander daar eerst maar wat aan
Of niet. ;)
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.