Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Wie kent er een leuke/interessante filosoof

Salaama
26-04-2004, 19:20

Lieve Mensen Wie kent er een leuke/interessante filosoof..Ik moet namelijk binnenkort een presentatie houden over een willekeurige filosoof, en ik weet niet over welke filosoof ik het moet houden..Misschien dat jullie tips hebben??.. Willen jullie er gelijk bij vermelden, waarom juist DIE filosoof.. Met vriendelijke groet, Salaama

tonk
26-04-2004, 20:12
Wittgenstein (1889-1951) vind ik wel een leuke. Toen hij zijn 'Tractatus logico-philosophicus' (1921) geschreven had, meende hij dat niet alleen hij, maar eigenlijk zo beetje alle filosofen klaar waren: alle vragen waren beantwoord. Hij vond eigenlijk alleen feitelijkheden zinnig om over te praten of te filosoferen, en maakte daarmee een einde aan vragen als 'wat is de zin van het leven' of 'wat is goed en kwaad'. "Sinnvolle Fragen konnen nur dann gestellt werden, wann man sie in Form von Tatsachenaussagen beantworten kann. Lebenspraktische Fragen oder die Frage nach dem Sinn des Lebens gehoren nicht zu diesem zugelassenen Fragetypus "Was ist der Fall?" Zijn 'Wovon man nicht sprechen kann, daruber muss man schweigen' is ijzersterk. Jammer, dat ie er op tergkwam. (Hopelijk kun je wel een beetje duits.)

mojojojo
26-04-2004, 23:09
Neem gewoon de filosoof der filosofen! Socrates. Waarom ik voor hem kies? Door hem hebben we nu de gezegde: tot de gifbeker veroordeeld worden. Dit is als volgt tot stand gekomen: In 399 v. Chr. werd Socrates veroordeeld voor het introduceren van nieuwe goden en het misleiden van de jeugd. Hij had zijn eigen verdediging in het proces niet erg serieus genomen. In die tijd was het gewoon dat de veroordeelde zelf een voorstel kon doen voor zijn straf. Ook dit nam Socrates echter niet serieus. Zijn verdedigingsrede zat vol ironie en maakte de rechters zo kwaad, dat deze hem ter dood veroordeelden. Socrates koos voor de terechtstelling voor het drinken van een gifbeker, en koos een gif uit met een langzame werking die van onderuit het lichaam werkt; zo kon hij nog een tijd voor zijn leerlingen spreken. Een van die leerlingen was Plato. Plato's beschrijving van Socrates' proces en zijn ter dood brenging is een van de meest aangrijpende werken uit de filosofie. Je kunt ook voor een Nederlandse filosoof kiezen, zoals Desiderius Erasmus. Een hele interressante is Charles Montesquieu (je weet wel van de Trias politica) In 1748 publiceerde hij zijn "De geest van wetten". Dit was een complexe studie van republieken, monarchieën en dictatorschappen. Met de kennis die dit werk gaf, is Montesquieu op zoek gegaan naar manieren om vrijheid te vergroten en tirannie te voorkomen. De manier waarop dit kon worden bewerkstelligd, was door middel van gescheiden machten (de wetgevende macht, de uitvoerende macht en de rechtsprekende macht). Een sterke bovenklasse was volgens hem een noodzaak om misbruik van macht te voorkomen. De machten moesten elkaar controleren. De 13 hoge huizen, de Parlementen, waren volgens Montesquieu de manier om koninklijk despotisme tegen te gaan. Hij was duidelijk geen democraat. De grondwet van de Verenigde Staten in 1789 en die van Frankrijk in 1791 zijn voor een groot deel op deze theorie gebouwd. Wittgenstein??? AAAAAAAAAAAARGG PS.Wat voor opleiding volg je eigenlijk (als ik vragen mag)?

king_of_asilah
26-04-2004, 23:51
Profeet Mohammed(vzmh) misschien?

Moraliste
27-04-2004, 00:48

www.muslimheritage.com Al Kindi o.a etc

tonk
27-04-2004, 16:17
Origineel gepost door king_of_asilah Profeet Mohammed(vzmh) misschien? Wordt hij ook gezien als een filosoof dan?

KoRnOnTheCops
27-04-2004, 16:54
Origineel gepost door Aurora Ibn Siena of ibn Roesjd ook wel bekend als Avicenna en Averoes allebei hoog geprezen in de islamitische filosofie. Ben zelf ook nog allerlei boeken aan het lezen dus kan je geen goed argument geven, maar deze twee zijn wel aanraders! Succes!! Ja, ik lees op dit moment een boek van Karen Armstrong (een geschiedenis van God) waar hij ook in wordt genoemd. Komt inderdaad interessant over.

Johanna
27-04-2004, 17:16
kijk ook eens op www.filosofiemagazine.nl

Salaama
27-04-2004, 20:53
Hartstikke bedank voor jullie info… * Wittgenstein is afgevallen omdat Duits helaas niet mijn sterkste kant is.. * Charles Montesquieu. Dit is een filosoof dat het recht veel bij betrekt, dat vind ik heel boeiend, maarre hij gebruikt veel definities waar je je hoofd bij moet houden om het te begrijpen, en aangezien ik in een klas zit, die snel in slaap vallen als ze eenmaal geen moeite willen doen om iets te begrijpen. Kort samengevat ik zit met studenten in de klas die niet zo graag hun hersens kraken. * Profeet Mohammed (vzmt) is voor mij een profeet, dus meer dan een filosoof..Ik denk dat de woorden van Profeet (vzmt) VOOR MIJ meer feiten zijn, dus er valt niet over te discusseren..oftewel filosoferen…Waar hij een punt achter heeft gezet, zet ik geen vraagtekens...Niet dat ik hiermee wil aangeven dat ik super heilig ben..Ben ook maar een mens die weleens domme beslissingen neemt.. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Wat ik een hele interessante filosoof vind is toch SOCRATES OMDAT; omdat hij de eerste filosoof is die meer naar binnen kijkt dan naar buiten om de wereld te verklaren. De innerlijke wereld van de mens schat hij hoger in als grond voor de filosofie dan de buitenwereld. Hij filosofeert hoofdzakelijk over het menselijke gedrag. Filosoferen is voor hem zoeken naar waarheid. Maar dat zoeken naar waarheid heeft hij wel met de dood moeten bekopen (zoals Mojojojo al heeft aangegeven).. Ik heb informatie over hem gezocht en hij is een interessante mannetje…Echte een super gave man..’zeggen waar het op staat’, en daar houdt ik wel van.. ------------------------------------------------------------------------------------ * dot_nl..Ja, inderdaad er zit wel een kern van waarheid in.. * Aurora..Interessant Ik denk dat de filosofen die jij opnoemt meer tijd kost om er war over te vinden..ik kan er in iedergeval niks over vinden op internet..Hmmm misschien iets voor mijn in me vrije tijd… * Johanna www.filosofiemagazine.nl was de eerste site die ik bezocht heb, maar er staat niet veel in over verschillende filosofen,,ja alleen dat je hun boeken kan kopen.. Moraliste www.muslimheritage.com Mooie site…Alleen jammer dat het in het Engels is..Kost me tijd om alles in mijn eigen woorden te vertalen....Het is overigens een Prachtige site… Nogmaals ALLEMAAL BEDANKT voor het reageren.. P.S Mojojojo …Je hebt gevraagd wat ik voor opleiding ik doe???..Ik doe personeel en Arbeid..

amina01
27-04-2004, 22:20
Origineel gepost door KoRnOnTheCops Ja, ik lees op dit moment een boek van Karen Armstrong (een geschiedenis van God) waar hij ook in wordt genoemd. Komt inderdaad interessant over. Klopt, een goede schrijfster :D maar later werd Ibn Rushd als ketter uitgespuwd, dus goed weten welk boek je leest. Ps. Mohammed van Karen Amstrong is ook een aanrader. Gegroet,

Bene3men
28-04-2004, 00:15
Assalaam walaikoum Gibran Khalil Gibran is een super filosoof van Libanees afkomst. Ik heb al zijn boeken gelezen. De manier hoe hij het leven verklaart en schets is zoooooooo mooi. Het is wel soms even nadenken, maar toch heel mooi. Aanrader: de Dwaas, de Profeet

king_of_asilah
28-04-2004, 00:44
Origineel gepost door tonk Wordt hij ook gezien als een filosoof dan? Als iemand puur kon denken, dan was het de profeet Mohammed(vzmh).