Bekijk originele versie : Maak deze Ramadan een verschil
Morgaine
07-11-2002, 17:41
Het is nu de tijd van de Ramadan. Een tijd om samen te komen met familie en vrienden. Een tijd om dichter bij het geloof te komen maar ook een tijd van gezelligheid. Een tijd van naastenliefde.... een prachtige tijd.
Nu dacht ik zomaar, het is maar een ideetje, wat zou er gebeuren wanneer je in samenspraak met je ouders, eens een niet-Moslim bij je thuis zou uitnodigen om de Ramadan mee te vieren. De meesten hebben in de straat wel Nederlanders of Belgen, Chinezen of wat dan ook wonen. Zij weten vaak helemaal niet waar de Ramadan om gaat.
Stel, je stapt op ze af. Je legt ze uit dat je ze graag eens zou uitnodigen om te kijken hoe jullie de Ramadan vieren. Om samen thee te drinken, samen misschien iets te eten. Om te vertellen wat de Ramadan voor jullie betekent.
Misschien zouden ze je vreemd aankijken. En sommigen zullen ongetwijfeld weigeren. Maar misschien zijn er ook die eigenlijk wel nieuwsgierig zijn. Die graag iets meer willen weten over jullie cultuur en jullie geloof maar zelf niet naar jullie toe durven stappen.
Stel je voor... is dat een idee?
*Morgaine wenst iedere Moslim(a) oprecht een goede Ramadan*
Origineel gepost door Morgaine
Het is nu de tijd van de Ramadan. Een tijd om samen te komen met familie en vrienden. Een tijd om dichter bij het geloof te komen maar ook een tijd van gezelligheid. Een tijd van naastenliefde.... een prachtige tijd.
Nu dacht ik zomaar, het is maar een ideetje, wat zou er gebeuren wanneer je in samenspraak met je ouders, eens een niet-Moslim bij je thuis zou uitnodigen om de Ramadan mee te vieren. De meesten hebben in de straat wel Nederlanders of Belgen, Chinezen of wat dan ook wonen. Zij weten vaak helemaal niet waar de Ramadan om gaat.
Stel, je stapt op ze af. Je legt ze uit dat je ze graag eens zou uitnodigen om te kijken hoe jullie de Ramadan vieren. Om samen thee te drinken, samen misschien iets te eten. Om te vertellen wat de Ramadan voor jullie betekent.
Misschien zouden ze je vreemd aankijken. En sommigen zullen ongetwijfeld weigeren. Maar misschien zijn er ook die eigenlijk wel nieuwsgierig zijn. Die graag iets meer willen weten over jullie cultuur en jullie geloof maar zelf niet naar jullie toe durven stappen.
Als ze honger hebben Soep genoeg :zwaai:
Onslaught
07-11-2002, 17:44
is zeker een idee goed van je meid:D
rachidas
07-11-2002, 17:47
HEE ONSLAUGHT
Onslaught
07-11-2002, 17:49
jaaa:D wat is er meid
Morgaine
07-11-2002, 17:50
Kijk, ik denk zo, er is heel wat onbegrip. Maar een deel van dit onbegrip komt ook door een gebrek aan kennis. Dit gaat niet alleen over de spanningen tussen 'Nederlanders' en 'Marokkanen', overal geldt dat wanneer men iets niet kent, men er eerder argwanend tegenover staat.
Morgaine
Heb je helemaal gelijk in.
Er zal in Leiden, een iftar georganiseerd worden waar juist zoveel mogelijk niet-moslims voor worden uitgenodigt.
Morgaine
07-11-2002, 18:10
Wat is een iftar?
Morgaine
07-11-2002, 22:15
Kan iemand me misschien uitleggen wat een iftar is?
Morgaine
Het was voor ons een idee, die we deze ramadan zeker willen uitvoeren...ons idee is om de buurt-bewoners rondom de moskee uit te nodigen voor het bijwonen van het vasten, middels circulaires die wij (als ik zeg wij, bedoel ik de moslima''s) in de straten rondom zullen uitdelen en in de brievenbus te gooien....de planning is volgende week...ook komt er een delegatie van de kerken en de joodse gemeenschap zal Insha Allah ook benadert worden...soms zijn dromen geen bedrog....nogmaals zeg ik je Morgaine...go for it!! enne...bedankt voor je uitleg..leuk die naam... :zwaai:
Morgaine
Iftar is het arabische woord voor het breken van het vasten, dwz. het moment dat we mogen eten...na een gebed te hebben gedaan, sommige moslims drinken water en eten een dadel, daarna eten en dan het gebed...
Boyfriend
08-11-2002, 00:09
Morgaine
iftar = leftoer= eten = makla :D
Morgaine
08-11-2002, 11:49
Mmmm.... leftoer en makla staan ook al niet in de verklarende woordenlijst hier op de community.... isse makla 'lekker'? Of zeg ik hier nu iets heel beledigends?
Morgaine vanuit :belgie:
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.