Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Gevoelsmens of rationeel ?

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8

Sensabillah
21-04-2004, 22:19

Wat wil je echt in het leven, dat schijnt dus de belangrijkste vraag te zijn als het om geluk gaat. Een keer 'nee' zeggen, een fijne strandwandeling maken of vaker luisteren naar je gevoel. "Maar het is ook niet goed alleen maar met je gevoel bezig te zijn. Mensen met een intens gevoelsleven worden soms als het ware 'overdonderd' door hun gevoelens en zijn dan juist minder gelukkig. Het is allemaal een kwestie van balans: tussen gevoel en verstand, tussen autonomie en verbondenheid, tussen zelfreflectie op het ene moment, maar ook loslaten en je ergens overheen zetten op een ander moment. Maar in plaats van te zwelgen in je ellende en je heel ongelukkig voelen, kun je ook accepteren dat iedereen soms moeilijke tijden meemaakt en dat het een onderdeel van het leven is. Sommige mensen kunnen van nature beter relativeren en dingen accepteren zoals ze zijn. Die zijn doorgaans ook gelukkiger." "bron: www.zelfbepaling.nl Vraag: Tot welke groep reken jij jezelf, gevoelsmens of rationeel iemand. Wat zijn voor jouw gevoel de voor en nadelen van de gevoelsmens en rationeel ingesteld zijn ?

rnaj
21-04-2004, 22:36
buiten gewoon rationeel

Sensabillah
21-04-2004, 22:37
Origineel gepost door Corrie Ik ben een rationeel gevoelsmens... Ben uitermate gevoelig, maar beredeneer alles, ben een beetje een control freak als het op mezelf aankomt, ben gefasineerd door de werking van de menselijke geest en het lichaam dus onderzoek maar al te graag waar emotie;s vandaan komen en wat onderliggende redenen zijn, hoe je het kan beinvloeden enz enz enz. Ik ben zelf mijn proefkonijn ;) Loslaten heb ik moeten leren om te overleven, dus dat lukt meestal wel... Corrie, Nee nee, het is of of ;) Ga je bij een belangrijke beslissing meer af op je ratio, of op je gevoel ? Inderdaad, soms is loslaten een belangrijk gegeven om te overleven.

Sensabillah
21-04-2004, 22:39
Origineel gepost door rnaj buiten gewoon rationeel Welke voor en nadelen ondervindt je daarvan Rnaj ?

Sensabillah
21-04-2004, 22:56

Origineel gepost door Corrie Ik ga af op mijn gevoel en denk er dan rationeel over na.... Of ik denk ergens rationeel over na en bekijk dan mijn gevoel..... Bij mij is het niet of of, bij mij is het en en... ;) Works for me ;) Maar ik moet er eerlijk bij zeggen dat mijn gevoel me nog nooit bedrogen heeft, mijn rationele gedachte's wel ;) Ben jij het ermee eens dat mensen die van nature beter kunnen relativeren, doorgaans ook gelukkiger zijn ?

Sensabillah
21-04-2004, 23:04
Origineel gepost door said2reffie gedachten als je weet hou je er mee moet gaan dan kan je bijna niks over komen , Jij bent duidelijk een gevoelsmens. Kun je aangeven wat het nadeel en het voordeel daarvan is voor jou Said ?

a3ir
21-04-2004, 23:11
Ik ben een gevoelensmens en draag mijn hart op mijn tong.wat best moeilijk is.

sneakynawal
21-04-2004, 23:12
Volgens mij ben ik een gevoelsmens...en trek ik mij dingen veels te snel aan. Waardoor ik kwetsbaar ben. De laatste tijd probeer ik toch wat harder te zijn voor mijzelf. Dus dan ben ik wat rationeler bezig. Ik weet het niet. Pff..Ik begin de laatste tijd mijn verstand beter te gebruiken dan voorheen. Maar het hoort allemaal bij mijn groeiproces, denk ik. Ik leer er alleen maar van. Als ik me nu vergelijk met 5 jaar geleden, ben ik sterker geworden dan toen :)

a3ir
21-04-2004, 23:15
Origineel gepost door viroinval Gevoelsrijk zijn en rationeel zijn kan perfect samen gaan. Dat doe ik dan ook. Je hebt mensen die enkel op gevoelens leven, en deze gevoelens kunnen zeer negatief zijn, je gevoelens kunnen je dwingen om iedereen te haten, en dan is zo iemand ook gevoelsarm. Daar mist iemand dus elke zin voor rationeel zijn. Want dan staan we weer met de vraag, wat begrijp je dan weer onder gevoelsmens? Bedoel je iemand die gevoelig is, of iemand die leeft enkel op gevoelens, al zijn die destructief? Zwaar onderwerp dat vele breinaalden heeft. mijn gevoelens zijn weer andersom. ik hou van mensen maak niet uit wat hun geloof of achtergrond of ras of wat dan ook is. maar mijn verstand laat me gelukig nooit in de steek.

Sensabillah
21-04-2004, 23:15
Origineel gepost door a3ir Ik ben een gevoelensmens en draag mijn hart op mijn tong.wat best moeilijk is. Salaam aleikoem A3ir, Jij geeft inderdaad meteen de valkuil van een gevoelsmens aan. Je zegt meteen wat je denkt. Een leerpunt voor ons vrouwen: relativeren.

DaNGeRouZLy
21-04-2004, 23:16
rationeel met een vleugje gevoel mag dat ook :D

a3ir
21-04-2004, 23:22
Origineel gepost door viroinval Ik ken dat gevoel ook, soms laat ik me wel eens dirigeren door mijn gevoel met als resultaat een ban. :D Dom hei. ;) juist, maar in het dagelijkse leven zijn er geen bans maar de harde realiteit:stomp:

Sensabillah
21-04-2004, 23:23
Origineel gepost door viroinval Gevoelsrijk zijn en rationeel zijn kan perfect samen gaan. Dat doe ik dan ook. Gevoelsrijk en rationeel zijn kunnen inderdaad samen gaan. De praktijk wijst echter uit dat je de gevoelsmens en de rationele mens hebt. Zo kunnen rationele mensen over het algemeen beter relativeren dan gevoelsmensen. [i]Je hebt mensen die enkel op gevoelens leven, en deze gevoelens kunnen zeer negatief zijn, je gevoelens kunnen je dwingen om iedereen te haten, en dan is zo iemand ook gevoelsarm. Daar mist iemand dus elke zin voor rationeel zijn..[/B] Die mensen zijn er inderdaad. Echter zijn er ook mensen die op gevoel afgaan en daardoor positief denken. [i]Want dan staan we weer met de vraag, wat begrijp je dan weer onder gevoelsmens? Bedoel je iemand die gevoelig is, of iemand die leeft enkel op gevoelens, al zijn die destructief? Zwaar onderwerp dat vele breinaalden heeft. [/B] Onder gevoelsmens versta ik iemand die puur op zijn/ haar gevoel afgaat in verschillende situaties. Zoals je dat vroeger op school met teams vormen had, met de gym. Waar de meisjes over het algemeen kozen voor diegene die ze het meest mochten, gingen de jongens voor diegene waar ze het meest aan hadden.

Sensabillah
21-04-2004, 23:26
Origineel gepost door sneakynawal Volgens mij ben ik een gevoelsmens...en trek ik mij dingen veels te snel aan. Waardoor ik kwetsbaar ben. De laatste tijd probeer ik toch wat harder te zijn voor mijzelf. Dus dan ben ik wat rationeler bezig. Ik weet het niet. Pff..Ik begin de laatste tijd mijn verstand beter te gebruiken dan voorheen. Maar het hoort allemaal bij mijn groeiproces, denk ik. Ik leer er alleen maar van. Als ik me nu vergelijk met 5 jaar geleden, ben ik sterker geworden dan toen :) Mijn ervaring is dat je met de tijd leert te relativeren, alhamdoelillah.

sneakynawal
21-04-2004, 23:29

Origineel gepost door said2reffie klopt ik weet er alles van ,ahahahaha maar je ben vergevens gezindt ,beetje angstig maar maak niet uit ,vergeet je dag boek niet :D Ik schrijf bijna elke dag in mijn dagboek :o

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8