Bekijk originele versie : Bidden en luiheid wat eraan te doen?
beste broeders zusters...christenen want, die bidden ook....
Ik heb de laatste dagen eerlijk gezegd nog wat problemen met het 5x bidden per dag...ik werk nu als netwerkbeheerder en daar heb ik veel problemen de laatste tijd met computers etc en als ik klaar ben eindelijk aan het einde van de dag dan moet ik nog de hele dag inhalen....ik ben vanmezelf best lui en het is nog een Amerikaans bedrijf waar ik werk dus ik bid zo wie zo niet op me werk..als jullie me begrijpen.....maar ik bid wel maar soms....:hihi: komt de shitan langs en zegt hij :
"Minga, morgen inhalen blijf nu lekker liggen op de bank lekker rustennnnnn hmmmm"
die shitan is gevaarlijk, voor de Christenen op deze site een shitan is een duivel......
Moehiem hoe kom ik van deze .... verkeerde houding af ik wil wel een goede moslim zijn maar it's tuff en ik denk dat meerdere mensen hier last van hebben...
maga salaam en normale reacties aub want, ik ken die gekken hier :D
nou Minga,dan moet je Ahoedoe bilah imina saitan irajim zeggen dan lukt het wel (HOOP IK:D zo heb ik het van mijn moeke geleerd .maar zij is een goed gelovige vrouw dus...)en als het nog niet lukt dan moet je het nog een keer zeggen tot het lukt. mog het niet lukken dan kom lekker bij mij langs dan gaan we de koeien melken:D
Sword_of_Islam
21-04-2004, 15:49
Bid tijdens de pauze dan hoef je geen hele dag meer in te halen.
De meerderheid van de geleerden zijn van mening dat degene die het gebed achterwege laat (ook als hij deze verplichting niet ontkent), dat hij buiten de oever van de islam treed. Djabir Ibn Abdiellah heeft gezegd dat de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) heeft gezegd: "het verschil tussen een moslim en een ongelovige is nalaten van het gebed" (Overgeleverd door moesliem in zijn authentieke verzameling).
Overgeleverd door Baridah ibn 'Hosayb (moge Allah's tevredenheid met hem zijn) dat hij de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) hoorde zeggen: "De belofte tussen ons en hen is het gebed, wie het achterwege laat treed in ongeloof." Ahmed, Tiermiedie, Abou Daawoed, nasa'ie en Ibn Madjah.
Dus hieruit kun je concluderen dat als men niet bidt je dan tot de ongelovige behoord. Zeg nou eens zelf...Je bent eerder bang om te bidden in een Amerikaans bedrijf dan dat je bang voor de "3ikab" van Allah swt bent.
Moge Allah ons tot Zijn pad leiden inchallah en jou helpen :)
Origineel gepost door Corrie
Discipline schat...
Je wil het of je wil het niet, het is totaal jouw eigen keuze...
Je kan van allerlei trukjes bedenken, zoals zet je alarm van je mobiel op de tijden dat je moet gaan bidden om je eraan te herrineren.
Geef jezelf een beloning in het vooruitzicht als je dat dan ook daadwerkelijk netjes doet(bv je mag alleen die overheerlijke koekjes van mama eten als je netjes gebeden hebt en anders mag je alleen die heerlijke geur op snuiven).
Het is een kwestie van doorzetten, dan merk je vanzelf dat het een gewoonte wordt en dat het makkelijker gaat.
Ga eens een lijstje maken met redenen voor jezelf waarom je je hieraan wilt houden, maak afspraken met jezelf en hou jezelf eraan.
Uiteindelijk komt het allemaal neer op discipline, jezelf trainen en er een gewoonte van maken.
Zie het niet als lastig, maar als je doel, bidden is een heerlijk rustpunt in je dag, even terug naar de basis in jezelf, even het contact met god aanhalen, gun jezelf dat ook...
Geniet ervan en zie het niet als een last...
Zo een kort advies van een niet-moslim en niet christen, maar wel van iemand die weet hoe het is om gedisciplineert te zijn en daar ook weleens wat moeite mee heeft. Corrie je bent geniaal :Iluvu: :Iluvu: :Iluvu: :Iluvu: :Iluvu: :Iluvu:
dank jullie wel allemaal maar essiya ik denk dat je het probleem niet begrijpt..dame ik ben alleen bang vooor allah oe soebganahoe watagala en dus niet omdat, ik in een amerikaans bedrijf werk....trouwens HET PROBLEEM IS DAT IK GEEN TIJD HEB OM TE BIDDEN ALS IK WERK NO TIME COMPRENDRE ESSIYA?
Corrie en A3ir Dank u jullie zijn beiden de liefste dames en de gezelligste dames op deze hele klote SITE
ik hou van jullie :Iluvu: :Iluvu: :Iluvu: :verliefd: :Iluvu:
Salaam Minga
Simpel!
Voor je na je werk gaat ga je sbah bidden (als je vroeg vroeg opstaat Fadjr)
Stel je kunt niet bidden op werk en je mist dhor en 3asr. Die bid je dan thuis max. 15 minuten.
Maghreb is momenteel rond kwart voor 9 avond. Dus best makkelijk en het is maar 3 rak3aat dus 5 minuten zullen we zeggen.
La3sha is ook pas kwart voor 11 ongeveer. Dus valt het reuze mee. Het is ook een kwestie van dicipline jongen!
Succes!
Salaampjes
sneakynawal
21-04-2004, 16:32
Ja je bent niet de enige, ik heb het ook moeilijk! Vooral bij het laatste gebed, die is nu rond kwart voor 11, en dan voel ik me zo moe en sleepy. Ach ja ik weet het ook niet. Ik probeer een goed moslima te zijn. Maar dan voel ik me achteraf toch wel schuldig als ik het uitstel naar een paar uur later, of de volgende dag. Het is ook een leerproces, leren om gedisciplineerd en geduldig het leven in te gaan. Maar goed, gewoon doorgaan, op een dag kan je niet meer zonder :)
haha wallah algadiem nawal net als mij dan bid ik het voor asbag ,,,,wallah ben lui dan pfff nog bedankt mensen voor jullie reacties ffeiza soekran dame i own you ;)
;) Minga
Tuurlijk is het moeilijk, Ik heb het er nog steeds moeilijk mee soms. Weleens dan kom je een uur nachts thuis en nog nix gebid:eek: Zul je denken..
Echt waar, 15 minuten en je hebt alles weer gebid. Moeilijk om eraan te wennen. Maar ooit echt eraan begonnen en je kunt niet meer zonder.
Verplicht je zelf bijv. een week vol te houden, wedden dat je daarna niet meer zonder kan.
:zwaai:
Origineel gepost door sneakynawal
Ja je bent niet de enige, ik heb het ook moeilijk! Vooral bij het laatste gebed, die is nu rond kwart voor 11, en dan voel ik me zo moe en sleepy. Ach ja ik weet het ook niet. Ik probeer een goed moslima te zijn. Maar dan voel ik me achteraf toch wel schuldig als ik het uitstel naar een paar uur later, of de volgende dag. Het is ook een leerproces, leren om gedisciplineerd en geduldig het leven in te gaan. Maar goed, gewoon doorgaan, op een dag kan je niet meer zonder :) Sneakynawal,als je werkt of te moe bent dan is het beter om de laatste gebed gelijk na de ene laatste te biden en dan te gaan slapen maar je moet wel gaan slapen en niet voor de buis gaan zittten ;)
:hihi: a3ir toch je hebt ons beiden te pakken :o
:o als ik alles goed doe krijg ik dan ook een goede vrouw later ?
:Iluvu: :Iluvu:
sneakynawal
21-04-2004, 16:50
Origineel gepost door a3ir
Sneakynawal,als je werkt of te moe bent dan is het beter om de laatste gebed gelijk na de ene laatste te biden en dan te gaan slapen maar je moet wel gaan slapen en niet voor de buis gaan zittten ;)
Ja maar ik ga dan naar beneden om te lezen :D ...slecht he. Ik zal vanavond het meteen gaan doen, als ik niet omval. Ik zit sinds vrijdag weer op de sportschool en ben elke dag fanatiek 1 uur aan het sporten, en dan voel ik me zo moe...maar dat is een dom en slecht excuus van uitstel. En ik moet het lezen maar onderbreken en gaan bidden.
Origineel gepost door sneakynawal
Ja maar ik ga dan naar beneden om te lezen :D ...slecht he. Ik zal vanavond het meteen gaan doen, als ik niet omval. Ik zit sinds vrijdag weer op de sportschool en ben elke dag fanatiek 1 uur aan het sporten, en dan voel ik me zo moe...maar dat is een dom en slecht excuus van uitstel. En ik moet het lezen maar onderbreken en gaan bidden. sneakynawal,slecht nee joh :D ik doe ook aan sport (achter de kids aan rennen :D :Iluvu: )4uur per dag.maar effe serieus meestal is het moeilijk om het gebbed op tijd te verichten ik maak me er ook schuldig aan maar ja :o :D hoop dat ons alles vergeven wordt . ;)
Origineel gepost door minga
:hihi: a3ir toch je hebt ons beiden te pakken :o
:o als ik alles goed doe krijg ik dan ook een goede vrouw later ?
:Iluvu: :Iluvu: als jullie maar van elkaar houden en elkaar respecteren dan komt het wel goed minga ;) :Iluvu: :Iluvu:
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.