Bekijk originele versie : "sorry Maar Voor Mij Geen Ramadan"
Het verbaasd mij als ik om me heen kijk hoeveel jongeren toch nog aan de ramadan meedoen! Dat is natuurlijk heel positief. Zelf kom ik uit het strenge Iran. Daar staat alles maar dan ook alles in het teken van de islam. Maar sinds ik hier woon ben ik een heel ander leven gaan lijden en ben blij dat ik dat kan. Ik kan hier mijn eigen mening hebben, mijn eigen denkwijze en kan hier veel bereiken in het leven. Ik ga af en toe wel eens uit, drink dan graag een pasoa of pisang ambon en rook er graag een sigaretje bij, loop er goed en modern gekleed bij, zit in een goede opleiding, heb ook veel Nederlandse mensen in mijn vriendenkring etc. Niet dat het superbelangrijk is maar ik wil alleen maar aangeven dat ik blij ben dat ik in dit land mijn leven kan lijden! In Iran ben je niet vrij en mag je zeker als vrouw geen eigen mening hebben.
En ik zeg eerlijk dat ik dus niet aan de ramadan meedoe. Waarom zou ik me deze maand wel strikt aan de regels houden en de rest van het jaar niet? En dit zie ik bij veel mensen, geloof me. Ik vindt gewoon: je bent een echte moslim of niet!!! Maar ga jezelf niet voor de gek houden om wel aan de ramadan mee te doen en daarna weer jezelf als 'vrije nederlander' uit te geven.
Omdat de ramadan nu in het middelpunt van de belangstelling staat wilde ik even mijn mening hierover geven.
Voor de mensen die aan de ramadan meedoen (uit geloofsovertuiging) heb ik veel respect en wens jullie allen succes!
groetjes Amil.
-xxx-Rachida
06-11-2002, 18:39
Dat je niet aan de Ramadan meedoet is toch geheel jou eigen keus...jij bekijkt het vanuit jouw eigen perspectief...goed toch!!! Maar IK ga lekker vasten...er is geen gezelliger maand als de Ramadan....hoewel de meeste mensen zich afvragen hoe je in godsnaam kunt verheugen op een maand waarin je jezelf uithongerd....ik zie het anders...jij ziet het anders....daar is niets mis mee. En ja....dat de meeste mensen dan terug vallen op hun leefwijze voor de Ramadan..tja....dat is dan geheel hun probleem.....alleen al het feit dat mensen de maand Ramadan respecteren vind ik al heel goed....wel vind ik het jammer dat je een niet zo leuke ervaring hebt ondergaan in Iran......
Thanx....voor je ondersteuning en respect
laboudanda
06-11-2002, 20:19
Doe aan Ramadan anders gaan je billetjes branden....
Tip: eet niet teveel in de ochtend!
ben je trots op jezelf nu je iedereen hebt laten weten dat je rookt en drinkt??!!!!!! knap van je ga zo door (kots kots)
Narimane
06-11-2002, 21:01
Het is niet verkeerd om in de Ramadan vroomer te zijn dan in de andere maanden...dit is zelfs AANBEVOLEN... Je weet nooit wat voor moois je eraan overhoudt.
Hoe je ook in het leven staat...het is en blijft je eigen keus.
Leef wel!
xxNOUNAxx
06-11-2002, 21:03
HEYYYY NAAMGENOOT, heet je echt zo NARIMANE??
Ik heet echt zo, toevallig zeg
laboudanda
06-11-2002, 21:29
Origineel gepost door xxNOUNAxx
HEYYYY NAAMGENOOT, heet je echt zo NARIMANE??
Ik heet echt zo, toevallig zeg
Ik ook..man we leven in een hele KLEINE wereldje!
Origineel gepost door amilhamsah
Zelf kom ik uit het strenge Iran. Daar staat alles maar dan ook alles in het teken van de islam. Maar sinds ik hier woon ben ik een heel ander leven gaan lijden en ben blij dat ik dat kan. Ik kan hier mijn eigen mening hebben, mijn eigen denkwijze en kan hier veel bereiken in het leven. In Iran ben je niet vrij en mag je zeker als vrouw geen eigen mening hebben.
Jij bent een duidelijk product van het Iranese onderdrukking.
Veel Iranesen houden hier een trama aan over en blijkbaar jij dus ook.
De Islam is een geloof van overtuiging en niet van onderdrukking.
Vandaar dat het ooit wel een keer mis gaat met Iran. :rolleyes:
...Het verbaasd mij als ik om me heen kijk hoeveel jongeren toch nog aan de ramadan meedoen!En ik zeg eerlijk dat ik dus niet aan de ramadan meedoe. Waarom zou ik me deze maand wel strikt aan de regels houden en de rest van het jaar niet? En dit zie ik bij veel mensen, geloof me...Maar ga jezelf niet voor de gek houden om wel aan de ramadan mee te doen en daarna weer jezelf als 'vrije nederlander' uit te geven...
Je verbaast je omdat je zelf (bijna :rolleyes: ) geen geloofovertuiging meer hebt.
Je zegt dat je jezelf scheinheilig vindt omdat je iets zou doet in de maanden daarbuiten die zowiezo verboden zijn.
Nou deze maand is dus een goede maand om daar over na te denken anders zou je eindeloos doorgaan met roken en drinken enz.
Het is niet alleen een maand van bezinning en geeft je de kracht om te stoppen met allerlei dingen die je niet behoort te doen.
Ik ben zelf ook geen engel :D maar ik probeer in deze maatschappij die vol verleidingen zit toch wel mijn best te doen en dan is de ramadan het minste wat je kunt doen voor je geloof en voor velen is het de eerste stap naar verstandig leven. :)
Maar dit kun je natuurlijk alleen maar doen als je overtuigd bent zoals je dat zelf al zegt...( die heb jij blijkbaar dus niet meer..)...als dat niet zo is dan krijg je te maken met mensen die denken dat ze niet kunnen vasten zoals vele turken denken. :giechel:
Kijk ik vind het prima dat je niet wil vasten dat is jou keus maar ga dan niet mensen proberen te overtuigen om maar niet te vasten omdat je dat zelf niet meer zo zinnig vindt. Als moslim behoor je eigenlijk advieserend te zijn over het gene waar je in staat bent om te delen in je kennins van de islam.
[/B]...Ik vindt gewoon: je bent een echte moslim of niet!!! ...[/B]
Je vindt van jezelf dus dat je geen moslim bent. Probeer dan de rest dan niet te weerhouden om wel te vasten want dat vind ik een slechte eigenschap als je denkt andere geloven te kunnen respecteren.
Maar dat is iets wat ze in Iran missen en dit is het resultaat.
Als je afstand hebt genomen van de islam dan is dat jou zaak maar ga niet nog eens de negatieve kant op door dit soort opmerkingen.
Ik hoop voor je dat je ooit verstand zult zijn. :)
Ik sluit me goeddeels aan bij de woorden van Jizzy. Zie de Ramadan als een opstapje naar het volledig Moslimzijn en niet als hinderlijke onderbreking van je dagelijkse harame bezigheden.
Majeedtrisinti
07-11-2002, 12:52
Tbarkelah JIZZY
Je haalt de woorden uit mijn mond.
Aan iedereen nog een Mubarak Ramadan wa koeloe 3am wa antoem begeer
Makboel Ramadan inshaallah
Ik ben het eigenlijk ook helemaal met Jizzy eens... ;)
aSunnyFriend
07-11-2002, 18:01
je zegt dat je in een goede opleiding zit....nou je zegt iets dat zeker klopt> je hebt het over je eigen leven lijden..dat klopt een leven wat in het teken staat van zoveel mogelijk westers proberen te zijn dat is zeker een leven lijden.............
Salahdin
Het verbaasd mij als ik om me heen kijk hoeveel jongeren toch nog aan de ramadan meedoen! Dat is natuurlijk heel positief. Zelf kom ik uit het strenge Iran. Daar staat alles maar dan ook alles in het teken van de islam. Maar sinds ik hier woon ben ik een heel ander leven gaan lijden en ben blij dat ik dat kan. Ik kan hier mijn eigen mening hebben, mijn eigen denkwijze en kan hier veel bereiken in het leven. Ik ga af en toe wel eens uit, drink dan graag een pasoa of pisang ambon en rook er graag een sigaretje bij, loop er goed en modern gekleed bij, zit in een goede opleiding, heb ook veel Nederlandse mensen in mijn vriendenkring etc. Niet dat het superbelangrijk is maar ik wil alleen maar aangeven dat ik blij ben dat ik in dit land mijn leven kan lijden! In Iran ben je niet vrij en mag je zeker als vrouw geen eigen mening hebben.
En ik zeg eerlijk dat ik dus niet aan de ramadan meedoe. Waarom zou ik me deze maand wel strikt aan de regels houden en de rest van het jaar niet? En dit zie ik bij veel mensen, geloof me. Ik vindt gewoon: je bent een echte moslim of niet!!! Maar ga jezelf niet voor de gek houden om wel aan de ramadan mee te doen en daarna weer jezelf als 'vrije nederlander' uit te geven.
Omdat de ramadan nu in het middelpunt van de belangstelling staat wilde ik even mijn mening hierover geven.
Voor de mensen die aan de ramadan meedoen (uit geloofsovertuiging) heb ik veel respect en wens jullie allen succes!
groetjes Amil
als ik het goed begrijp:
als je op de snelweg 140 rijdt dan kan je net zo goed ook in de stad rode stoplichten negeren. Want je overtreedt toch de wet !?
of heb ik er helemaal niks van gesnapt ?
mimi3000
07-11-2002, 20:29
in 1 zin mijn mening over ' het is scheinheilig als je meedoet met de ramdan'
JE VIERT 11 MAANDEN PER JAAR FEEST, DOE DAN 1 MAAND WAT DE ISLAM JE VOORSCHRIJFT.
oww en dan had ik nog ff wat opmerkingen....NOEM JIJ JEZELF EEN ISLAMIET?????????? want naar je uitspraken gekeken niet. Ennuh meissie, mijn beste vriendin komt uit iran. Zij heeft daar ook een aantal jaren gewoond, en jah zij geeft toe dat vrouwen daar onderdrukt worden en dat iran een streng is islamitisch land is. Maar zij is trots op de islam, ook al leeft zij nu in nederland doet zij mee aan de ramadan en doet zij enorm haar best. Terwijl je zegt van ik ben in nederland laat ik met mensen praten over hoe het in iran gaat en mensen laten zien dat het ook anders kan. Maar jah waarschijnlijk sta jij niet genoeg achter de islam om er verder mee te gaan. Want het heeft er niets mee te maken dat je in iran werd onderdrukt of dat de islam daar overheersend is, als je er moeite voor zou nemen zou je zien dat de ISLAM PRACHTIG IS.
gegroet dame, doe lekker wat je wilt in je leven maar noem jezelf asjeblieft geen islamiet. Oke een rokend, drinkend, niet praktiserende islamiet....ofzo. Tja ik weet ook niet hoe je zo iemand noemt.
voor alle mensen die wel aan ramadan meedoen wens ik een ramadan moubarek en veel succes
SALAAM
HET LEEK ME VERSTANDIGER ALS JE DIT ZEI TEGEN JE ISLAMITISCHE LANDGENOTEN. WAT MOET IK HIER MEE????
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.