Bekijk originele versie : Aangifte tegen Maroc.nl wegens discriminatie
Moderator
06-11-2002, 16:33
AMSTERDAM (ANP) - Het Meldpunt Discriminatie Internet (MDI) doet nog deze week aangifte tegen de website Maroc.nl. Volgens het MDI doen de beheerders te weinig moeite om antisemitische uitlatingen op de discussiesite te voorkomen.
,,We hebben heel lang geduld gehad, maar daar komt nu een einde aan'', aldus directeur R. Eissens van het MDI woensdag. Het MDI krijgt ,,buitenproportioneel'' veel meldingen binnen over discriminerende uitlatingen op de discussiesite. De afgelopen vijf maanden waren dat er circa zeventig, terwijl het MDI jaarlijks ongeveer achthonderd tot duizend meldingen binnenkrijgt. ,,Er waren bijzonder grove bij, plaatjes van hakenkruizen en uitlatingen als 'alle joden de zee in'.''
Volgens het MDI volgt de redactie verzoeken om discriminerende uitlatingen te verwijderen, niet of te traag op. Mensen die bij de sitebeheerders klagen, worden volgens Eissens in het merendeel van de gevallen onbeschoft behandeld. ,,Zij krijgen dan te horen dat ze zich beter door een psychiater kunnen laten behandelen.''
Een woordvoerder van Maroc.nl noemt de aangifte in een reactie ,,bijzonder spijtig en niet helemaal netjes''. Volgens hem komt een groot deel van de meldingen uit de zomerperiode. Toen waren de beheerders op vakantie en is de site een maand lang niet gecontroleerd op discriminerende opmerkingen. ,,Het MDI wist dat en we hebben het met hen uitgepraat, maar nu lijkt het alsof ze geen belang meer hechten aan goede communicatie.''
Morgaine
06-11-2002, 17:47
Ik weet niet hoe het met de meldingen tegen DEZE site staat. Hoe de contacten tussen het beheer van deze site en het MDI verlopen. Ik weet niet hoe snel het beheer een bericht kan verwijderen nadat dit gemeld geweest is.
Ik zie dat in de thread "Belgie geeft toe aan de onderdruk van nazij0den om nazisharon niet te verolgen!!" een bericht verwijderd werd maar denk niet dat het MDI blij is met de hele thread op zich. De term nazi is zeer zwaar beladen term die in deze context volgens mij zeer onterecht gebruikt wordt.
Ik meen ook gelezen te hebben dat namen zoals Hammasstrijder, Al-Quaida Lid en dergelijke niet kunnen en ook bepaalde afbeeldingen als avatar niet. Een foto van Saddam Houssein kan blijkbaar wel.
Ik hoop dat deze site zich in regel kan stellen voordat ook hier een aangifte van komt.
Wanneer tijdgebrek een excuus is, zou ik zeggen, ik wil mij aanmelden als moderator maar ik denk niet dat dit aan mij is. Ik ben nog maar pas lid en behoor niet tot de in de eerste plaats beoogde doelgroep.
Maar wat ik wil zeggen is dat ik het heel jammer zou vinden, moest deze site op een gegeven moment moeten verdwijnen. Waar moet eenieder die wil discussiëren met respect voor de ander dan naartoe?
*Morgaine wenst iedere Moslim(a) een goede Ramadan*
Amira010
06-11-2002, 18:04
Die jongeren moeten gewoon zelf aangeklaagd worden.
Ze moeten gewoon weten hoe ze moeten praten. Die dingen die ze zeggen komen altijd voor uit agressie. Ze meenden dat echt niet ze leggen het alleen heel slecht uit en heel dom, ze kunnen ook gewoon zeggen dat ze het er niet mee eens zijn en dat er wat aan gedaan moet worden ipv zo dom te gaan zitten discrimineren. Echte idioten.
Het maakt mij echt niet uit of het voortkomt uit aggrssie, onvrede, onkunde ....
Rasistische opmerkingen, discriminerende uitspraken storen mij persoonlijk ook wel. Ook al zijn ze niet gericht aan mij. De moderators moeten dergelijke berichten systematisch verwijderen en de personen in kwestie een sanctie/waarschuwing geven.
Moderator
06-11-2002, 18:17
Origineel gepost door Morgaine
Ik weet niet hoe het met de meldingen tegen DEZE site staat. Hoe de contacten tussen het beheer van deze site en het MDI verlopen. Ik weet niet hoe snel het beheer een bericht kan verwijderen nadat dit gemeld geweest is.
Ik zie dat in de thread "Belgie geeft toe aan de onderdruk van nazij0den om nazisharon niet te verolgen!!" een bericht verwijderd werd maar denk niet dat het MDI blij is met de hele thread op zich. De term nazi is zeer zwaar beladen term die in deze context volgens mij zeer onterecht gebruikt wordt.
Ik meen ook gelezen te hebben dat namen zoals Hammasstrijder, Al-Quaida Lid en dergelijke niet kunnen en ook bepaalde afbeeldingen als avatar niet. Een foto van Saddam Houssein kan blijkbaar wel.
Ik hoop dat deze site zich in regel kan stellen voordat ook hier een aangifte van komt.
Wanneer tijdgebrek een excuus is, zou ik zeggen, ik wil mij aanmelden als moderator maar ik denk niet dat dit aan mij is. Ik ben nog maar pas lid en behoor niet tot de in de eerste plaats beoogde doelgroep.
Maar wat ik wil zeggen is dat ik het heel jammer zou vinden, moest deze site op een gegeven moment moeten verdwijnen. Waar moet eenieder die wil discussiëren met respect voor de ander dan naartoe?
Salaam,
Wij verwijderen niet alles waar men over klaagt. Er zijn sommige onderwerpen die wat gevoelig(er) liggen maar die wij bewust niet worden verwijderd. We blijven niet censureren. Door een discussie te verwijderen wil dit niet zeggen dat de discussie niet blijft leven.
Daarnaast hebben wij een iets bredere interpretatie wat betreft discriminatie, dan bijvoorbeeld het MDI. Wij geloven in wat wijzelf graag noemen het zelfreinigingsvermogen. Soms maken we bewust de keuze om een bericht te laten staan (wetende dat het bericht eigenlijk niet door de beugel kan), afwachtend op wat andere leden over het onderwerp te zeggen hebben, en hopen eigenlijk dat de overige leden de auteur van het eerste bericht proberen te overtuigen waarom zijn/haar uitspraken niet kunnen. Op deze manier leren we er allemaal wat van.
Verder proberen wij als beheerders zo objectief mogelijk te blijven, maar wat je zeker niet moet vergeten is dat Marokko.nl een Islamitisch geörienteerde site is. Je moet dus ook niet gek opkijken als je berichten tegenkomt waar (soms op harde maar confronterende wijze) kritiek wordt geuit op bijv. het beleid van Amerika of Israël. Deze berichten laten we uiteraard staan, mits deze niet discrimerend / onterend / beledigend/ van aard zijn, of rieken naar antisemitisme.
Als we politiek gevoelige berichten zouden verwijderen uit angst dat het MDI de volgende dag op onze nek zit, verliest Marokko.nl zijn maatschappelijke waarde, en kunnen we net zo goed weer met z'n allen de Telegraaf lezen.
Lijkt me duidelijk!
Ma3a salama,
Moderator
"zelfreinigingsvermogen" ....
mooi begrip. Had ik niet op kunnen komen.
Ik begrijp je redenering. Maar met rasistische/discriminerende uitspraken moet je niet wachten tot er reactie komt, en aldus word geminimialiseerd. Dergelijke uitspraken hebben geen inhoudlelijke waarde, en kunnen aldus niet bijdragen tot een discussie. Voor meer gematigde stellingen kan je best jou methode toepassen en even afwachten wat de reactie van de overige leden zllen zijn.
Fargh.
PS. Ik geloof niet dat Bobbes 'te redden' valt.
aSunnyFriend
06-11-2002, 19:03
EN WANNEER TREEDT HET MIDI OPTEGEN DISCRIMINATIE TEGEN MOSLIMS..................IK KEN WEL EEN PAAR SITES DIE BIJNA OPROEPEN TOT HET PLEGEN VAN AANSLAGEN OP MOSKEEEEN.
abdoel6666
06-11-2002, 20:06
Er is nu eenmaal een jacht geopend op alles wat met marokkanen/moslims te maken heeft. De ''beledigende'' opmerkingen die hier worden geplaatst zijn niets in tegen stelling op "nederlandse/joodse sites. Daar naast zijn de meeste discriminerende teksten op deze site van ''Nederlandse'' leden te weten bobbes, pim etc.
IK VAT HET NIET HOOR..........:rolleyes:
maar die site maroc.nl mag van mij part weg......
de beheerders lezen je pmtje's en blablabla
die rot site
=emsoem=
beppie_truus
06-11-2002, 21:13
verbeter de wereld begin bij jezelf
Morgaine
06-11-2002, 21:36
Ik ben een Nederlandse, woon in België en kom dus ook op deze site ondanks dat ik geen Moslima ben.
Ik probeer op een onderbouwde manier iets bij te dragen aan verschillende discussie items. Denk niet dat iemand mij kan beschuldigen van het doen van denigrerende uitspraken tegenover hele bevolkingsgroepen.
Ik wil laten zien dat niet alle Nederlanders of Belgen alle Moslims over één kam scheren en ook op andere fora probeer ik mensen die zich op een extremistische en/of generaliserende manier uitlaten, hierop aan te spreken.
Het is niet omdat ik geen Moslima ben dat ik automatisch partij trek voor bijvoorbeeld Israel. Ik probeer mij steeds zo goed mogelijk een mening te vormen en op een genuanceerde manier te denken.
Wanneer op een andere site discriminerende uitspraken worden gedaan, is dit geen excuus om dergelijke uitspraken hier toe te laten onder het mom van zij, dan wij ook.
Iedereen kan een bepaalde site aanmelden bij het MDI. Wanneer je deze link volgt, kom je op een pagina waar uitgelegd wordt hoe je dat moet doen. http://www.meldpunt.nl/index.php3?link=melding
Om nog even op de thread "Belgie geeft toe aan de onderdruk van nazij0den om nazisharon niet te verolgen!!" terug te komen. Mij gaat het hierbij niet om eventuele kritiek op Amerika of Israel. Ik heb zelf ook behoorlijk veel kritiek op bijvoorbeeld Amerika. Waar ik dan WEL mee zit, is het gebruik van de term nazi, zowel in combinatie met joden en met sharon. Zou de poster het voorvoegsel nazi hebben weggelaten, was het mijns inziens een heel ander verhaal.
Tenslotte, ik ben niet diegene die deze site beheert. Ik plaats geen generaliserende of discriminerende uitspraken. Ik hoef dan ook geen enkele schrik te hebben van het MDI. Dat ik me hiermee bezighou, is louter en alleen om bezorgdheid over het voortbestaan van deze site.
Nogmaals, ik weet niet wat er afgesproken is tussen het MDI en de beheerders van deze site. Wanneer de beheerders ervan overtuigd zijn dat het MDI niet zover zal komen dat het een klacht gaat indienen zoals bij Maroc.nl, dan zal de toekomst wel uitwijzen hoe de zaken zullen verlopen.
Morgaine
06-11-2002, 22:15
Ik vind de site niet, wanneer ik deze site in mijn browser intyp, krijg ik enkel een foutmelding. Heb je misschien per ongeluk een typfout gemaakt?
En nogmaals, IEDEREEN kan een site aanmelden bij het MDI.
Moderator
06-11-2002, 22:36
Origineel gepost door Corrie
Ik ben zelf moderator op een ander forum en wat ik daar doe is alle berichten in mijn stukje helemaal doorlezen.
Als er een zeldzame keer(gelukkig zeldzaam, het is een heel vredig forum, maar het gaat daar ook niet over nieuws e.d.) in een bericht iets staat wat niet door de beugel kan dan verwijder ik alleen de tekst die niet door de beugel kan en laat de rest staan.
Een voorbeeld...
Een meisje had ruzie gehad met een turk op school en uitte dat op het forum met een racistische tekst.
Het ging over kleding die ze droeg waarvan de naam uitgespeld kon worden als iets racistisch(lonesdale, klonesdale ofzo ik weet het niet meer).
De rest van haar tekst paste in de treath van dat moment, alleen dat stuk kon niet door de beugel.
Dat stuk heb ik verwijderd en de tekst ingevoerd, verwijderd door racistische inhoud, waar dat stuk stond.
En daarbovenop heb ik zelf een reactie gegeven waarin ik vertelde dat dit soort gedrag niet getolereerd werd, discriminatie en racisme zijn niet toegestaan en word onmiddelijk verwijderd, en dat bij herhaling sanctie's zouden volgen.
Ik denk dat je als moderators niet alles op je gebruikers kan leggen, er is een zelf helend vermogen, dat kwam ook al op gang bij het voorbeeld wat ik noemde, maar ik vind het mijn taak als moderator om in te grijpen en te zeggen, nee dit tolereer ik niet.
Het liefst in het openbaar, huppa op het forum zelf, dat geeft een veel groter effect dan iemand stilletjes bannen als het echt uit de klauw loopt.
Als moderator zijnde heb je een zekere "macht", die moet je zeker niet misbruiken, maar ingrijpen waar nodig is wel belangerijk.
Verwijder dan niet het hele bericht en laat zo de ontstane discussie die vaak best wel goed is bestaan, maar verwijder de teksten die echt niet kunnen.
Beste,
Alleen gaat dat hier niet op, er komen dagelijks meer dan 3500 nieuwe berichten bij op het forum. Dit aantal groeit nog dagelijks. Daarnaast beheren dezelfde Moderators van Marokko.nl nog 4 andere grote internet community's, deze staan compleet los van Marokko.nl, wij zitten dus niet constant met 20 man op deze site.
Je begrijpt natuurlijk wel dat het onbegonnen werk is als we jouw werkwijze gaan hanteren op deze site(s).
De reden waarom leden niet publiekelijk op het forum gebanned worden is omdat dat een te langdradig verhaal wordt. Bovendien hebben we niet de tijd om onszelf of onze acties iedere keer te lopen verdedigen. Leden nemen het nou eenmaal voor elkaar op, de Moderator is altijd de boeman, (de macht van de menigte).
In de tijd dat ik dit bericht loop te typen had ik ook wat anders kunnen doen, get the point ;)
Ma3a salama,
Moderator
Moderator
06-11-2002, 23:04
Origineel gepost door Corrie
Is het dan geen idee om een aantal trouwe forumleden die al bewezen hebben zich goed te gdragen die taak te geven?
lees mijn ondertekening...
Maar je kan ook berichten screenen op bepaalde woorden, dat schiet een stuk sneller op, dan haal je de betreffende berichten er zo uit.
Als je dat 1 maal daags doet ben je al een heel eind denk ik.
doen we ook. ;)
Moderator
Moderator
06-11-2002, 23:06
Origineel gepost door elmarocani
zie je die sterretjes allemaal???
dat waren allemaal woordje, en als ik ze nu duidelijk wil maken, dan lukt het mij toch.... :zwaai: er zijn altijd puntjes :zwaai:
You're missing the point. Ze heeft het niet over de censuur. ;)
Moderator
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.