Bekijk originele versie : Huwelijksaanzoek...what to do??
maneschijn
16-04-2004, 18:06
Hé ladies,
Mijn vriendin zit namelijk met een klein probleempje en weet zich geen raad...hopelijk kunnen jullie haar wat advies geven.
Het zit namelijk zo, een vriendin van me heeft onlangs een jongen leren kennen op internet. Hij is een Mascha'Alah broeder, die zich erg veel met de islam bezighoudt en ook mijn vriendin heeft dezelde interesses als hem.
In het begin gingen hun gesprekken enkel over de islam...op een gegeven moment werd hij verliefd op haar en heeft hij haar dit duidelijk gemaakt. Hij heeft haar ook een aanzoek gedaan en zou graag naar haar ouders willen komen. Ook ziet mijn vriendin deze jongen wel zitten omdat hij echt volgens de Koran en de soenna wenst te leven. Maar het probleem is echter dat deze jongen namelijk uit Nederland komt en mijn vriendin woont in België.
Hoe kan hij in contact geraken met haar ouders zonder dat ze erachter komen dat ze elkaar kennen via internet?
IK heb haar aangeraden om iemand in te schakelen, het aan haar moeder te vertellen ofzo, maar dat ziet ze niet zo zitten.
Mijn vriendin heeft een erg goed gevoel over deze jongen, want hij is een goed praktiserende broeder, enkel de afstand tussen hen veroorzaakt wat problemen.
Girls en ook boys wat denken jullie...hoe zouden jullie dit aanpakken
Ps graag serieuze reacties
Nadia_Antwerpen
16-04-2004, 21:50
assalaam wa aleikum
ik heb net hetzelfde meegemaakt alleen was deze jongen ook van belgie, en zelfs van dezelfde stad. het was dus niet zo moeilijk voor mij. veel gemeenschappelijke vrienden en kennissen van onze ouders.
in haar toestand zou ik het toch met mijn moeder bespreken en vragen hoe het aan te pakken, moeders kunnen veel regelen hoor! ik spreek uit ervaring ;)
of die jongen zou kunnen zeggen dat ie via via heeft gehoord dat ze een goede dochter hadden enzo.. hij zal natuurlijk wel moeten liegen, moge Allah hem vergeven, maar in deze situatie heb je niet veel keuze hé?
ik hoop dat je vriendin hier wat aan heeft en dat ze niet opgeeft voor dat ene nietsbetekenende probleempje! het zal het allemaal waard zijn!
ik wens haar nog veel geluk toe!
mha salama
maneschijn
17-04-2004, 00:16
Salaam alaykoem sis.
Bedankt voor je reactie...leuk dat je even je ervaring meedeelde, wel je advies van dat hij gewoon moet komen en zeggen dat hij haar via via kent, leek mij ook het beste idee, en ze kan eventueel haar moeder dan op de hoogte brengen...Het is inderdaad erg moeilijk omdat deze jongen van nederland komt en niet zooals bij jou het geval, dat hij uit dezelfde stad is..dat zou volgens mij veel gemakkelijker zijn om de stap te zetten...Maar lijkt het dan niet beter dan deze jongen eerst telefonisch
contact opneemt met haar ouders en vertelt wie hij is in plaats van dat hij meteen naar haar thuis toekomt, ik bedoel maar dat die ouders toch eerst op de hoogte moeten zijn...of zie ik het verkeerd. Hoe was dat bij jou het geval, zijn ze meteen naar je ouders toegestapt of wisten je ouders op voorrand al dat hij je hand wilde komen vragen.
Nou meid alvast bedankt ;)
Djazakallahoe gairan
Wa salaam :zwaai:
lilchakir
17-04-2004, 12:28
leuk voor je vriendin ik hoop dat het inschallah wat wordt maar ik zat me aftevragen waarom zeg je niet gewoon dat die jongen in belgie aan het shoppen was en dat hij jullie heeft gezien en dat hij jou daar over aan heeft gesproken of het goed is dat hij bij jou vriendin zijn ouders mag komen om haar hand te vragen maar het aller beste was natuurlijk dat ze het gewoon kon zeggen hoe het echt is gegaan want kdoeb hala rabieh haram en zeggen niet voor niks lah heya fie dien dus ik vindt wel dat ze het tegen haar moeder kan zeggen op vandaag is alles zo gemakelijk geworden gesprekken met je moeder kunnen nog beter uit pakken als zoms met andere succes en laat wat weten mahasellema :zwaai:
Salaam Aleikoum Wa Rahmatoullaah Wa Barakatou,
lieve zuster zoals je zelf al vertelde is liegen haraam dus dat moet de zuster ook echt niet doen. En wij moeten dat ook niet voorstellen, we moeten dat niet als advies geven. Het is de bedoeling dat we het foute verbieden en het goede gebieden.
Joking with lies
*Please appropriately reference this fatwa to: www.fatwa-online.com, thankyou!*
Question: Is there a difference between intentionally lying and jokingly lying? And is it permissible for a person to lie jokingly?
Response: No, it is not permissible.
Question: (So) all of it is judged (regarded) the same?
Response: Yes, (it is) haraam. The Messenger of Allaah (sal-Allaahu `alayhe wa sallam) only spoke the truth.
Shaykh al-Albaanee
al-Haawee min Fataawa ash-Shaykh al-Albaanee – Page 390-391
Het is een plicht te wijzen op het goede zoals is af te leiden aan deze fatwa;
Encouraged others to attend the prayer
*Please appropriately reference this fatwa to: www.fatwa-online.com, thankyou!*
Question: A person saw some workers on his way to the masjid so he stopped by them and encouraged them to attend the salaah and gave them some advice. As a result of being delayed by the workers, he missed the Takbeeratul-Ihraam (the saying of Allaahu Akbar when beginning the salaah). So is he rewarded as one who caught the Takbeeratul-Ihraam or not?
Response: He is rewarded more than those who caught the Takbeeratul-Ihraam since being present for the Takbeeratul-Ihraam is a Sunnah. As for advising these (workers) and encouraging them with good, then that is obligatory. Therefore, he is rewarded more for this than having missed out on (the reward for attending) the Takbeeratul-Ihraam.
Shaykh Ibn 'Uthaymeen
Fataawa Noorun alad-Darb, Volume 1, Page 197
Mijn advies aan de zuster, is dan ook gewoon open kaart spelen insha'Allaah geef hem anders het nummer van haar vader of broer en dan belt ie op, en dan valt de rest later toch wel te bespreken? Insha'Allaah
Wa Allaahoe 'alim.
maneschijn
17-04-2004, 14:25
Salaam alaykoem zusters,
Bedankt voor jullie reacties...Djazakallahoe gairan
Het lijkt inderdaad het beste om gewoon de waarheid te vertellen...ik heb haar aangeraden om haar moeder eerst op de hoogte te brengen en haar vertrouwen te winnen...en zoals je zei lilchakier, tegenwoordig moet het wel lukken om over zulke onderwerpen met je moeder te kunnen praten.
En saida16, wat betreft het geven van de telefoonnr lijkt me inderdaad een goed idee, hij kan gewoon haar vader opbellen en dan uitleggen wie hij is...thanks voor jullie advies ;)
Wa salaam alaykoem :zwaai:
Sabra1976
21-04-2004, 22:59
Hi,
Mijn advies is, gewoon eerlijk vertellen aan je ouders. Eerlijkheid duurt het langst.
Ik zat toevallig ook in dezelfde situatie. Ik woonde in Nederland, mijn man in Belgie, ook elkaar ontmoet via internet.
Mijn ouders hebben het gewoon geaccepteerd en hebben er geen probleem van gemaakt.
Succes verder met alles meid!
Liefs
Sabra
Dit is ook de reden waarom sommige geleerden prive-chatten met de tegenovergestelde sekse verboden hebben verklaard. Of het wordt sterk afgeraden.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.