Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : [B]Vaak geen plek voor stagiaire met hoofddoek[/B]

Pagina's : [1] 2 3 4 5

HaSoFa
16-04-2004, 10:31

Vaak geen plek voor stagiaire met hoofddoek Van een onzer verslaggevers UTRECHT - Eindeloos op gesprek voor een stageplek omdat je Mustapha heet. Rondgeleid worden in een bedrijf, een leuk gesprek hebben, maar toch worden ’afgepoeierd’. En later horen dat je klasgenote die niet Fatima heet en geen hoofddoek draagt wél mag komen. Nee, het is op het moment niet makkelijk om Marokkaan te zijn, benadrukten jongens en meiden gisteren tijdens een debat met de Kring Bedrijfsbelangen Kanaleneiland. Heet je Mustapha, heb je donkere krulletjes en een getinte huidskleur en kom je óók nog eens uit Kanaleneiland? Tja, dan is het maar al te vaak ’einde verhaal’, zegt ook jongerenwerker Jan Buijze. Geen stageplek, geen baan. Gevolg: radeloze, gefrustreerde jongeren. En dan is de weg naar de criminaliteit gemakkelijk te vinden. Over criminaliteit ging het gisteren langdurig in het hoofdkantoor van de Rabobank aan de Beneluxlaan. Rabobank-discussieleider Rob Klooster, cynisch tegen een aanwezige: ,,U kwam net uit de lift met twee Marokkanen. Met twéé Marokkanen in de lift: dat moet verschrikkelijk zijn!’’ Dat bleek mee te vallen. Want naast klachten over jongens die de buurt tot last zijn, waren er ook lovende woorden van winkeliers die zeiden tot volle tevredenheid in de wijk te werken. En dat vaak juist dankzij de Marokkaanse klanten of stagiaires, die minder zeuren dan Nederlanders. Maar niet alle bedrijven staan open voor stagiaires met een hoofddoek. Dus prikkelde gespreksleider Abdelaziz Ajaarouj van Voor Jongeren Door Jongeren de aanwezigen nog maar eens met de stelling dat ’het bedrijfsleven medeverantwoordelijk is voor de hoge werkloosheid in de wijk door geen moeite te doen om lokale mensen te werven’. Rabobank-gastheer Laurent van den Nouwland voelde zich in ieder geval niet aangesproken: 25 procent van zijn bank in Utrecht ís allochtoon. En de bank beseft maar al te goed dat dat veel oplevert. Kennis van de ’allochtone markt’, bijvoorbeeld, waar veel koopkracht zit. Echte concrete voornemens leverde het debat uiteindelijk niet op, maar de jongeren die gisteren aanwezig waren hoeven zich over hun toekomst niet al te veel zorgen te maken, blijkens een gesprekje in de lift tussen twee zakenmannen na afloop. ,,Die knapen? Die komen er wel.’’ Bron (www.un.nl)

HaSoFa
16-04-2004, 10:40
Wat je daar aan kunt doen? Nooit opgeven nooit, zorg dat je je gelijk krijt, je hoeft niet persé dan het werk ana te nemen, maar zorg voor je gelijk en maak het voor je opvolgers makkelijker ;)

HaSoFa
16-04-2004, 11:30
Origineel gepost door LindaEjimofor Ik ben van menig dat een werkgever iemand mag verplichten tot het afdoen van een religieus object . In principe dring je namelijk onbewust jouw geloof aan een ander op. Joden zie je namelijk toch ook niet met een keppeltje op naar hun werk gaan. :rolleyes: Het is jou mening met alle respect, Maar als ik naar mezelf kijk, ik draag een hoofddoek vanwege mijn geloof, ik voel mij er goed bij. Ik laat zien dat ik een Moslim ben. En dat ik het laat zien wil niet zeggen dat ik mijn geloof opdring aan iemand, bewust of onbewust. En als ik op straat loop met mijn hoofddoek, kan ik volgens jouw conclusie ook mijn geloof aan andere opdringen, dus ook volgens jouw conclusie moet het ook worden verboden om op straat een hoofddoek te dragen? ;) En wanneer een collega praat over zijn geloof, dringt hij ook niet zijn geloof aan mij op. Ik heb er respect voor en zo leer je elkaar ook kennen, het geloof is nou eenmaal o.a. de identiteit van deze de gelovigen:) Over Joden gesproken, neem eens een kijkje in bedrijven in Amstelveen. En ook Christenen gaan met een kruisje naar hun werk, want we hebben het recht van godsdienst. Het vrij zijn met kerst, valt ook onder het recht van Godsdienst, dringen de Christenen dan ook hun geloof op aan hun collega's? ;)

naoual1985
16-04-2004, 11:34
Origineel gepost door LindaEjimofor Ik ben van menig dat een werkgever iemand mag verplichten tot het afdoen van een religieus object . In principe dring je namelijk onbewust jouw geloof aan een ander op. Joden zie je namelijk toch ook niet met een keppeltje op naar hun werk gaan. :rolleyes: Nou heb genoeg hoog leraren op de universiteit gezien met een keppeltje op. Als die mensen dat willen moeten ze dat toch zelf weten, bovendien leven we in een democratisch land met vrijheid van religie.

HaSoFa
16-04-2004, 11:36

Origineel gepost door LindaEjimofor Ok , maar dan nog vind ik dat een werkgever het recht heeft om iemand te verplichten om bijv haar hoofddoekje af te doen tijdens haar werk/stage. In sommige beroepen ( de meesten eigenlijk ) vind ik dat ook zeer ongepast , het dragen van een religieus object . Noem eens voorbeelden van deze beroepen? Wat is het verschil tussen een meisje / vrouw met hoofddoek en een meisje / vrouw zonder? Ze bedekt niet haar hersens, maar haar hoofd ;) Komt ze niet representatief over? Als zij nou netjes gekleed is en een hoofddoek draagt, is ze dan niet representatief voor het bedrijf, het gaat toch ook om de kennis die zij heeft? Of wordt deze niet gezien, wanneer zij een hoofddoek draagt?

naoual1985
16-04-2004, 11:36
Origineel gepost door LindaEjimofor Een vriendin van mij loopt trouwens stage bij een dure kapperszaak. Ze is zelf geboren en getogen in de Dominicaanse republiek en een halfbloedje. Ze vindt het af en toe leuk om bij kleine vlechtjes te dragen , maar doet het niet , omdat dat niet past bij de " kapperszaak " waar ze stage loopt. Sorry maar we hebben het nu niet over "lage" beroepen als kappers! Een moslima die een hoofdoekje draagt zou ook nooit kapster worden..

naoual1985
16-04-2004, 11:42
Origineel gepost door LindaEjimofor Slaat dus nergens op dat Kapper een laag beroep zou zijn , maar goed. :rolleyes: Wat jij zegt slaat negers op!! Bovendien kan je al met vmbo laagste niveau kapster worden, dus dan mag jij mij vertellen wat daar zo onwijs hoog aan is.

naoual1985
16-04-2004, 11:44
Origineel gepost door LindaEjimofor Politieagente , ambetaar , bejaardenverzorgster , receptioniste enz enz Het is amtenaar!! Bovendien waarom zou een bejaardenverzorgster geen hoofddoekje mogen dragen, de bejaarden zijn al lang blij dat er iemand is die voor ze zorgt en gaan ze echt niet druk maken om het feit dat ze wel of geen hoofddoek draagt!

HaSoFa
16-04-2004, 11:44
Origineel gepost door LindaEjimofor Erover praten is heel iets anders dan het dragen van... en voor sommige klanten kan het dragen van een religeus object aanstootgevend zijn , vooral als je bijv in de Zorg werkt. We hadden het trouwens ook niet over hoe mensen gekleed gaan in hun vrij tijd , maar tijdens stage of op het werk , graag ontopic blijven dus , AUB ;) Ik noemde het als voorbeeld, op straat. Jij noemde het verschijnsel je geloof opdringen, vandaar dat ik als voorbeeld nam het op straat lopen in bedekte kleding. Erover praten en het dragen ervan is hetzelfde, je laat zien welk geloof je aanhangt. Ik begrijp je probleem gewoon niet. Ik werk, ik functioneer goed, en ik draag last but not least een hoofddoek. En waarom ga je niet op mijn laatste vraag? Origineel gepost door LindaEjimofor Politieagente , ambetaar , bejaardenverzorgster , receptioniste enz enz Lieve schat, weet hoe je het zegt voordat je het opnoemt, ambtenaar, en weet je wat het grappigst is, je praat nu met een ambtenaar en nog wel in dienst ;)

naoual1985
16-04-2004, 11:48
Origineel gepost door LindaEjimofor Dat zeg jij! Ik heb zelf in een bejaardenhuis gewerkt en geloof maar dat die bewoners het niet prettig hadden gevonden als èèn van die verzorgsters een opvallend religieus object had gedragen. Laag geschoold dus...

naoual1985
16-04-2004, 11:49
Origineel gepost door HaSoFa Ik noemde het als voorbeeld, op straat. Jij noemde het verschijnsel je geloof opdringen, vandaar dat ik als voorbeeld nam het op straat lopen in bedekte kleding. Erover praten en het dragen ervan is hetzelfde, je laat zien welk geloof je aanhangt. Ik begrijp je probleem gewoon niet. Ik werk, ik functioneer goed, en ik draag last but not least een hoofddoek. En waarom ga je niet op mijn laatste vraag? Lieve schat, weet hoe je het zegt voordat je het opnoemt, ambtenaar, en weet je wat het grappigst is, je praat nu met een ambtenaar en nog wel in dienst ;) Hey meid Je moet niet meer op haar reageren. Ze zou wensen dat ze zou een beroep had als jij.. Succes en werk ze

naoual1985
16-04-2004, 11:51
Origineel gepost door LindaEjimofor En ik blijf erbij dat ik het ongepast vindt in sommige beroepen! Kom dan met goede argumenten of ben je daar te dom voor?

naoual1985
16-04-2004, 11:52
Origineel gepost door LindaEjimofor Dan zijn in die streng Islamitische landen alle bewoners LAAG GESCHOOLD! want daar wordt het je VERPLICHT om de ISLAM aan te hangen. ;) Ja in dat land waar je man vandaan komt ook.. en pas op dat die niet vreemd gaat, want dat is heel gewoon bij Afrikaanse mannen..

HaSoFa
16-04-2004, 11:53
Origineel gepost door LindaEjimofor En ik blijf erbij dat ik het ongepast vindt in sommige beroepen! Onderbouw je mening zou ik zeggen, of voel je nou dat wij ons geloof aan jouw opdringen. Nog wat leuks voor jou, van de meer dan 100 sollicitanten ben ik aangenomen, een Marokkaanse hoofddoekdragende moslim meid Hoe vind je dat? En ik vind dus zonder t ;) Je leert wel veel van mij hè? Wie heeft hier zijn hersens bedekt ;)

naoual1985
16-04-2004, 11:54

Origineel gepost door LindaEjimofor Dan zijn in die streng Islamitische landen alle bewoners LAAG GESCHOOLD! want daar wordt het je VERPLICHT om de ISLAM aan te hangen. ;) O ja dan kan je daar mooi tussen zitten aangezien jij ook laag geschoold ben!

Pagina's : [1] 2 3 4 5