Bekijk originele versie : Marokkaanse moeders weten nog weinig over bedplassen
Redactie
15-04-2004, 14:26
MEPPEL - Marokkaanse moeders denken dat aan bedplassen weinig te doen is. Zij zijn onvoldoende bekend met de behandelingen om hun kind van bedplassen af te helpen. Marokkaanse kinderen plassen hierdoor onnodig lang in bed. Dat blijkt uit het onderzoek "Hoe gaan Marokkaanse gezinnen om met bedplassende kinderen?", uitgevoerd door onderzoeksbureau Veldkamp.
Om allochtone moeders beter te informeren, stuurt het Nederlands Droogbedcentrum deze week informatie over bedplassen naar diverse allochtone organisaties.
Gemiddeld plast 15% van alle 6-jarigen nog in bed, bij de 10-jarigen is dit 5%. Bedplassen komt dus ook vrij vaak voor bij Marokkaanse gezinnen. De kans dat moeders te maken hebben met bedplassen is zelfs groter, omdat het gezin vaak uit meerdere kinderen bestaat. Uit het Veldkamp-onderzoek blijkt dat 30% van de 158 ondervraagde Marokkaanse moeders een kind heeft dat nog in bed plast.
Weinig informatie
Een grote meerderheid van de moeders (89%) vindt dat hun kind niets aan bedplassen kan doen. Zij beseffen dat hun kind erg onder bedplassen lijdt. Maar wat de oorzaken daarvan zijn en dat er oplossingen bestaan voor bedplassen is niet bekend. Dat is niet zo vreemd, want het onderzoek toont ook aan dat er weinig informatie over bedplassen te vinden is die speciaal gericht is op Marokkaanse moeders. Dit is de reden dat het Nederlands Droogbedcentrum de komende week informatie over bedplassen verstuurt naar diverse allochtone organisaties om de oplossingen voor bedplassen onder de aandacht te brengen. De informatie wordt zowel in het Arabisch als in het Nederlands verzonden.
Het Veldkamp-onderzoek toont aan dat dit soort initiatieven hard nodig zijn.
Oplossingen voor bedplassen
Bedplassen is eenvoudig te behandelen. "Is een kind ouder dan zes jaar en plast het nog in bed, dan adviseer ik moeders altijd om direct naar de huisarts te gaan", aldus Jannie Blom, incontinentieverpleegkundige bij Inconsult. Vaak wordt een kind dan doorverwezen naar een incontinentieverpleegkundige. We beginnen de behandeling met een plaswekker. De plaswekker gaat af zodra hij in contact komt met vocht.
Als er na een week geen verbetering optreedt, neem ik contact op met de huisarts om medicijnen voor te schrijven. Het voordeel van medicijnen is dat ze snel effect hebben. Vooral als het kind met meerdere kinderen op een kamer slaapt, is het slikken van tabletjes een uitkomst. De wekkermethode is ook een mogelijkheid. Het kind zet zelf een wekker. Als die afgaat, moet het kind eerst naar de wc gaan voordat het verder gaat slapen.
Oorzaken van bedplassen
De Marokkaanse moeders, die meewerkten aan dit onderzoek, denken dat hun kind in bed plast omdat het te veel drinkt (55%) of lui is (23%). Bedplassen heeft echter andere oorzaken. Het kan zijn dat de blaas van het kind niet werkt zoals het hoort. Het kind maakt dan niet voldoende van de stof aan die de productie van urine beïnvloedt. Of het kind wordt 's nachts niet wakker als het moet plassen. Ook kan bedplassen erfelijk zijn.
Informatie over bedplassen is in het Turks, Arabisch, Engels en Nederlands op te vragen bij het Nederlands Droogbedcentrum, telefoonnummer 0522 - 233850 ma. t/m vr. 9.00 -12.00 uur. De folder is ook ook te vinden op de
website.
Ik vond hier ook al zoveel zeikerds rondhangen :D
Origineel gepost door Redactie
MEPPEL - Marokkaanse moeders denken dat aan bedplassen weinig te doen is. Zij zijn onvoldoende bekend met de behandelingen om hun kind van bedplassen af te helpen. Marokkaanse kinderen plassen hierdoor onnodig lang in bed. Dat blijkt uit het onderzoek Hoe gaan Marokkaanse gezinnen om met bedplassende kinderen?, uitgevoerd door onderzoeksbureau Veldkamp.
Om allochtone moeders beter te informeren, stuurt het Nederlands Droogbedcentrum deze week informatie over bedplassen naar diverse allochtone organisaties.
Gemiddeld plast 15% van alle 6-jarigen nog in bed. Bij de 10-jarigen is dit 5%. Bedplassen komt dus vrij vaak voor. Ook in Marokkaanse gezinnen. De kans dat moeders te maken hebben met bedplassen is zelfs groter, omdat het gezin vaak uit meerdere kinderen bestaat. Uit het Veldkamp-onderzoek blijkt dat 30% van de 158 ondervraagde Marokkaanse moeders een kind heeft dat nog in bed plast.
Weinig informatie
Een grote meerderheid van de moeders (89%) vindt dat hun kind niets aan bedplassen kan doen. Zij beseffen dat hun kind erg onder bedplassen lijdt. Maar wat de oorzaken daarvan zijn en dat er oplossingen bestaan voor bedplassen is niet bekend. Dat is niet zo vreemd, want het onderzoek toont ook aan dat er weinig informatie over bedplassen te vinden is die speciaal gericht is op Marokkaanse moeders. Dit is de reden dat het Nederlands Droogbedcentrum de komende week informatie over bedplassen verstuurt naar diverse allochtone organisaties om de oplossingen voor bedplassen onder de aandacht te brengen. De informatie wordt zowel in het Arabisch als in het Nederlands verzonden.
Het Veldkamp-onderzoek toont aan dat dit soort initiatieven hard nodig zijn.
Oplossingen voor bedplassen
Bedplassen is eenvoudig te behandelen. "Is een kind ouder dan zes jaar en plast het nog in bed, dan adviseer ik moeders altijd om direct naar de huisarts te gaan", aldus Jannie Blom, incontinentieverpleegkundige bij Inconsult. "Vaak wordt een kind dan doorverwezen naar een incontinentieverpleegkundige. We beginnen de behandeling met een plaswekker. De plaswekker gaat af zodra hij in contact komt met vocht.
Als er na een week geen verbetering optreedt, neem ik contact op met de huisarts om medicijnen voor te schrijven. Het voordeel van medicijnen is dat ze snel effect hebben. Vooral als het kind met meerdere kinderen op een kamer slaapt, is het slikken van tabletjes een uitkomst. De wekkermethode is ook een mogelijkheid. Het kind zet zelf een wekker. Als die afgaat, moet het kind eerst naar de wc gaan voordat het verder gaat slapen."
Oorzaken van bedplassen
De Marokkaanse moeders, die meewerkten aan dit onderzoek, denken dat hun kind in bed plast omdat het te veel drinkt (55%) of lui is (23%). Bedplassen heeft echter andere oorzaken. Het kan zijn dat de blaas van het kind niet werkt zoals het hoort. Het kind maakt dan niet voldoende van de stof aan die de productie van urine beïnvloedt. Of het kind wordt 's nachts niet wakker als het moet plassen. Ook kan bedplassen erfelijk zijn.
Informatie over bedplassen is in het Turks, Arabisch, Engels en Nederlands op te vragen bij het Nederlands Droogbedcentrum, telefoonnummer 0522 - 233850 ma. t/m vr. 9.00 -12.00 uur. De folder is ook ook te vinden op de
website. ze zijn gewoon lui en ze worden in de watten gelegd.een kind van 3\4 jaar weet heus wel dat bed plassen niet goed is.de mijne in iedergeval wel.
dat komt omdat , wij besneden zijn :hihi: bij de nederlanders leggen ze er gewoon een knoop in met hun voorhuidje :stout: :maf2:
Origineel gepost door minga
dat komt omdat , wij besneden zijn :hihi: bij de nederlanders leggen ze er gewoon een knoop in met hun voorhuidje :stout: :maf2:
Minga, jouw vind ik toch wel aardig. :hihi:
Origineel gepost door minga
dat komt omdat , wij besneden zijn :hihi: bij de nederlanders leggen ze er gewoon een knoop in met hun voorhuidje :stout: :maf2: :melig: :stout:
Origineel gepost door rnaj
Minga, jouw vind ik toch wel aardig. :hihi: vind ik nou ook rnaj? :D altijd positief :Iluvu:
:o dank jullie wel jullie zijn ook altijd ontzettend lief :o
:Iluvu:
AlHoceima_Leila
15-04-2004, 15:52
Slijm Slijm :D
zo erg man ach jah
ahhaa of niet danya :D zodra we rekening met elkaar houden en eens lief zijn worden de moderators boos en verdwijnt het richting het onzinhoekje :hihi:
Origineel gepost door Berkania84
Sorry meid, maar jouw antwoord slaat echt totaal nergens op alsof een kind daarvoor kiest ofzow..... Ik weet waar ik het over heb.Der zijn kinderen van 8,10 en zelfs ouder die in bed plassen en ze weten donders goed dat het verkeerd is maar toch doen ze het.moet je maar is na vraag doen dan weet je wat ik bedoel
Origineel gepost door Berkania84
Sorry meid, maar jouw antwoord slaat echt totaal nergens op alsof een kind daarvoor kiest ofzow.....
Echt kiezen misschien niet, maar als je een kind teveel pamperd (letterlijk of figuurlijk) dan worden ze minder snel zindelijk. Dat weet ik zelfs ;)
Origineel gepost door a3ir
ze zijn gewoon lui en ze worden in de watten gelegd.een kind van 3\4 jaar weet heus wel dat bed plassen niet goed is.de mijne in iedergeval wel.
Mijn zoon heeft tot zijn achtste regelmatig in zijn bed geplast, had niets met luiheid te maken. Er zijn nu eenmaal situaties waardoor een kind in bed gaat plassen, gebeurd het vaker, dan is het goed om met het kind naar de dokter te gaan. Het is voor het kind echt geen pretje, hij schaamde zich heel erg, en wilde op den duur niet meer bij familie uit slapen, uit schaamte. Alhamdoelilah, het ging over, een opluchting voor het kind maar ook voor de ouders, want ik werd er moedeloos van.
Heel goed dat deze informatie rond gestuurt wordt.
Wie nog jonge kinderen of broertjes/zusjes heeft die met dit probleem zitten, haal de folder op...het kan veel kinderleed verhelpen.
Origineel gepost door sahira
Mijn zoon heeft tot zijn achtste regelmatig in zijn bed geplast, had niets met luiheid te maken. Er zijn nu eenmaal situaties waardoor een kind in bed gaat plassen, gebeurd het vaker, dan is het goed om met het kind naar de dokter te gaan. Het is voor het kind echt geen pretje, hij schaamde zich heel erg, en wilde op den duur niet meer bij familie uit slapen, uit schaamte. Alhamdoelilah, het ging over, een opluchting voor het kind maar ook voor de ouders, want ik werd er moedeloos van.
Heel goed dat deze informatie rond gestuurt wordt.
Wie nog jonge kinderen of broertjes/zusjes heeft die met dit probleem zitten, haal de folder op...het kan veel kinderleed verhelpen. Sahira ,ik weet dat het gebuurt maar enkele manden geleden las ik op een site dat het veel met luiheid te maken had vooral bij kinderen boven de8 jaar.Dat was de reaktie van ouders van somige kids. der was zelfs eentje die schreef dat haar zoon in bed plaste om haar te jennen .dan vraag ik me toch wel af of het geen luiheid is zo als die ouders beweren. mijn zoontje van 4 plast in bed als hij een slechte droom heeft gehad maar dat gebuurd 1x in de zoveel tijd. ;)
Origineel gepost door a3ir
Sahira ,ik weet dat het gebuurt maar enkele manden geleden las ik op een site dat het veel met luiheid te maken had vooral bij kinderen boven de8 jaar.Dat was de reaktie van ouders van somige kids. der was zelfs eentje die schreef dat haar zoon in bed plaste om haar te jennen .dan vraag ik me toch wel af of het geen luiheid is zo als die ouders beweren. mijn zoontje van 4 plast in bed als hij een slechte droom heeft gehad maar dat gebuurd 1x in de zoveel tijd. ;)
Normaliter plassen kinderen boven de acht jaar niet in bed. Om te zeggen dat een kind lui is die wel in bed plast vind ik kort door de bocht, want ook een kind kan last hebben van stress, zeker in deze tijd. Onze zoon leed onder het feit dat wij als ouders gingen scheiden.
Er zijn zelfs volwassenen die nauwelijks hun plas op kunnen houden, er was hier zelfs iemand die er last van had. Alles geprobeerd, maar niets hielp.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.