Bekijk originele versie : Ramadan mobarek
Salam aleikom lieve mensen,
Ik wil iedereen een hele gezegende Ramadan wensen...Mag Allah (swt) over onze harten waken, Onze gebeden verhoren, onze goede daden accepteren in deze wonderlijke maand en ons Insha Allah leiden naar zijn Paradijs!!Allah yi slah Shabab el mouslimin fi aya makaan...
Morgaine
05-11-2002, 12:48
Ik wil ook graag alle Moslims een goede en vreedzame Ramadan toewensen. Ik wens jullie allen een mooie tijd en goede momenten met familie en vrienden.
Morgaine
Insha Allah!Enneh...niet teveel Shebekiya eten.....is niet goed voor de lijn.... :D
Morgaine
05-11-2002, 12:59
Stomme vraag (maar ik ben dan ook geen Marokkaanse): wat is Shebekiya ?
Morgaine
shebekiya is een zoete koek die met name in d eramadan wordt gegeten. Vooral bij marokkanen is deze koek een "must"!Het is een een creatie van deeg die in olie wordt gebakken en daarna in honing wordt gedompeld....
Ben je trouwens wel moslima?
gewoon uit niuwsgierigheid hoor!
Morgaine
05-11-2002, 13:17
Nee Ameera, ik ben geen moslima. Ik heb wel veel vrienden die wel Islamitisch zijn. Bij mij thuis liggen alle benodigdheden om te kunnen bidden en wanneer iemand bij mij thuis is en het is tijd om te bidden, is daar gelegenheid toe, geen enkel probleem.
Ik heb de Qu'ran op CD (het zijn 36 CDs en het doet me nog altijd pijn dat ik de eerste twee CDs niet meer heb omdat een Marokkaan ze van me leende en nooit meer teruggegeven heeft) en een Nederlandse vertaling van de Qu'ran.
Twee jaar lang heb ik de Ramadan meegedaan (in het gezelschap van Afrikanen deze keer) en fungeerde ik bijvoorbeeld als tolk bij het kopen van een schaap in het slachthuis. Ik wilde graag weten wat het nu inhoudt, de Ramadan volgen.
Ik heb respect voor elk geloof. Zelf ben ik geboren in Noord-Brabant en katholiek opgevoed. Ik heb mijn communie gedaan en het vormsel. Toch ben ik niet praktizerend, ik ga niet naar de kerk omdat ik me daar niet thuisvoel.
Ik geloof op mijn eigen manier en mijn geloof is een zaak tussen mij en het Hogere. Verder probeer ik vooral een goed mens te zijn.
Morgaine
Oh daar heb ik respect voor...Mensen die zelf gaan onderzoeken wat de islam inhoudt en alles zelf willen meemaken...Ik heb zelf ook een nederlandse vriendin die een paar jaar geleden een week met mij heeft meegedaan met de Ramadan.Zij was van huis uit ook katholiek maar toch weerhield dat haar er niet van om mee te doen met de ramadan.
Soms is dit het begin van het bekeren tot de islam...een andere keer is het louter om mee te maken hoe het is om een dag niet te mogen eten en drinken en hoe moslims dit ervaren.Ik ga hier niet over oordelen, aangezien dat niet aan mij is. Ik hoop in ieder geval dat God zijn dienaren zal leiden op de juiste weg en degenen die zijn afgedwaald het licht toont...insha Allah!
Morgaine
05-11-2002, 13:48
Slaagde er in om de volledige Ramadan mee te doen behalve dan de dagen dat ik ongesteld was. Die dagen zou ik volgens de regels later moeten inhalen maar dat heb ik niet gedaan.
Moet zeggen dat het niet zo gemakkelijk was om hele dagen niet te eten, drinken enz. maar hield het toch vol.
En dat terwijl ik veel zogenaamde Moslims stiekem heb zien eten, drinken of roken... *grijns*
Hartelijke groeten,
Morgaine
dat geeft toch een kick of niet? Dat jij wel die discipline hebt om je ervan te weerhouden om overdag niet te eten?
Dat soort mensen zie ik ook inderdaad maar ik denk dat zij zich de ware betekenis van de ramadan niet realiseren... Eigenlijk zou iedereen, inclusief niet moslims, een tijdje (als is het maar een dag) in een land moeten doorbrengen waar het niet zo vanzelfsprekend is dat het water uit de kraan komt...maar dat je er letterlijk voor moet zweten. En waar je niet kieskeurig kunt zijn over wat je nu eens gaat eten...maar dat je eet wat er voorhanden is...dat is is pas heropvoeding!! wij zijn echt verwend wat dat betreft. We nemen alles wat we hebben maar voor lief terwijl niet zo heel ver hiervandaan mensen zijn die dagelijks honger lijden e.d.
Morgaine
05-11-2002, 14:03
Inderdaad, wij nemen veel voor lief. Wij klagen steen en been terwijl we het in vergelijking met het overgrote deel van de wereldbevolking niet zo slecht hebben als we met z'n allen lopen te roepen. Mensen vergelijken zich vaak enkel met diegenen die het beter hebben dan zijzelf en niet met de zovelen die het slechter hebben.
Wat me wel opviel is dat er tijdens de Ramadan veel uitvoeriger wordt gegeten dan daarbuiten. Men eet meer en vaak ook lekkerder. Ik dacht dat dat niet de bedoeling was? Dacht dat je 'savonds gewoon een sober maal moest gebruiken, of toch in ieder geval een maaltijd die niet overvloediger is dan gewoonlijk? Of ben ik hier verkeerd voorgelicht?
Morgaine
nee hoor je bent prima ingelicht. De profeet vrede zij met hem verbrak het vasten met 3 dadels en een beetje water (als ik me niet vergis). Maar door de jaren heen is de gewoonte ontstaan om bepaalde dingen bij het verbreken van het vasten op tafel te zetten. Zo zie je maar weer... de mens kan zijn "nefs" Innerlijke verlangens niet altijd onderdrukken. Als je de hele dag gevast hebt...en je ziet de hele dag lekkere dingen voor je...dan is het moeilijk om de verleiding 's avonds ook te weerstaan. Maar gelukkig hoeft dat niet. De regel is: Onthoudt je van eten en drinken en alle dingen die het vasten ongeldig kunnen maken van zonsopgang tot zonsondergang in de maand ramadan. In de periode van zonsondergang tot zonsopgang kun je eten wat je wilt, maar je moet het natuurlijk niet gaan overdrijven.
Ik ben natuurlijk geen geleerde, ik kan me dus vergissen maar ik hoop dat iemand me dan verbetert.
Morgaine
05-11-2002, 14:53
De Marokkaan van de winkel om de hoek, biedt me in ieder geval steevast iedere avond een dadel of iets dergelijks aan tijdens de Ramadan, ookal weet hij dat ik geen Moslima ben en niet gevast heb tijdens de dag.
Ook gedurende het jaar staat hij er regelmatig op dat ik iets proef, olijven bijvoorbeeld.
Morgaine
dat is toch top....hij verwacht er niks voor terug (hooguit dat je wat vaker binnen komt om iets te kopen) :P...maar hij doet het vanuit zijn hart...en dat is juist waar het om gaat. De intentie is erg belangrijk in de Islam. ALs je intentie goed is en later toch van een bepaalde daad afziet, kun je hier toch voor worden beloond...
Morgaine
05-11-2002, 15:07
Deze meneer maakt dan ook veel meer kans op een bezoekje aan zijn winkel om daar mijn geld uit te geven dan een andere meneer uit een andere Marokkaanse winkel waar ik zo ongeveer buiten gekeken word wanneer ik bijvoorbeeld een brood wil kopen.
:zwaai: Morgaine
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.