Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Gemengde relaties: Hoe vind je het als je alleen een andere taal om je heen hoort?

Pagina's : [1] 2

Perez
13-04-2004, 01:31

Hallo, Graag zou ik de mening van jullie weten, hoe jullie het vinden als je de hele tijd een taal om je heen hoort die je niet verstaat. Wanneer ik tussen de marokkanen zit, en dit gebeurt nogal eens, dan spreken ze vaak allemaal marokkaans. Zeker wanneer het mannen zijn. en ook wanneer ze allemaal nederlands praten kunnen. Van de ene kant begrijp ik dit wel, omdat het een beetje raar voelt om tegen je volksgenoten ineens nederlands te praten wanneer er een nederlander bij zit. En je mag je eigen cultuur best vasthouden en beschermen en trots op zijn. Maar toch is het niet leuk voor die nederlander. Deze kan dan eigenlijk net zo goed vertrekken of een boek gaan pakken ofzo. En zeker wanneer dat in je eigen huis is, dan voel je je teveel in je eigen huis. Ik kom hier niet echt uit. Aan de ene kant dat begrip. Aan de andere kant die eenzaamheid in je eigen huis. Want echt, ik heb me daardoor zo ontzettend eenzaam gevoelt tussen alle mensen. Ik had al m'n familie laten vallen voor hem, en nu dit. Mijn man begrijpt me wel, maar die vind het raar om te vragen of ze voor mij nederlands willen praten. Wat denken jullie?

doc25
13-04-2004, 01:46
leer marokkaans of oprotten naar je eigen land. (oh wacht effe, we zitten in NL en niet in marokko :D)

Perez
13-04-2004, 02:14
Ik wil graag marokkaans leren en ben er ook mee bezig, maar dan om m'n schoonfamilie te kunnen verstaan (alhoewel velen daarvan net als ik ook frans spreken) en niet om met degene te kunnen praten die hier al jaren wonen en die nog geen nederlands praten kunnen, want dan doe ik ook geen moeite meer.

oemDua
13-04-2004, 07:49
Dit verhaal komt me echt bekend voor, mijn schoonfamilie haha en man natuurlijk zijn allemaal afkomstig uit Yemen en praten dus de hele tijd arabisch, maar ook veelal somalisch. En dan voel ik me ook soms net Remy ;) als ik daartussen zit, heel irritant. Maar toch denk ik dat er geen andere keuze is dan het accepteren, haha of gewoon niet meer gaan ;). groetjesss

onderduiker
13-04-2004, 08:14

het is vervelend, maar aan de andere kant, is dit wel een gedeelte van jou mans leven en zijn cultuur, als hij elke avond weg zou gaan naar zijn vrienden om daar in zijn moederstaal lekker te kunnen praten is dat nog veel minder leuk toch. om mij heen zijn er veel verschillende culturen met evenveel verschillende talen, dialecten zelfs van nl personen, en dan denk ik altijd, ze hebben het gezellig samen waarom moet ik altijd weten waar het gesprek over gaat. en als ik het wel wil weten dan vraag ik er naar. ook al ben je nederlands en wonen jullie in nederland, dan hoeft nog niet alles op zijn nederlands.

JudgmentDaY
13-04-2004, 09:26
Turken praten onderling meer in hun taal;) Maar, Marokkanen kunnen er zeker ook wat van. :zwaai:

Perez
13-04-2004, 10:12
Origineel gepost door oemDua Dit verhaal komt me echt bekend voor, mijn schoonfamilie haha en man natuurlijk zijn allemaal afkomstig uit Yemen en praten dus de hele tijd arabisch, maar ook veelal somalisch. En dan voel ik me ook soms net Remy ;) als ik daartussen zit, heel irritant. Maar toch denk ik dat er geen andere keuze is dan het accepteren, haha of gewoon niet meer gaan ;). groetjesss Nee, ik bedoel in m'n eigen huis. In marokko doen ze hun best om alles voor me in het frans te vertalen. En dan zeg ik vaak:"Maakt niet uit, praat maar gewoon, ik zit wel lekker rustig." Daar vind ik het normaal. Ik begrijp het wel, maar vooral veel jongens en mannen zeggen alleen maar dag wanneer ze gaan en komen. Zelfs op m'n opmerkingen krijg ik soms niet eens respons. Terwijl ik een keer hoorde dat ze in het marokkaans verder praatten over datgene wat ik zei. Ik vind het gewoon moeilijk. En bemerk dat het mijn hartelijkheid en gastvrijheid beinvloed. Gewoon af en toe een opmerking naar mij toe zou denk ik al heel veel doen.

Perez
13-04-2004, 10:15
We doen trouwens lang niet alles op z'n nederlands. Er staat altijd arabische muziek aan (geen probleem vind ik, als ik het even zat ben doe ik het uit). Ik vind het juist leuk om culturen door elkaar te gooien. Maar dit gaat over eenzaam zijn temidden van veel mensen.

Jasmina
13-04-2004, 10:42
Ik ken die gevoelens! Man, wat heb ik me in het begin eenzaam gevoeld in mijn eigen huis en ik kon wel 100 keer zeggen praat eens nederlands en ze doen ook wel hun best, maar het gaat automatisch weer naar het arabisch na een paar minuten. Op een gegeven moment was ik het zo zat dat ik maar gewoon arabisch geleerd heb. Wilde ik al heel lang en nu was het ook wel erg handig. Ik praat wel altijd expres in het nederlands terug in de hoop dat ze dat ook gaan doen en soms helpt het, maar niet altijd. Ach, ik ben er nu wel aan gewend, maar in het begin was ik ook erg eenzaam. X Jasmina :zwaai:

Tangerious
13-04-2004, 11:02
Dit klinkt mij allemaal vreemd in de oren.. Mijn beiden ooms zijn getrouwd met een duitse, zowel zij als mijn familie spreken niet hun eigen taal, het wordt of Frans of Spaans! Van beide kanten past men zich aan! Zo spreek ik weer met hen duits en zij spreken weer geen nederlands. Ik kan jullie zeggen dat het echt leuk is om te zien hoe mijn oma in het spaans babbelt en vervolgens mijn tante in het gesprek mengt in het frans. Echt mooi! beste perez, ik begrijp dat het moeilijk voor je is. En ik hoop dat het voor jou ook makkelijker gaat worden. en ik verzeker je dat je over een tijdje geen moeite meer hebt. En dat jullie communicatie geleidelijk zal gaan! kus!

Perez
13-04-2004, 11:23
Dank jullie voor jullie leuke berichten. Ik voel me in ieder geval een beetje begrepen en gesteund. Maar inderdaad zal ik maar arabisch gaan leren. Wilde ik toch al graag en kan ik ook al een beetje. Suia! Shoukran besaf!

Oemel_Nawawi
13-04-2004, 22:37
Origineel gepost door Perez Maar inderdaad zal ik maar arabisch gaan leren. Wilde ik toch al graag en kan ik ook al een beetje. Suia! Shoukran besaf! Perez, ya habibatie.. Oefening baart werkelijk kunst! Ga zo voort ;).

cj_tetuani
13-04-2004, 23:00
Origineel gepost door Perez Hallo, Graag zou ik de mening van jullie weten, hoe jullie het vinden als je de hele tijd een taal om je heen hoort die je niet verstaat. Wanneer ik tussen de marokkanen zit, en dit gebeurt nogal eens, dan spreken ze vaak allemaal marokkaans. Zeker wanneer het mannen zijn. en ook wanneer ze allemaal nederlands praten kunnen. Van de ene kant begrijp ik dit wel, omdat het een beetje raar voelt om tegen je volksgenoten ineens nederlands te praten wanneer er een nederlander bij zit. En je mag je eigen cultuur best vasthouden en beschermen en trots op zijn. Maar toch is het niet leuk voor die nederlander. Deze kan dan eigenlijk net zo goed vertrekken of een boek gaan pakken ofzo. En zeker wanneer dat in je eigen huis is, dan voel je je teveel in je eigen huis. Ik kom hier niet echt uit. Aan de ene kant dat begrip. Aan de andere kant die eenzaamheid in je eigen huis. Want echt, ik heb me daardoor zo ontzettend eenzaam gevoelt tussen alle mensen. Ik had al m'n familie laten vallen voor hem, en nu dit. Mijn man begrijpt me wel, maar die vind het raar om te vragen of ze voor mij nederlands willen praten. Wat denken jullie? Ik weet hoe je voelt, ik ben Marokkaan en toch voel ik me soms eenzaam tussen mijn landgenoten die berbers spreken, en ze laten jou gewoon links liggen Of je nu hun verstaat of niet, ze trekken niets van af. Ze houden geen rekening mee, dat je geen berbers verstaat. ik ben

Ain_Sfa_Sscarr
13-04-2004, 23:06
Origineel gepost door Perez Hallo, Graag zou ik de mening van jullie weten, hoe jullie het vinden als je de hele tijd een taal om je heen hoort die je niet verstaat. Wanneer ik tussen de marokkanen zit, en dit gebeurt nogal eens, dan spreken ze vaak allemaal marokkaans. Zeker wanneer het mannen zijn. en ook wanneer ze allemaal nederlands praten kunnen. Van de ene kant begrijp ik dit wel, omdat het een beetje raar voelt om tegen je volksgenoten ineens nederlands te praten wanneer er een nederlander bij zit. En je mag je eigen cultuur best vasthouden en beschermen en trots op zijn. Maar toch is het niet leuk voor die nederlander. Deze kan dan eigenlijk net zo goed vertrekken of een boek gaan pakken ofzo. En zeker wanneer dat in je eigen huis is, dan voel je je teveel in je eigen huis. Ik kom hier niet echt uit. Aan de ene kant dat begrip. Aan de andere kant die eenzaamheid in je eigen huis. Want echt, ik heb me daardoor zo ontzettend eenzaam gevoelt tussen alle mensen. Ik had al m'n familie laten vallen voor hem, en nu dit. Mijn man begrijpt me wel, maar die vind het raar om te vragen of ze voor mij nederlands willen praten. Wat denken jullie? Tiz heel vervelend. Me moeder is Nederlandse en heeft exact hetzelfde gehad wat haar vele frustraties bezorgde. Vooral als we naar Marokko gingen. En daar kunnen ze roddelen! Ze keken haar altijd vies aan en begonnen dan te praten. Dat is uiteindelijk haar motivatie geweest om de taal te leren. Ze maakt nu nog steeds fouten maar ze kon zich perfect redden. En dan heb je ook nog van die smerige mensen die haar expres wat vroegen, om haar uit te kunnen lachen om haar uitspraak. Mensen hebben tegewoordig scheit aan je en denken alleen aan hun lachertjes. Ik raad je gewoon aan om het te leren, want aanpassen zullen ze niet en al helemaal niet omdat hun in de meerderheid zijn. Je man zal je inshallah wel helpen, praat verder met je man dat wanneer der vistie is dat je je buitengesloten voelt. Zo kan hij de eerst volgende keer dat ze arabisch spreken het initiatief nemen om in het nederlands te antwoorden, zo zal het gesprek steeds verder in het nederlands vorderen!

Perez
14-04-2004, 11:10

Origineel gepost door Ain_Sfa_Sscarr Tiz heel vervelend. Me moeder is Nederlandse en heeft exact hetzelfde gehad wat haar vele frustraties bezorgde. Vooral als we naar Marokko gingen. En daar kunnen ze roddelen! Ze keken haar altijd vies aan en begonnen dan te praten. Dat is uiteindelijk haar motivatie geweest om de taal te leren. Ze maakt nu nog steeds fouten maar ze kon zich perfect redden. En dan heb je ook nog van die smerige mensen die haar expres wat vroegen, om haar uit te kunnen lachen om haar uitspraak. Mensen hebben tegewoordig scheit aan je en denken alleen aan hun lachertjes. Ik raad je gewoon aan om het te leren, want aanpassen zullen ze niet en al helemaal niet omdat hun in de meerderheid zijn. Je man zal je inshallah wel helpen, praat verder met je man dat wanneer der vistie is dat je je buitengesloten voelt. Zo kan hij de eerst volgende keer dat ze arabisch spreken het initiatief nemen om in het nederlands te antwoorden, zo zal het gesprek steeds verder in het nederlands vorderen! In Marokko voel ik het juist niet, daar proberen ze voor mij alle talen te spreken en zijn ze zo blij als ik een beetje marokkaans praat. Dat vinden ze superleuk. En m'n broertje in Marokko praat zelfs al een beetje nederlands en heeft me zelfs een brief in het nederlands proberen te schrijven (geholpen door een kennisje van hem). Maar ja, ik heb dan ook wel schatten van schoonfamilie!!!!!! En arabisch / marokkaans ga ik zeker leren. Al is het alleen maar om meer tegen muy (mijn oma) te kunnen zeggen dan "le beche? Kedira? Hamdoelah." Shoukran besaf. beslemmah.

Pagina's : [1] 2