SoleCuoreAmore
12-04-2004, 22:33
Uit de Cosmopolitan van Maart 2002. Gemengde relaties, gemengde gevoelens? Wat hebben Marco Borsato, Ruud Gullit en Willem-Alexander met elkaar gemeen? Ze overschreden net als Sasja en Adnan, de grenzen van hun kerkelijke of hun etnische partner. Hiermee stelden ze min of meer de tolerantie van wederzijdse families en vrienden en zichzelf op de proef. Van buitenstaan naar familie. Adnan el Kaka (30, floormanager bij V&D) is Palestijnse moslim, Sasja Gruyters (31, accountmanager bij Libertel) heeft een katholieke achtergrond. Ze wonen vijfenhalf jaar samen. Adnan: “Mijn ouders komen uit Palestina en wonen al ruim dertig jaar in Nederland. Ik ben hier geboren en getogen. Mijn ouders, jongere broer en zusje leven consequent volgens de islamitische regels: ze bidden, eten koosjer en ze vasten tijdens de ramadan. Zelf hecht ik hier minder waarde aan. Ik eet geen varkensvlees, maar ik woon wel samen en dat past niet in het islamitische plaatje.” Sasja: “Ik viel op Adnan’s persoonlijkheid, maar zijn Arabische achtergrond heeft wel iets speciaals. Ik vond het wel spannend, het is iets wat mijn nieuwsgierigheid wekt. Als hij een andere culturele achtergrond had, zou ik dezelfde nieuwsgierigheid hebben. Ik heb achttien jaar in Spanje gewoond en ben altijd al geïnteresseerd geweest in andere talen en culturen. Arabisch is een prachtige taal om te horen, zelfs zonder dat ik het begrijp. Bij Adnan’s ouders thuis wordt altijd Arabisch gesproken. Tegen mij spreken ze Nederlands, geen probleem. In de toekomst wil ik het wel graag leren en mochten we kinderen krijgen, dan is het belangrijk dat ook zij Arabisch leren. Het is een deel van hun oorsprong en je eigen cultuur is een rijkdom voor het leven.” Vriendschappen verwaterden. Sasja: “Vriendinnen vroegen in het begin wel naar zijn achtergrond en in hoeverre hij praktiserend moslim is. Het leefde zeker, want je hoort ook negatieve verhalen over vrouwen die een relatie aangaan met een moslimman. Daarnaast merkten ze dat ik rustiger werd. Ik ging bijvoorbeeld minder uit, maar dat komt wel vaker voor als iemand een relatie krijgt. Mijn moeder reageerde heel spontaan toen ik Adnan voorstelde. Ook zij heeft geen moeite met zijn Arabische achtergrond. Als ik gelukkig ben, is het voor haar oké. Zelf was ik overtuigd dat zijn andere cultuur geen probleem voor me zou worden. Zolang Adnan me kan uitleggen waarom hij ergens achter staat, kan ik proberen het te begrijpen. Onze relatie heeft wel een grote rol gespeeld voor wat betreft mijn mannelijke vriendschappen. Adnan kon hier moeilijk mee omgaan, dus dat veroorzaakte de nodige discussies. Ik had het gevoel dat hij het niet vertrouwde, terwijl het voor mij puur vriendschappelijk was. Ik zag het probleem niet. In de loop der tijd zijn deze vriendschappen dan ook allemaal verwaterd. Ik heb de eerste jaren geprobeerd om hier samen uit te komen, maar uiteindelijk heb ik het opgegeven. Jammer, maar ik kon er weinig aan doen, en uiteindelijk heb ik het er ook voor over.” Adnan: “ Ik weet niet of ik vanuit mijn cultuur zo denk of dat het puur mijn karakter is, maar de manier waarop Sasja met jongens omging, vond ik moeilijk. Als ze met klanten gaat lunchen heb ik er geen problemen mee, maar als ze in haar vrije tijd asfspreekt, wil graag weten met wie. Als ik het gevoel heb dat die persoon ons respecteert, heb ik er vertrouwen in. Ik heb er bijvoorbeeld geen moeite mee als ze met iemand afspreekt uit onze vriendenkring of als ze met vriendinnen gaat stappen, maar met die vrienden van vroeger klikte het gewoon niet. Liefde of familie? Sasja: “Adnan vertelt weinig over zijn privé-leven aan zijn ouders, dus ze wisten in het begin niets van mijn bestaan af. Ik had ze wel een keer op foto’s gezien. Op een avond, nadat Adnan me op het station had afgezet, zag ik zijn ouders zitten in de trein. Ik herkende ze van de foto en voelde me schuldig als ik zonder iets te zeggen voorbij zou lopen. Ik heb me voorgesteld met: ‘ Zijn jullie de ouders van Adnan? Ik ben Sasja, zijn nieuwe vriendin!’ Ze keken erg verbaasd, maar waren meteen heel hartelijk. Inmiddels voel ik me helemaal thuis bij zijn ouders. Ik hoef me ook niet anders voor te doen. Ik ben meer een familiemens dan Adnan en voorstellen om mijn of zijn familie op te zoeken, komen meestal van mijn kant. Ik vind het heerlijk om bij zijn familie te zijn. Zijn moeder kookt verrukkelijke Arabische gerechten. Ik wist wel dat zijn ouders liever een moslimmeisje zagen, maar dat hebben ze nooit laten merken.” Adnan: “ Ik denk dat de meeste ouders liever zien dat hun kind iemand ontmoet met dezelfde achtergrond, maar wie kan het tegenhouden? Als ik zou moeten kiezen tussen mijn familie of Sasja, kies ik voor haar. Mijn ouders hebben Sasja van het begin af aan gerespecteerd en vriendelijk ontvangen, maar het was nog wel een beetje afstandelijk. Ze was voor hen toch een soort buitenstaander. Inmiddels is ze een deel van de familie. In het begin werd ze uit beleefdheid omhelsd, nu komt het gevoel echt uit het hart.” Palestijnse bruiloft. Adnan: “Tijdens mijn jeugd bezochten we om de twee jaar de rest van onze familie in Palestina. Een prachtig land, maar ik heb geen behoefte om daar te wonen. Mijn zusje is in Palestina getrouwd, met een Palestijnse man en volgens de traditionele regels. Ze hebben er een paar jaar gewoond. Mijn ouders zouden denk ik ook graag terug willen, maar de situatie laat het niet toe. Wekelijks wordt er over en weer gebeld om te horen of iedereen het nog goed maakt.” Sasja: “Ik zou graag met Adnan naar Palestina willen, maar ik heb een voorwaarde: ik ga er alleen met hem naartoe als zijn vrouw. Wat Adnan betreft, kunnen we gewoon als vriend-vriendinnetje bij zijn familie aankomen, maar we doen toch iets wat niet hoort en worden dan ook niet als volwaardig stel gezien. Zijn ouders zouden ons liever ook getrouwd zien, maar ze bemoeien zich er niet mee.” Adnan: “Wat mij betreft wordt het dan een bruiloft met Palestijns eten en muziek, maar niet volgens de aloude Palestijnse tradities. Maar als we kinderen krijgen, zal ik ze zeker mijn eigen cultuur bijbrengen, net zoals mijn vader heeft geprobeerd ons de Koran uit te leggen. Ze horen de kennis van onze familiegeschiedenis en het geloof mee te krijgen, maar het blijft hun eigen keuze wat ze daarmee doen.” Sasja: “Mijn moeder is katholiek, maar ze heeft me opgevoed met het idee dat er verschillende geloven op de wereld zijn. Als je de nodige levenservaring hebt opgedaan, kun je zelf beslissen welk geloof je eventueel wilt aanhangen. Er is een God en of hij Allah of anders heet, doet er niet toe. Ik ben niet van plan me tot de Islam te bekeren, maar als we kinderen krijgen en ze willen moslim zijn, vind ik het prima.”