Bekijk volle/desktop versie : waar moet ik rekening mee houden bij het bouwen van een moskee



Pagina's : [1] 2 3 4

15-04-2009, 15:22
Hallo,

Ik ben een laatstejaars student architectuur uit België.
Ik ben tevens een compleet groentje tov islam...

Als eindejaars project moeten we een moskee ontwerpen in Marseille.
Ik vroeg mij af of er een aantal cruciale elementen zijn waar ik rekening mee
moet houden in mijn ontwerp?

hartelijk bedankt!

15-04-2009, 15:41



Citaat door Tim:
Hallo,

Ik ben een laatstejaars student architectuur uit België.
Ik ben tevens een compleet groentje tov islam...

Als eindejaars project moeten we een moskee ontwerpen in Marseille.
Ik vroeg mij af of er een aantal cruciale elementen zijn waar ik rekening mee
moet houden in mijn ontwerp?

hartelijk bedankt!


x een aparte mannen- en vrouwen ingang/ruimte.
x een grote koepelvorm is gewenst daar de koepel gesteund wordt door de zwaartekracht (van de ronding van de koepel) en niet door de vele steunpilaren. en zoals broeder al aangaf, rijen moeten aan elkaar sluiten en niet onderbroken worden door steunpilaren.
x Indien dit erbij hoort: parkeergelegenheid.
x een grote open ruimte voor de ingang of rondom de moskee om hinder van het verkeer langs de moskee te voorkomen.
x Bergruimte voor de vele schoenen van de moskeegangers.

15-04-2009, 15:41
aparte ingang voor mannen en vrouwen

15-04-2009, 15:50
Wat ik persoonlijk mooi zou vinden; een galerij half boven de mannenruimte voor de vrouwen (zoals in de Rahman moskee in Breda) zodat de de imam beter kunnen horen en misschien zien.
Of tussen de mannen en vrouwenruimte een soort spiegelmuur, zodat de vrouwen de mannen (lees imam) wel kunnen zien, maar andersom niet.

Verder is ook een klein keukentje gewenst, leslokalen en ruimtes voor de wassing (een voor de vrouwen en een voor de mannen).

15-04-2009, 15:55