Bekijk volle/desktop versie : waar moet ik rekening mee houden bij het bouwen van een moskee



Pagina's : [1] 2 3 4

15-04-2009, 15:22
Hallo,

Ik ben een laatstejaars student architectuur uit België.
Ik ben tevens een compleet groentje tov islam...

Als eindejaars project moeten we een moskee ontwerpen in Marseille.
Ik vroeg mij af of er een aantal cruciale elementen zijn waar ik rekening mee
moet houden in mijn ontwerp?

hartelijk bedankt!

15-04-2009, 15:41



Citaat door Tim:
Hallo,

Ik ben een laatstejaars student architectuur uit België.
Ik ben tevens een compleet groentje tov islam...

Als eindejaars project moeten we een moskee ontwerpen in Marseille.
Ik vroeg mij af of er een aantal cruciale elementen zijn waar ik rekening mee
moet houden in mijn ontwerp?

hartelijk bedankt!


x een aparte mannen- en vrouwen ingang/ruimte.
x een grote koepelvorm is gewenst daar de koepel gesteund wordt door de zwaartekracht (van de ronding van de koepel) en niet door de vele steunpilaren. en zoals broeder al aangaf, rijen moeten aan elkaar sluiten en niet onderbroken worden door steunpilaren.
x Indien dit erbij hoort: parkeergelegenheid.
x een grote open ruimte voor de ingang of rondom de moskee om hinder van het verkeer langs de moskee te voorkomen.
x Bergruimte voor de vele schoenen van de moskeegangers.

15-04-2009, 15:41
aparte ingang voor mannen en vrouwen

15-04-2009, 15:50
Wat ik persoonlijk mooi zou vinden; een galerij half boven de mannenruimte voor de vrouwen (zoals in de Rahman moskee in Breda) zodat de de imam beter kunnen horen en misschien zien.
Of tussen de mannen en vrouwenruimte een soort spiegelmuur, zodat de vrouwen de mannen (lees imam) wel kunnen zien, maar andersom niet.

Verder is ook een klein keukentje gewenst, leslokalen en ruimtes voor de wassing (een voor de vrouwen en een voor de mannen).

15-04-2009, 15:55


een koffieruimte/ontmoetingsplek waar Moslims en niet-Moslims kunnen samenkomen om meer begrip voor elkaar te krijgen en elkaar te ontmoeten.

(kan ook fungeren als leslokaal/bibliotheek)

15-04-2009, 15:57
een preekgestoelte

15-04-2009, 16:00
Moet de minaret trouwens 'beklimbaar' zijn, voor de muazzedin? Of is het ook toegestaan wanneer hij in de gebedsruimte staat met een microfoon?

15-04-2009, 16:05

Citaat door el_mar:
een koffieruimte/ontmoetingsplek waar Moslims en niet-Moslims kunnen samenkomen om meer begrip voor elkaar te krijgen en elkaar te ontmoeten.

(kan ook fungeren als leslokaal/bibliotheek)


Dat heb je al genoeg in buurthuizen e.d.

Het is een moskee, geen praatgroep.

15-04-2009, 16:07
in de Moskeeen waar ik geweest ben zag ik ook altijd een klok, soms meerdere (ik denk voor de verschillende tijden plaatselijk/Mekka maar dat weet ik niet zeker)

15-04-2009, 16:09

Citaat door Moslims2009:
Dat heb je al genoeg in buurthuizen e.d.

Het is een moskee, geen praatgroep.


Hoe meer gepraat hoe beter
kan toch ook vanuit een Moskee?
Ik weet trouwens niet of er in buurthuizen e.d. in Marseille veel aan ontmoeting wordt gedaan.

15-04-2009, 16:09

Citaat door Taouzani:
de minaret heeft niet alleen de adhaan tot doel.

het is ook een symbool voor de moskee en het teken van islamitische suprematie .

soms loop je voorbij een gebouw en denk je "is dit een moskee?" tot je binnenstapt... beter zie je dus van verre al de minaretten
Ahh zo.. De moskee waar ik altijd naar toe ga heeft er idd ook geen, is een oude kerk.
Maar is het echt een doel, of is het er later bij verzonnen? Ik bedoel, de Islamitische suprematie kan toch ook blijken uit hoefijzerboog-ramen of mozaiken

15-04-2009, 16:14

Citaat door el_mar:
Hoe meer gepraat hoe beter
kan toch ook vanuit een Moskee?
Ik weet trouwens niet of er in buurthuizen e.d. in Marseille veel aan ontmoeting wordt gedaan.


Als we teruggan naar het doel van de moskee moeten we ons enkele zaken afvragen:

1. hoe werd de moskee gebruikt door de profeet (salla lahoe 3alajhi wa sallam)

2. het doel van de moskee. Als je alleen al naar de vertaling kijkt van het Arabische woord ervan: mesdjied. Mesdjied is opgebouw en afgeleidt van de basisletters sa-dja-da/ jasdjoedoe hetgeen de handeling aanduidt van het op de knieën zitten met het voorhoofd en de neus de grond aanrakend.
El-mesdjied (moskee) is dus de plaats waar mensen bidden tot Allah.

Als niet-moslims een dialoog willen met moslims dan zijn daar tal van plaatsen voor zoals buurthuizen, (afgehuurde) zalen van de gemeente of elders.

De moskee is een gebedsplaats voor de moslims. In de synagoog gaat met toch ook niet duscusseren tussen joden en niet-joden?

15-04-2009, 16:23



Citaat door Oum_Abdurahman:
MaschAllah maar ik vind dat zelf niks we hebben dat hier ook in Egypte en ze zitten steeds te gluren naar de mannen echt zo onrespectvol ze zijn meer bezig met die mannen dan met het gebed la hwla wala qouwata illah billah..
En je kan niet goed qoran reciteren(oefenen) als vrouw of praten met andere of antwoorden als iemand iets zegt want anders horen de mannen je stem en dat is heel storend..
Ahhh in Breda was er wel een soort afscheiding, van zo'n 1.40 hoog zodat je echt er tegen aan moet staan om een man te kunnen zien. Als je gewoon op de grond zat konden de mannen (als ze omhoog zouden kijken) jou niet zien en andersom.
Ja jammer is dat.
Oh natuurlijk, daar had ik niet aan gedacht, ik was daar in mn eentje. Je hebt gelijk

15-04-2009, 16:32

Citaat door el_mar:
in de Moskeeen waar ik geweest ben zag ik ook altijd een klok, soms meerdere (ik denk voor de verschillende tijden plaatselijk/Mekka maar dat weet ik niet zeker)

Bedoel je de klok boven de minbar? Die geven inderdaad de tijden aan hoelaat in die moskee de adhaan word gegeven en/of het gebed plaats vind

15-04-2009, 16:34

Citaat door Moslims2009:
Als we teruggan naar het doel van de moskee moeten we ons enkele zaken afvragen:

1. hoe werd de moskee gebruikt door de profeet (salla lahoe 3alajhi wa sallam)

2. het doel van de moskee. Als je alleen al naar de vertaling kijkt van het Arabische woord ervan: mesdjied. Mesdjied is opgebouw en afgeleidt van de basisletters sa-dja-da/ jasdjoedoe hetgeen de handeling aanduidt van het op de knieën zitten met het voorhoofd en de neus de grond aanrakend.
El-mesdjied (moskee) is dus de plaats waar mensen bidden tot Allah.

Als niet-moslims een dialoog willen met moslims dan zijn daar tal van plaatsen voor zoals buurthuizen, (afgehuurde) zalen van de gemeente of elders.

De moskee is een gebedsplaats voor de moslims. In de synagoog gaat met toch ook niet duscusseren tussen joden en niet-joden?


in de eerste plaats Gebedsruimte, uiteraard.
je andere voorstellen kan ook allemaal natuurlijk elders, maar het leek me wel praktisch.


Citaat:
Als niet-moslims een dialoog willen met moslims
en andersom natuurlijk maar dat bedoelde je waarschijnlijk ook

Hoe een Synagoge dat doet weet ik niet ik kom er zelden.
Christelijke kerken hebben meestal wel zo'n multifunctionele ruimte (koffiekamer/bibliotheek/lesruimte) gelegen bij de kerkzaal/plaats van eredienst

Pagina's : [1] 2 3 4