Bekijk originele versie : De gemeenschapspartij van de heer Haselhoef
Morgaine
03-11-2002, 22:45
27-10-02 | De heer Haselhoef, voorheen imam Haselhoef, heeft laten weten met zijn Gemeenschaps Partij mee te dingen naar één of meer zetels tijdens de komende kamerverkiezingen in januari volgend jaar. Abdullah Haselhoef nam in juni dit jaar afstand van zijn titel als imam. De titel imam stond hem in de weg om zijn privémening te geven, aldus Haselhoef. De ex-imam raakte in opspraak toen hij de doodstraf voor homoseksuelen onder bepaalde voorwaarden aanvaardbaar noemde. Na alle ophef over deze, vooral in homokringen, gewraakte uitspraken beloofde hij aan allerlei maatschappelijke discussies te zullen deelnemen. Dat zal hij nu dus gaan doen via zijn Gemeenschaps Partij. Haselhoef wil met zijn partij de stem van allochtonen laten horen. Het politieke debat over deze bevolkingsgroep gaat volgens hem te vaak over hen, zonder dat ze zelf aan het woord komen.
Haselhoef dacht nog bijna twee weken tijd te hebben om zijn politieke plannen nader uit te werken, voor ze publiek zouden worden. Tot zijn schrik gebeurde dit dus vrijdag al. "Mijn ideaal is te laten zien dat allochtonen en autochtonen samen dingen kunnen bereiken. Kijk naar Venlo, naar de mensen die daar hebben staan toekijken. Ik wil dat mensen een cordon om zo'n slachtoffer vormen, dat ze zeggen: dit is onze broer. Die gemeenschapszin moet terug in de maatschappij. Ik stap met enige schroom de politieke arena binnen. Maar ik heb in debat met Pim Fortuyn eens gezegd dat ik wel staatssecretaris van spirituele en levensbeschouwelijke zaken zou willen worden, omdat de politiek moet aansluiten bij inspiratiebronnen die mensen hebben. Daarom heb ik nu de Gemeenschaps Partij geregistreerd," aldus de ex-imam in dagblad Trouw.
Ik vraag me af hoe jullie denken over zijn kans van slagen. Is het volgens jullie een goed idee om deze partij op te richten? Of is een man die bijvoorbeeld uitspraken deed over de doodstraf voor homosexuelen niet de juiste persoon om de Moslimgemeenschap in Nederland te vertegenwoordigen? Zal hij mee kunnen helpen aan het nader tot elkaar brengen van de diverse partijen of zal hij eerder wrevel opwekken?
Morgaine
Er is nog maar erg weinig bekend over het programma en de standpunten van zijn partij, dus ik wacht nog even af met een oordeel vormen.
Morgaine
04-11-2002, 12:46
Beste karima_lal,
natuurlijk is dat jouw goed recht om nog wat te wachten met een uitspraak te doen. Ik bedank je alvast voor die reactie.
Het ging mij echter niet eens over het programma van de heer Haselhoef maar eerder om zijn persoon. Er is hier op het forum een hele discussie aan de gang omtrent Hirshi Ali. Of zij kan spreken uit naam van de Moslimgemeenschap. Velen zijn de mening toegedaan dat dit niet kan.
Mijn vraag is of de heer Haselhoef een betere vertegenwoordiger zou zijn. Dit alle commotie omtrent zijn persoon in acht genomen.
Met vriendelijke groet,
Morgaine
Morgaine
04-11-2002, 13:41
boefrahi,
Het ging mij echter niet eens over het programma van de heer Haselhoef maar eerder om zijn persoon. Er is hier op het forum een hele discussie aan de gang omtrent Hirshi Ali. Of zij kan spreken uit naam van de Moslimgemeenschap. Velen zijn de mening toegedaan dat dit niet kan.
Mijn vraag is of de heer Haselhoef een betere vertegenwoordiger zou zijn. Dit alle commotie omtrent zijn persoon in acht genomen.
Het programma van zijn partij is inderdaad nog niet bekend.
Morgaine
Aha, een mening over zijn persoon is wat makkelijker te vormen. Hij is al regelmatig in het nieuws geweest. Alleen moet ik zeggen dat ik me vooral de negatieve zaken herinner: zijn uitspraak over homoseksuelen die soms de doodstraf zouden mogen krijgen en later zou hij geen echte imam zijn. Over dat laatste kan ik niet oordelen, daar heb ik geen verstand van. Maar ik denk niet dat wel of geen imam zijn je per definitie meer of minder geschikt maakt voor de politiek. Zijn uitspraak over homoseksuelen heeft hij wat gematigd, maar vriendjes met ze zal hij niet direct worden, lijkt me. Maar daarin staat hij niet alleen. Moslims keuren over het algemeen homoseksualiteit af.
Verder heb ik de indruk dat het wel een wijze man is, die goed over de dingen nadenkt. Die ook bereid is om zich in allerlei problematiek te verdiepen. Volgens mij is hij heel aardig. En dat is misschien een probleem: in de politiek moet je juist niet al te aardig zijn. Dus dat kan een minpuntje zijn.
Het lijkt me onmogelijk dat hij de hele moslimgemeenschap zou kunnen vertegenwoordigen. Maar dat kan niemand. En gelukkig pretendeert hij dat ook niet. Hij zei zelfs ergens dat hij helemaal niet perse de kamer in wil, als anderen daarvoor geschikter zijn. Dat vond ik wel heel bescheiden van hem. Maar als hij altijd zo bescheiden is, dan is hij daardoor misschien ook weer wat minder geschikt voor de politiek.
Overigens heb ik de man nooit op TV gezien en dat kan een groot manco zijn in mijn meningvorming over hem. Op TV komen mensen soms totaal anders over dan in kranten en tijdschriften.
Bahjaouia
04-11-2002, 23:16
Ik ga lekka lekka lekka wel op DHR. Haselhoef stemmen!!!! :D
Ik vond een aantal uitspraken van hem wel :goedzo:
En zo ook die van el moumni!!!!!
Morgaine
05-11-2002, 10:10
Hij heeft afstand gedaan van zijn positie als Imam. En dat lijkt me heel verstandig. Ik weet niet precies hoe het met de Nederlandse grondwet zit, of een geestelijk leiderschap en politiek te combineren zijn maar met de angst van veel Nederlanders en meer algemeen het Westen voor een vermenging van godsdienst en staat, zou het niet geaccepteerd worden, moest hij nog Imam gebleven zijn.
Vriend van homosexuelen hoeft hij van mij niet te worden. Dat is elk z'n eigen keuze. En ook in bijvoorbeeld de katholieke kerk zijn homosexuelen niet welkom. Er was hier een hele commotie rond een homosexuele priester waarvan men vond dat hij geen priester kon zijn omdat hij homosexueel is. Hij heeft een tijd een Rent-a-priest gehad, hetgeen veel succes had. Hij mocht bepaalde zaken niet meer doen, zoals het toedienen van de sacramenten, maar ook homosexuelen kunnen gelovig zijn en behoefte hebben aan een uiting hiervan.
Soms denk ik, waarom een geloof dat jou, als homosexueel, niet moet? Maar langs de andere kant kan ik goed begrijpen dat je zowel homosexueel als gelovig kunt zijn.
Terug naar de heer Haselhoef: hij kan natuurlijk inderdaad zijn mening bijgesteld hebben. Ik neem aan dat omtrent die uitspraken de homo- en lesbiennegemeenschap in Nederland hem argwanend in het oog zal houden.
Wat zijn andere punten zijn waarmee hij de verkiezingen in wil gaan, daar is nog even het raden naar.
Nog een vraag van mij: is het noodzakelijk om een partij te hebben die speciaal voor Moslims opkomt? Zouden Moslims niet beter in bestaande partijen kunnen participeren? Ik bedoel, aangezien DE Moslim niet bestaat en het Moslim zijn niet de enige 'eigenschap' van een persoon is, waarom dan niet participeren in andere partijen?
Vriendelijke groeten,
Morgaine
pannenkoek
05-11-2002, 16:24
heel kort gezegd................. hazelpoef hoort nie in de politiek, het is net een soort mo of moustapha ( hoe die ook heten mag ) in big brother.
Morgaine
05-11-2002, 16:31
Hier in België is er een eigen versie van Big Brother met andere kandidaten. Kan de Nederlandse versie niet ontvangen en kan me dus ook geen beeld vormen van die persoon die meespeelt daar.
Morgaine
Ik vind het ergens heel logisch dat er een partij speciaal voor moslims komt. (Overigens is het niet Haselhoefs bedoeling een 'moslim partij' te worden.) Er zijn tenslotte ook een aantal christelijke partijen in Nederland. Maar je hoeft er als moslim natuurlijk niet op te stemmen. Mijn ouders zijn christelijk maar stemmen GL (geloof ik). En ik ken ook niet christelijke mensen die weer wel CDA stemmen.
Overigens zei ik eerst nog even te willen afwachten voor ik een oordeel vorm over de partij, maar ik denk dat ik nu al weet dat ik er zeker niet op ga stemmen.
Het wordt naar alle waarschijnlijkheid een niet erg homo/lesbo vriendelijke partij en laat ik nou net meestal op vrouwen vallen.
Ik vind overigens het afkeuren van homoseksualiteit net zo gek en nergens op slaan als het afkeuren dat regenwolken grijs zijn. Maar dit terzijde.
Morgaine
06-11-2002, 11:13
Misschien heb je wel gelijk dat het niet meer dan logisch is dat er een dergelijke partij komt. Toch lijkt me dit in de ogen van een aantal Nederlanders een 'slechte zaak'. Met al de spanningen (terecht of onterecht, dat laat ik nu even in het midden) tussen maatschappij en Islam, vrees ik dat een dergelijke partij wel eens wrevel zou kunnen oproepen. En dat is voor zover ik begrepen heb, niet de bedoeling van de heer Haselhoef.
*Morgaine wenst iedere Moslim(a) een heel goede Ramadan!*
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.