Bekijk originele versie : Berberkunst in nieuwe kerk te Amsterdam
.http://******************/damagrabi/hpbimg/tudetrt.jpg
Naam van de krant Het Parool
Auteur BERT STEINMETZ
Samenvatting Kunst van Berbers in Nieuwe Kerk
AMSTERDAM - Bijna 250 kunstschatten uit twaalf Marokkaanse musea worden vanaf half december tentoongesteld in de Nieuwe Kerk op de Dam.
De expositie varieert van topstukken van de Berberkunst van duizenden jaren geleden en juwelen en beelden uit de tijd van de Romeinse overheersing tot kunstnijverheid na de komst van de islam en werken uit de afgelopen eeuwen.
Inhoud artikel Kunst van Berbers in Nieuwe Kerk
AMSTERDAM - Bijna 250 kunstschatten uit twaalf Marokkaanse musea worden vanaf half december tentoongesteld in de Nieuwe Kerk op de Dam.
De expositie varieert van topstukken van de Berberkunst van duizenden jaren geleden en juwelen en beelden uit de tijd van de Romeinse overheersing tot kunstnijverheid na de komst van de islam en werken uit de afgelopen eeuwen.
Deze tentoonstelling, Marokko, zesduizend jaar cultuur, vormt de opening van het jaar waarin wordt gevierd dat vierhonderd jaargeleden, in 1605, de eerste officiele betrekkingen tussen Nederland en Marokko werden aangeknoopt. Gedurende het hele jaar volgen meer dan honderd manifestaties op cultureel, maatschappelijk en economisch gebied.
Hoogtepunt moet het staatsbezoek van koning Mohammed VI worden, het eerste officiele bezoek van een Marokkaans staatshoofd aan Nederland in al die vierhonderd jaar. Kroonprins Willem-Alexander is goed bevriend met koning Mohammed; beiden zijn beschermheer van de Stichting Marokko-Nederland 400 jaar, de organisator vanhet feest
DonAgewan
10-04-2004, 14:48
Heb je foto's?
Origineel gepost door DonAgewan
Heb je foto's?
nee sorry :o
maar binnenkort kun je zelf met je iege ogen zien
ik ben welles benieuwd hoe berberkunst der uit ziet :D
AlHoceima_Leila
10-04-2004, 15:37
Wat tof zeg :goedzo:
Eindelijk staat de Berbers cultuur weer eens een keer in het daglicht.
Jammer genoeg is deze cultuur in Nederland aan het uitsterven het heeft zich voor duizenden jaren tot stand weten te houden in noord Afrika.
Met name in 2e en 3e generatie gezinnen van berbers komaf leren de ouders aan hun kinderen liever Arabisch dan de taal Tamazight of zelfs helemaal geen moedertaal.
Alsof de taal Tamazight minderwaardig is aan Arabisch of een andere taal.
Deze steeds groter wordende groep zou zich eens moeten realiseren dat hun voorouders hard hebben gevochten om deze taal tot stand te houden en de taal al duizenden jaren oud is, de gehele Marokkaanse cultuur gebaseerd is op Imazighen.
Ze zouden even goed na moeten denken wie ze in hemelsnaam zijn om de taal definitief te vergeten en deze niet door te geven aan hun kinderen immers leren Nederlandse kinderen thuis ook Nederlands en Arabische kinderen thuis Arabisch.
Ole_Guapa
10-04-2004, 19:11
Origineel gepost door Morisco
Naam van de krant Het Parool
Auteur BERT STEINMETZ
Samenvatting Kunst van Berbers in Nieuwe Kerk
Inhoud artikel Kunst van Berbers in Nieuwe Kerk
Deze tentoonstelling, Marokko, zesduizend jaar cultuur, vormt de opening van het jaar waarin wordt gevierd dat vierhonderd jaargeleden, in 1605, de eerste officiele betrekkingen tussen Nederland en Marokko werden aangeknoopt. Gedurende het hele jaar volgen meer dan honderd manifestaties op cultureel, maatschappelijk en economisch gebied.
Hoogtepunt moet het staatsbezoek van koning Mohammed VI worden, het eerste officiele bezoek van een Marokkaans staatshoofd aan Nederland in al die vierhonderd jaar. Kroonprins Willem-Alexander is goed bevriend met koning Mohammed; beiden zijn beschermheer van de Stichting Marokko-Nederland 400 jaar, de organisator vanhet feest.
Bedankt voor dit bericht.
(Ik wist het nog niet)
De tentoonstellingen in de Nieuwe Kerk zijn vaak spectaculair.
Ik verheug me er op.
Ik word alleen zo ontzettend hebberig van die dingen.
Bij die tentoonstelling over Islamitische kunst destijds heb ik
een fortuin aan boeken en posters uitgegeven.
En ik ben dol op Berberspullen, vooral het zilver.
Grrrrrr.
Ole_Guapa
10-04-2004, 19:13
Origineel gepost door Morisco
nee sorry :o
maar binnenkort kun je zelf met je iege ogen zien
ik ben welles benieuwd hoe berberkunst der uit ziet :D
Nou, als jij een krabbeltje maakt, dan is dat Berberkunst.
Vanaf nu alles bewaren! Misschien wordt je wel beroemd.
Origineel gepost door Ole_Guapa
Nou, als jij een krabbeltje maakt, dan is dat Berberkunst.
Vanaf nu alles bewaren! Misschien wordt je wel beroemd.
overdrijven is ook kunst...
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.