Bekijk originele versie : hoofddoek
hanane_be
10-04-2004, 00:25
ok,deze vraag is mss aanstootgevend en vanaf nu zal ik de marokko.nl-geschiedenis als "heiden" ingaan :D , maar deze vraag spookt al een tijdje door mijn hoofd:
door al die heisa tegenwoordig rond de hoofddoek,ben ik gaan denken.
is de hoofddoek eigenlijk wel verplicht?ik bedoel,ik weet dat je deftig moet gekleed gaan,maar is het werkelijk verplicht verplicht je haren te bedekken?
sommige geleerden(moslims!) beweren dat dit niet zo is,dus nu ben ik helemaal in de war :confused:
ik hoop dat jullie me een antwoord kunnen geven,want ik weet het helemaal niet meer :D
Origineel gepost door hanane_be
ok,deze vraag is mss aanstootgevend en vanaf nu zal ik de marokko.nl-geschiedenis als "heiden" ingaan :D , maar deze vraag spookt al een tijdje door mijn hoofd:
door al die heisa tegenwoordig rond de hoofddoek,ben ik gaan denken.
is de hoofddoek eigenlijk wel verplicht?ik bedoel,ik weet dat je deftig moet gekleed gaan,maar is het werkelijk verplicht verplicht je haren te bedekken?
sommige geleerden(moslims!) beweren dat dit niet zo is,dus nu ben ik helemaal in de war :confused:
ik hoop dat jullie me een antwoord kunnen geven,want ik weet het helemaal niet meer :D
Salaam,
Geleerde die beweren dat hijaab niet verplicht is :rolleyes: Dat kunnen geen geleerde zijn,Hijaab is verplicht er zijn 2 aya's en heel veel hadits
waar in staat dat het verplicht is.....
Ma3a saalama
hanane_be
10-04-2004, 01:39
hey,thanx sister,nu kan ik mij stilaan beginnen voorbereiden op het dragen van de hijab;)
Mohktari_girl16
10-04-2004, 11:55
ja het is verplicht denk ik:D ik draag zelf nog geen hoofddoek
De Hijab (hoofdoek) dragen is verplicht in de Islam.
In de Qor'aan is het twee keer genoemd. In Soerat An Noer, vers 31 zegt Allah: "En zeg tegen de gelovige vrouwen, dat zij hun ogen neerslaan en hun kuisheid bewaken, en hun sieraad niet tonen, behalve wat daarvan zichtbaar is. En zij moeten hun sluiers over hun boezems dragen en hun schoonheid niet openlijk tonen, behalve aan hun echtgenoten, of hun vaders, of de vaders van hun echtgenoten, of hun zonen, of de zonen van hun echtgenoten, of hun broeders, of de zonen van hun broeders, of de zonen van hun zusters, of hun vrouwen, of slavinnen waarover zij beschikken, of mannelijke helpers die geen begeerte meer hebben, of de kinderen die nog niet op de 'Aurat' van vrouwen letten. En laat zij niet met hun voeten stampen om hun sieraden die zij verbergen te laten kennen. En keert zij jullie allen berouwvol tot Allah, O gelovigen. Hopelijk zullen jullie welslagen." (Soerat an Noer, 31)
In soerat Al Ahzab 59 lezen we het volgende: "O Profeet, zeg tot jouw echtgenotes en tot jouw dochters en tot de vrouwen van de gelovigen dat zij hun overkleden (Djilab) over zich heen laten hangen. Op die manier is het gemakkelijker om hen te herkennen en worden zij niet lastig gevallen. En Allah is Vergevensgezind, Meest Barmhartig." (Al Ahzab, aya 59)
Hoop hiermee je vraag te hebben beantwoord!
87zahra87
10-04-2004, 23:10
Zeker geen twijfel over!
zeshondertweentwintigduizendzevenhonderd % zeker dat het verplicht is!!
Ga maar dragen meid je weet niet wat je mist!
oem_ismael
10-04-2004, 23:12
salaam oe aleykoem
oww oegtie aub lees de koran dan zul je zien dat de hoofddoek verplicht is!! en een heleeeeeee grote verplichting zelfs
oem_ismael
10-04-2004, 23:15
p.s ik ken geen 1 geleerde die zegt dat dit neit verplicht is!!! een geleerde heeft de islam bestudeer dus die zal weten dat dit in de koran staat en in de soennah
hanane_be
13-04-2004, 23:46
hey allemaal bedankt voor jullie reactie!
jullie komen allemaal aandraven met citaten uit de Heilige Koran,maar daarin staat dat een vrouw haar boezem moet bedekken,armen etc...
daarin staat niets over het haar,dus nu ben ik nog steeds in de war:d
oem_ismael
13-04-2004, 23:48
oegtie wat denk je nu zelf dat je helemaal bedekt moet zijn behalve je haren..bovendien zijn er vele geleerde die veeeeeel meer dan jij en ik weten en ze zijn er allemaal echt allemaal over eens dat haren bedekt meoten worden....
oem_ismael
13-04-2004, 23:50
Bismillah, wasalatoe wassalamoe 'ala rasoelillah,
Zuster, de hijab (hoofdoek) dragen is verplicht in de islaam, In de Qor'aan is het twee keer genoemd. In Soerat An Noer, vers 31 zegt Allah: "En zeg tegen de gelovige vrouwen, dat zij hun ogen neerslaan en hun kuisheid bewaken, en hun sieraad niet tonen, behalve wat daarvan zichtbaar is. En zij moeten hun sluiers over hun boezems dragen en hun schoonheid niet openlijk tonen, behalve aan hun echtgenoten, of hun vaders, of de vaders van hun echtgenoten, of hun zonen, of de zonen van hun echtgenoten, of hun broeders, of de zonen van hun broeders, of de zonen van hun zusters, of hun vrouwen, of slavinnen waarover zij beschikken, of mannelijke helpers die geen begeerte meer hebben, of de kinderen die nog niet op de 'Aurat' van vrouwen letten. En laat zij niet met hun voeten stampen om hun sieraden die zij verbergen te laten kennen. En keert zij jullie allen berouwvol tot Allah, O gelovigen. Hopelijk zullen jullie welslagen." (Soerat an Noer, 31)
In soerat Al Ahzab 59 lezen we het volgende: "O Profeet, zeg tot jouw echtgenotes en tot jouw dochters en tot de vrouwen van de gelovigen dat zij hun overkleden (Djilab) over zich heen laten hangen. Op die manier is het gemakkelijker om hen te herkennen en worden zij niet lastig gevallen. En Allah is Vergevensgezind, Meest Barmhartig." (Al Ahzab, aya 59)
De Aura (zoals genoemd in Soerat an-Noer) betekent de lichaamsdelen van de mannen en vrouwen die niet getond mogen worden. Welke deze lichaamdelen zijn, wordt bepaald door wie er naar wie kijkt. Zo kunnen wij in het algemeen samengevat onderscheiden; de ' Aurat tussen:
Mannen onderling: het gedeelte van het lichaam tussen knieën en navel.
Vrouwen onderling: Voor details omtrent de aura voor vrouwen verwijzen we u naar vraag 0275.
Vrouwen tegenover mannen, die niet in Vers 31 genoemd worden: haar gehele lichaam, behalve haar gezicht en handen. In het bijzijn van mannen die wel in dit Vers genoemd worden mogen zij hun hoofddoek of sluier afnemen.
Mannen tegenover vrouwen, het gedeelte van het lichaam tussen knieën en navel.
Er zijn ook talloze Ahadith die het dragen van hoofddoek verplicht stellen.
oem_ismael
13-04-2004, 23:52
De h'adith (in sahih moslim)d ie je gelezen hebt over vrouwen die hun haar in een knot zetten: de waarschuwing in deze h'adith zijn vrouwen die er zo mee naar buiten gaan en ermee ‘showen’. Als we het begin van deze h'adith lezen: ‘….kaasiyaat 'aariyaat.’: zij zullen doorschijnende kleding dragen die hun lichamen onthullen of anders zullen zij strakke kleding dragen die de lijnen van hun ledematen beter doen uitkomen en zichtbaarder maken voor het oog; in beide gevallen zal het dragen van kleding of naakt rondlopen hetzelfde zijn.
Verder ingaand op jouw vraag: de ‘modehoofddoek’ (cabriohoofddoek) die tegenwoordig veel door moslimmeisjes en vrouwen gedragen wordt is niet toegestaan. Veel vrouwen weten niet of willen niet weten dat de nek van de vrouw ‘auwra’ is, wat niet door vreemde mannen gezien mag worden.
En Allah weet het beste
oem_ismael
13-04-2004, 23:55
Het dragen van een hidjaab is volgens de islamitische wetgeving (Shari'a) verplicht voor de vrouw, Waar in de Qur'aan staat dat de hoofddoek verplicht is? De boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) heeft de vrouwen gewaarschuwd door te zeggen: "Er zijn twee soorten mensen van de Hel die ik nog niet gezien heb. Mensen met zweepjes zoals de staarten van het vee waarmee ze mensen slaan, en vrouwen die gekleed zijn maar toch naakt zijn en die op een verleidende manier lopen. Zij zullen het Paradijs niet betreden, noch zullen zij de geur ruiken, alhoewel de geur ervan geroken kan worden van een afstand (dat te vergelijken is met de afstand van 40 jaar ver)."
oem_ismael
13-04-2004, 23:56
In de naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle
Beste broeder/zuster
Overgeleverd door Aboe Hoerayra (Moge Allah tevreden zijn met hem) heeft de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) gezegd "...Die vrouwen die er, zelfs wanneer ze gekleed zijn, naakt uitzien, zij die rondlopen te flirten; zij die hun haren vlechten totdat het op de buld van een kameel lijkt en daarmee de aandacht van de mensen opzich vestigen; zij zullen het paradijs niet binnengaan, noch zullen zij de geur kunnen ruiken, zelfs indien die over een lange afstand geroken kan worden" (Moesliem 3971).
Overgeleverd door Aicha (moge Allah's tevredenheid met haar zijn):"Toen Esma' de dochter van Aboe Bakr, in doorzichtige kleding bij de boodschapper van Allah binnenkwam. De boodschapper (Allah's vrede en zegen zij met hem) wende zijn edele gezicht van haar af en zei:"wanneer een vrouw geslachtsrijp is geworden, mag men haar slechts hier en daar zien" daarbij wijzend op zijn edele gezicht en handen" (Aboe Daawoeed).
De meeste ahadith over Al hidjab zijn lang, bovenstaande ahadith zijn de kortste overgeleverde ahadith. Voor meer informatie over het hoofddoek verwijs ik u naar het boek 'awdatoel hi'djab van sheikh Mohammed Ibn ismai'l Al moeqaddam en een boek onder de titel: Attabarroedj van sheikh nie'mat sobh'ie.
Voor Nederlandse literatuur verwijs ik u naar de boeken: vrouw in de shari'a van Abdurrahman I.Doi ISBN:90-5514-026-0 en De vrouw in de islam die vertaald is door Drs J. Ploegers ISBN:90-801508-4-3.
En Allah weet het beste.
oem_ismael
13-04-2004, 23:57
Salaam oe aleykoem
oegtie ik neem aan dat dit meer dan voldoende bewijs is
wanneer je echter nog twijfels hebt bid en verricht 2 extra rakat want dan is sjetaan met je aan het spelen
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.