Bekijk originele versie : CDA: Hirsi Ali is niet meer geloofwaardig
Hirsi beschuldigt een ander er van apartheid te kweken. Tijd dat ze haar eigen gedrag eens evalueert waarmee ze de hetze tegen moslims opzettelijk blijft oplaaien.
Uitgegeven: 8 april 2004 19:57
Laatst gewijzigd: 8 april 2004 19:58
DEN HAAG - Het VVD-Tweede-Kamerlid Hirsi Ali is niet meer geloofwaardig voor haar CDA-collega Sterk. De excuses die Hirsi Ali donderdag aanbood over haar column in het Algemeen Dagblad, waarin ze een verband legt tussen de standpunten van het CDA en de christenunie met apartheidspolitiek, zijn blijkbaar niks waard, aldus Sterk.
Hirsi Ali had in de column geschreven dat de christelijke partijen een gesegregeerde maatschappij willen. Ze noemde Sterk en Huizinga-Heringa van de ChristenUnie met name. De laatste betichtte ze ervan een pleidooi te houden voor apartheid.
Nadat Sterk daar een punt van had gemaakt tijdens het debat met de commissie-Blok, bood Hirsi Ali haar excuses aan. Sterk en Huizinga-Heringa accepteerden die, totdat in een nadere toelichting bleek dat Hirsi Ali alleen afstand nam van het woord 'apartheid'. "Wat mij betreft heeft ze haar geloofwaardigheid verspeeld", zei Sterk vervolgens.
Onrecht
Ook Huizinga-Heringa toonde zich diep gekwetst door de woorden van de VVD'er. "Ik begrijp niet waar u het vandaan haalt. Het doet onze partij groot onrecht aan. De ChristenUnie wil juist dat mensen elkaar opzoeken en leren kennen. Ik neem u dat kwalijk."
Hirsi Ali verdedigde zich door te stellen dat een column is bedoeld om discussie los te maken en te prikkelen. VVD-fractievoorzitter Van Aartsen liet weten dat hij "diplomatiek gezegd hoogst ongelukkig is met de column" en afstand neemt van de inhoud ervan. Volgens Hirsi Ali heeft Van Aartsen niks te zeggen over de column omdat ze die op persoonlijke titel schrijft..
Klopt het niet dat het CDA een scheiding in de samenleving in stand houdt? Heet dat geen apartheid?
www.vandale.nl:
apart·heid (de ~ (v.), -heden)
1 de in Zuid-Afrika door de blanke overheid opgelegde scheiding tussen de verschillende rassen => segregatie
Als segregatie een synoniem is voor apartheid, is dat dan niet wat verzuiling inhoudt?
Wil iemand het mij uitleggen, want ik begrijp er niks meer van. Het CDA wil gescheiden scholen houden, Ayaan Hirsi Ali zegt dat het CDA die scheiding wil houden en nu nemen ze haar niet meer serieus? :confused:
En nog iets waar ik me mateloos aan stoor:
Als mevrouw Hirsi Ali op televisie is wordt ze in de meeste gevallen aangesproken met 'Ayaan'. Nu is daar in principe niet zoveel mis mee, omdat ze wel vaker zo genoemd wordt en er geen bezwaar tegen maakt. Wat me wel dwars zit is dat de politicus naast haar wordt aangesproken met 'meneer/mevrouw '! RAAAAAAR
redouan19
09-04-2004, 10:47
Pcies, Carakoz. Bovenstaande posters doen kennelijk graag mee met de woordspelletjes van Ayaan. Juist Nederlanders moeten toch weten wat de praktische inhoud van apartheid is geweest?
Wat wel typisch is, is dat Ayaan dit soort beledigende terminologie al langer hanteert waar het moslims betreft. Dan horen we de gevestigde partijen niet..
Dat mechanisme is niet iets Nederlands hoor. Dat heeft Allah onder alle volkeren verspreid. Het maakt het leven een stuk draaglijker als je niet gebukt gaat onder de zonden van je voorvaderen.
ZeYNeP_Z
10-04-2004, 12:29
Origineel gepost door CARAKOZ
Hirsi beschuldigt een ander er van apartheid te kweken. Tijd dat ze haar eigen gedrag eens evalueert waarmee ze de hetze tegen moslims opzettelijk blijft oplaaien.
Uitgegeven: 8 april 2004 19:57
Laatst gewijzigd: 8 april 2004 19:58
DEN HAAG - Het VVD-Tweede-Kamerlid Hirsi Ali is niet meer geloofwaardig voor haar CDA-collega Sterk. De excuses die Hirsi Ali donderdag aanbood over haar column in het Algemeen Dagblad, waarin ze een verband legt tussen de standpunten van het CDA en de christenunie met apartheidspolitiek, zijn blijkbaar niks waard, aldus Sterk.
Hirsi Ali had in de column geschreven dat de christelijke partijen een gesegregeerde maatschappij willen. Ze noemde Sterk en Huizinga-Heringa van de ChristenUnie met name. De laatste betichtte ze ervan een pleidooi te houden voor apartheid.
Nadat Sterk daar een punt van had gemaakt tijdens het debat met de commissie-Blok, bood Hirsi Ali haar excuses aan. Sterk en Huizinga-Heringa accepteerden die, totdat in een nadere toelichting bleek dat Hirsi Ali alleen afstand nam van het woord 'apartheid'. "Wat mij betreft heeft ze haar geloofwaardigheid verspeeld", zei Sterk vervolgens.
Onrecht
Ook Huizinga-Heringa toonde zich diep gekwetst door de woorden van de VVD'er. "Ik begrijp niet waar u het vandaan haalt. Het doet onze partij groot onrecht aan. De ChristenUnie wil juist dat mensen elkaar opzoeken en leren kennen. Ik neem u dat kwalijk."
Hirsi Ali verdedigde zich door te stellen dat een column is bedoeld om discussie los te maken en te prikkelen. VVD-fractievoorzitter Van Aartsen liet weten dat hij "diplomatiek gezegd hoogst ongelukkig is met de column" en afstand neemt van de inhoud ervan. Volgens Hirsi Ali heeft Van Aartsen niks te zeggen over de column omdat ze die op persoonlijke titel schrijft.
Duh, dat was ze al!Ongeloofwaardig!
Ze bederft mijn eetlust zodra ik ook maar een haarplukje van haar zie.Een liegende rat is het.
Mja...je moet zulke afdankertjes niet serieus nemen.Ze is net Bin Laden, ze probeert zielen te winnen door geloof erbij te betrekken.:ergleuk:
ZeYNeP_Z
10-04-2004, 12:48
Origineel gepost door CARAKOZ
Och wat stout van mevrouw Ali, ze is helemaal niet lief. Nu kan ik de rest van de dag niet meer eten :traan1:.
Jij ook al!!! :(
Origineel gepost door Arthur
Nou...er zit wel een dikke vette kern van waarheid hoor. Tenminste zo voel ik het. Ook het gescheiden baden, sporten, uitgaan, hobbyen, smulbossen en dat soort dingen zie ik ook als een subtiele vorm van apartheid. Ik heb er nooit iets in te zeggen gehad dus al die moslim normen en waarden worden mij puur opgedrongen. Niks vrijwilligs aan.
hoe bedoel je ze worden je opgedrongen?
DonAgewan
10-04-2004, 13:03
Origineel gepost door Erwin
Klopt het niet dat het CDA een scheiding in de samenleving in stand houdt? Heet dat geen apartheid?
www.vandale.nl:
Als segregatie een synoniem is voor apartheid, is dat dan niet wat verzuiling inhoudt?
Wil iemand het mij uitleggen, want ik begrijp er niks meer van. Het CDA wil gescheiden scholen houden, Ayaan Hirsi Ali zegt dat het CDA die scheiding wil houden en nu nemen ze haar niet meer serieus? :confused:
nou nee hoor Apartheid houdt in dat je de ene bevolking boven de ander trekt door middel van wetgeving waarbij er geen vrije keus meer is maar een opgelgde. Scholen daar mag je heen gaan maar je MOET niet voor een bepaalde school kiezen en je wordt niet uitgesloten van andere. Dus het is volkomen onzin om het CDA ervan te betichten het is eerder het VVD die aanzet tot apartheid omdat ze meiden met eenhoofddoek toegang willen ONTZEGGEN tot scholen. Dat is apartheid.
Wat het VVD doet is heb je een hoofddoek dan mag je hier niet naar binnen! Dat is apartheid!
DonAgewan
10-04-2004, 13:48
Origineel gepost door Jeanne
Nee, dat zijn gewoon normale maatschappelijke kledingvoorschriften die elk openbare gelegenheid kan eisen van zijn bezoekers. Zoals er kledingvoorschriften gelden voor bepaalde uitgangsgelegenheden bijvoorbeeld.
Het zou pas apartheid zijn als de jongen met het petje geweigerd zou worden en het meisje met de sluier toegestaan zou moeten worden.
Als er een school komt die jongens met petten toestaat moeten we die volgens Ayaan ook scharen onder de noemer apartheid. Scholen die er komen voor dit soort meiden zijn juist losser in die voorschriften dus minder beperkend. En minder beperkend houdt in dat een persoon meer zichzelf kan zijn. En dat is totaal iets anders dan het appartheidsmodel dat hier voorgespiegeld wordt door Ayaan.
Wat Ayaan wil is haar wil opleggen aan andere personen door hun vrijheid in te perken. Eerst de vrijheid om zichzelf te kleden zoals ze zelf willen en als dat niet werkt de vrijheid van schoolkeuze beperken.
DonAgewan
10-04-2004, 14:04
Origineel gepost door Jeanne
En waarom zouden moslimmeiden meer vrijheden moeten krijgen dan wij westerse meiden? Leg dat dan maar eens uit!
Wij hadden ons ook te houden aan kledingvoorschriften op scholen dus niet meer dan normaal dat anderen dat ook gewoon moeten.
Ze krijgen evenveel want er is niemand die jou dwingt om op jouw school te blijven . Je mag net zo goed naar de andere school.
DonAgewan
10-04-2004, 14:19
Wil je ook hoofddoekjes in je school hebben moet je daar ruimte voor maken doe je dit niet dan zoeken ze en school waar dat wel mag. Daar zijn ze vrij in. Wil je samen op school met een hoofddoekje dan ga je naar een school waar ze wel mogen komen met een hoofddoek . En waar dat niet als afwijkend wordt gelabeld. Wil je dat niet moet je op een school blijven die dat verbiedt.
Parzifal
10-04-2004, 14:23
De zwarte Haagse school telt 770 leerlingen, die bij elkaar meer dan 35 nationaliteiten vertegenwoordigen. Bijna de helft van de leerlingen komt uit Turkije. De rest komt overwegend uit Marokko, Pakistan, Suriname, de Antillen en Colombia. Slechts vijftig leerlingen zijn katholiek, het merendeel is moslim, hindoe of hangt geen geloof aan.
Toch piekert de directie er niet over om het woord katholiek op de gevel te veranderen in openbaar. ,,Opkomen voor de zwakkeren in de samenleving is een katholiek grondbeginsel'', zegt directeur Ton Hendriks. ,,Daarnaast duldt een echte identiteit de identiteit van een ander.''
Wat moet je hier van denken. In grote steden, bijvoorbeeld ook in Rotterdam, zijn er inderdaad behoorlijk wat zich katholiek noemende scholen waarvan het merendeel van de leerlingen islamitisch is.
Vormt het een dam tegen de vorming van meer islamitische scholen in Nederland? Bevordert het verdraagzaamheid en pluriformiteit of vertroebelt het slechts tegenstellingen?
Artikel 23 / Religies vloeien samen op katholieke school
Trouw, 10 - 4 - 2004
door Maaike Homan
Moet de vrijheid van onderwijs op de helling? Trouw bezoekt scholen van verschillende richtingen. Vandaag: de katholieke school met overwegend islamitische leerlingen.
DEN HAAG - In de gangen van de katholieke basisschool Onze Wereld (http://www.nldata.nl/onzewereld/db/) wapperen plastic landenvlaggetjes. Aan de muren hangen posters van mensen uit verschillende culturen. Meesters en juffen luisteren naar namen als John, Kathy en Ton, maar ook naar Emine, Aglad en Fara.
De zwarte Haagse school telt 770 leerlingen, die bij elkaar meer dan 35 nationaliteiten vertegenwoordigen. Bijna de helft van de leerlingen komt uit Turkije. De rest komt overwegend uit Marokko, Pakistan, Suriname, de Antillen en Colombia. Slechts vijftig leerlingen zijn katholiek, het merendeel is moslim, hindoe of hangt geen geloof aan.
Toch piekert de directie er niet over om het woord katholiek op de gevel te veranderen in openbaar. ,,Opkomen voor de zwakkeren in de samenleving is een katholiek grondbeginsel'', zegt directeur Ton Hendriks. ,,Daarnaast duldt een echte identiteit de identiteit van een ander.''
Achter zijn bureau hangt een nazar, een blauwe kraal met een oog erop om boze ogen weg te houden. Het is Turks bijgeloof. Hendriks zegt dat de school een duidelijke visie op opvoeding en onderwijs heeft vanuit de katholieke achtergrond. ,,Wij hoeven het katholicisme niet over te dragen, als de school maar door een bijbelse visie wordt gedreven. Onze Wereld is ontstaan vanuit de visie van Jezus van Nazareth: elk mens is uniek. Jezus had ook een voorkeur voor mensen die gerekend worden tot een outcast. Wij nemen hem als voorbeeldfiguur.''
Een standaardformulering van een katholieke school is onmogelijk te geven, volgens Hendriks. ,,Al is de paus het vast niet eens met deze stelling.'' Hij lacht en zegt vastberaden: ,,Wij zijn een gelovende school in heel brede zin.''
Op Onze Wereld wordt iedereen in staat gesteld om de eigen culturele oriëntatie, godsdienst en taal te beleven. Elke week wordt één uur catechese gegeven. De onderwerpen variëren van ruzies en sociale vaardigheden tot interreligieuze en interculturele projecten.
Hendriks: ,,Aan eenzijdige geloofsbenadering doet de school niet. Respect en tolerantie zijn hier sleutelwoorden.''
De bijbellessen in groep zeven gaan momenteel over de schepping van de aarde. Kathy Russchen staat voor groep 7d: ,,Elk geloof geeft hier een eigen interpretatie aan. Hierover praten zet kinderen aan het denken. Ze leren zo open voor elkaar te staan. Het mooie is dat je religies kunt laten samenvloeien.''
Dat de school het signatuur katholiek draagt, is voor de overwegend moslimouders geen probleem.
,,Zij nemen het erbij'', zegt Russchen. ,,Ik heb wel eens een paar boze ouders op bezoek gehad. Je mag niet praten over hoe Allah eruitziet, zeiden zij. Wij maken ouders duidelijk dat het goed is als kinderen nadenken over religies en dat ze hun eigen weg hierin volgen.''
Het verschil met een openbare school is volgens de directeur de culturele identiteit. ,,Openbare scholen moeten deze onder druk van de politiek overboord gooien. Bij ons is het hele schoolse gebeuren doordrenkt van het geloof.''
Adjunt-directeur John Huiskens: ,,Je moet weten waar je voor staat als school. Je moet daar goed op letten.''
Het is Supervrijdag, de dag voor de voorjaarsvakantie. Kinderen uit alle klassen voeren het verhaal van Pinokkio op, maar ook eigen toneelstukjes. Het optreden is gekoppeld aan waardeneducatie met dit keer als thema: eerlijk duurt het langst.
Huiskens: ,,Waardering voor elkaar is heel belangrijk. Hier is geen plaats voor extremisme. Verschillen en respect leren we vroeg aan.''
Het dragen van een hoofddoek of religieuze symbolen is geen probleem op Onze Wereld. Juf Emine Demeril geeft, met een hoofddoek op, les aan een van de negen kleuterklassen. Zij heeft zelf ook op deze school gezeten, al wisten haar ouders destijds niet dat het een katholieke school betrof. Demeril: ,,Voor mij is het hier net een openbare school. Wij vieren kerst en het offerfeest.''
Demeril vindt het goed om met andere religies bezig te zijn. ,,Het heeft mijn eigen geloof, de islam, alleen maar versterkt. Neerkijken en afkeuren gebeurt hier niet. Wij staan open voor elkaar.''
Ze is gestoord en een aantal prikker hier op de site trouwens ook.
Als ze zegt, "hoofddoeken moeten worden verboden" is het aantal "hate" topics niet te tellen. Als ze zegt "CDA is apartheid" zie opeens een aantal steun betuigen terwijl zij precies het zelfde bedoelt.
Ze haat religie, en vindt dat het tot op de bodem moet worden vernietigt. Christelijk of moslim, het maakt haar niet uit, ze vind het verderfelijk en ze vindt dat hete uitgeroeit moet worden....
RitaMaria
10-04-2004, 20:51
Ayaan Hirsi Ali is gewoon niet handig als het op politiek aankomt. Net als de LPF leert ze dat je met harde taal en flink de pers opzoeken misschien aandacht krijgt, maar zo krijg je in Den Haag niet veel gedaan.
Ayaan zegt dat ze moe wordt van het onderhandelen en konkelen in de wandelgangen. Dan moet je niet de politiek ingaan. EN in de politiek is het sowieso niet handig om je eigen partij te kijk te zetten. Moet ze vooral zo doorgaan. In het gewone leven is het niet veel anders. Als jij iets van je buurman (of vrouw) gedaan wilt krijgen moet je 'm niet zwart gaan zitten maken tegenover de buurt.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.