Bekijk originele versie : Snelle groei aantal moslims in Rwanda
KIGALI/DRIEBERGEN - Sinds de volkerenmoord in Rwanda tien jaar geleden is het percentage moslims in dat land ongeveer verdubbeld. Volgens sommigen een gevolg van het gebrek aan bescherming dat kerken boden. Zo eenvoudig ligt het niet, want in andere Oost-Afrikaanse landen groeit de islam ook sterk.
,,Mensen stierven in mijn oude kerk, en de pastoor hielp de moordenaars'', zegt Yakobo Djuma Nzeyimana die in 1996 moslim werd, in de New York Times. ,,Ik kon niet teruggaan om daar te bidden.''
In Rwanda staan momenteel ongeveer vijfhonderd moskeeën, het dubbele aantal van tien jaar geleden. Begrijpelijk, want de islam bood in die vreselijke slachting een veilig toevluchtsoord, zeggen trotse moslimleiders. ,,Niemand stierf in een moskee'', zegt Ramadhani Rugema, uitvoerend secretaris van de Rwandese Moslimvereniging. ,,Geen enkele moslim wilde dat een andere moslim stierf. We verzetten ons tegen de militia's. En we hebben veel niet-moslims geholpen.''
Ook ex-christen Alex Rutiririza roemt de houding van de moslims. ,,Ze hebben in 1994 goed gehandeld, daarom wilde ik een van hen zijn.''
Teleurgesteld
De massamoord heeft van sommigen ook het geloof versterkt. Zoals van Mediatrice Mukarutabana, die een slachting in haar kerk overleefde. ,,God redde me. Hij beproefde mijn geloof. Sinds de genocide ben ik veranderd, ik kan nu meer verdragen. Ik heb een sterkere band met God.''
Haar kerk had in 1994 een Spaanse priester die van alles probeerde om de moord te voorkomen. Hij bood de aanvallers zelfs geld. Maar ze wilden niet luisteren en boden hem de mogelijkheid te vluchten. Dat deed hij. Mukarutabana was teleurgesteld door het optreden van de priester, maar heeft er ook wel begrip voor. ,,We danken hem omdat hij op alle mogelijke manieren heeft geprobeerd de moord te voorkomen.''
Gratis onderwijs
De groei van de islam in Rwanda is bekend bij Nederlandse zendingsorganisaties. Maar volgens Tim Verduijn van de Gereformeerde Zendingsbond is er niet een directe relatie met de volkerenmoord. ,,Inderdaad hebben veel kerken aan respect ingeboet omdat hun voorgangers niet alles eraan deden om de moord te voorkomen. De kerken beseffen dat ook en zijn nu bezig met een proces van verzoening.''
De groei van de islam is volgens Verduijn typerend voor heel Oost-Afrika. ,,Als je in Kenia of Uganda komt, zie je daar ook om de haverklap nieuwe moskeeën. Die worden vaak gebouwd met geld uit Saudi-Arabië. Ook bieden moslims gratis onderwijs aan. Dat is aantrekkelijk voor de arme bevolking daar.''
(Bron: Nederlands Dagblad)
morpheus
09-04-2004, 08:57
Goed werk :)
morpheus
09-04-2004, 09:19
Origineel gepost door Arthur
Nou de volgende stappen zijn ook al duidelijk.
Chaos kweken en nog meer moskeëen bouwen.
Een paar bommen laten ontploffen en wat kerken in brand steken. Pamfletje hier, bommetje daar en hopla.
Weer een land erbij.
De 900000 mensen die het slachtoffer zijn geworden van de genocide kwam cker ook door de moslims.
Dankzij de moslims zijn er heel veel mensen gered van deze terreur en dan durf jij nog zoiets te zeggen, dit getuigt alleen maar van je bekrompen denkwijze
morpheus
09-04-2004, 09:52
Zo gaat het altijd.
Ik kan er verder ook niks aan doen maar zo gaat het altijd en overal. Eerst schooltjes, dan moskeëen, dan chaos en dan oorlog.
Dat zie je overal ter wereld gebeuren. Prima dat moslims zich zo goed hebben gedragen maar dat neemt niet weg dat het meestal zo gaat zoals ik hier schrijf. Noem mij een land waar het niet zo ging dan of waar het niet zo dreigt te zullen gaan in de nabije toekomst.
Eerst schooltjes, dan moskeëen, dan chaos en dan oorlog ?? Ik zou zo 1,2,3 niet kunnen opnoemen welk ( islamitisch) land deze vorm van "regeren " hanteerd, noem jij ze eens op.
Wat ik wel weet is dat mede dankzij de bemoeienissen van veelal Westerse landen de afgelopen decenia heel veel onvrede is ontstaan onder de bevolking van de meeste Islamitische landen.
En dan heb ik het nog niet eens alleen over de situatie in de midden oosten.
Nu, vreselijk. Eerst zijn die mensen afgevoerd als slaven. Vervolgens werd hun land geplunderd door sommige landen. Toen werden tienduizenden gemarteld en vermoord onde de Idi Amins, daarna werden ze opgehitst om elkaar af te slachten en nu moeten die mensen moslim worden.
Geen wonder dat ze geen tijd hebben hun land op te bouwen. Want wat wij ervan zien is dat waar de islam is, of komt oorlog en geweld toenemen, gevangenissen weer vol raken en de executies weer toenemen.
Ik had die mensen een beter lot toegewenst. Zeker na alle hulp. geld en goederen die met name Nederland en de VN daar brachten.
Scottie, op Goede Vrijdag (http://forums.marokko.nl/showthread.php?s=&postid=4408991#post4408991)
morpheus
09-04-2004, 11:30
Ik had het in deze niet over Islamitische landen Morpheus. In Islamistische landen zijn de mensen al gewend aan onrecht, martelingen, executies, steniging, diefstal, corruptie, apartheid, onderdrukking en slavernij. Ik heb het over de zwakke landen in gevoelige regio's. Nigeria, Sudan, Ethiopië, Ivoorkust, Benin, Ruwanda, Kongo, Uganda, de Molukken, de Filipijnen, Thailand, Kashmir, Kosovo, Uzbekistan... en ga zo maar door en door en door en door...
Het bedrog beweegt zich altijd volgens vast patroon. Eerst schooltjes, dan "zendelingen", dan moskeëen, dan chaos, bommen, en vervolgens de heldhaftige soldaten van allah die er wel eens orde op zaken gaan stellen. Vooral de schandvlek op de Molukken is duidelijk. Daar zijn gewoon tienduizend door Saudi Arabië gefinancierde moordenaars,/huurlingen met bootjes naar toe gevaren en hebben daar al tienduizenden christenen afgeslacht. Er is daar nooit een probleem geweest voordien. Moslims en Christenen leefden samen in vrede en volgden zelfs dezelfde bloedlijnen.
Nu?
Alles kapotgemaakt door de mulahs die er STEEN EN STEENRIJK mee worden.
Toevallig ook dat deze zwakke landen bijna allemaal in handen waren van Europese Westerse landen.
De situatie op de Molukken vindt ik zelf ook verontrustend, komt mijn inziens wel van 2 kanten.
Verder hebben de Moslims en Joden in Palestina onder Otomaans gezag ook bijna tot geen problemen gekend, men leefde in harmonie met elkaar, tot de bemoeienis van de Britten er aan te pas kwam.
Overigens waren het ook weer de Westerse Duitsers die de joden alle hoeken hebben laten zien
morpheus
09-04-2004, 11:58
In welke val worden zij gelokt ? Die mensen zijn juist uit een val gered.
Origineel gepost door TWeeT20
De groei van de islam is volgens Verduijn typerend voor heel Oost-Afrika. ,,Als je in Kenia of Uganda komt, zie je daar ook om de haverklap nieuwe moskeeën. Die worden vaak gebouwd met geld uit Saudi-Arabië. Ook bieden moslims gratis onderwijs aan. Dat is aantrekkelijk voor de arme bevolking daar.''
(Bron: Nederlands Dagblad)
Onze vriend in Kenia heeft zich bekeerd van Moslim naar Christen, een afvallige dus, maar dat terzijde.
Verder staat er in het stukje iets over de groei van de Islam, misschien dat onderstaand bericht iets zegt over de DWANG waarmee vele mensen zich tot de Islam hebben gewend.
Christenen in Atjeh hebben te lijden onder Invoering Syariat.
MASARIKU NETWORK
2003-10-13
--------------------------------------------------------------------------------
John Kahuluge, Sufferingchurch, 11-10-2003.
Christenen in Atjeh leven in grote spanning sinds de inwerkingtreding van de Islamitische wetgeving in Atjeh, vooral in het noordelijke deel van Atjeh(District Singkil). Door het uitbreken van de oorlog in Atjeh is deze spanning groter geworden, zelfs zo groot dat duizenden christenen de provincie zijn ontvlucht. De legertroepen zijn naar Atjeh gekomen, nadat de dialoog met de GAM is vastgelopen. CHRISTENEN IN ATJEH LIJDEN ALS GEVOLG VAN DE INVOERING VAN DE ISLAMITISCHE SYARIAT.
In verschillende gevallen wordt aan de syariat prioriteit gegeven, en ook al is volgens de imams de syariat alleen bedoeld voor de moslims, toch wordt ze feitelijk ook aan christenen opgelegd; de machthebbers in Atjeh hebben al aan verschillende kerkelijke activiteiten beperkingen opgelegd. Op veel plaatsen worden ook erediensten verboden. Dominees en pastoors is het verboden om Atjeh binnen te komen. Door dit verbod hebben katholieke priesters zich gedwongen gevoeld om zich te vermommen als handelaars om hun parochieleden te kunnen bezoeken.
Plaatselijk hebben christenen ook veel te maken met bedreigingen en intimidaties door moslim-bestuurders en ook door hun eigen buren. Honderden christenen zijn al onder druk gezet om zich te bekeren tot de islam, en als een christen dat eenmaal gedaan heeft dan wordt dat met luide stem verkondigd door de luidspreker van de moskee of in lokale kranten.
Het aantal christenen in Atjeh is ongeveer 200.000 van de 4.2 miljoen inwoners van Atjeh, maar dit aantal is teruggelopen, vooral omdat ze in de afgelopen jaren onder allerlei soorten spanningen en verbodsbepalingen hebben moeten leven, onder anderen bepalen de lokale machthebbers de plaats waar de christenen Kerst en Nieuwjaar mogen vieren.
Het aantal kerksluitingen stijgt ook nog steeds. Op grond van gegevens van het Departement voor Religieuze Aangelegenheden in de Provincie Nangroe Aceh Darussalam is het aantal kerken ongeveer 156, verspreid over het hele provinciale gebied. In West-Atjeh(2), Noord-Atjeh(2), Atjeh Jeumpa(2), Sabang(2), Aceh Singkil(22), Z.O. Atjeh(120) en de stad Banda Atjeh(4).
In Atjeh Singkil zijn er 17 kerken gesloten(13 protestantse en 4 katholieke kerken), zodat er nog slechts 5 kerken over zijn van de 22, en die moeten ongeveer 5000 gemeenteleden bedienen en toezien op hun activiteiten.
Het is hun verboden diensten te houden in woonhuizen en andere dan kerkgebouwen, laat staan in een tent die opgeslagen is op het kerkterrein. Christenen is het ook verboden om rouwceremonieën te houden ter gelegenheid van een begrafenis. Het is zelfs zo erg dat christenen worden begraven op een manier zoals kippen begraven worden. Troostdiensten zijn er niet, en rouwdiensten evenmin. Er is geen enkele betrokkenheid of plaats, die geschikt is voor de christenen in Atjeh, en dat geldt eigenlijk in heel Indonesië. Zelfs als er gesproken wordt van de Genade van de Allerhoogste, dan gaat het in de praktijk niet over veel meer dan over wat een ramp of de dood te bieden heeft, of het onvermogen om mensen met een andere religie te respecteren.
Dairi is een afgelegen dorp op de grens tussen Atjeh en N. Sumatra, een plaats waar ik ooit gediend heb. De mensen hier gaan graag naar de kerk. Toentertijd was er een gebedsgroep, die s avonds tussen 21.00 en 24.00 uur ontmoetingen organiseerde, omdat er gewacht moest worden op hen die eerst uit hun tuinen naar huis moesten keren, die ver van het dorp lagen. Met hun lichaam nog onder de modder van hun werk op de sawa of in hun tuin kwamen ze direct naar de plaats van samenkomst en wasten zich pas daar een beetje. Echt, zulk een trouw, het is heel bijzonder!
Maar nu het onrecht in opmars is, en dat de kerk niet zo veel zorg aan hen kan besteden, nu is er een nieuwe situatie ontstaan, die erg ironische en tragisch is. Een reis naar Dairi is een uitdaging op zichzelf. Van Medan naar Sidikalang, en verder met het plattelandsvervoer naar Dairi, en vanuit Dairi moeten we nog een paar keer door moeilijk terrein te voet verafgelegen tuingebieden bezoeken. Met dit soort beperkingen moet de kerk in het gebied van Dairi, die op slechts 5 plaatsen een kerkgebouw heeft staan, haar werk doen, en dat is des te moeilijker naarmate de afstanden tussen de woonhuizen van de gemeenteleden en de kerk groter is.
Een van de oorzaken van de sluiting van enkele kerken en de intimidatiegolf tegenover de christenen in Atjeh, en in Dairi en enkele andere streken in het bijzonder, naast de invoering van de syariat islam, is de angst van de moslims voor de groei van de kerk, die in dit gebied nogal sterk is. De plaatselijke regering heeft bepaald dat 5 kerken meer dan genoeg is voor de christenen, en dat er geen kerk mag bijkomen.
De kerkleiders van Aceh Singkil is door de Moslimgeestelijken en de plaatselijke regering verzocht om een brief te ondertekenen, waarin ze instemming betuigen met de kerksluitingen.
In Zuid-Oost Atjeh , waarvan de hoofdstad **** is, wordt er ook druk op de christenen uitgeoefend. Met de bus is het vanaf Medan ongeveer een dag reizen naar ****, dat ligt in het grensgebied tussen Noord-Sumatra en Atjeh. Vanaf het busstation gaat de reis verder met het plattelandsvervoer of met de motortaxi, en vervolgens te voet naar de tuingebieden waar de christenen wonen. Bij de grens voert het leger een strenge controle uit tegen de drugssmokkel en om GAM-leden te onderscheppen. Als sinds lange tijd is het zo, dat als christenen de grens passeren, dat ze dan altijd hun bijbels en christelijke literatuur verstoppen om door de controle heen te komen. Ook ik voelde de spanning van de controle, maar dankzij de Heer had ik het geluk dat mijn tas niet werd geopend, zodat we onze weg konden vervolgen. De grenscontrole van Medan naar Atjeh is altijd heel streng; alle voertuigen en passagiers worden onderzocht op een militaire controlepost.
De situatie in de gemeente hier is niet veel anders dan in de christelijke gemeenschap in Dairi; ze zijn even arm en even trouw, maar toch wordt de groei van het geloof onder condities van armoede, bedreigingen, intimidatie en andere vormen van druk sterk (positief) beïnvloed door de grote zorg van de kerk in een moeilijke situatie, waarin er voortdurend druk wordt uitgeoefend op de christenen om zich tot de islam te bekeren.
Een andere moeilijkheid waar veel jonge christenen in Zuid-Oost Atjeh voor staan is dat als ze een vrouw zoeken en er zijn niet veel christen-meisjes dicht bij huis, en als ze dan een Acehse vrouw nemen, dan moeten ze overgaan naar de islam. In de islamitische wetgeving, de syariat, is het ook toegestaan, dat in geval van overspel een hand of een voet wordt afgehakt. Wat nog ernstiger is, is dat wie zich als moslim bekeert tot het christendom, als een ketter beschouwd wordt, en daar staat de doodstraf op!
Tegenwoordig is er onder moslims in Aceh veel wantrouwen tegen christenen, wat een negatieve invloed heeft op de communicatie met de buren, vrienden enzovoort. Het uitbreken van de oorlog in Aceh isoleert de christenen nog meer. Minderheidsgroepen worden door het Indonesische leger altijd gewantrouwd, wat tot gevolg heeft dat veel christenen vluchten, wat een scherpe daling van het kerkbezoek tot gevolg heeft. Ook bezoeken veel christenen niet meer de kerkdiensten, omdat ze onderweg vaak aangehouden worden en dan onder bedreiging naar huis teruggestuurd worden. Vaak voeren politie en militairen identiteitscontroles uit, en een christen is herkenbaar aan zijn identiteitskaart en hij wordt om die reden vaak hard aangepakt.
Veel kerkelijke activiteiten in Atjeh zijn al gestopt vanwege de invoering van de syariat islam, en vanwege het uitbreken van de oorlog tussen de TNI en de GAM. Daardoor zijn christenen in een moeilijke en gevaarlijke situatie terechtgekomen. Kerken zijn verbrand, gesloten en christenen worden bedreigd en onder druk gezet om naar de islam over te gaan, onderweg aangehouden en fysiek hard aangepakt; de christelijke literatuur mag niet vrij verspreid worden en christenen in Aceh mogen alleen maar een bijbel of andere christelijke lectuur in ontvangst nemen, als ze worden bezocht door vrienden of familie van buiten Atjeh.
Bron:
MASARIKU NETWORK; TEKANAN DI ACEH.
www.geocities.com/amahoesoe ; OTSUS VS KEKRISTENAN DI ACEH.
Vertaling: Secr. Gerakan Maluku
--------------------------------------------------------------------------------
Zo gaat het altijd.
Ik kan er verder ook niks aan doen maar zo gaat het altijd en overal. Eerst schooltjes, dan moskeëen, dan chaos en dan oorlog.
Dat zie je overal ter wereld gebeuren. Prima dat moslims zich zo goed hebben gedragen maar dat neemt niet weg dat het meestal zo gaat zoals ik hier schrijf. Noem mij een land waar het niet zo ging dan of waar het niet zo dreigt te zullen gaan in de nabije toekomst. Noem mij eens een land die geen gruwelijke koloniasering kent en HEEFT van de westerse kruisvaarders ik ken ze niet.
En pot verdorriie in dezelfde landen waar zijn een grote puin hoop hebben gemaakt is het nog steeds puin hoop.
Maar dankzij door de geweldige opkomst van de islam kunnen nu de gtroffenen eindelijk vooruit zicht hebben.
En jij gunt ze dat niet, Nou ik zou zeggen stik er maar in.
islamicgirl3
09-04-2004, 18:01
Origineel gepost door Scottie
Nu, vreselijk. Eerst zijn die mensen afgevoerd als slaven. Vervolgens werd hun land geplunderd door sommige landen. Toen werden tienduizenden gemarteld en vermoord onde de Idi Amins, daarna werden ze opgehitst om elkaar af te slachten en nu moeten die mensen moslim worden.
Geen wonder dat ze geen tijd hebben hun land op te bouwen. Want wat wij ervan zien is dat waar de islam is, of komt oorlog en geweld toenemen, gevangenissen weer vol raken en de executies weer toenemen.
Ik had die mensen een beter lot toegewenst. Zeker na alle hulp. geld en goederen die met name Nederland en de VN daar brachten.
Scottie, op Goede Vrijdag (http://forums.marokko.nl/showthread.php?s=&postid=4408991#post4408991)
En jij bent.......? Owh ja, een nutteloze KAFIER, die denkt de wereld te kunnen verbeteren door 24 uur per dag op marokko.nl te zitten.
Nou, ik lees net dat de prijzen van Aidsremmer door Amerika worden verlaagd. Dat is hard nodig, anders is die toename van moslims een "wassen neus".
En zo betalen Amerika, de Clintonfoudation en de VN mee aan het instand houden van dit geloof. Hopelijk gedragen die imams zich daarnaar. Want het geloof komt uit het Oosten, het geld daarvoor uit het Westen.
Prijsdaling aidsmedicijnen
Firma's passen prijs aan in ruim honderd ontwikkelingslanden
WASHINGTON Vier grote firma s gaan hun prijzen voor aidsmedicijnen in ruim honderd ontwikkelingslanden aanzienlijk verlagen.
De farmaceutische bedrijven berekenen voortaan eenderde tot de helft van het laagste normale tarief. Dat is gisteren in Washington bekendgemaakt. De stap betekent een forse stijging van het aantal arme landen dat voor goedkopere aidsmedicamen-ten in aanmerking komt. Tot nu toe profiteerden zestien Afrikaanse en Caribische landen van het aidsbestrijdingsproject, dat vorig jaar oktober door de voormalige Amerikaanse president Clinton in het leven was geroepen.
De uitbreiding is mogelijk doordat internationale organisaties als de Wereldbank en de VN-organisatie Unicef zich achter het ini-tiatief schaarden. Zij stelden bijna vier miljard dollar beschikbaar voor de strijd tegen de "verwoestende" ziekte.
Het internationale farmaceutische consortium bestaat uit de Indiase firma's Hetero Drugs, Ranbaxy en Cipla and Matrix en het Zuid-Afrikaanse Aspen Pharma-care.
Door een overeenkomst vorig jaar van de Wereldhandelsorganisatie werd het voor ontwikkelingslanden makkelijker goedkopere versies te maken van medicijnen die zelfs in het westen als duur gelden.
Begin dit jaar bereikte de stichting van Clinton, de Clinton Foundation, dat vijf bedrijven de prijs van hun aidstests met tientallen procenten verlaagden. Door dat akkoord kunnen tot 2009 ongeveer vijf miljoen personen in de Derde Wereld extra worden getest. Bij deze firma's gaat het om Bayer Diagnostics, Beekman Cuullei, Bectoni Dickinson, Bio-Merieux en Roche Diagnostics
(ANP/DPA)
Scottie, ongeremd.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.