Bekijk originele versie : wie kan me uitleggen
brownie74
01-04-2009, 05:21
hoe het hyptheeksysteem in Nederland werkt?
€ 219.000 k.k. hypotheek vanaf € 303 /mnd
Netto maandlasten* € 306 per maand
http://www.funda.nl/woningaanbod/koop/Detail/HypotheekCalculator/?ref=l&id=fc413d8c-f91c-4299-834d-0f70b16bbfbf&objecttype=DetailKoopObject
306 euro per maand voor 219000 euro lijkt me niet normaal....ter vergelijking
in belgie betaal je 1112 euro per maand op 30 jaar voor hetzelfde bedrag.
:confused:
http://www.funda.nl/woningaanbod/koop/Detail/HypotheekCalculator/?ref=l&id=fc413d8c-f91c-4299-834d-0f70b16bbfbf&objecttype=DetailKoopObject
Ik hou niet van mensen die zo schelden :jammer:
GEINTJE
Ik zou zeggen: koop dit boek: http://www.bol.com/nl/p/boeken/een-huis-kopen-voor-dummies/1001004005510741/index.html
Serendipity_
01-04-2009, 12:59
Het betreft een indicatie en die "*" verraadt eigenlijk al dat het vast aan een x aantal voorwaarden moet voldoen.
Lijkt me trouwens sterk dat je voor een koophuis nog minder betaalt dan voor een huurhuis..
Heb je genoeg van België?
Antwoord is relatief eenvoudig.
Nederland kent het principe van hypotheek aftrek, wat inhoudt dat je de rente voor 100% van je inkomen mag aftrekken en aldus minder belasting betaalt. Anders gezegd, (kort door de bocht), op de rente die je betaald krijg je van de belastingdienst een kleine 32 tot 42 (soms hoger) % terug.
De belastingdienst gaat tevens akkoord met het principe dat ze de belasting teruggave voorschieten. (de bekende voolopige teruggaaf)
Als je 1000 eur aan bruto rente betaald, krijg je van de belastingdienst 420 terug. Dus in werkelijkheid betaal je 580.
hope this helps.
Belgie kent ook een aftrek, maar die is beperkt. Nederland kent geen beperking.
Als ik kijk naar je voorbeeld moet je goed opletten, er is uitgegaan van een rentepercentage van 2,7%. Een reel rentepercentage ligt rond de 5a6% (10j herzienbaar.
Omdat het huis lager is dan 250K (kosten kopen inclusief) heb je recht op een NHG welke een korting betekend van om en bij 0.5% op je rentepercentage. Op eerste zicht lijkt dit ideaal, maar er zijn voorwaarden die je soms niet moet aanvaarden.
brownie74
01-04-2009, 14:05
Als ik kijk naar je voorbeeld moet je goed opletten, er is uitgegaan van een rentepercentage van 2,7%. Een reel rentepercentage ligt rond de 5a6% (10j herzienbaar.
Omdat het huis lager is dan 250K (kosten kopen inclusief) heb je recht op een NHG welke een korting betekend van om en bij 0.5% op je rentepercentage. Op eerste zicht lijkt dit ideaal, maar er zijn voorwaarden die je soms niet moet aanvaarden.
wat kunnen die voorwaarden eventueel zijn?
wat kunnen die voorwaarden eventueel zijn?
Dan moet ik meer beginnen uit leggen.
Maar een ervan is dat je verplicht wordt om een spaar-hypotheek moet nemen, waar je je kapitaal moet opbouwen. (en dus niet een beleggingshypotheek) Deze moet je bovendien dan ook openen bij de hypotheekverstrekker zelf. Voordeel is dat je een gelijke rente percentage krijgt dan je betaalt. Betaal je 5% rente, dan krijg je ook 5% rente op je spaarsaldo.
Ook mag je maar max 50% aflossingsvrij doen. Je kapitaal dat je opbouwt moet minimaal 50% van het aflossingbedrag op einddatum zijn.
voor meer info kijk op nhg.nl.
Groeten.
brownie74
01-04-2009, 14:30
Dan moet ik meer beginnen uit leggen.
Maar een ervan is dat je verplicht wordt om een spaar-hypotheek moet nemen, waar je je kapitaal moet opbouwen. (en dus niet een beleggingshypotheek) Deze moet je bovendien dan ook openen bij de hypotheekverstrekker zelf. Voordeel is dat je een gelijke rente percentage krijgt dan je betaalt. Betaal je 5% rente, dan krijg je ook 5% rente op je spaarsaldo.
Ook mag je maar max 50% aflossingsvrij doen. Je kapitaal dat je opbouwt moet minimaal 50% van het aflossingbedrag op einddatum zijn.
voor meer info kijk op nhg.nl.
Groeten.
ok thx, ik ga kijken op die site
als je verhuisd, regel dan ook je pensioen.
in NL hebben ze dat uiteraard ook anders geregeld.
brownie74
01-04-2009, 14:45
Het betreft een indicatie en die "*" verraadt eigenlijk al dat het vast aan een x aantal voorwaarden moet voldoen.
Lijkt me trouwens sterk dat je voor een koophuis nog minder betaalt dan voor een huurhuis..
Heb je genoeg van België?
Mijn verloofde is uit Nederland, we gaan minstens een jaartje in Belgie blijven wonen.
alleen ben ik nu al aan het uitzoeken hoe alles in elkaar steekt in Nederland.
vroeger waren de huizen in Belgie goedkoper, groter en mooier.
nu is het omgekeerd, Nederland heeft in de laatste 15 jaar Belgie voorbijgestoken.
de huizen bij jullie zijn mooier,groter en jullie hypotheeksysteem lijkt me interessanter.
zeker als je vrouw na een tijdje stopt met full time werken.
Serendipity_
01-04-2009, 14:46
Ideaal of niet, er zitten altijd addertjes onder het gras.
Zo te zien heb jij er wel verstand van. :goedzo:
brownie74
01-04-2009, 14:48
als je verhuisd, regel dan ook je pensioen.
in NL hebben ze dat uiteraard ook anders geregeld.
raar,maar dat is in Belgie eigenlijk geen ramp.
eens je op pensioen gaat,krijg je een formulier dat je moet invullen.
ze maken dan een berekening van het aantal gewerkte jaren (universiteitsstudies en je werk in het buitenland wordt dan mee verrekend)
Serendipity_
01-04-2009, 14:50
Mijn verloofde is uit Nederland, we gaan minstens een jaartje in Belgie blijven wonen.
alleen ben ik nu al aan het uitzoeken hoe alles in elkaar steekt in Nederland.
vroeger waren de huizen in Belgie goedkoper, groter en mooier.
nu is het omgekeerd, Nederland heeft in de laatste 15 jaar Belgie voorbijgestoken.
de huizen bij jullie zijn mooier,groter en jullie hypotheeksysteem lijkt me interessanter.
zeker als je vrouw na een tijdje stopt met full time werken.
Ik zou het heel goed uitzoeken als ik jou was. Voor jou en je aanstaande, vooral als ze gaat stoppen met werken. Want dan komen de lasten voor jouw rekening.
Ik merk juist dat er veel mensen uit Nederland vertrekken, in mijn omgeving dan..
Succes in ieder geval, laat je goed informeren!
brownie74
01-04-2009, 14:55
Ik zou het heel goed uitzoeken als ik jou was. Voor jou en je aanstaande, vooral als ze gaat stoppen met werken. Want dan komen de lasten voor jouw rekening.
Ik merk juist dat er veel mensen uit Nederland vertrekken, in mijn omgeving dan..
Succes in ieder geval, laat je goed informeren!
onze rekening;)
nou,tuurlijk ga ik niet over een nachtje ijs,het is trouwens menselijk om heen en weer te verhuizen.
had ik genoeg geld dan was ik naar een zonnig land verhuisd om een guesthouse uit te baten.
het is ook de bedoeling dat we zelfstandig een zaak uitbaten,eens we genoeg geld hebben gespaard insha'allah
Serendipity_
01-04-2009, 18:09
onze rekening;)
nou,tuurlijk ga ik niet over een nachtje ijs,het is trouwens menselijk om heen en weer te verhuizen.
had ik genoeg geld dan was ik naar een zonnig land verhuisd om een guesthouse uit te baten.
het is ook de bedoeling dat we zelfstandig een zaak uitbaten,eens we genoeg geld hebben gespaard insha'allah
'jouw rekening' bedoelde ik figuurlijk, het is een uitdrukking. Ik wilde ermee zeggen dat de grootste financiële last op jou valt, zodra je aanstaande minder gaat werken of helemaal stopt.
Ik denk dat iedereen dat had gedaan, maar helaas moeten de meesten hard werken om rond te komen en blijft er vaak weinig over voor de echte dingen die men wilt in het leven. Laten we hopen dat jullie wens ooit uitkomt Insha'Allah. ;)
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.