Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Eerder islam dan zedenleer in katholieke scholen

amina01
07-04-2004, 19:57

Brussel Mieke Van Hecke, de toekomstige directeur van het katholiek onderwijs, heeft weinig problemen met islamlessen op katholieke scholen. Zedenleer ligt dan weer moeilijker. Volgens Van Hecke is islamonderwijs een logische stap. Iemand die voor islam onderricht kiest, vertrekt vanuit een maatschappijbeeld waar plaats is voor religie, terwijl dat bij zedenleer niet het geval is. Van Hecke zegt wel dat de islamlessen niet op elke katholieke school gegeven zullen worden. Dat hangt in grote mate van de vraag uit de regio. VLD'er Karel De Gucht vindt het aanbieden van islamlessen op katholieke scholen een goede zaak. MAar hij vindt nog steeds dta katholieke scholen ook zedenleer moeten aanbieden. Bron: Metro Mag ik vragen wat jullie mening hieromtrent is aub. Gegroet

amina01
07-04-2004, 20:22
Origineel gepost door Jeanne Ikzelf heb het genoegen gehad om 4 jaar zedenleer te hebben gehad tijdens mijn studie in Belgie. Ervaarde dit als ZEER POSITIEF ten opzichte van alle indoctrinaties die je door je strot geduwt worden bij het krijgen van de standaard godsdienstlessen op bijv. een katholieke school. En ik neem aan dat zo'n 'ons geloof is het enige juiste geloof' mentaliteit voor alle godsdiensten op gaat die alleen zichzelf vertegenwoordigen. Juist bij zedenleer wordt er aandacht geschonken aan de aspecten van verschillende geloven, door een persoon die onpartijdig tegenover de diverse godsdiensten staat. Hierdoor kun je zelf een beeld gaan vormen over wat er eventueel al dan niet bij je past op dat gebied. Gegroet Jeanne, Heb jij godsdienstles gekregen gedurende je schoolperiode? "En ik neem aan dat zo'n 'ons geloof is het enige juiste geloof' mentaliteit voor alle godsdiensten op gaat die alleen zichzelf vertegenwoordigen" Daar ben ik het niet mee eens, ik heb gedurende mijn schoolperiode, zowel zedenleer als 3 verschillende godsdiensten gekregen. Het was een verrijking en heeft me geholpen bij mijn keuze. Bij zedenleer heb ik nooit de aspecten van verschillende geloven geleerd. Gegroet

amina01
07-04-2004, 20:23
Origineel gepost door Oppasser Ik vind het noodzakelijk dat zedenleer wordt ingevoerd op islamitische scholen. Lijkt me van een grotere urgentie! Welke Islamitische scholen? Waarom van groter urgentie? Gegroet

DoNaLd_DuCk
07-04-2004, 20:23
ben hellemaal met haar eens !!!

amina01
07-04-2004, 20:26

Origineel gepost door Jeanne Godsdienstlessen zouden optioneel in de vrije tijd gevolgd moeten kunnen worden door de liefhebbers, terwijl een algemene kennis zoals gegeven bij zedenleer, op alle scholen ingevoerd zou mogen worden, wat mij betreft. Scholen waar zedenleer, Islam, Jodendom, Christendom, wordt gegeven blijkt toch dat een groot aantal voor een godsdienst kiest en niet voor zedenleer. Ps. Ben al even van de middelbare school :rolleyes: Gegroet

Scottie
07-04-2004, 20:31
Nou, als zedenleer zo overbodig was begrijp ik niet waarom moslima's een hoofddoek willen dragen om "hun mannen te veranderen zo dat zij vrouwen zien als respectabele wezens in plaats van als lustobject".

Sensabillah
07-04-2004, 20:36
Origineel gepost door Scottie Nou, als zedenleer zo overbodig was begrijp ik niet waarom moslima's een hoofddoek willen dragen om "hun mannen te veranderen zo dat zij vrouwen zien als respectabele wezens in plaats van als lustobject". Nee Scottie, jij wilt het gewoon niet begrijpen. Zal ik verder niet moeilijk over doen, maar hou je dan ook gewoon tot de onderwerpen waar je wel begrip voor kunt of wilt tonen.

amina01
07-04-2004, 20:39
Origineel gepost door Scottie Nou, als zedenleer zo overbodig was begrijp ik niet waarom moslima's een hoofddoek willen dragen om "hun mannen te veranderen zo dat zij vrouwen zien als respectabele wezens in plaats van als lustobject". Scottie, gelieve inhoudelijk te reageren al is dit een hele opgave voor u. Hoofddoek heeft hier niets mee te maken. Tracht op het juiste moment, juiste plaats, de kenner uit te hangen... Trouwens kun jij iets uitleggen. Als zedenleer zo overbodig was? en ik begrijp niet waarom moslima's een hoofddoek willen dragen om hun mannen te veranderen? Gegroet Ps. niet reageren zou het beste van al zijn

amina01
07-04-2004, 20:44
Origineel gepost door Jeanne Heb mijn middelbare school doorgebracht op 'n katholieke school waarop de katholieke godsdienst werd gegeven. Tijdens mijn studietijd kreeg ik zedenleer en werden de diverse geloven op 'n objectieve wijze doorgenomen. Vond dat zelf veel prettiger omdat ik mij niet aangetrokken voel tot het aanhangen van een godsdienst en als je door een overtuigt gelovige onderwezen wordt, dan gaat zoiets toch snel irriteren terwijl je op zich best geinteresseerd bent om er wat meer over te weten te komen. En met zedenleer is die ruimte er dus wel. Op je middelbare school heb je op een katholieke school gezeten? Ik neem aan dat het de keuze was van je ouders? Je studietijd heb je dan zelf voor zedenleer gekozen? Ikzelf heb nooit ervaren dat een overtuigd gelovige zijn/haar geloof probeert op te dringen, maar juist als leraar een mooi beeld tracht weer te geven (althans heb ik altijd gehad met mijn leraar voor Katholieke godsdienst) Gegroet