fatihaitouziene
29-03-2009, 19:22
Ik krijg binnenkort een lease auto van de zaak. hoe gaat dit in zijn werking. hoeveel gaat er netto van mijn brutosalaris af.
beginsalaris 1800.....wie beschikt hier kennis over en kan mij hierover informeren.;)
bvd
Het heeft niet veel met je salaris te maken, maar met de type auto en dus de fiscale waarde vd auto.
Je tekent naast je arbeidsovereenkomt ook een lease-overeenkomt. Met rechten en plichten.
Succes met je auto,
Dat verschilt per werkgever. Weet niet hoe jouw werkgever het leasebeleid geregeld heeft.
Misschien dat je een auto uit de pool krijgt(dus van een ex-collega bv)..of je mag een nieuwe uitzoeken.
Bij het uitzoeken van een nieuwe, heeft jouw werkgever misschien bepaalde prijscategorieën waar je uit mag kiezen. Als je al weet welke categorie, dan kan je bv naar www.directlease.nl, en daar kijken welke auto's in die categorie vallen.
Dan heb je nog de bijtelling. Ga je de auto alleen voor woon-werk verkeer gebruiken, of ook privé ? Indien ook privé, is dat dan meer dan 500kms per jaar? Zo ja, dan krijg je te maken met bijtelling. (extra bedrag dat bij jouw inkomen wordt opgeteld, dus meer belasting betalen)
De bijtelling verschilt per auto, je hebt auto's in de categorie 14% bijtelling, 20% bijtelling en 25% bijtelling.
Hoe schoner de auto(uitstoot), hoe lager de bijtelling.
Hoe wordt bijtelling berekend? : percentage bijtelling x cataloguswaarde van de auto. Voorbeeld: 20% bijtelling x auto van 30.000eur = 6000eur, die 6000eur wordt per jaar bovenop jouw inkomen geteld.
Dus verdien je 25k per jaar, wordt dat 31k.
Verder kan je ook te maken krijgen met een "eigen bijdrage". Dat is een bedragje dat je aan je werkgever betaalt, omdat jij een duurdere auto hebt genomen, dan de norm zeg maar of/en omdat je prive gebruik gaat maken van de auto.
Hopelijk is het een beetje duidelijk nu. Hoor het wel indien er nog vragen zijn :goedzo:
Zoveel tekst en zo weinig overzichtelijke informatie.
Zoveel tekst en zo weinig overzichtelijke informatie.
En zoooo toepasselijk je nickname :goedzo:
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.