Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Moedig of juist laf?

Pagina's : [1] 2 3

sahira
07-04-2004, 11:45

Twintig jaar en al moe van het leven. Zelfmoord heb ik nooit begrepen, wat ik wel kan begrijpen is dat je het leven moeilijk vind. In mijn omgeving hing een jongen zichzelf op op zolder, zijn zusje vond hem hangend en bungelend aan een touw, afschuwelijk om zo een geliefde te vinden. Zelfmoord, laf of moedig? Jonge Drent springt van Martinitoren groningen - Een jongeman uit Assen is dinsdagmiddag om tien over één van de Martinitoren in Groningen gesprongen. De Drent (20 jaar) had samen met zijn vriendin een kaartje gekocht om de toren te beklimmen. Hij was op slag dood. De politie stelt vast dat het om zelfmoord gaat. De Assenaar kwam tot zijn wanhoopsdaad voor de ogen van zijn vriendin en vijf bezoekers die zich op de tweede trans (56 meter) van de toren bevonden. De emoties bij enkele getuigen liepen zo hoog op, dat professionele hulpverleners zich over deze groep moesten ontfermen. De vriendin van de jonge Assenaar is hevig overstuur van de toren gehaald en naar het politiebureau aan de Rademarkt gebracht. Twee serveersters van restaurant De Kosterij aan de voet van de Martinitoren moesten hun werkzaamheden staken. Toen de man van de zuidkant van de toren sprong, was het terras van De Kosterij verlaten. Het slachtoffer viel tussen de windschermen van het terras en de voet van de toren. De toren is na het incident voor het publiek gesloten. Zie ook: Sprong van toren bewijst noodzaak preventieplan De zelfmoord van de Drent komt negen maanden na de zelfmoord van een jonge vrouw. Zij sprong op 9 juli vorig jaar van de tweede trans aan de noordzijde. Zelfmoorden vonden eerder plaats in 1986 en 1987 toen respectievelijk een 60-jarige man en 24-jarige vrouw van de toren sprongen. 07 april 2004, Dagblad van het Noorden

DonAgewan
07-04-2004, 11:52
Is het beeindigen van een uitzichtloze situatie moedig of laf of geen van beide misschien ;)?

Erwin
07-04-2004, 11:54
Fascinerend. Ik ben reuze benieuwd hoe het is om op de aarde af te stormen zonder je beschermd te weten door een parachute, net of elastiek. Zou hij halverwege ook spijt hebben gehad? Zou hij beseft hebben wat hij de omstanders aan zou doen?

a3ir
07-04-2004, 11:54
Hoe uitzichtloos kan het leven zijn dat iemand zo iets doet voor de ogen van zijn vriendin:confused:

DonAgewan
07-04-2004, 11:58

Origineel gepost door Erwin Fascinerend. Ik ben reuze benieuwd hoe het is om op de aarde af te stormen zonder je beschermd te weten door een parachute, net of elastiek. Zou hij halverwege ook spijt hebben gehad? Zou hij beseft hebben wat hij de omstanders aan zou doen? Ik denk dat hij ( voor het gemak een hij) doordat zijn eigen leed zo centraal staat en zijn leven zo beheerst en domineert erg weinig oog heeft voor de gevolgen voor zijn naasten en als hij die wel heeft die niet zo zwaar mee worden genomen in zijn beslissing . Je moet ook niet vergeten dat heel veel van deze mensen geen enkele andere uitweg zien.

Tamshoent
07-04-2004, 12:02
Origineel gepost door DonAgewan Ik denk dat hij ( voor het gemak een hij) doordat zijn eigen leed zo centraal staat en zijn leven zo beheerst en domineert erg weinig oog heeft voor de gevolgen voor zijn naasten en als hij die wel heeft die niet zo zwaar mee worden genomen in zijn beslissing . Je moet ook niet vergeten dat heel veel van deze mensen geen enkele andere uitweg zien . heel veel mensen inderdaad zien geen andere uitweg en luisteren niet naar de mensen om ze heen. helaas staan ze neit stil bij wat ze hun dierbare/ omgeving aan doen. :( :tranen:

DonAgewan
07-04-2004, 12:08
Origineel gepost door Tamshoent heel veel mensen inderdaad zien geen andere uitweg en luisteren niet naar de mensen om ze heen. helaas staan ze neit stil bij wat ze hun dierbare/ omgeving aan doen. :( :tranen: Het werkt 2 kanten op. Helaas was de hulp die naasten boden niet voldoende om hen ervan te weer houden ;)

DonAgewan
07-04-2004, 12:14
Origineel gepost door Oppasser Gezien mijn ervaringen met diverse zelfmoordenaars en met hun narcistische preoccupatie met hun ellendegevoel, ben ik tot de overtuiging gekomen dat suicidegevaarlijken zo spoedig mogelijk tot zware lichamelijke arbeid gedwongen dienen te worden in een afgedwongen setting. Niet om hen te pesten, maar om hen te confronteren met honger en uitputting en hen zo af te leiden van de spiraal van zelfvernietiging. Narcistisch? Kan je dat even uitleggen?

DonAgewan
07-04-2004, 12:22
Ik denk dat narcisme bij een beperkte groep voor komt en dat zijn meestal de mensen die een poging tot zelf moord doen om het te overleven. Iemand die voor de trein spring is in 99% van de gevallen absoluut niet narcistisch.

Tamshoent
07-04-2004, 13:10
Origineel gepost door DonAgewan Het werkt 2 kanten op. Helaas was de hulp die naasten boden niet voldoende om hen ervan te weer houden ;) hoe dan ook: Ik vindt het een laffe daad. Zelfmoord (trachten) te plegen is laf en absoluut niet moedig!!! :tranen:

minga
07-04-2004, 13:20
in palestina zouden ze zeggen " blaas jezelf dan tenminste op ben je ergens nuttig voor" :D

Aislin
07-04-2004, 13:49
Mijn inziens heeft narcisme niks met zelfmoord te maken maar met de verafgoding van zichzelf, narcisten zijn veelal leugenaars die het niet nalaten anderen pijn te doen met hun gelieg en bedrog. Ze doen zich beter voor dan ze zijn, halen ze een 6 dan maken ze er een 8.5 van, tevens zijn het enorme opscheppers waardoor ze de vrienden die ze heben tegen het hoofd stoten en de vriendschappen kapot maken. Op afwijzingen reageert iemand met een narcistische persoonlijkheidsstoornis vaak gekrenkt: meestal uit zich dat in boosheid of soms zelfs boosaardigheid. Men probeert de ander ‘terug te pakken’ door over haar of hem te gaan roddelen of lasterpraat te verkopen of door de ander iets aan te doen. Over zelfmoord zelf, de broer van mijn man zijn beste vriend heeft een aantal jaren geleden zelfmoord gepleegd, een jongen die enorm in de schulden zat en geen uitweg meer zag ik heb het verdriet van dichtbij meegemaakt en dat is vreselijk voor de nabestaanden. Toch zijn er ook mensen die ondanks het verdriet enige opluchting ervaren wanneer een naaste die zo vreselijk geestelijk in de knoop zit en jaren zo depresief is en vaak pogingen heeft gedaan nu rust heeft gevonden. Ik vind het toch een erg moelijk onderwerp omdat je je niet kan plaatsen in die persoon en ik denk dat je als mens zelf ook wel eens de gedachte hebt gehad van laat mijn leven maar over zijn want deze pijn kan ik niet meer verdragen, of heb ik dat mis?????

nour_el_imen_
07-04-2004, 14:31
Origineel gepost door Tamshoent hoe dan ook: Ik vindt het een laffe daad. Zelfmoord (trachten) te plegen is laf en absoluut niet moedig!!! :tranen: het is geen van beide...... niet laf maar ook niet moedig.........

Perez
07-04-2004, 16:05
Het zijn niet alleen narcistische mensen die zelfmoord plegen. Als je zelfmoord pleegt denk je mijns inziens wel aan de anderen om je heen, maar je voelt je zo wanhopig en je hebt het gevoel dat je toch anderen tot last bent. Zo kan je er niet voor anderen zijn. Dus ook al hebben ze verdriet, daar komen ze wel overheen, want nu hebben ze ook verdriet om de dingen die je doet of omdat ze zich zorgen over je maken. Alle gebeurtenissen, woorden, eigen fouten en gebreken worden gebruikt om die negatieve neerwaardse spiraal te versterken. Niet bewust, maar het gebeurt en ze kunnen er niet meer tegenop. Dit is een heel verkeerde gedachtengang. Het klopt niet, maar het is denk ik wel globaal de gedachtengang van die mensen. En het werkelijk ook doen is denk ik wanhoop, maar ook een kracht vanuit die wanhoop om het ook werkelijk te doen. Misschien kan het helpen om zo iemand heel veel bezigheden te geven. Daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Nu we het hier toch over hebben, wil ik graag eerlijk zijn en openheid creëeren. Want ik denk dat er veel meer met die plannen rondlopen en / of hebben gelopen. Hou het niet binnen. Praat erover!!!!! Je bent niet de enige!!!!! Een vriendin van me heeft het geprobeerd. Nu, een aantal jaren later is ze er weer helemaal overheen en is ze gelukkig met een lieve man. Zelf heb ik het door een heel andere situatie ook een paar keer geprobeerd. Het is moeilijk om erover te praten. Ik wil hier ook niet de aandacht naar me toe trekken, maar ik wil dat degene die ermee rondlopen steun kunnen vinden bij ons en bij elkaar. Mensen wees open en eerlijk. Misschien kunnen we er mensen mee redden en helpen. Als je vragen aan me hebt stel ze maar, maar ik weet niet wat ik verder hierover moet zeggen. Alleen blijf er alsjeblieft niet alleen mee lopen. Ook ik ben er nu overheen gegroeid en ben nu gelukkig, ook al is het leven nog niet makkelijk. Ik heb weer moed en zie weer licht. Dat kan ook voor jou. Echt waar!

Perez
07-04-2004, 16:23

Kaasje zo kan je het niet veroordelen. Als je het doet, dan zie je alles niet meer normaal. Je denkt aan verschillende dingen. Doet het je pijn. Duurt het lang. Is er veel moed voor nodig. Ziet het er erg uit. En wat erna? Loop je veel risico gehandicapt te overleven. Enz. enz. Ik weet niet of het goed is of ik dit zo schrijf, maar ik wil er begrip voor brengen, zodat we openstaan naar de mensen die ermee worstelen. Want die moeten met hun probleem naar buiten komen. EENZAAMHEID, dat is een groot probleem tegenwoordig. Je kan je heel eenzaam en onbegrepen voelen tussen veel mensen, zelfs tussen mensen die heel veel van je houden. Als iemand hier mee zit, en hij / zij durft hier niet te reageren, voel je vrij om mij een privébericht te sturen. Blijf er niet alleen mee rondlopen!

Pagina's : [1] 2 3