Bekijk originele versie : advies ivm schulden
noredine80
01-11-2002, 17:38
Salaam aleykum wa rahmatullah wa barakatuh
mijn beste vriend heeft schulden gemaakt.
heeft er iemand raad voor mij hoe ik hem kan helpen? wat kan hij zelf doen om zijn probleem op te lossen?
ik begin me echt zorgen te maken. hij is dit weekend in elkaar geslagen omdat hij zijn schuld niet op tijd betaald heeft. en dan nog door zogezegd zijn vrienden.
ik zou ook graag weten wat de islam zegt over lenen en schulden.
ik vind het spijtig om te zien dat een moslimbroeder zo in de problemen zit.
hoe kan de oemma hem helpen? wat kan hij zelf doen?
ma'a salaama,
noredine.
Nederkaan
01-11-2002, 17:57
Hier in Nederland hebben we zoiets als Schuldsanering en Kredietbank
(via Maatschappelijk Werk) bij veel schulden bij instanties.
Je moet dan wel zeker serieus er aan gaan werken, zij begeleiden je hierbij.
hoe dat in Belgie is, weet ik niet.
Als iemand de intentie heeft om met een schone lei te beginnen, zal Allah hem altijd hierbij hulp bieden.
Veel succes allebei en vertrouw op Allah.
noredine80
01-11-2002, 19:40
Salaam aleyk Nederkaan
bedankt voor je antwoord.
ik weet dat er in belgië ook zo'n instantie bestaat zoals in nederland. deze organisatie helpt je bemiddelen met de instanties waar je schulden hebt. ze helpen je om een regeling te treffen voor het in stukken af te betalen van je schulden.
helaas heeft mijn vriend vooral schulden bij privé-personen. dit zijn schulden die niet officieel zijn. het is dus voor die organisatie onmogelijk om te helpen tot een akkoord te komen, omdat er niets op papier staat.
ma'a salaama,
noredine.
nour_el_3oejoen
01-11-2002, 20:58
sorry kan je niet helpen, heb het zelfde probleem!!
noredine80
01-11-2002, 21:14
ik was zo'n beetje op internet aan 't zoeken naar een mogelijke oplossing voor het probleem van schulden.
ik heb op minstens 5 verschillende islamitische websites gelezen dat één van de groepen mensen die recht hebben op sadaqa, de moslims zijn die schulden hebben.
hieronder bewijs uit de koran (9:60)
"Voorwaar, de zakât is slechts voor de armen en de behoeftigen en de werkenden (aan de inzameling ervan) en de Moe'allaf en voor (het vrijkopen) van de slaven, en de schuldenaren en om (uit te geven) op de Weg van Allah en voor de reiziger (zonder proviand), als een plicht tegenover Allah.* En Allah is Alwetend, Alwijs."
*Zakât is één van de vijf zuilen van de Islam; wie aan de voorwaarden voldoet moet een deel van zijn bezit en/of inkomen weggeven. Hier worden de acht groepen rechthebbenden op de zakât genoemd. Al Moe'allaf al Qoelôeb betekent 'het verenigen der harten'. Het is het geven van zakât aan o.a. nieuwe moslims. De schuldenaar is degene die buiten zijn schuld, omwillen van Allah, in moeilijkheden is geraakt.
ik kan mijn vriend niet helpen. ik ben nog student en werk niet. moest het in mijn vermogen liggen, ik zou zijn schuld van 2 250 euro aflossen.
het doet zo'n pijn in mijn hart om mijn vriend in de problemen te zien. soms ben ik kwaad op hem, omdat ik vind dat hij te naïef geweest is. toen hij nog geld genoeg had, heeft hij dit aan verschillende mensen uitgeleend (ongeveer 25 000 euro). maar toen hij zelf geld nodig had, kreeg hij zijn geld niet terug. helemaal niets, zelfs geen euro. toen is hij zelf moeten beginnen lenen.
hij heeft vorig jaar ook een mash'allah meisje leren kennen. en hij wou dit jaar nog met haar trouwen. maar hij kan het zich nu helaas niet veroorloven en moet dit ook uitstellen.
maar het ergst van al is dat hij dit weekend dus in elkaar geslagen is omdat hij zijn schuld nog niet kon afbetalen.
ik hoop dat Allah swt hem zal helpen in deze tijd, insha'Allah, want hij heeft het heel moeilijk op dit moment.
mijn vraag dus nu ook is: heeft hij recht op sadaqa? en wie zou hem dat willen geven?
ma'a salaama,
noredine.
noredine80
01-11-2002, 21:18
Salaam aleyk nour_el_3oejoen
ik hoop dat Allah swt je steunt en op het rechte pad leidt, insha'Allah.
ik hoop ook dat we uit onze fouten leren.
laat ons op Allah swt vertrouwen.
ma'a salaama,
noredine.
nour_el_3oejoen
01-11-2002, 21:20
nou, met mij valt het wel mee hoor!!
het was alleen een grap en ik moet toegeven dat hij droog is!!!
noredine80
02-11-2002, 16:52
niemand bedenkingen? niemand nog advies of raad?
niemand die weet wat islam zegt over schulden en leningen?
ik vermoed dat toch veel mensen hier mee te maken krijgen. leningen voor een huis, een auto, tijdelijk een rekening niet kunnen betalen,...
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.