Bekijk originele versie : Arabische 'schaduwpolitie' in Antwerpen
beppie_truus
01-11-2002, 16:47
BRUSSEL/ANTWERPEN - Om discriminatie van Marokkaanse straatjongeren door de politie in Antwerpen te voorkomen, gaat de Arabisch Europese Liga (AEL) dienders vanaf volgende maand schaduwen.
Het extreemrechtse Vlaams Blok stelt dat de AEL daarmee privé-milities wil vormen en pleit voor een verbod op de organisatie. De Antwerpse burgemeester Detiège staat de AEL-actie toe, zolang de groepering zich niet bewapent.
De AEL reageerde eerder deze week op uitgelekte rapporten van de Antwerpse politie, die vanaf volgende maand extra controles gaat uitvoeren om de straatcriminaliteit te bestrijden.
Het Vlaams Blok reageerde daar weer op door te pleiten voor een verbod op de AEL. Blok-leider Dewinter en AEL-voorman Jahjah, die al eerder in een televisiedebat de degens kruisten, kunnen elkaars bloed inmiddels wel drinken. Eerder probeerde Dewinter vergeefs te bewijzen dat Jahjah zich in het verleden in Libanon schuldig zou hebben gemaakt aan terrorisme.
Een woordvoerder van de AEL ontkent dat zij gewapende bewakingsgroepen wil oprichten, maar wel controle zal uitvoeren op de politie tijdens straatrazzia's ,,om te voorkomen dat met ons gebeurt wat in de Tweede Wereldoorlog ook gebeurde met de joden''. Burgemeester Detiège zegt dat de wet het AEL-leden niet verbiedt toezicht te houden op de politie, ,,mits zij zich niet bewapenen en het werk van de politie niet hinderen''.
is louter bedoeld de media te bespelen.
Heeft geen enkele nuttige betekenis.
beppie_truus
01-11-2002, 16:56
maar denk je niet dat als dit waar is dat er anders omgegaan wordt met "onze marokkanen"
we draaien de rollen eens een keer om, in plaats dat "wij" in de gaten worden gehouden worden zij nu in de gaten gehouden.
mischien dat hier eens iets positiefs uit komt.
Helemaal niet ?
Denk je echt dat ze dergelijk psychologisch effect op de politie hebben ?
Denk het niet. Denk ook niet echt de je veel de politie kan verwijten. Een paar uitzonderingen na, houden ze zich meestal aan de regels. Waar gaat het dan fout ? De aggressieve houding van de marokanen t.a.v. de politie misschien ?
beppie_truus
01-11-2002, 17:36
Origineel gepost door Fargh
Helemaal niet ?
Denk je echt dat ze dergelijk psychologisch effect op de politie hebben ?
Denk het niet. Denk ook niet echt de je veel de politie kan verwijten. Een paar uitzonderingen na, houden ze zich meestal aan de regels. Waar gaat het dan fout ? De aggressieve houding van de marokanen t.a.v. de politie misschien ?
ik denk waar er 2 ruzien zijn er 2 schuldig dus je kan niet zeggen het ligt aan de een of het ligt aan de andere.
ik hoop dat het inderdaad een psychologisch effect heeft op de politie ik bedoel baat het niet dan schaadt het niet.
Moonlight25
01-11-2002, 22:21
Het probleem is altijd maar weer dat wij denken dat we zo nodig voor elkaar moeten opkomen. Toevallig omdat het een marokkaan begreft. Denken jullie nou echt dat de politie iemand zou oppakken die verre van het criminele pad blijft? We willen maar niet inzien dat sommigen van ons gewoon door en door slecht zijn. Daar zij verschillende factoren die een rol spelen.
Maar om nou meteen te roepen dat dit discriminatie is etc. Dan verwijten we de pot van de ketel en daarmee help je de marokkaanse gemeenschap echt niet mee en los je het probleem niet op.
Kortom. Ze zijn dom bezig bij de AEL in belgie. Dit werkt alleen maar weer poloristatie in de hand en criminaliteit onder marokkanen wordt op deze manier, lijkt het wel, een hand boven het hoofd gehouden.
Ga overleggen met instanties of wat dan ook, maar ga niet dom doen. Want dit is gewoon naief, irritante acties die ik gewoon niet begrijp. Dit lijkt me meer een manier van tegen de stroming in varen. De politie wil harder optreden en AEL gaat dan even controleren of dit terecht gebeurd. Ga in plaats van de politie controleren maar mee helpen de criminaliteit te bestrijden.
Morgaine
04-11-2002, 12:37
Ik kan in ieder geval getuigen dat de acties van Jahjah bij veel Belgen niet in goede aarde vallen. Ook binnen de Marokkaanse gemeenschap wordt zijn persoon niet onverdeeld goed onthaald. Ook daar is veel kritiek op zijn aanpak.
Burgemeester Detiège van Antwerpen reageerde in een interview op dit plan om de politie te 'schaduwen'. Naar haar zeggen zijn er verschillende andere kanalen om machtsmisbruik van de politie aan te geven en te bestrijden.
Zoals ook op Filip De Winter van het Vlaams Blok, vrees ik dat een groot deel van de aanhang van Jahjah niet voldoende geïnformeerd is en de zaken simplificeert.
De enige uitspraak van Jahjah waar ik me persoonlijk wel in kan vinden is zijn opmerking dat het beleid de afgelopen decennia totaal verkeerd geweest is. Maar dan nog zijn er betere manieren om dit naar voor te brengen.
Morgaine
de oude filosofie van: "who's going to police the police?" Ik denk dat het wel degelijk effect zal hebben op de politie agenten maar vrees niet op een goede manier. Het wordt nu ook op de verkeerde niveau aangepakt en dat is op het niveau van uitvoering in de plaats van beleid. Ik denk dat de actie van Jahjah gewoon de zoveelste teken is dat de maatschappij moet veranderen maar voor verandering heb je nieuwe mensen nodig... Mensen die durven tegen de corrupte politiek in te gaan door zelf te dienen in die zelfde politiek... Wie doet het?
MrEsco
Morgaine
18-11-2002, 11:50
18/11/2002
Oudere migranten gekant tegen patrouilles Arabisch Europese Liga
De Arabisch Europese Liga (AEL) van Dyab Abou Jahjah is het voorbije weekend met haar omstreden burgerpatrouilles gestart. In de Antwerpse straten hielden de militanten nauwlettend het doen en laten van de politie in de gaten. Het bleef twee nachten lang opvallend rustig. Jonge migranten vinden de patrouilles een goed idee, maar ouderen staan afwijzend: ,,Het is gevaarlijk, ze zouden wel eens de wederzijdse haat kunnen vergroten.'' De AEL wil de burgerwacht trouwens nog uitbreiden naar andere grote steden.
Bad cops: AEL is watching you . Met die strijdvaardige slogan trok de Arabisch Europese Liga de migrantenwijken van de Scheldestad in. De eerste reacties van migrantenjongeren zijn alvast positief. ,,De patrouilles zijn nodig'', vindt Yussef (16). ,,In een week ben ik drie keer gefouilleerd door de politie. Zonder enige reden. Volgens de agenten houden ze routinecontroles, maar waarom fouilleren ze dan nooit blanke jongens? Ik ben het beu voortdurend belachelijk te worden gemaakt.''
De oudere migranten zijn minder enthousiast over de burgerwacht. ,,Abou Jahjah en de AEL worden op handen gedragen door de jongere generatie'', zegt Muhammed (44). ,,Hij weet wat leeft bij de jongeren en maakt daar handig gebruik van. Maar deze patrouilles zijn een gevaarlijk idee. Ik vrees dat ze wel eens een omgekeerd effect kunnen hebben. Ze zouden de wederzijdse haat best groter kunnen maken.''
Aanleiding voor de burgerpatrouilles zijn de aangekondigde politieacties tegen de straatcriminaliteit. De AEL vreest dat de politie enkel migrantenjongeren viseert, en wil nagaan of de agenten wel volgens het boekje werken. ,,Als ze overdreven geweld gebruiken zullen we dat proberen te filmen of te fotograferen'', verduidelijkt Ahmed Azzuz, hoofd van de Antwerpse afdeling.
Gewapend met een videocamera en een massa pamfletten ging de AEL het afgelopen weekend voor het eerst de straat op. Vooral in de wijken waar veel migranten wonen, patrouilleerden de in het zwart geklede AEL-militanten.
Antwerpen is test
,,Het bleef dit weekend echter opvallend rustig'', zegt AEL-veiligheidsverantwoordelijke Karim Hassoun. ,,Zeer vreemd, op een normale weekendavond krioelt het in de Provinciestraat van de politiecombi's, nu was er geen blauw uniform te bespeuren. Ofwel heeft de politie schrik, ofwel spelen ze spelletjes.''
De politiewoordvoerder ontkent dat. ,,We hebben niets te verbergen. Onze activiteiten zijn zichtbaar voor iedereen.''
De Antwerpse burgemeester Leona Detiège (SP.A) gaf opdracht om proces verbaal op te stellen van elke confrontatie met of hinder door de AEL-patrouilles. ,,We hebben dit weekend geen enkel pv moeten opstellen'', zegt de woordvoerder.
De AEL beschouwt de burgerwacht in haar thuisbasis als een test. In de toekomst willen ze ook in andere grote steden patrouilleren. De agenten in Gent, Brussel en Luik kunnen zich, volgens de AEL, binnenkort net als hun Antwerpse collega's aan een waakhond verwachten.''
Morgaine
19-11-2002, 15:13
Zowat alle fracties van de Antwerpse gemeenteraad vragen het college van Burgemeester en Schepenen vandaag/maandag om grondig te onderzoeken of de burgerpatrouilles van de Arabisch Europese Liga (AEL) een overtreding vormen op de wet op de privémilities.
"Deze patrouilles zijn een provocatie-actie", vindt gemeenteraadslid Claude Marinower (VLD). "Pure uitlokkerij", noemde CD&V-gemeenteraadslid Philip Heylen de AEL-actie, "De leden van de AEL proberen de sfeer te verzieken." Zowel Heylen als Marinower vragen de burgemeester om na te gaan of er tegen de AEL opgetreden kan worden. Ook Luc Lemmens (NV-A) vraagt een duidelijk signaal dat de acties niet getolereerd worden.
"We zullen het gerecht vragen om de nodige maatregelen te ondernemen", antwoordt burgemeester Leona Detiège (SP.a). Toch benadrukt de burgemeester dat de politie-acties tegen de straatcriminaliteit bij jongeren, die op 1 november gestart zijn, 'gewoon verdergaan'.
Op de verschillende banken in de gemeenteraad klinkt de opmerking dat er genoeg comité's en instellingen zijn, waar klachten over de werking van de politie ingediend kunnen worden. De AEL heeft dus andere middelen om eventueel racistisch gedrag van de politie aan te klagen.
Ik dacht begrepen te hebben dat Leona er in weze niet tegen de actie van de AEL is, maar dat ze laat nagaan of ze niet beginnen te lijken op prive-milities.
Er zijn inderdaad een aantal plaatsen waar je met klachten heen kunt, maar heb nog nooit een gevolg hiervan gehoord.
Indien da AEL leden zich houden aan de opzet (controle op politie) denk ik niet dat het gerecht kan optreden.
Persoonlijk vind ik het een nutteloze daad, en inderdaad eerder een media stunt van jah jah. We moeten ons vertrouwen uitspreken in de overheidsinstellingen in de landen waar we vertoeven. Indien deze volgens ons niet goed functioneert moeten we dit aankaarten en niet zelf een politie in het leven roepen om toezicht te houden op de politie.
Morgaine
20-11-2002, 11:33
ANTWERPEN -- De Antwerpse burgemeester Leona Detiège (SP.A) vraagt een gerechtelijk onderzoek naar de omstreden straatpatrouilles van de Arabisch Europese Liga (AEL). Ze wil weten of de AEL met deze actie geen inbreuk pleegt op de wet op de privé-milities. De groep rond Dyab Abou Jahjah wandelt sinds vrijdag door de Antwerpse migrantenbuurten om politiebrutaliteiten op te sporen.
Alle partijen in de Antwerpse gemeenteraad eisen actie door het stadsbestuur tegen de AEL-actie. Ook de vier politiebonden ACOD, CCOD, VSOA en NSPV dringen aan op een krachtig signaal. Burgemeester Leona Detiège (SP.A) laat nu uitzoeken of de AEL met haar straatpatrouilles geen inbreuk pleegt op de wet op de privé-milities.
,,Ze zijn allemaal in het zwart gekleed'', zegt Detiège. ,,En ze spreken elkaar aan met een soort militaire rang. Dat is terug te vinden op het Internet.'' De Antwerpse politie stelde voorlopig nog geen proces-verbaal op, de eerste stap in een procedure. ,,Er is nog geen confrontatie geweest tussen onze patrouilles en het AEL'', reageert woordvoerder Fons Bastiaenssens.
De wet waarbij privé-milities worden verboden dateert van 1934 en is een product van een tijd waar politieke en geüniformeerde knokploegen van allerhande soort hun wil proberen op te leggen en een bedreiging vormden voor de democratie. Die wet verbiedt geüniformeerde organisaties die zich door paramilitair optreden macht toe-eigenen.
Na de oorlog werd de wet enkel in 1983 gebruikt tegen de extreem-rechtse Vlaamse Militanten Orde (VMO). VMO-leider Bert Eriksson kreeg toen één jaar celstraf. De Gentse correctionele rechtbank haalde de wet uit de kast in het proces tegen de Hell's Angels. De strafrechter besliste dat de motorbende een verboden militie was, maar het Gentse hof van beroep verbrak dat vonnis in mei 2000.
Wat betreft de AEL-patrouilles moet het parket nu nagaan of Abou Jahjah zich gedraagt als een ordehandhaver die zich in de plaats stelt van de politie of het leger. Als dat zo is, voorziet de wet voorziet een straf van maximum één jaar cel.
Eerder stelde minister van Binnenlandse Zaken Antoine Duquesne dat een burgerpatrouille geen private militie is. ,,De burgers, alleen of in groep, mogen uiteraard toezicht uitoefenen op de manier waarop de politiediensten interveniëren'', aldus de minister. ,,Als het politiewerk echter wordt gehinderd door de burgerpatrouille, dan kan de politie daar steeds tegen optreden in het belang van de publieke veiligheid.'' Minister Duquesne waarschuwde dat het gerecht zal ingrijpen indien burgerpatrouilles van het AEL handelingen stellen die lijken op die van een private militie. (KRG/JCV/WER)
http://www.hetvolk.be/detail.asp??SID=DDA7818B-E619-4417-9819-1B196866E333&id=NBNB20112002_003
Morgaine
20-11-2002, 22:58
BRUSSEL - Premier Guy Verhofstadt vindt het initiatief van de Arabisch-Europese Liga (AEL) om patrouilles op te zetten om de politie te controleren op inbreuken op de anti-racismewet ,,totaal onaanvaardbaar". ,,Controle van de politie is ons werk, niet dat van anderen", zei hij op de persconferentie na afloop van de ministerraad.
De premier wees erop dat de Antwerpse procureur-generaal Bart Van Lijsebeth een onderzoek is gestart. ,,En zoals ik hem ken zal hij zeer grondig te werk gaan en zich niet beperken tot de patrouilles maar alle aspecten van de activiteiten van de AEL en zijn voorzitter onderzoeken", stelde Guy Verhofstadt.
Hij zei vastberaden te zijn om ervoor te zorgen dat dergelijke zaken niet gebeuren, omdat die kunnen leiden tot zones waar de politie niet mag komen en geen macht meer heeft. In Brussel en Gent waren er in het verleden gelijkaardige initiatieven, maar die konden de kop ingedrukt worden, aldus nog de premier.
20/11/2002 - belga - psr
PABLO_ESCOBAR
20-11-2002, 23:37
Origineel gepost door Morgaine
Ik kan in ieder geval getuigen dat de acties van Jahjah bij veel Belgen niet in goede aarde vallen. Ook binnen de Marokkaanse gemeenschap wordt zijn persoon niet onverdeeld goed onthaald. Ook daar is veel kritiek op zijn aanpak.
Burgemeester Detiège van Antwerpen reageerde in een interview op dit plan om de politie te 'schaduwen'. Naar haar zeggen zijn er verschillende andere kanalen om machtsmisbruik van de politie aan te geven en te bestrijden.
Zoals ook op Filip De Winter van het Vlaams Blok, vrees ik dat een groot deel van de aanhang van Jahjah niet voldoende geïnformeerd is en de zaken simplificeert.
De enige uitspraak van Jahjah waar ik me persoonlijk wel in kan vinden is zijn opmerking dat het beleid de afgelopen decennia totaal verkeerd geweest is. Maar dan nog zijn er betere manieren om dit naar voor te brengen.
Morgaine
With all due respect maar ik heb hier maar 1 woord voor
BULL....
Ik ben gisterenavond naar een debat geweest hier in gent van de heer Diab Abou Jah Jah. Hij was uitgenodigt door een of andere belgische linkse beweging. Het thema was identiteit en islam.
Ik kende abou Jah Jah enkel van de media,tv ,kranten en publieke opinie. Vandaar ik besloot om van de gelegenheid gebruik te maken dat hij in gent was om naar zijn bijeenkomst te gaan.
En ik moet moet toegeven dat ik aangenaam verrast was.
Hij bleek een heel integer, gelovig, intelligente man te zijn die slechts uit idealisme zich inzet voor de rechten van de allochtone moslims in belgie.
De AEL bestaat enkel en alleen uit vrijwillgers die zicht voor 100% inzetten uit idealisme.
Ik had al op voorhand enkele meningen gevraagd van mensen die de politiek in belgie een beetje volgen en die behoorlijk ruimdenkend zijn.
Keer op keer kreeg is dezelfde mening, hij is een idioot,fundamentalist, brengt de integratie zware klappen toe enz enz.
Ik dacht dat moet ik met m'n iegen ogen zien.
Hij bracht eerst een speech van pakweg een 30 tal minuten over islam en identiteit. Daarna kon iedereen in de zaal vrij vragen stellen waarop hij dan antwoord gaf. En wat voor een antwoorden, keer op keer versloeg hij elke vorm van negatieve kritiek met feiten en een dossierkennis om U tegen te zeggen.
Hij citeerde de koran vertaalde de verzen, hij bracht feiten naar voren over de belgische geschiedenis, tweede wereldoorlog,de verspreiding van de islam en de arabische cultuur. Kortom het was een heel interessant debat die ik in de toekomst zeker nog ga bijwonen.
Hij sprak ook over het feit dat de overheid en de media hem zoeken en allerlei quotes aan hem toeschrijven waarmee hij niks te maken heeft.
Z'n uitleg was heel simpel, geloof niet wat ze over mij schrijven.
Heb je vragen ik sta hier voor jullie,ik hou regelmatig dit soort bijeenkomsten en al wie interesse heeft is welkom en mag vragen stellen. Geloof enkel wat je uit mijn mond hoort en niet wat je leest.
Ik persoonlijk heb mijn mening na dit debat over hem moeten herzien.
De geinteresseerden kunnen meer info vinden over de AEL op hun homepage dat je hier (http://www.arabeuropean.org/) kan vinden.
Morgaine
20-11-2002, 23:57
Ik heb zijn interview in de knack gelezen en ook ik vond dat hij daarin een aantal heel zinnige dingen wist te zeggen. Feit blijft evenwel dat hij heel controversieel is. Niet het feit dat men de politie volgt is het grootste hekelpunt, maar dat ze zich uitdossen als een soort privémilitie. Wanneer hij stelt dat het Arabisch vierde officiële landstaal moet worden, weet hij dat een groot deel van Vlaanderen dit ziet als een provocatie. Wanneer hij daadwerkelijk voor integratie is, zou hij zijn acties misschien wat beter kiezen.
Ik ontken niet dat de heer Jahjah intelligent is. De vraag is echter of zijn 'volgelingen' dat allemaal zijn. En iemand die een zekere intelligentie bezit, zou ook beter de gevolgen van zijn acties moeten kunnen overzien.
Tenslotte geloof ik nu ook weer niet ALLES wat er in de media verschijnt.
Morgaine
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.