Bekijk originele versie : De niet-islamitische ummah?
Mister_Ferrari
03-04-2004, 00:36
Er zit een wezenlijk verschil in de manier waarop afgunstige niet-moslims en ongelovige en oprechte moslims in het leven staan, tegen iets aankijken en weten te benoemen, daarnaast zie je dat de een meer algemene ontwikkeling heeft dan de ander. Op Marokko.nl viel veel te beleven sinds dit clubje haar intrede deed. Het is een lang stuk dus popcorn kan nú even géén kwaad .....
Het Nederlandse geschiedenisonderwijs is te eenzijdig en veel te selectief in het benoemen en onderwijzen van de geschiedenis. Zo wordt er bijvoorbeeld overmatig veel aandacht besteed aan de 2e WO oorlog en over hoe zielig het allemaal was voor die Hollanders en wat ze allemaal aangedaan werd, maar er wordt haast geen woord geroerd over het koloniale verleden met al haar barbaarse uitbuitingen en gewelddadige acties waarmee bijvoorbeeld het Indonesische volk werd onderdrukt. Als ze het al hebben over Indonesië dan hebben ze het voornamelijk over die oh zo zielige ‘jappenkampen’ vol met Nederlandse kolonisten. Ik vind hier persoonlijk niets zieligs aan. Het waren voormalig onderdrukkers/kolonisten die precies dat kregen wat ze verdient hebben.
Waarom weten bijna 100% van alle Nederlandse leerlingen wie Anne Frank is maar heeft haast niemand enig idee wie principiële helden zoals Poncke Prinsen zijn?
Voor degene die het interesseert: Poncke Prinsen was een Nederlander die samen met veel andere Nederlandse soldaten na de 2e W.O. de orders had om ten koste van alles Indonesië als kolonie te behouden en het Indonesische verzet te breken. Poncke Prinsen kon niet met een zuiver geweten deelnemen aan deze misdaden en liep toen over naar het Indonesisch verzet om het te helpen in de strijd tegen het koloniale leger waar hij tot voor kort deel vanuit maakte. Hij vond het namelijk hypocriet om te schieten op vrijheidstrijders terwijl hij tot voor kort zelf ook vrijstrijder was en tegen de nazi’s vocht. Sindsdien is met alle macht geprobeerd hem te wissen uit de Nederlandse geschiedenis en als er al over hem werd gepraat dan was het ‘die landverrader’. Dit is maar een kleine greep uit de dingen die mij erg tegenstaan van het Nederlandse geschiedenis onderwijs.
De manier van lesgeven mag dan wel van persoon tot persoon veranderen, maar de eindtermen waaraan voldaan dient te worden en waarover landelijke tentamens/examens/proefwerken worden afgelegd verschillen niet van elkaar.
Als je er principieel vanuit gaat dat elke mening bekrompen is dan heb je naar mijn mening inderdaad een bekrompen zicht op zaken. Ik ben het wel met ze eens, dat niemand kan verkondigen dat zijn/haar mening volledig objectief is, maar ik vind een mening gestaafd aan goed gedocumenteerde feiten geloofwaardiger dan van anti-islamitische leuzen spuwende haters. Vooral als het gaat om politiek, geschiedenis en dat soort zaken meer. Ik vind een mening wat betreft smaak en andere emotionele zaken weer een heel ander verhaal, want in dat geval kun je niet twisten over smaak. Ik kan namelijk niet zeggen, het is wetenschappelijk bewezen dat rode ijsjes lekkerder zijn, maar ik kan wel zeggen dat het een feit is dat de 2e W.O. heeft plaatsgevonden en dat Nederland weinig verzet bood (in nette termen).
Mijn definitie van bekrompenheid is namelijk wanneer je tegen beter weten in uit een soort van koppigheid blijft vasthouden aan je eigen mening simpelweg omdat je de ander niet aardig vind of omdat het je eigen versie zo op zijn kop zet dat je het niet kunt accepteren. Daar komt namelijk ook het gebruik van drogredenen mooi naar voren. Je stelt jezelf namelijk gerust door de ander van de meest belachelijke dingen te beschuldigen. Zoals hij is toch maar een ‘extremist’ of een ‘fundamentalist’ dus alles wat hij zegt is niet waar. Ze sussen zichzelf met dit soort dingen terwijl ze eigenlijk beter weten. De dienaars en dienaressen van Allah(swt) zijn op de eerste plaats loyaal aan de Waarheid. Ook al betekent het dat ze misschien 'gezichtsverlies' moeten ondergaan en hun eigen mening moeten herzien. Zelfs als het de mening van onze geliefde niet-islamitische vrienden betreft (Dit zeg ik niet omdat ik die personen als persoon onaardig vind, maar omdat ik hun mening vaak erg slap en ongefundeerd vind)
Ik ben blij dat Moslims en niet-moslims/ongelovige het er soms (onbewust?) over eens zijn, dat de zionistische entiteit - dat Palestina bezet houdt - een historische fout is, dat voortgekomen is uit de Europese expansiedrift en onderdrukking en dat het gecorrigeerd dient te worden.(haal diep adem)
Deel II?, 04-03-2004, bioscoop "De islamitische Ummah" te Marokko.nl :D
Tempelier
03-04-2004, 00:47
Origineel gepost door Mister_Ferrari
Ik kan namelijk niet zeggen, het is wetenschappelijk bewezen dat rode ijsjes lekkerder zijn, maar ik kan wel zeggen dat het een feit is dat de 2e W.O. heeft plaatsgevonden en dat Nederland weinig verzet bood (in nette termen).
je kan het wel zeggen maar het slaat alleen totaal nergens op.
Het bewijst alleen dat jou geschiedenisonderwijs ernstige hiaten vertoont.
Mijn eindexamen geschiedenis 2 ging over de kolonisatie van Indonesie van begin tot het einde. Alle Nederlandse daden zijn ruimschoots aan de orde gekomen inclusief de politionele acties.
Mister_Ferrari
03-04-2004, 00:59
Kan je niet lezen? deel II komt morgen. Een normaal functionerende bioscoopganger zal eerst deel II afwachten en daarna op z'n achterste poten staan wanneer dat nodig is. Ik kan best begrijpen dat jij niet kunt wachten :D
Nou, prins Bernard zijn brief, waar toch meer inhoud in stond was aanmerkelijk korter. Die tekst van Ferrari is te lang voor een peeceescherm.
Althans voor mij.
Daarnaast heeft Ferrari zo de pest aan Nederland dat hij altijd de modder vindt waarmee hij wil gooien. Los van het feit dat hij wel de klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt. Hij wil de hond Nederland slaan en naar oud gebruik vindt hij daartoe een stok.
Als er iemand iets mag zeggen over de zegeningen van het kolonialisme zijn dat hier Nederlanders en Indonesiers. Ik heb toch ook geen mening over de kolonialisatie van Marokko door de Fransen anders dan dat als die Fransen dat niet hadden gedaan Marokko nu niet eens op een kaart zou staan. Om het mild te zeggen. Ik zoek die link nog wel even op over Polisario.
Aan de mening van iemand die uit een groep komt die amper is geintegreerd heb ik geen boodschap. Zeker niet als die boodschap een heel eng karakter heeft. Ferrari verdeelt namelijk de wereld in twee groepen: moslims en anders-gelovigen. Van de eerste zegt dat ze perfect zijn omdat ze trouw zouden zijn aan een god, van de andere zegt dat ze kolonisators zijn en als ze doodgemarteld worden zij dan hun verdiende straf krijgen. Ik neem aan dat hij diezelfde mening ook houdt als hij kennis neemt van de ongehoorde expransiedrift van de islam richting Afrika en Europa. Kortom, Ferrari gebruikt zijn kritiek op de Nederlandse geschiedenisles, die inderdaad altijd beter kan, als voertuig voor zijn boodschap: moslims zijn beter dan niet-moslims.
Stel je voor wat Nederland zou zijn als de Romeinen de stammen hier niet hadden gekolonialiseerd? De rol van Poncke Princen is in alle media uitvoerig belicht. Er is sprake geweest van rehabiliatie. Ik herinner me dat hij naar Nederland zou komen, ik weet niet meer of dat ook gebeurd is. Dat er altijd iets te verbeteren valst aan geschiedenisonderwijs is waar, maar sommige zaken liggen nu eenmaal gevoelig bij veel Nederlanders. Er zijn geen kinderen van buitenlandse afkomst voor nodig om Nederland daar op te wijzen. Sterker nog, van minderheden waarvan we niet weten waar zij staan in de toenemende geweldsspiraal van moslimfanatici hebben we maar een ding nodig: loyaal aan Europa en afwijzing van terreur. Want anders worden die minderheden straks gezien als "landverraders".
Over een paar weken, op 4 mei herdenken wij de mensen die hun leven verloren voor onze vrijheid die we op 5 mei vieren.
GangstaLovin
03-04-2004, 11:43
Mijn eindexamen ging ook over de kolonisatie van Indonesie ...Dussssssss!
Mister_Ferrari
03-04-2004, 14:07
Toe maar, 1 vast hoofdstuk op een bloedige kolonisering en uitbuiting van bijna 400 jaar zeker?, schamen jullie je niet?
Ja natuurlijk zullen ze het hebben over Indonesië, maar dan wel op de zeer eenzijdige en haast onnozele manier die we onderhand wel gewend zijn. Ze hebben het voornamelijk over de ‘glorieuze’ dagen van de VOC en de verre ontdekkingsreizen die ze maakten en al de ‘dappere’ zeeslagen die tegen zowat elke andere koloniale macht werden uitgevochten om zodoende te bepalen wie welk land mocht uitzuigen en verkrachten, maar geen woord over massamoordenaars zoals Jan Pieterszoon Coen of andere massaslachtingen begaan door de VOC en het resterende Nederlandse koloniale leger die het volk van Indonesië eeuwenlang hebben ondergedompeld in bloed en onderdrukking.
Nee die zwarte bladzijden willen jullie geschiedschrijvers zo snel mogelijk vergeten, veel liever snotteren ze elk jaar bij die hypocriete bijeenkomsten en blijven ze de ene na de andere geschiedenisles doorspekken met dat zielige Anne Frank verhaal en de 2e W.O. Dit terwijl jullie regering Indonesië tot ver na de 2e W.O. Indonesië bleef onderdrukken en tot op de dag vandaag doet alsof het helemaal niet eens zo erg was wat jullie ouders en voorouders daar hebben uitgevreten en dat het Indonesische volk zich nu niet meer zo moet aanstellen en alles moet vergeten en vergeven. Waarom toch deze hypocrisie? Er zijn vandaag de dag zo 100.000 Palestijnse, Tsjetjeense, Irakese varianten op het geëxploiteerde Anne Frank verhaal. Doe eens gek en gebruik dit eens in één van je toekomstige geschiedenislessen.
Ik vind het trouwens absoluut niet gek dat sommige ‘allochtone’ jongens en meisje weigeren om langer deel te nemen aan geschiedenislessen. Ik zou de actie van deze kinderen juist toejuichen in plaats van ze af te doen als raddraaiertjes. Het is toch niet zo gek om te verwachten dat het geschiedenis onderwijs veel breder zou moeten zijn en ook meer de historische fouten zou moeten relateren aan de huidige problematiek, want alleen zo kunnen kinderen leren wat voor doorwerking deze fouten hebben gehad. De geschiedenis is er toch om van te leren, nou leer het ze dan op een consequente manier! En blijf niet vastgeroest in die eenzijdige en vastgeroeste methode van vaderlandse verheerlijking hangen.
Stay tune!. :D
GangstaLovin
03-04-2004, 14:15
Je kunt altijd zelf op zoek gaan naar verdere informatie :rolleyes:
Mister Ferrari...:goedzo:
GangstaLovin
03-04-2004, 14:24
juist...je hebt alle mogelijkheden om zelf informatie op te zoeken!
Origineel gepost door GangstaLovin
maw: als het niet in de geschiedenisboeken staat moet men zelf gaan zoeken naar 'de geschiedenis' ?
Origineel gepost door GangstaLovin
Precies.
Je moet er wel een beetje moeite voor doen.
Of je loopt naar de bibliotheek of je schaft een computer aan met internet, of je leest elke dag 3 kranten.
Ach, er zijn genoeg informatiebronnen.
Dus het KAN wel degelijk.
;)
Origineel gepost door sahira
maw: als het niet in de geschiedenisboeken staat moet men zelf gaan zoeken naar 'de geschiedenis' ?
Kwestie van ook eens een "ander geschiedenisboek" lezen ;)
Origineel gepost door grendel
Kwestie van ook eens een "ander geschiedenisboek" lezen ;)
Ik ben er voor dat kinderen ook andere boeken lezen dat datgene wat ze op school voorgeschoteld krijgen, en precies dat laatste werd in deze topic ter discussie gesteld. Er zijn genoeg (ouders) kinderen die het voor 'zoete koek' nemen wat de leraar hen verteld, vandaar dat ik er voor ben dat ze opnieuw de geschiedenis gaan schrijven, met zwarte bladzijden en al.
Origineel gepost door CARAKOZ
Gangstachicky: Ik denk alleen niet dat een overtuigend percentage van zelfs 0,00000001 (op de honderd mensen) de moeite neemt een studie te doen naar de ware toedracht van ernstige zaken op deze wereld.
Je roept iets dat vergelijkbaar is met de reactie op dat het zielig is dat veel arme Afrikanen analfabeet zijn: "Ze kunnen ook zichzelf leren lezen".
Lekkere vergelijking maak jij :D
De jongeren in Nederland en arme Afrikanen.
Moet ik dat nog uitleggen ?
:D
Origineel gepost door CARAKOZ
Dat is natuurlijk waarom het op deze wereld stikt van geengageerde intellectuelen.
Als jij je best doet om er 1 te worden is het al een goed begin.
;)
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.