Bekijk originele versie : 'Nederland wil mij niet kennen'
kadiayad
02-04-2004, 10:09
'Nederland wil mij niet kennen'
Van onze verslaggever Iñaki Oñorbe Genovesi
ROTTERDAM - Hij is officieel de allereerste Turkse migrant in Nederland, maar vindt dat er weinig te vieren valt zaterdag in de Rotterdamse Doelen. Nog altijd wordt hij gezien als simpel en minderwaardig, vindt Necati Genç, en dat doet pijn.
Necati Genç (72) laat herdenking veertig jaar Turkse migratie aan zich voorbijgaan
Plotseling hoorde hij het op de radio. De Turken komen eraan! Hij is direct naar Schiphol gereden. En met tranen in de ogen verwelkomde hij de groep Turkse pijpfitters. Veertig jaar later moet Necati Genç weer slikken. Een bijzonder moment. Dat was het. De komst van de eerste Turkse gastarbeiders in 1964. Een gevolg van het wervingsakkoord dat kort daarvoor was gesloten.
Zaterdag wordt de historische overeenkomst feestelijk herdacht. Dan mogen de ministers Verdonk (Vreemdelingenzaken) en De Geus (Sociale Zaken) in de Rotterdamse Doelen uitgebreid spreken. Zijn de Turkse vice-premier Gül en prinses Máxima eregasten. Genç zal echter ontbreken. En dat is opvallend.
Hij is de allereerste Turkse migrant in Nederland. Heeft de 72-jarige niet zelf verzonnen. Het blijkt uit onderzoek. Begin jaren tachtig verricht. Wie is hij dan om het tegen te spreken? Natuurlijk waren er al eerder Turken. Neem de Turkse diplomaten. Of de Turkse handelaren. Met hen vierde hij weleens feest op de ambassade in Den Haag. Maar die bleven altijd maar tijdelijk. Genç woonde hier, omdat liefde en avontuur hem naar Nederland hadden gebracht.
Hij vertelt over zijn baan aan boord van een vrachtschip. Over de Rotterdamse dancing Habanera. Over de mooie donkerharige secretaresse Heleen Sham. Die reisde hem per trein gewoon achterna naar Hamburg! Dan ga je wat voelen. En in 1959 zijn ze in het stadhuis aan de Coolsingel getrouwd.
Hier wonen zag hij aanvankelijk niet zitten. Natuurlijk, Nederland was een droomland. Zeker eind jaren vijftig met zijn keurige regels en ordentelijke mensen. Maar die taal! Nee, dan liever de wereld zien.
Tot zijn dochter Yildiz wordt geboren. Genç vraagt in Istanbul ontslag aan en koopt een treinkaartje naar Nederland. Op 9 april 1960 komt hij aan op Rotterdam CS. En trekt in bij zijn schoonvader aan de Korhanstraat. Na baantjes bij een ziekenhuis en een ambulancebedrijf, regelt een vriend op de Turkse ambassade een baantje voor hem. Zeven maanden houdt hij het vol. Een grofsmederij in Leiden zoekt een tolk voor de Turkse gastarbeiders. Zo komt hij in de migratie-machine terecht.
Samen met personeelschef Van Doelman Krumpulman reist hij een paar keer naar Turkije. Afschuwelijk. Arbeiders werven voor de betonfabrieken, de bouwbedrijven en de gieterijen. Eén voor één het kamertje in. Wie kan onder de zwaarste omstandigheden werken? En wie gaat er zeker breken? Slechts één mooie herinnering heeft hij aan die tijd. Als hij met Van Doelman Krumpulman zijn geboortedorp Karaçukur bezoekt. Een verzameling bouwvallige boerderijen in de bergen van Noordoost-Turkije. Waar vader zijn tien kinderen afranselde, opdat ze goed zouden leren. En moeder de zware omstandigheden op het erf probeerde te verzachten.
Hij hoort het zijn personeelschef nog zeggen: Verdomme Genç, dat je je daaruit hebt ontwikkeld. Het is de enige keer dat hij een Nederlander trots op een Turk heeft zien wezen. Dan volgt in zijn ogen de chaos. Het georganiseerd werven van arbeiders wordt gestopt. De Turken komen toch wel. Als medewerker van de Stichting Hulp aan Buitenlandse Werknemers moet hij dagelijks meer dan tachtig landgenoten helpen. Turken die van niks weten. Problemen hebben met huisvesting en gezondheid. Radeloos hier zitten, omdat ze de Nederlandse taal en cultuur niet kennen.
Daar is wat hem betreft het fundament voor de huidige problemen gelegd. Bejaarden, gekken, ze mochten allemaal uit provincies als Konya, Trabzon, of Kars komen op zoek naar economische voorspoed. Analfabeet? Nederland vond het wel best. Als de vacatures maar werden opgevuld. Begin 1970 stort hij in. Hij heeft het helemaal gehad met Nederland. En vlucht met vrouw en drie kinderen naar Istanbul.
Een jaar blijft hij slechts weg. De gezondheid van zijn vrouw dwingt hem terug naar Rotterdam. Hij begint met haar een succesvol kantoortje voor sociale begeleiding en vertalingen. Het loopt zo goed dat hij met enkele Turkse vrienden een hotel aan de Beukelsdijk opent.
Maar Hotel West moet in 1984 alweer de deuren sluiten. En twee jaar later loopt ook zijn huwelijk stuk. Gelukkig heeft hij zijn werkzaamheden als tolk nog. Bij de rechtbank vertaalt hij, ook na zijn pensioen, nog steeds. Intussen blijft hij landgenoten helpen. Als voorzitter van een stichting voor geestelijk gehandicapten. Bij een vereniging voor gastarbeiders uit Anatoli. In de textielzaak van zijn schoonzoon Burhan. Zijn vrije tijd is niet voor het Turkse koffiehuis, maar voor de bibliotheek.
Hij wil de Nederlandse cultuur begrijpen. Daarom doet het zo'n pijn dat Nederland hem niet wil leren kennen. Als minderwaardig ziet. Het pijnlijkste bewijs is de scheiding van zijn tweede vrouw, Fatma, in 1996. Ze is twintig jaar jonger dan hij, uit Turkije gehaald. Had hij achteraf nooit moeten doen. Ze kon de vrijheid hier niet aan. Maar dezelfde rechter die hem altijd complimenteerde met zijn werk als tolk, kon nu alleen maar vragen of hij haar had geslagen. Dat doen jullie Turken toch? Genç kon wel huilen. Maar ja, daar zullen ze het zaterdag bij de festiviteiten rond veertig jaar Turkse migratie wel niet over hebben. Dus gaat Genç morgen liever bij voetbalclub DHZ kijken. Daar staat zijn 10-jarige zoon Alp onder de lat. En voor één keer hoopt hij dat de jongetjes van de tegenpartij diens afkomst niet verketteren.
http://www.volkskrant.nl/binnenland/1080882893252.html
AlHoceima_Leila
02-04-2004, 14:39
Zo wat een stuk zeg
de juf vertelde er wat over op school
kvind het zielig voor die man
In en in triest. Mijn vader is net zo oud. Ik zou het vreselijk vinden als hij zo'n leven achter de rug had, en met zulke gevoelens zou zitten.
GangstaLovin
02-04-2004, 16:59
10 jarige zoon :confused:
ZeYNeP_Z
02-04-2004, 18:36
Origineel gepost door kaasje
Wat ik dus echt niet snap is dat hij hier gaat lopen zeiken over nederland.
Als Turkije zo een fijn land is gaat hij daar toch genieten van zijn AOW, pensioen, spaarcentjes etc.
Bouwt hij een groot huis in het dorp waar hij zo graag is en geeft zijn centjes in het dorp uit zodat iedereen daar rijker word.
Mister Cheese heeft zojuist gesproken.
Velig voelen,gerespecteerd en gewaardeerd worden is belangrijker dan AOW,Pensioen etc.
Kom niet met zo'n kant-en-klare standaard opmerking.Dat hebben allochtonen nu tog keer gehoord.Blijkbaar speelt bij deze mensen respect,waardering en veiligheid een grotere rol dan een oudedagsvoorziening en dat soort ish.
Denk ff na.Die man is naar Nederland gekomen om hard te werken voor zijn toekomst.Maar hoe wil je je verder ontwikkelen als je steeds als minderwaardig wordt gezien?Je zal wel moeten, ook al krijg je steeds bagger over je heen,smerige blikken en opmerkingen, je wraak zal zoet zijn.
In Turkije waren zulke zaken destijds niet goed geregeld.Dus hij moest wel in Nederland blijven, wil hij iets bereiken met zijn leven.
Beter heb je respect voor zulke mensen en laat je zien dat je het waardeert dat ze in Nederland een opleiding hebben gevolgd en het HIER uitoefenen.
Lijkt me trouwens echt erg...jarenlang in een land wonen waar je je niet thuis voelt, ondanks je inzet voor een plekje in de maatschappij..zucht..
ZeYNeP_Z
02-04-2004, 18:37
whoops correctie: velig=veilig tog=tig :P
Tempelier
02-04-2004, 18:42
Volgens mij zijn er honderdduizenden Turken te vinden die zich volledig gerespecteerd en geaccepteerd voelen.
Misschien moet die man eerst naar zichzelf kijken voordat hij heel nederland beschuldigt van racisme.
ZeYNeP_Z
02-04-2004, 18:46
Origineel gepost door Tempelier
Volgens mij zijn er honderdduizenden Turken te vinden die zich volledig gerespecteerd en geaccepteerd voelen.
Misschien moet die man eerst naar zichzelf kijken voordat hij heel nederland beschuldigt van racisme.
Ik vraag me af wat er mis was aan die man?
Hij heeft gestudeerd en sinds 1960 een burger in NL.
Een mens kan heel goed voelen als hij/zij zich bedreigt, niet geaccepteerd enz voelt.
Wat weet jij er nou van?Het gaat om die man zelf en zijn belevenis, betrek niet de hele gemeenschap erbij, sjonge jonge.
Tempelier
02-04-2004, 18:48
Waarom voelt hij zich bedreigt en niet geaccepteerd terwijl er zoveel Turken zijn die geen enkel probleem hebben, dat is mijn vraag.
Ik snap echt niet wat het probleem is van die vent.
ZeYNeP_Z
02-04-2004, 18:52
Waarom voelt hij zich bedreigt en niet geaccepteerd terwijl er zoveel Turken zijn die geen enkel probleem hebben, dat is mijn vraag.
Ik snap echt niet wat het probleem is van die vent.
Je kunt niet iedereens probleem snappen.Hoop dat je dat kunt begrijpen.
"Waarom voelt hij zich bedreigt en niet geaccepteerd terwijl er zoveel Turken zijn die geen enkel probleem hebben, dat is mijn vraag."
Mijn dag kan niet meer stuk.Als 1 Turk of meerdere Turken het goed hebben, moeten alle Turken dat ook hebben! Aha very interesting :giechel: :giechel:
Tempelier
02-04-2004, 18:55
Origineel gepost door ZeYNeP_Z
Je kunt niet iedereens probleem snappen.Hoop dat je dat kunt begrijpen.
"Waarom voelt hij zich bedreigt en niet geaccepteerd terwijl er zoveel Turken zijn die geen enkel probleem hebben, dat is mijn vraag."
Mijn dag kan niet meer stuk.Als 1 Turk of meerdere Turken het goed hebben, moeten alle Turken dat ook hebben! Aha very interesting :giechel: :giechel:
Misschien moet die vent gewoon eens met een psycholoog gaan praten, hij heeft last van een minderwaardigheidscomplex en geeft nederland daarvan de schuld.
Tempelier
02-04-2004, 18:57
Origineel gepost door Chamsedin
LPF: "Uitkeringen enkel voor Nederlanders"
) - Bron: De Telegraaf
Als het aan de Lijst Pim Fortuyn ( LPF ) ligt, dan zullen in de toekomst alle sociale uitkeringen, zoals de bijstand en de wao, alleen nog worden verstrekt aan Nederlanders. Voor toekomstige immigranten zal dan moeten gelden dat ze werk hebben, of een goedverdienende partner, om zich in Nederland te kunnen vestigen.
Dat blijkt uit een gepresenteerd integratieplan van de LPF, welke veel rigoreuzer is dan die van de PvdA, eerder deze week. Wat de LPF betreft verkrijgt een allochtoon enkel nog de Nederlandse nationaliteit, indien aan strenge eisen is voldaan. Deze luiden: tien jaar legaal in................
Nee Nederland is niet racistisch Het wordt hier langzamerhand gewoon een apartheids staat !!!!!!
Waarom zouden mensen die hier nog nooit belasting hebben betaalt en rechtstreek uit een ander land komen recht hebben op mijn belatinggeld?
leg me dat eens uit. Moet ik belasting betalen om de uitkeringen van immigranten die hier net een paar maanden zijn te betalen? Dacht het niet.
ZeYNeP_Z
02-04-2004, 18:59
Origineel gepost door Chamsedin
LPF: "Uitkeringen enkel voor Nederlanders"
) - Bron: De Telegraaf
Als het aan de Lijst Pim Fortuyn ( LPF ) ligt, dan zullen in de toekomst alle sociale uitkeringen, zoals de bijstand en de wao, alleen nog worden verstrekt aan Nederlanders. Voor toekomstige immigranten zal dan moeten gelden dat ze werk hebben, of een goedverdienende partner, om zich in Nederland te kunnen vestigen.
Dat blijkt uit een gepresenteerd integratieplan van de LPF, welke veel rigoreuzer is dan die van de PvdA, eerder deze week. Wat de LPF betreft verkrijgt een allochtoon enkel nog de Nederlandse nationaliteit, indien aan strenge eisen is voldaan. Deze luiden: tien jaar legaal in Nederland wonen, waarvan minimaal zeven jaar met legaal werk, en geen strafblad. Daarnaast dient een allochtoon met succes een staatsexamen inburgering af te leggen en hij/zij aantoonbaar respect tonen voor de hier geldende normen en waarden.
Zodra een allochtoon aan deze eisen heeft voldaan, gaat vervolgens een proeftijd van vijf jaar in. Daarbij moet men plechtig beloven zich te houden aan onze wetten en de gelijkheid van man en vrouw en hetero's en homo's. Dit wordt vastgelegd middels een contract met de staat. Wanneer betreffend persoon zich hier niet aan houdt, is er volgens de LPF sprake van contractbreuk en kan de allochtoon het land uitgezet worden.
LPF-Kamerlid en oud-minister Nawijn pleitte tevens voor een volledige opheffing van de subsidies aan Turkse en Marokkaanse organisaties. Zo zegt Nawijn: "We moeten met een schone lei beginnen." Nawijn hekelde ook de in groten getale aanwezige schotelantennes in veel wijken in de grote steden. "Kijken naar buitenlandse zenders is slecht voor de integratie. Tegen die schotels moet wat worden gedaan", aldus Nawijn.
Nawijn
Nawijn: "Een sterke vermindering van de immigratie is een noodzakelijke voorwaarde voor echte integratie. Als het zo doorgaat, telt ons land volgens het CBS in 2050 vijf miljoen inwoners van allochtone afkomst en dat is funest voor de integratie." Bovendien moet het aantal importhuwelijken fors beperkt worden, ook door middel van het opschroeven van de eisen hiervan. Zo moeten allochtonen die een partner uit het buitenland willen halen in ons land over een eigen woonruimte beschikken en 24 in plaats van de huidige achttien jaar zijn.
Andere punten uit het LPF-plan: het afschaffen van de dubbele nationaliteit, de aanpak van huisjesmelkers en de uitzetting en eventueel het afnemen van de Nederlandse nationaliteit van terroristen na hun gevangenschap.
Nee Nederland is niet racistisch Het wordt hier langzamerhand gewoon een apartheids staat !!!!!!
Zou me niets verbazen als er aparte stranden voor autochtonen en allochtonen zouden komen.Dat ontbreekt nog haha.
Laat ze lekker zo doorgaan, het motiveert een allochtoon niet om inzet te tonen maar lekker Nederland te gaan verkankeren, simpel weg omdat autochtonen willen dat allochtonen zich van autochtonen gaan vervreemden.
ZeYNeP_Z
02-04-2004, 19:01
Misschien moet die vent gewoon eens met een psycholoog gaan praten, hij heeft last van een minderwaardigheidscomplex en geeft nederland daarvan de schuld.
Kan hij bij jou terecht?Je hebt namelijk inlevingsvermogen en begrip :p
ZeYNeP_Z
02-04-2004, 19:06
Origineel gepost door kaasje
Er zijn al homo strandjes waar vooral marokkaanse jongetjes heen komen.
Is dat zo?Nou, ik kom er nooit.Hou je me op de hoogte van de recente gebeurtenissen daaro?Je komt er vaak, neem ik aan, of huppel je er gewoon zomaar langs? :D
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.