Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Moesjkila..

Pagina's : [1] 2

DE_STALKER_LAMM
01-04-2004, 12:40

Ahlal , Moesjkila tamaqrant.. Het valt me op dat Marokkanen ( jonge Marokkanen) hun taal tamazight totaal verwaarlozen, ze spreken het nog nauwelijks. Vooral in hun omgang en spel spreken ze enkel nederlands of frans. Terwijl de Turken hun taal levendig houden, ze spelen met hun taal..dat is ook het geval met spaanstaligen of italianen die blijven hun moedertaal in hun omgang met leeftijdsgenoten behouden. Nooit hoor je hen in het nederlands spelen. Marokkaantjes wel ze spreken enkel nederlands ,nogthans halen ze niet zo'n beste resultaat op taalgebied op school..waar liggen de oorzaak van deze achterstand als ze voor 90% van hun tijd nederlands spreken. Ouders doen ook gretig mee , i.p.v. dat ze hun kinderen groeten in hun moedertaal bij aankomst , zeggen ze bonjour , comment ça va? ik maak het dagelijks mee wanneer ik thuis kom en er kinderen op straat zitten te spelen,daarentegen kom ik in turkse buurten daar hoor je enkel turks !! waarom wordt tamazight niet aangeleerd? ook in spelvorm.Tamazigt wordt door meer mensen gesproken dan nederlands en hoeft dus niet onder te doen maar dat is niet mijn betoog maar de fierheid om je eigen taal te spreken in alle omstandigheden zonder je te schamen. beslama, ds

MoEtJe_MoEtJe
01-04-2004, 12:43
ja !!!!!

DE_STALKER_LAMM
02-04-2004, 12:24
Origineel gepost door SuperSalima Helemaal gelijk...mosjkila kbira hadi... ik doe daar niet aan mee...ik praat uitstekend arabisch...egytisch...leer daarnaast ook nog tmazight...heb 't een beetje onderhand :D en daarnaast doe ik ook niet af aan mijn westerse talen :o Kan 't nog taliger :D :goedzo: ikke thuis marokkaans --op het werk nederlands en met de franstalige collega's probeer ik met beste frans te praten..

Versacemen
02-04-2004, 12:34
DE_STALKER_LAMM wil graag frans praten:hihi: Afz:Versacemen

DE_STALKER_LAMM
28-04-2004, 18:33

Origineel gepost door Versacemen DE_STALKER_LAMM wil graag frans praten:hihi: Afz:Versacemen je parle un beetje tamazight mra iwaren :D

minous21
28-04-2004, 19:17
Ik spreek uitstekend arabisch :D Berbers..uhmm...redelijk....Maar het klopt, als ik met marokkaanse vriendinnen praat dan praten we Nederlands... maar thuis Marokkaans!! Groetjes Minouske

Fallujah
28-04-2004, 19:34
Origineel gepost door DE_STALKER_LAMM Ahlal , Moesjkila tamaqrant.. Het valt me op dat Marokkanen ( jonge Marokkanen) hun taal tamazight totaal verwaarlozen, ze spreken het nog nauwelijks. Vooral in hun omgang en spel spreken ze enkel nederlands of frans. Terwijl de Turken hun taal levendig houden, ze spelen met hun taal..dat is ook het geval met spaanstaligen of italianen die blijven hun moedertaal in hun omgang met leeftijdsgenoten behouden. Nooit hoor je hen in het nederlands spelen. Marokkaantjes wel ze spreken enkel nederlands ,nogthans halen ze niet zo'n beste resultaat op taalgebied op school..waar liggen de oorzaak van deze achterstand als ze voor 90% van hun tijd nederlands spreken. Ouders doen ook gretig mee , i.p.v. dat ze hun kinderen groeten in hun moedertaal bij aankomst , zeggen ze bonjour , comment ça va? ik maak het dagelijks mee wanneer ik thuis kom en er kinderen op straat zitten te spelen,daarentegen kom ik in turkse buurten daar hoor je enkel turks !! waarom wordt tamazight niet aangeleerd? ook in spelvorm.Tamazigt wordt door meer mensen gesproken dan nederlands en hoeft dus niet onder te doen maar dat is niet mijn betoog maar de fierheid om je eigen taal te spreken in alle omstandigheden zonder je te schamen. beslama, ds arabisch is belangrijker laat je kinderen in 1ste plaats arabisch leren, en later eventyueel amazight ik zelf ben berbers en spreek het alle 2 in marokko, vooral in al-garb komje geen cm ver alsje geen arabisch kent, bovendien is het arabisch gesproken door ruim 400 miljoen mensen en het amazight door hoeveel, net die 13 miljoen uit marokko en 8 miljoen uit algerije? dusmijn advies is leer ze arabisch in de 1ste plaats en later eventueel berbers

rehaam
28-04-2004, 19:50
Origineel gepost door Fallujah arabisch is belangrijker laat je kinderen in 1ste plaats arabisch leren, en later eventyueel amazight ik zelf ben berbers en spreek het alle 2 in marokko, vooral in al-garb komje geen cm ver alsje geen arabisch kent, bovendien is het arabisch gesproken door ruim 400 miljoen mensen en het amazight door hoeveel, net die 13 miljoen uit marokko en 8 miljoen uit algerije? dusmijn advies is leer ze arabisch in de 1ste plaats en later eventueel berbers helemaal met je mee eens,de voorkeur is inderdaad aan de arabische taal,want het is de taal waarin de heilige koran is geschreven. ben zelf ben berbers en praat de beide en om eerlijk te zijn is arabisch belangrijker voor mij.

PiNK_aNgeL
28-04-2004, 20:04
wallah.....manaye ed moeshkila tammeqrant!! Tmazigh inoe is far re tahollandesht inoe is far. Ik spreek geen woord Arabisch en kende ik maar wat frans dan had ik abe3da iets om n beetje trots op te zijn! BaBaai

Bizznizbitch
28-04-2004, 20:09
:maf: thuis spreken we nederlands....

Bizznizbitch
28-04-2004, 20:10
maar de rest van mijn talen, daar zijn geen gebreken aan:o

maritta
28-04-2004, 21:32
Het is wel waar dat marokkanen toch nederlands onderling spreke...en turke alleen turks..Dat merkte ik vroeger ook op de basisschool...Je hoorde alleen turks of nl's. Daarentegen halen de marokkanen wel betere resultaten op taalgebied en beheersen de nederlandse taal ook beter hoor!! het is een feit dat de turken minder goede resultaten halen ..Marokanen zijn er op taalgebied beter in!!!

Fallujah
28-04-2004, 22:05
Origineel gepost door PiNK_aNgeL wallah.....manaye ed moeshkila tammeqrant!! Tmazigh inoe is far re tahollandesht inoe is far. Ik spreek geen woord Arabisch en kende ik maar wat frans dan had ik abe3da iets om n beetje trots op te zijn! BaBaai abe3da?? Het is be3hda schatje, op z'n arabisch jou berberse taal bestaat uit 40 % arabisch... en ps: de berberse schrijftaal bestaat niet eens in geschriften als de qoran...... dat wist dus nie heh, dus plzz houd dat anti-arab gedoe uit m'n ogen want WAT IK VERTEL IS GEWOON DE WAARHEID

driouchi
28-04-2004, 22:14
Ja precies berbers hebben we eenmaal niets aan het is leuk om te spreken en alles maarre je kunt er zeer weinig mee dus als je je kinderen een taal leert houid ht dan op arabisch hey laterzzzz en tot ziens eyyyyy eeyyyyy :zwaai:

PiNK_aNgeL
29-04-2004, 11:19

Origineel gepost door Fallujah abe3da?? Het is be3hda schatje, op z'n arabisch jou berberse taal bestaat uit 40 % arabisch... en ps: de berberse schrijftaal bestaat niet eens in geschriften als de qoran...... dat wist dus nie heh, dus plzz houd dat anti-arab gedoe uit m'n ogen want WAT IK VERTEL IS GEWOON DE WAARHEID nah jaaah sjeg!! Anti arab gedoe? Ik ben absoluut niet anti arab...dus god mag weten waar jij het over hebt! Heb je mij horen zeggen dat ik zei dat je de waarheid niet spreekt? en Oja....kweet meer dan je denkt SCHATJE!! Salaam moa3liekoem!

Pagina's : [1] 2