Bekijk volle/desktop versie : staat in de koran dat je hoofddoek moet dragen?



06-03-2009, 21:35
Wie kan mij helpen...

een docent beweerd dat het niet in de koran staat en ik zei tegen hem van wel en nu wil hij bewijs.

06-03-2009, 21:52


Er staat in de Hadith dat de vrouw haar hele lichaam behalve haar gezicht en handen moet bedekken. Ik denk dat t Hadith durf niet met zekerheid te zeggen hoooowr...

06-03-2009, 22:43
De hijaab (hoofddoek) dragen is verplicht in de islam. In de Koran is het twee keer genoemd. In Soerat An Noer, vers 31 zegt Allah: "En zeg tegen de gelovige vrouwen, dat zij hun ogen neerslaan en hun kuisheid bewaken, en hun sieraad niet tonen, behalve wat daarvan zichtbaar is. En zij moeten hun sluiers over hun boezems dragen en hun schoonheid niet openlijk tonen, behalve aan hun echtgenoten, of hun vaders, of de vaders van hun echtgenoten, of hun zonen, of de zonen van hun echtgenoten, of hun broeders, of de zonen van hun broeders, of de zonen van hun zusters, of hun vrouwen, of slavinnen waarover zij beschikken, of mannelijke helpers die geen begeerte meer hebben, of de kinderen die nog niet op de 'Aurat' van vrouwen letten. En laat zij niet met hun voeten stampen om hun sieraden die zij verbergen te laten kennen. En keert zij jullie allen berouwvol tot Allah, O gelovigen. Hopelijk zullen jullie welslagen." (Soerat an Noer, 31)

In soerat Al Ahzab 59 lezen we het volgende: "O Profeet, zeg tot jouw echtgenotes en tot jouw dochters en tot de vrouwen van de gelovigen dat zij hun overkleden (Djilab) over zich heen laten hangen. Op die manier is het gemakkelijker om hen te herkennen en worden zij niet lastig gevallen. En Allah is Vergevensgezind, Meest Barmhartig." (Al Ahzab, aya 59)

De Aurat (zoals genoemd in Soerat an-Noer) betekent de lichaamsdelen van de mannen en vrouwen die niet getoond mogen worden. Welke deze lichaamdelen zijn, wordt bepaald door wie er naar wie kijkt.
De ' Aurat tussen:
- Mannen onderling: het gedeelte van het lichaam tussen knieën en navel.
- Vrouwen onderling: het gedeelte van het lichaam tussen knieën en navel.
- Vrouwen tegenover mannen, die niet in Vers 31 genoemd worden: haar gehele lichaam, behalve haar gezicht en handen. In het bijzijn van mannen die wel in dit Vers genoemd worden mogen zij hun hoofddoek of sluier afnemen.
- Mannen tegenover vrouwen: het gedeelte van het lichaam tussen knieën en navel.
Er zijn ook talloze Ahadith die het dragen van hoofddoek verplicht stellen.
Maar daar ga ik niet op in, want anders wordt het te uitgebreid.

De hijaab van de vrouw dient dik te zijn, zodat men er niet doorheen kan kijken
De hijaab dient losjes te zijn, dus niet strak, zodat het geen lichaamsdeel accentueert
De hijaab dient niet geparfumeerd te worden met bakhoer of een geurtje
De hijaab dient niet te lijken op mannelijke kledij
De hijaab dient niet op de kledij van de ongelovige vrouwen te lijken
Het dient geen kledingstuk van faam en ijdelheid te zijn
Ook mag de kleding geen versiering op zich zijn, omdat dit juist in strijd is met het bevel om haar aantrekkelijkheden te bedekken.

06-03-2009, 22:55
http://forum.politics.be/showthread.php?t=1107

Er is blijkbaar discussie over.

08-03-2009, 14:57



Citaat door Nafi:
De hijaab (hoofddoek) dragen is verplicht in de islam. In de Koran is het twee keer genoemd. In Soerat An Noer, vers 31 zegt Allah: "En zeg tegen de gelovige vrouwen, dat zij hun ogen neerslaan en hun kuisheid bewaken, en hun sieraad niet tonen, behalve wat daarvan zichtbaar is. En zij moeten hun sluiers over hun boezems dragen en hun schoonheid niet openlijk tonen, behalve aan hun echtgenoten, of hun vaders, of de vaders van hun echtgenoten, of hun zonen, of de zonen van hun echtgenoten, of hun broeders, of de zonen van hun broeders, of de zonen van hun zusters, of hun vrouwen, of slavinnen waarover zij beschikken, of mannelijke helpers die geen begeerte meer hebben, of de kinderen die nog niet op de 'Aurat' van vrouwen letten. En laat zij niet met hun voeten stampen om hun sieraden die zij verbergen te laten kennen. En keert zij jullie allen berouwvol tot Allah, O gelovigen. Hopelijk zullen jullie welslagen." (Soerat an Noer, 31)

In soerat Al Ahzab 59 lezen we het volgende: "O Profeet, zeg tot jouw echtgenotes en tot jouw dochters en tot de vrouwen van de gelovigen dat zij hun overkleden (Djilab) over zich heen laten hangen. Op die manier is het gemakkelijker om hen te herkennen en worden zij niet lastig gevallen. En Allah is Vergevensgezind, Meest Barmhartig." (Al Ahzab, aya 59)

De Aurat (zoals genoemd in Soerat an-Noer) betekent de lichaamsdelen van de mannen en vrouwen die niet getoond mogen worden. Welke deze lichaamdelen zijn, wordt bepaald door wie er naar wie kijkt.
De ' Aurat tussen:
- Mannen onderling: het gedeelte van het lichaam tussen knieën en navel.
- Vrouwen onderling: het gedeelte van het lichaam tussen knieën en navel.
- Vrouwen tegenover mannen, die niet in Vers 31 genoemd worden: haar gehele lichaam, behalve haar gezicht en handen. In het bijzijn van mannen die wel in dit Vers genoemd worden mogen zij hun hoofddoek of sluier afnemen.
- Mannen tegenover vrouwen: het gedeelte van het lichaam tussen knieën en navel.
Er zijn ook talloze Ahadith die het dragen van hoofddoek verplicht stellen.
Maar daar ga ik niet op in, want anders wordt het te uitgebreid.

De hijaab van de vrouw dient dik te zijn, zodat men er niet doorheen kan kijken
De hijaab dient losjes te zijn, dus niet strak, zodat het geen lichaamsdeel accentueert
De hijaab dient niet geparfumeerd te worden met bakhoer of een geurtje
De hijaab dient niet te lijken op mannelijke kledij
De hijaab dient niet op de kledij van de ongelovige vrouwen te lijken
Het dient geen kledingstuk van faam en ijdelheid te zijn
Ook mag de kleding geen versiering op zich zijn, omdat dit juist in strijd is met het bevel om haar aantrekkelijkheden te bedekken.


DANKJEWELL!! , kijken wat hij hierop te zeggen heeft

10-03-2009, 14:41
assalaam mou3alikoum warahmato allah wabarakatoh

Beste zusters hier heb ik nog wat voor juli
Het zal de moeiten zijn om even te kijken w3lekome salaam.

Wa Salaamu 'Alaykoem warahmatuEllaahi wa barakatuh.


http://www.youtube.com/watch?gl=NL&hl=nl&v=ucbEcOI_PEo

27-04-2009, 09:01

Citaat door LiefE_SaartjE:
Wie kan mij helpen...

een docent beweerd dat het niet in de koran staat en ik zei tegen hem van wel en nu wil hij bewijs.


Asalamahlikoum wrhmatoe allhi wa baraktoe beste zusters die dit forum lezen.

ik lees hier namelijk de vraag of hoofddoek verplicht is en dit is VERPLICHT.
een vrouw dient haar auwra te bedekken, het enige wat toegestaan is te zien zijn de handen en het gezicht...
als je met bewijw wil afkomen zeg dan tegen de docent dat hij naar de 2 soerats moet kijken dat duidelijk verteld dat gesluierd zijn een plicht is in het geloof
'soerat An NOUR en Soerat el Ahzaab'
Soebahannalah, ik men een zuster die zich enkel bezig houdt met vragen op te stellen en die je een mail kan sturen.
ik kom af en toe ook op de mail en beantwoord inshallah je vragen
de mail is nour_elahzaab@live.be
dit is voor elke broeder en zuster

asalamhlikoum wrhhmatoe allhi wa baratoe
Moge Allah swt ons op de juiste pad houden, ons zonden vergeven, ons goede daden accepteren, en ons belonen met YENNatl firdauws

Ma3a salama
Zuster Latifa

27-04-2009, 14:03

Citaat door LiefE_SaartjE:
Wie kan mij helpen...

een docent beweerd dat het niet in de koran staat en ik zei tegen hem van wel en nu wil hij bewijs.


salaam lieverd

het is geen twijfel aan dat het fard is(verplicht) het komt velen malen voor in verschillende suwar.


De Islam verhief de status van de vrouw 1400 jaar geleden en schonk haar haar juiste rechten. De Islam verwacht van de vrouw dat zij haar status behoudt.




De mensen discussiëren meestal alleen over de hidjaab in de context van de vrouw. Echter, in de Glorieuze Koran noemt Allah, de Verhevene, eerst de hidjaab voor de mannen voordat Hij de hidjaab voor de vrouwen vermeldt.


De Koran vermeldt in Soerah an-Noer: "Zeg (O Mohammed) tot de gelovige mannen dat zij hun ogen neerslaan en hun kuisheid bewaken, dat is reiner voor hen. Voorwaar, Allah is Alwetend over wat zij bedrijven."
[Koran 24:30]



Het moment dat een man naar een vrouw kijkt en er een brutale of schaamteloze gedachte in zijn hoofd opkomt, dient hij zijn blik neer te slaan.



x De hidjaab voor vrouwen:

Het vers erna in Soerah an-Noer zegt: "En zeg tot de gelovige vrouwen dat zij hun ogen neerslaan en hun kuisheid bewaken en hun sieraad niet tonen, behalve wat daarvan zichtbaar is. En laten zij hun sluiers over hun boezems dragen en hun schoonheid niet openlijk tonen, behalve aan hun echtgenoten, of hun vaders, of de vaders van hun echtgenoten, of hun zonen..."[Koran 24:31]


De reden waarom de hidjaab is voorgeschreven voor vrouwen is in de Koran genoemd in de volgende verzen van

Soerah al-Ahzaab:
"O Profeet, zeg tot jouw echtgenotes en jouw dochters en de vrouwen van de gelovigen dat zij hun overkleden (djilbaab) over zich heen laten hangen. Zodoende is het gemakkelijker om hen te herkennen en worden zij niet lastiggevallen. En Allah is Vergevensgezind, Meest Barmhartig."
[Koran 33:59]



De Koran zegt dat de hidjaab voor de vrouwen is voorgeschreven zodat zij worden herkend als eerbare vrouwen. Dit zal ook voorkomen dat zij worden lastiggevallen.

...........


De vrouwen en mannen zijn gelijk in de beloning en bestraffing. Allah - Verheven is Hij - zegt:

Wie het goede verricht, man of vrouw, terwijl hij een gelovige is: waarlijk, wij zullen hem een goed leven geven. En waarlijk, Wij zullen hun hun beloning schenken volgens het beste wat zij verrichtten

[ Soerah an-Nahl 16:97 ].


Wanneer we kijken naar het leven van de Boodschapper van Allah - sallallahoe 'alayhi wa sallam, dan zien we dat hij de vrouwen uitnodigde, net zoals hij de mannen uitnodigde. Hij onderwees de vrouwen, net zoals hij de mannen onderwees. Hij nam de eed aan van de vrouwen, net zoals hij de eed aannam van de mannen.



De Moslimman en Moslimvrouw zijn gelijk in de mensenrechten. Ieder van de echtgenoten heeft zijn recht op de ander.

De Profeet - sallallahoe 'alayhi wa sallam - heeft gezegd:
"Waarlijk, jullie vrouwen hebben hun plichten jegens jullie. En jullie hebben jullie plichten jegens jullie vrouwen."


Allah heeft de vrouw het recht gegeven om haar leven zelf in te delen. Zij wordt niet gehuwd, behalve met haar toestemming. Er wordt niets van haar bezit genomen, behalve met haar instemming. En als zij beschuldigd wordt in haar eer, wordt haar beschuldiger gestraft.

23-09-2011, 18:23
Salaam mo3aleikoum zuster Latifa,,

Helaas klopt je msn niet, ik heb ook geen foutje gemaakt want ik heb gebruik gemaakt van knippen en plakken.

Ghair insha'Allah

PM me maar als je miss een andere mailadres hebt.

M3a salama

Oegty Yousra Moslimaa :-)

11-07-2013, 12:42
Hierboven wordt van alles geschreven op basis van afgeleide teksten en interpretaties. Maar er staat echt NERGENS in de Koran dat vrouwen hun haar moeten bedekken.

In de Koran staat dat vrouwen hun boezem moeten bedekken (Soera 24:30–31). En er staat in de Koran dat vrouwen buitenshuis een kleed moeten omslaan zodat ze herkenbaar zijn en niet worden lastiggevallen (Soera 33:58–59).

Verder staat er niets in de Koran over het bedekken van je haar of gezicht of benen. Helemaal niets. Nee, echt niet!

11-07-2013, 15:55
Een diamant is een waardevolle steen. Een ieder van ons zou wel zo een diamant willen bezitten. Hoe zou jij omgaan met een diamant als jij die zou hebben? Zou je het niet goed bewaren in een doos? Zou je het niet ver houden van de ogen van de mensen uit vrees dat zij jouw diamant willen stelen? Zou je jouw diamant niet koesteren en goed verzorgen? Vind jij jezelf niet kostbaarder dan als een diamant? Heb jij minder rechten dan een diamant?

Waarom wordt een diamant behoedt tegen het slechte van buitenaf. Is een schepsel van vlees en bloed niet meer waard? Ben jij, mijn beste moslimzuster niet meer waard om jouw schoonheid voor jezelf te houden? Ben jij niet meer waard om jezelf te beschermen? Beschouw jezelf als een diamant mijn moslimzuster, jouw waarde zal alleen maar stijgen, je trots en eer zullen niet benadeeld kunnen worden en respect naar jou toe zal buitengewoon zijn.

"O Profeet, zeg tot jouw echtgenotes en tot jouw dochters en tot de vrouwen van de gelovigen dat zij hun overkleden (Djilab) over zich heen laten hangen. Op die manier is het gemakkelijker om hen te herkennen en worden zij niet lastig gevallen. En Allah is Vergevensgezind, Meest Barmhartig." {Hoofdstuk Al Ahzab vers 59}

11-07-2013, 15:57
excuse 1

Ik ben nog steeds niet overtuigd van de noodzakelijkheid van de Hijaab
Naar overzicht 10 Excuses


We stellen deze zuster dan twee vragen.

Is ze daadwerkelijk overtuigd dat de Islam de ware religie is? Het meest logische antwoord is: Ja, ze is zeker overtuigd omdat ze met de Kalimah antwoord: "Laa ilaaha illallah" (Er is geen god buiten Allah). Dit houdt in dat ze overtuigd is van de 'aqeedah (de geloofsleer)

Daarna zegt ze: "Mohammedun rasoolullah!" (Mohammed is de Boodschapper van Allah). Dit betekent dat ze overtuigd moet zijn van de Islamitische wetgeving (sharee'ah). Daarom is ze overtuigd van de Islam als religie en als wetgeving waarmee geregeerd hoort te worden en waarnaar elke moslim behoort te streven en te leven.

Is de Hijaab dan onderdeel van de islamitische wetgeving(sharee'ah) en een verplichting? Wanneer deze zuster eerlijk is en een oprechte intentie heeft. En wanneer ze deze zaak oprecht heeft onderzocht, met de intentie het juiste antwoord te vinden, kan haar antwoord alleen zijn: Ja. Want Allah de Verhevene in Wiens goddelijkheid ('Uloohiyyah) ze gelooft, heeft in Zijn Boek Qor-aan het dragen van de Hijaab verplicht gesteld. En daarnaast heeft de geliefde profeet Sallalahu 'alaihi wasalam in wiens boodschap ze gelooft, het dragen van een Hijaab verplicht gesteld in zijn Soennah.

Hoe noemen we iemand die zegt te geloven en tevreden te zijn met het ware geloof, de Islam, maar die ondanks dat niet doet wat Allah en Zijn Boodschapper ons hebben geboden? Het zijn in ieder geval zeker niet degenen over wie Allah het heeft in deze vers:

?Wanneer de gelovigen tot Allah en Zijn Boodschapper worden geroepen opdat Hij over hen moge recht spreken, zeggen zij slechts: "Wij horen en wij gehoorzamen". Dezen zijn het die zullen slagen?. (Surah 24 : Ayah 51)

Samengevat: Wanneer deze zuster overtuigd is van de islam, hoe komt het dan dat ze niet overtuigd is van zijn geboden.