Bekijk originele versie : Intergratie, een eindeloze discussie!
Zin_d_Midar
31-03-2004, 10:25
Deze poster is duidelijk lijkt mij!
http://www.loesje.nl/posters/archief/2004/04-03-5.gif
Hij is Super groot
Maar hij is :goedzo:
AAAbracadaver
31-03-2004, 16:57
Dan heb ik ook nog een leuke spreuk.
Houseguests are like fish. After three days, they start to stink.
Want er wordt hier wel weer oorzaak en gevolg door elkaar gehaalt.
Tempelier
31-03-2004, 20:01
Precies, je bent van harte welkom als je integreert.
Ik denk dat integreren voor ieder persoon anders is. De één vindt de taal belangrijk, de ander de kleding, de ander verstaat onder integreren als ie een baan heeft de ander vind zichzelf weer juist geintegreerd als ie meedoet aan het lagerhuis enz enz enz.
Op mijn werk wordt vaak dialect gesproken. Nederlandse taal komt amper uit hun strot. En áls ze het spreken dan spreken ze het zo gebroken als het maar kan. Ze gebruiken 3x een werkwoord in hun zin en verwachten van een allochtoon dat ie perfect NL spreekt....en dit van een 100% Hollandi hoor. Maar vaak praten ze ook tegen mij dialect...ik versta het wel maar vertik het om te spreken. Ik ga toch ook niet arabisch met ze lullen. Met andere woorden...laat de autochtonen eerst eens geintegreerd zijn...misschien dat de allochtonen daarna volgen...het heet niet voor niets integratie!
IFRIQUIA
31-03-2004, 23:20
al leer je de dikke van dale en het groene boekje uit je hoofd en verf je haar super blond en eet je elke dag bloemkool nog zeggen ze tegen je: wat raar dat doen wij hier niet zo .......zucht
Tempelier
01-04-2004, 00:42
Origineel gepost door 1980
Ik denk dat integreren voor ieder persoon anders is. De één vindt de taal belangrijk, de ander de kleding, de ander verstaat onder integreren als ie een baan heeft de ander vind zichzelf weer juist geintegreerd als ie meedoet aan het lagerhuis enz enz enz.
Op mijn werk wordt vaak dialect gesproken. Nederlandse taal komt amper uit hun strot. En áls ze het spreken dan spreken ze het zo gebroken als het maar kan. Ze gebruiken 3x een werkwoord in hun zin en verwachten van een allochtoon dat ie perfect NL spreekt....en dit van een 100% Hollandi hoor. Maar vaak praten ze ook tegen mij dialect...ik versta het wel maar vertik het om te spreken. Ik ga toch ook niet arabisch met ze lullen. Met andere woorden...laat de autochtonen eerst eens geintegreerd zijn...misschien dat de allochtonen daarna volgen...het heet niet voor niets integratie!
Het verschil is dat die mensen geen immigranten zijn die een keuze hebben gemaakt om hier naar toe te komen.
Als je een keuze maakt om hier te komen wonen staan daar bepaalde dingen tegenover die van je verwacht worden. Taal, Werk, normaal gedrag.
ibtisamc
01-04-2004, 10:01
Origineel gepost door Tempelier
Precies, je bent van harte welkom als je integreert.
Verklaar het begrip integratie!
ibtisamc
01-04-2004, 10:02
Taal, Werk, normaal gedrag.
Wat versta jij onder normaal gedrag?
ibtisamc
01-04-2004, 10:04
Het verschil is dat die mensen geen immigranten zijn die een keuze hebben gemaakt om hier naar toe te komen.
Als je een keuze maakt om hier te komen wonen
Die keuze hebben mijn ouders voor me gemaakt, ik ben namelijk hier geboren!Dus ik gedraag me ook hoe ik wil!!!!t'Is tenslotte mijn land.
Als je een keuze maakt om hier te komen wonen staan daar bepaalde dingen tegenover die van je verwacht worden. Taal, Werk, normaal gedrag.
Goed dat je het zelf zegt. De immigranten hadden inderdaad geen keus. Nooit is er toenertijd aandacht besteed aan deze gastarbeiders. Nederland vond het toen niet belangrijk om er voor te zorgen dat deze mensen de taal beheersen of een scholing te krijgen of wat dan ook. Kortom ze moesten gewoon hun ding doen en klaar. Later werd Nederland pas wakker en beseft opeens dat er allochtonen in Nederland wonen die de taal niet beheersen en die hun eigen mentaliteit hebben. Ra ra ra hoe komt dat? De eerste generatie is nou eenmaal zo. Je ziet ook duidelijk het vershil tussen de 1ste, 2e en de 3e generatie. Kijk zelf maar eens om je heen.
Ik ben het echter met je eens dat als je er bewust voor kiest om in een ander land te gaan wonen dat je de huisregels wel moet nastreven daar waar het kan. Maar een wederzijdse aanpassing maakt het voor deze mensen wel een stuk makkelijker.
Tempelier
02-04-2004, 13:36
Origineel gepost door mina22
Integratie is een term die héél regelmatig word gebruikt, maar wat ik mij afvraag: iedereen geeft er een andere betekenis aan, maar wat is juist INTEGRATIE?? Kan iemand mij daar DE JUISTE betekenis van geven???? Of is deze term zo uitgebreid dat iedereen er een persoonlijke betekenis aan geeft.
Volgens mij is integratie het volgende: je aanpassen aan het land waar je woont. In die mate dat je mee kan functioneren in de maatschappij. D.w.z. eerst en vooral de taal onder de knie krijgen. Maar waar ik het niet mee eens ben, is dat ze altijd zeggen: de GEWOONTEN overnemen van het land waar je verblijft. Sorry maar dat is géén integratie, want aanpassen aan de gewoonten wil dus zeggen, als de Nederlanders of Belgen uitgaan, drinken, sex hebben voor het huwelijk, en ga zo maar door, dan moeten wij ons maar aanpassen???!!!! Dat is voor mij géén integratie, maar eerder het ontnemen van de vrijheid van ieder individu. Ik vind dat integratie uitsluitend wilt zeggen dat je je moet aanpassen aan het land waar je woont, in die mate dat je de taal begrijpt, en respect opbrengt voor je medemens, en haar of zijn gewoonten respecteert, maar ze niet zelf overnemen als men dat niet wilt. En zolang je je hier aan houdt en gevaar bent of een belemmering bent voor de maatschappij, ben je voor mij geïntegreerd.
Wat denken jullie hiervan? Zijn er personen die integratie volledig anders interpreteren??
Groetjes,
Keep on smiling!
Kijk naar andere bevolkingsgroepen zoals Chinezen, Surinamers, Hindoestanen enz. Die zijn in de meeste gevallen zeer goed geintregreerd. De tweede genereratie spreekt de taal meestal perfect, ze zetten zich niet af tegen de maatschapij vertonen niet overdreven veel crimineel gedrag. enz. Hebben die hun gewoonten moete afzweren? Eten de Surinamers geen roti meer, lopen ze niet meer in traditionele kledij rond? Die mensen hebben hun cultuur op een perfect manier een plaats gegeven in de Nederlandse maatschapij, zonder aandringen van de Nederlanders, zonder cursussen of Pim Fortuyn noppes.
Integreren is totaal niet moeilijk dat blijkt maar weer. Alleen zorgen dat de tweede generatie op zijn minst de taal perfect spreekt, dat je werk of een opleiding hebt en dat je als groep niet overdreven veel crimineel gedrag vertoont of je als groep disrespectvol gedraagt naar het land waar je in woont.
Als al die andere groepen in Nederland dat kunnen, waarom de Marokkanen dan niet?
Origineel gepost door 1980
Goed dat je het zelf zegt. De immigranten hadden inderdaad geen keus. Nooit is er toenertijd aandacht besteed aan deze gastarbeiders. Nederland vond het toen niet belangrijk om er voor te zorgen dat deze mensen de taal beheersen of een scholing te krijgen of wat dan ook. Kortom ze moesten gewoon hun ding doen en klaar. Later werd Nederland pas wakker en beseft opeens dat er allochtonen in Nederland wonen die de taal niet beheersen en die hun eigen mentaliteit hebben. Ra ra ra hoe komt dat? De eerste generatie is nou eenmaal zo. Je ziet ook duidelijk het vershil tussen de 1ste, 2e en de 3e generatie. Kijk zelf maar eens om je heen.
Ik ben het echter met je eens dat als je er bewust voor kiest om in een ander land te gaan wonen dat je de huisregels wel moet nastreven daar waar het kan. Maar een wederzijdse aanpassing maakt het voor deze mensen wel een stuk makkelijker.
De immigranten hadden een keus midden jaren 70 toen zij besloten in Nederland te blijven en hier een bestaatn op te bouwen. Toen had er in hun hoofd een knop moeten omgaan, OK we gaan hier wonen, dit wordt onze toekomst. Laat ik zo snel mogelijk de taal leren en de gewoonten van dit land leren kennen. Laat ik mijn kinderen zo goed mogelijk voorbereiden op een leven in Nederland, dus laat ik ze in het Nederlands opvoeden enz.
Of moet Nederlan dit allemaal voor de Marokkanen doen, moet Nederland mensen bij het handje nemen, behandelen als kinderen die zelfs niets kunnen verzinnen? Natuurlijk niet. Zij maken de keuze, zij zijn verantwoordelijk voor de gevolgen van die keuze.
Het probleem is zij maakte die keuze helemaal niet om hier te gaan wonen. Zij dachten dat ze zich niet hoefden aan te passen en een soort Marokko in Nederland konden maken, inclusief eigen taal en cultuur. Maar dat werkt niet, dat zien we nu elke dag om ons heen.
Kijk naar andere bevolkingsgroepen zoals Chinezen , Surinamers, Hindoestanen enz. Die zijn in de meeste gevallen zeer goed geintregreerd. De tweede genereratie spreekt de taal meestal perfect
Hmmm, volgens mij klopt dit niet, bij de chinezen praat zelfs de 5de generatie soms nog niet eens nederlands....
Maar knap genoeg hoor, als bij de chinees bestel hoor ik meestal alleen wat onverstaanbaar gebrabbel, maar krijg wel altijd het juiste eten mee.
En wat betreft de Surinamers, die spreken bij de eerste generatie als nederlands, dat hebben wij ze wel geleerd.
Tempelier
02-04-2004, 14:10
Origineel gepost door rnaj
Hmmm, volgens mij klopt dit niet, bij de chinezen praat zelfs de 5de generatie soms nog niet eens nederlands....
Maar knap genoeg hoor, als bij de chinees bestel hoor ik meestal alleen wat onverstaanbaar gebrabbel, maar krijg wel altijd het juiste eten mee.
En wat betreft de Surinamers, die spreken bij de eerste generatie als nederlands, dat hebben wij ze wel geleerd.
Ok, ik spreek uit eigen ervaring. De Chinezen die ken ik van de tweede genratie spreken de taal perfect, en dat terwijl de ouders net 3 woorden Nederlands kunnen.
Ik wil wel eens weten waar jij vandaan hebt dat de vijfde generatie nog geen Nederlandse spreekt. Met alle respect maar ik denk dat dat onzin is.
En mensen die bij de Chinees werken zijn of illegaal, of van de eerste generatie.
Maar misschien kun je ook op andere dingen ingaan dan alleen die ene zin? ;)
Ok, ik spreek uit eigen ervaring. De Chinezen die ken ik van de tweede genratie spreken de taal perfect, en dat terwijl de ouders net 3 woorden Nederlands kunnen.
Ik wil wel eens weten waar jij vandaan hebt dat de vijfde generatie nog geen Nederlandse spreekt. Met alle respect maar ik denk dat dat onzin is.
En mensen die bij de Chinees werken zijn of illegaal, of van de eerste generatie.
Maar misschien kun je ook op andere dingen ingaan dan alleen die ene zin? ;)
Ik put uit mijn kennis (uit de media) over de Amsterdamse "china town".
Hier wordt het een groot probleem dat veel chinezen geen of nauwelijks Nederlands spreken, ook uit de 3e en 4e generatie.
Dan praten we wel over een groep chinezen die hier al veel langer zijn dan, zeg maar, de gastarbeiders.
Deze taal problemen zijn zo groot dat er voor deze groep speciaal een chinese medische hulppost en verzorgingstehuis is ingericht... ...
Maar je hebt gelijk, de moderne chinees van de 2e of soms zelfs van de 1e generatie spreekt net als veel marokkanen en turken de nederlandse taal perfect...
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.