Bekijk originele versie : Afval, wat doe je ermee?
Een raar luchtje
Afval is handel. Daar is op zichzelf niks ergs aan. Zolang het afval maar zo goedkoop en zo schoon mogelijk wordt verbrand of gestort, mogen daar best mensen en bedrijven geld aan verdienen. Het wordt anders als het streven naar winst de andere belangen overvleugelt. Dan deugt er iets niet.
Zo zit er een raar luchtje aan de vuilverbrander die bij Coevorden is gepland. Deze oven verrijst precies op de grens van Nederland en Duitsland. Een mooi staaltje van Europese samenwerking, zo lijkt het. De duivel schuilt echter in de details. De bouwvergunning is namelijk door Duitsland afgegeven. De oven moet dus voldoen aan de Duitse milieu-eisen. En die zijn veel minder streng dan de Nederlandse.
Dat heeft tot gevolg dat het verbranden van afval in Duitsland veel goedkoper is. Het verschil is zo groot dat nu al vanuit Nederland afval naar Duitsland wordt geëxporteerd. Ondertussen draaien de peperdure ovens in Wijster niet meer op volle toeren. Hier heeft de zucht naar gewin het dus gewonnen van het behoud van een schoon milieu.
Terecht zijn duizenden mensen in het geweer gekomen tegen de bouw van de afvalverbrander bij Coevorden. Hadden de Nederlandse milieunormen gegolden, dan was de kans op uitstoot van gevaarlijke stoffen immers veel kleiner geweest.
Het is ronduit raar dat dit überhaupt nog mogelijk is. In het Verenigde Europa, dat binnen afzienbare tijd zelfs over een eigen grondwet beschikt, gelden nog heel verschillende milieuwetten. Daar wordt dankbaar gebruik van gemaakt - niet met het oog op het algemeen belang, maar uit winstbejag.
Maar er zijn toch ook Europese eisen voor de uitstoot van afvalverbranders? Jazeker, die zijn er. De Nederlandse normen zijn echter veel strenger. Zolang de nieuwe oven dus aan de Europese regels voldoet, kan er naar hartelust in gestookt worden.
Ziedaar een voorbeeld dat Europa ons niet alleen zegeningen brengt. In dit geval betekent Europa een regelrechte achteruitgang.
Dagblad van het Noorden
De Duitsers verontreinigden ook onze rijn. Dit soort grensoverschrijdende vervuiling moet centraal worden aangepakt. In den beginne zullen er allerlei fijnafstemmingen noodzakelijk zijn, maar op den duur zijn de regels in alle lidstaten dezelfde. Je denkt toch niet dat de Hongaren bereid zijn net zoveel te betalen voor het verbranden van hun afval als de Nederlanders? Hoppa! Dan maar in het park!
MissTarguist
26-03-2004, 14:22
Ik woon ongeveer bij de grens van Duitsland, Arnhem namelijk, en het is hier in ieder geval schoner dan in de rest van Nederland.
Maar wat doe ik met afval.
Groente, Fruit en Tuinafval in de groene bak. En ook de theezakjes natuurlijk!
En uhm papier, karton en kranten in de papierbak.
Glas bij de drieslag in de glasbak bij Albert Heijn of zo...
Sinds twee jaar scheiden wij ons afval, maar dat is alleen maar zo omdat we anders een boete krijgen. Maar we hebben ervaren dat het best wel goed is. Voor het milieu bijvoorbeeld.
Origineel gepost door MissTarguist
Ik woon ongeveer bij de grens van Duitsland, Arnhem namelijk, en het is hier in ieder geval schoner dan in de rest van Nederland.
Sinds twee jaar scheiden wij ons afval, maar dat is alleen maar zo omdat we anders een boete krijgen. Maar we hebben ervaren dat het best wel goed is. Voor het milieu bijvoorbeeld.
Krijgen jullie echt een boete, hoe controleren ze het dan dat je niet gescheiden weggooid.
Waar ik woon lijkt het net een grote vuilinsbelt, al het (grof) vuil ligt op straat, terwijl met 1 telefoontje het opgehaald wordt
Origineel gepost door MissTarguist
Wat grappig...ik woon ook dichtbij de duitse grens... :)
Hier wordt inderdaad goed gekeken dat al het vuil in de bakken ligt ipv ernaast of ergens anders waar het niet hoort.
Papier bundel ik in kleine dozen, ze gaan naar de container bij een school hier vlakbij. Oude kleding etc. geef ik weg voor een goed doel.
Alles wordt her-bruikt of weggegooid in de desbetreffende container, beter voor het milieu en voor onze portemonnee want het is echt zo: verkeerde container gebruikt? boete!
Origineel gepost door Johanna
Krijgen jullie echt een boete, hoe controleren ze het dan dat je niet gescheiden weggooid.
Waar ik woon lijkt het net een grote vuilinsbelt, al het (grof) vuil ligt op straat, terwijl met 1 telefoontje het opgehaald wordt
Ja, wij krijgen een boete. Als de groene container gevuld is met andere zaken dan groen afval, krijg je na twee keer een boete. De gemeente houdt zoiets in de gaten.
Origineel gepost door wolfowitz
merkwaardig, meestal zijn de duitsers veel strenger met hun regelgeving!!!("T.Ü.V. geprüft!!!, was bijna een aanbeveling!!)
Hier houdt men zich strikt aan het 'afval-beleid', het even wennen want mijn man bijv. ergert zich aan alle glazen potjes die ik keurig schoon verzamel om ze eens in de zoveel tijd naar de glasbak te brengen. Het reclamespotje van een aantal jaar geleden met de glasbak herinneren jullie je zeker nog wel? Anders ik wel, mijn zus zit in één van die filmpjes...( haha, carriere van 65 sec.. :D )
Vantevoren kijkt men desbetreffende container, heb je stenen in de groene bak zitten, wordt je container niet geleegd, je krijgt een geel pamflet op je container met de mededeling het zaakje te 'scheiden'. De derde keer krijg je een boete, en terecht!
Och ja somigen van ons mensen zijn zo miljeubewust dat we zelfs onze lichamen laten recicelen.
Verbranden en dan uitstrooien :o
Origineel gepost door gaviel
Och ja somigen van ons mensen zijn zo miljeubewust dat we zelfs onze lichamen laten recicelen.
Verbranden en dan uitstrooien :o
Dat gaat me nou net ietsjes te ver... :p
Daar ben ik persoonlijk volkomen mee eens maar ja je heb van die economisch bewuste personen die al het afval willen scheiden.
Trouwens wat vinden van de nieuwe gasgewinning uit de varkenstal beerput?
Mooi helder licht en voor een habbekrats. Bij het koken een extra aroma in de keuken mevrouw?? neem knorgas :rolleyes:
Origineel gepost door gaviel
Daar ben ik persoonlijk volkomen mee eens maar ja je heb van die economisch bewuste personen die al het afval willen scheiden.
Trouwens wat vinden van de nieuwe gasgewinning uit de varkenstal beerput?
Mooi helder licht en voor een habbekrats. Bij het koken een extra aroma in de keuken mevrouw?? neem knorgas :rolleyes:
Ik weet niet wat ik daarvan moet vinden, mooi helder licht voor een habbekrats wil iedereen...maar die aroma in de keuken??
Zon-ernergie daarentegen lijkt me een prima oplossing, het schijnt alleen in aanschaf erg duur te zijn. Maar wie weet.. :)
Ja zonnenenergie een miskende energie bron en het WAS wat goedkoper door de subsidies maar nu dit jaar grrrr.
Daar staat tegenover bij goede installatie gaat het jaren en jaren mee.
Maar alleen met zonneenergie ben je er nog niet je moet je huis wel zodanig aanpassen dat je ook optimaal van de zon gebruik kunt maken.
MMM een mooie opdracht (klus) voor een project, jammer dat het zoveel centen kost. :(
Maar misschien komt er nog eens een minister die inziet dat energie behoudend bouwen de oplossing voor de toekomst is. ;)
P.s. bij ons in de stad zijn ze al aan zo een project begonnen, gesubsidieerd door (ehum de koper) de "gemeente".
Denk stiekum dat het toch doorberekend is hoor.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.