Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : hoofddoek...plicht of status?

Pagina's : [1] 2 3

bie
26-03-2004, 13:41

Als ik het goed begrijp, draag je een hoofddoek als je een bepaald stadium hebt bereikt in je geloof. Dus je begint t te dragen als je eraan toe bent. Maar nou zie ik heel veel jonge meiden ('pubers') al lopen met een hoofddoek. persoonlijk vind ik het wel mooi dus ik heb er geen problemen mee of zo. Maar ik snap niet dat je dan al zo ver kan zijn in je ontwikkeling. Laatst zei een moslima dat ze aan een plicht wilde voldoen. Dat vond ik vreemd. Dus kan iemand mij vertellen hoe het nou zit? Wanneer moet/mag je een hoofddoek dragen?

mafiagirl
26-03-2004, 13:49
SALAM WA 3HELEKOM Ik zelf draag het een paar maanden lang Elhamdolilah. Ben 20 jr. Maar wat ik wilde zeggen is dat het voor ons verplicht is om het te dragen. Ik zie vaak kleine kinderen van 7/8 jaar met hoofddoekje lopen, maar voor hun is het eigenlijk niet nodig. Zover ik weet kijken niet zoveel mannen naar zulke kleine meisjes. Maar wanneer je begint te merken dat je een vrouw begint te ontwikkelen, is het wel nodig om het te dragen. Wa allah oh a3hlam. p.s. Het kan wel zijn dat ik het fout heb, moge allah mij vergeven inchallah! :zwaai:

bie
26-03-2004, 14:06
Ik welk opzicht is het een plicht dan? Wat gebeurd er al je geen hoofddoek (ik weet dat het anders heet, maar ben ook maar een nederlander) draagt? Spreken mensen dan schande van je? Voelt dat niet zwaar zo'n plicht?

Barbarije
26-03-2004, 14:59
Ik ben van mening dat de hoofddoek geen plicht is. Als vrouwen die willen dragen, moeten ze dat vooral doen, maar ik kan nergens uit de Qur'an halen dat het een verplichting is. Woorden als "ik ben er nog niet aan toe", zijn niet aan mij besteed. Ik heb allang "mijn stadium in het geloof bereikt" (wat dat ook mag beteken). Ik vind dat zowel uit de Islamitische hoek als uit de "Westerse" hoek teveel nadruk gelegd wordt op de hoofddoek. De Hoofddoek is verworven tot een bot kluif waar twee honden om vechten.

MoCrOtjuh
26-03-2004, 19:30

Barbarije .. de hoofddoek is wel verplicht. Bismillah, wasalatoe wassalamoe 'ala rasoelillah, Zuster, de hijab (hoofdoek) dragen is verplicht in de islaam, In de Qor'aan is het twee keer genoemd. In Soerat An Noer, vers 31 zegt Allah: "En zeg tegen de gelovige vrouwen, dat zij hun ogen neerslaan en hun kuisheid bewaken, en hun sieraad niet tonen, behalve wat daarvan zichtbaar is. En zij moeten hun sluiers over hun boezems dragen en hun schoonheid niet openlijk tonen, behalve aan hun echtgenoten, of hun vaders, of de vaders van hun echtgenoten, of hun zonen, of de zonen van hun echtgenoten, of hun broeders, of de zonen van hun broeders, of de zonen van hun zusters, of hun vrouwen, of slavinnen waarover zij beschikken, of mannelijke helpers die geen begeerte meer hebben, of de kinderen die nog niet op de 'Aurat' van vrouwen letten. En laat zij niet met hun voeten stampen om hun sieraden die zij verbergen te laten kennen. En keert zij jullie allen berouwvol tot Allah, O gelovigen. Hopelijk zullen jullie welslagen." (Soerat an Noer, 31) In soerat Al Ahzab 59 lezen we het volgende: "O Profeet, zeg tot jouw echtgenotes en tot jouw dochters en tot de vrouwen van de gelovigen dat zij hun overkleden (Djilab) over zich heen laten hangen. Op die manier is het gemakkelijker om hen te herkennen en worden zij niet lastig gevallen. En Allah is Vergevensgezind, Meest Barmhartig." (Al Ahzab, aya 59) De Aura (zoals genoemd in Soerat an-Noer) betekent de lichaamsdelen van de mannen en vrouwen die niet getond mogen worden. Welke deze lichaamdelen zijn, wordt bepaald door wie er naar wie kijkt. Zo kunnen wij in het algemeen samengevat onderscheiden; de ' Aurat tussen: Mannen onderling: het gedeelte van het lichaam tussen knieën en navel. Vrouwen onderling: Voor details omtrent de aura voor vrouwen verwijzen we u naar vraag 0275. Vrouwen tegenover mannen, die niet in Vers 31 genoemd worden: haar gehele lichaam, behalve haar gezicht en handen. In het bijzijn van mannen die wel in dit Vers genoemd worden mogen zij hun hoofddoek of sluier afnemen. Mannen tegenover vrouwen, het gedeelte van het lichaam tussen knieën en navel. Er zijn ook talloze Ahadith die het dragen van hoofddoek verplicht stellen. Hier gaan we echter niet op in omdat de lerares zegt dat het niet in de Qor'aan staat. Wij hopen dat bovenstaand antwoord voldoende is om haar onwetendheid over dit onderwerp te verwijderen. En Allah weet het het beste. Cyber-imam, Het team van al-Islaam.com

mocrow
26-03-2004, 20:10
Origineel gepost door Blond Een vrowu heeft pas echt een hoog stadium in haar geloof bereikt als ze poedelnaakt over een vol marktplein kan lopen en zioch nog steeds moslim voelt. Geloof is geen uitelrijkheid, geloof zit in je hartje. Wie andefrs beweert is bijgelovig. Ga aub buiten spelen ofsjow...... :zwaai:

Ole_Guapa
26-03-2004, 20:51
Het al of niet dragen van een hoofddoek is in Nederland een grotere "beslissing" dan in landen waar traditioneel de hoofddoek vaak gedragen wordt. Daarom kennen vrouwen hier een groter belang toe aan die beslissing. Het dragen van een hoofddoek wordt zo bijna een kwestie van "roeping" en te vergelijken met het intreden in een klooster door katholieke nonnen. (opvallend dat de kleding overeenkomt) Maar volgens mij is dat helemaal niet de oorspronkelijke bedoeling van de hoofddoek. (was het trouwens ook niet van het habijt van de nonnen, dat is een ander verhaal) Ik ben het dus met barbarije eens dat door iedereen, moslims èn niet-moslims, een te groot belang wordt gehecht aan de hoofddoek. Zo omschreef, een tijdje geleden, iemand op dit forum de hoofddoek als een kledingstuk dat "rein" moest blijven. Alsof het gaat om een heilig voorwerp. Onzin! Het is een kledingstuk, niet meer en niet minder. Ik vind dat iedereen het recht heeft om de kleding te dragen die hij/zij wil. (binnen de grenzen van het redelijke) Maar verklaar de hoofddoek niet heilig, want dat iessie niet. En je wordt er ook niet automatisch een beter mens door. Olé

Siham5
26-03-2004, 22:11
a salamoe alaikum wa rahmatoe allahi wa barakatoehoe mijn broeders en zusters op dit forum, Ik zal MIJN mening geven op deze stelling, waarbij ik dus geen commentaar wil krijgen van de mensen die het niet met me eens zijn. In Soerat An Noer, vers 31 zegt Allah: "En zeg tegen de gelovige vrouwen, dat zij hun ogen neerslaan en hun kuisheid bewaken, en hun sieraad niet tonen, behalve wat daarvan zichtbaar is. En zij moeten hun sluiers over hun boezems dragen en hun schoonheid niet openlijk tonen, behalve aan hun echtgenoten, of hun vaders, of de vaders van hun echtgenoten, of hun zonen, of de zonen van hun echtgenoten, of hun broeders, of de zonen van hun broeders, of de zonen van hun zusters, of hun vrouwen, of slavinnen waarover zij beschikken, of mannelijke helpers die geen begeerte meer hebben, of de kinderen die nog niet op de 'Aurat' van vrouwen letten. En laat zij niet met hun voeten stampen om hun sieraden die zij verbergen te laten kennen. En keert zij jullie allen berouwvol tot Allah, O gelovigen. Hopelijk zullen jullie welslagen. Als ik dit als een moslima lees, vat ik de hijaab (sluier/hoofddoek) hier op als een doek dat op je hoofd moet en dat het dus verplicht is, deze discussie ben ik heel vaak aangegaan en er zei eens een keer iemand tegen me waar staat dat je een hoofddoek moet dragen en toen gaf ik diegenen dit stukje en toen werd er gezegd, maar waar staat nou dta je die sluier op je hoofd moet dragen. Aangezien heel veel mensen wel zo zullen denken zal ik mijn antwoord hierop geven. In soura an nour staat dat je een sluier moet dragen en in soura al ahzab staat dat je een djilaab moet dragen...en in een overlevering van onze profeet mohamed vrede zij met hem staat dat de vrouw haar lichaam geheel moet bedekken en alleen haar gezicht en handen mag tonen...als je dit naast elkaar legt...concludeer ik dus dat die sluier over me hoofd heen moet het is namelijk net een puzzel...je draagt een djilaab dat valt over je schouders neer en eindigt bij je voeten, want als ik er 1 draag blijft het heus niet achter me oren hangen ofzo...zo als je dus alleen je gezicht en je handen mag tonen en je die djilaab aan hebt en je heel je lichaam dus bedekt hebt is er nog 1 ding over wat je zou moeten bedekken en dat is je hoofd behalve je gezicht, dus daar moet die sluier overheen. Zo denk ik erover en dit is wat ik vind en om je andere vraag te beantwoorden wanneer is het je verplicht als moslima een hijaab te dragen. Mijn antwoord hierop is...wanneer een dame haar menstruatieperiodes heeft berijkt is het haar verplicht gesteld een hijaab te dragen. wa alaikum salaam wa rahmatoe allahi wa barakatoehoe mijn zusters en broeders op dit forum en prettige dag verder de niet islamieten op dit forum, Siham

elmagrebia85
26-03-2004, 22:26
tabaraka allah fik ze zijn gelijk stil ze hebben niks meer te zeggen. Waren er maar meerdere van jou mijn zuster. Je zuster Hanan

elmagrebia85
26-03-2004, 22:28
ik bedoel 3lik

Deliana
27-03-2004, 01:01
Origineel gepost door Siham5 In Soerat An Noer, vers 31 zegt Allah: "En zeg tegen de gelovige vrouwen, dat zij hun ogen neerslaan en hun kuisheid bewaken, en hun sieraad niet tonen, behalve wat daarvan zichtbaar is. En zij moeten hun sluiers over hun boezems dragen en hun schoonheid niet openlijk tonen. Even lullig doen. Het gaat dus om ijdelheid. Een vrouw die gesluierd door het leven gaat is ervan overtuigd dat haar gezicht een sieraad is, en dat ze een schoonheid is. Wie een hoofddoek wil dragen, moet dat lekker doen. Maar maak er niet een "Hot item" van. Het begint er een beetje op te lijken dat het gedragen wordt uit provocatie, om een statement te maken. En dat kan nooit de bedoeling zijn geweest.

OneTouch
27-03-2004, 01:18
Deliana, ik wil graag even reageren op jouw laatste opmerking. De laatste tijd dragen meerdere moslima's de hoofddoek, niet om te provoceren maar omdat ze zich door al die (negatieve) aandacht rondom de hoofddoek gaan verdiepen in de Islam. De stap om de hoofddoek te dragen duurt dan niet lang meer omdat ze dan behoefte hebben om eraan te beginnen. Het is nu eenmaal een plicht. Hetzelfde geldt voor Nederlanders die zich tot de Islam bekeren. Steeds vaker bekeren Nederlanders zich. De reden is vaak dat ze geinteresseerd raken in de achtergrond van de Islam. Ze zijn benieuwd naar die godsdienst die zo vaak negatief in het nieuws komt. Ze willen graag weten wat er allemaal in de Koran staat en zodoende volgt het bekeringsproces al gauw. eigenlijk alleen maar mooi meegenomen al die mediaandacht. Hoe meer negatieve publiciteit hoe meer wij moslims ons aan ons geloof gaan hechten.

Deliana
27-03-2004, 01:30
Origineel gepost door OneTouch Deliana, ik wil graag even reageren op jouw laatste opmerking. De laatste tijd dragen meerdere moslima's de hoofddoek, niet om te provoceren maar omdat ze zich door al die (negatieve) aandacht rondom de hoofddoek gaan verdiepen in de Islam. Dat is natuurlijk heel positief. Maar als die hoofddoek inderdaad een "plicht" is, dan moet ie wel gedragen worden vanuit het juiste gevoel, en niet omdat je daarmee baanbrekend werk verricht voor de Islam. En dat gevoel heb ik een beetje, dat die hoofddoek de laatste tijd gedragen wordt voor een hoop doelen, behalve die waarvoor hij bestemd is.

Mister_Ferrari
27-03-2004, 01:36
Ijdel zijn de huppeltrutjes die graag hun achterwerk en andersoort lichaamsdelen willen imponeren. Uiterlijk vertoon heeft in de westerse en 'westerse wannabe' samenleving hoogte punten bereikt. Met hoogte punten bedoel ik als Moslimzijnde diepte punten, omdat zulke 'statusvolle' vrouwen niet meer dan een homp vlees zijn in mijn optiek. Oprechte Moslimvrouwen willen als vrouw gezien worden en niet als lustobject. [b]Nu beweren de seculieren dat de man de schuldige is; "zijn islamitische mannen soms geiler dan andere mannen dat ze vrouwen zo bedekt willen zien?" stelt men dan als vraag. Nee, moslim mannen zijn gewoon netals andere mannen, alleen wil de man zichzelf en niet-bloedverwante zusters respecteren en beschermen tegen slechte invloeden van de shaytan en nafs(ego). Nu heb ik het niet alleen over de 'uitdagend geklede' meiden/vrouwen maar ook over de keurig nette madame gestoken in een Gucci maatpak en glansend lang los haar. Hoeveel vrouwen en mannen doen er wel niet aan seksuele handelingen tijdens kantooruren, wil je statistische feiten zien?. Roep maar als je geinteresseerd bent. Echter, vrouwendie hun kuisheid beschermen dmv van de islamitische etiketten zoals; hijab, jalaba ed willen niet verleid worden om er uiteindelijk achter te komen dat ze dan gebruiksvoorwerpen zijn in een wereld waar mannen van 'sex. drugs en rock nd roll houden'. Een observerende blik van een man naar een vrouw, en vrouw naar een man is voldoende om een hart of geslachtsdeel te doen kloppen als de bekende zwerende vinger :hihi:. Nu zijn vrouwen over het algemeen harde tantes en geen mietjes als mannen, zij kunnen zich tot op zekere hoogte beheersen. Welgemene complimenten dames! :D Het is dus geen statussymbool maar nederigheid tot de Heer(verheven en uniek is Hij)

OneTouch
27-03-2004, 01:43

Origineel gepost door Deliana Dat is natuurlijk heel positief. Maar als die hoofddoek inderdaad een "plicht" is, dan moet ie wel gedragen worden vanuit het juiste gevoel, en niet omdat je daarmee baanbrekend werk verricht voor de Islam. En dat gevoel heb ik een beetje, dat die hoofddoek de laatste tijd gedragen wordt voor een hoop doelen, behalve die waarvoor hij bestemd is. Het merendeel zal 'm ook wel dragen vanuit het juiste gevoel en met de juiste intentie. Er zullen natuurlijk altijd enkelingen zijn die de hoofddoek dragen omdat het opeens een hot item is geworden maar dat is zo'n kleine groep, niet noemenswaardig. Maar ook in mijn omgeving merk ik dat steeds meer meiden 'm dragen omdat ze zich door de coninue aandacht steeds meer moslim voelen en hoe meer je je moslim voelt hoe meer je je er naar gaat gedragen/kleden.

Pagina's : [1] 2 3