Bekijk originele versie : Help..
Ik hoorde gister op de radio iets over uitbesteding bouw(?) en betrokkenheid nederlandse militairen in irak ( amerikanen zowiezo). Iets met smeergeld, in de 10000 euro's..in geval van de nederlandse militairen.
Ik kan nergens een artikel vinden. Maar ik heb het gehoord op radio, ik luisterde met een half oor :D
Weet iemand daar meer van?
Ik heb er nog niets van gehoord, maar ik zal ook effe zoeken.. ;)
Dat was gister bij netwerk. Het gaat om de tolken. Die bepalen welke aannemers hun offerte mogen indienen. Waarvoor ze dus steekpenningen aannemen. De offertes dienen in het Arabisch ingedient te worden.
Het is naar buiten gebracht door een journalist van de Nieuwe Revu, die kopte met "Nederlandse militairen nemen smeergeld aan". Maar het gaat dus om de tolken. Harde bewijzen waren er niet. De journalist heeft alleen met aannemers gesproken die uitgesloten zijn van deelname. Een tolk hebben ze niet te spreken gekregen. Er zijn ca. 60 tolken aanwezig.
Die aannemers geven dus steekpenningen?
Ik hoorde dat Amerikanen zelfs bedragen in de miljoenen aanboden?
Ik kan het op netwerk's site niet terug vinden..
nu.nl
nieuws.nl
telegraaf.nl
enz,enz
Het artikel is overal te vinden
Arnold Karskens was de journalist. Ik kan het ook zo gauw niet vinden.
De tolken vertalen de offertes, de aannemers betalen steekpenningen om erachter te komen wat de concurent in zijn offerte heeft staan. Dat heeft de tolken een dusdanige macht gegeven dat zij nu bepalen wie er op de militaire basis mag komen en wie zijn offerte mag indienen. Het geschatte bedrag was zo'n 300.000 dollar.
arabchrstn
25-03-2004, 12:36
'Bouwfraude' kent geen grenzen...
Sorry het was bij twee vandaag http://www.tweevandaag.nl/index.php?module=PX_Story&func=view&cid=2&sid=28146#
NIEUWS UIT DE OCHTENDEN
"Militairen in Irak nemen steekpenningen aan"
Nederlandse mariniers in Irak nemen steekpenningen aan van lokale bouwbedrijven. Dat zegt de Iraakse bouwondernemer Ayaad Hussein vanochtend in De Ochtenden op Radio 1. Het verhaal van de ondernemer wordt bevestigd door lokale politici en andere bouwondernemers. Nederlandse militairen zouden geld en sieraden aannemen.
In ruil daarvoor trekken ze lokale aannemers voor. Als de Nederlanders een project aanbesteden gaan alle offertes via een lokale told. Die tolk neemt minimaal 5 duizend dollar per opdracht smeergeld aan.
Na een eerste schifting - die ook door de tolk gebeurt - gaan de offertes naar de Nederlandse militairen die de definitieve verdeling maken. Door deze manier van werken wordt fraude in de hand gewerkt aldus ondernemers en politici.
D66 kamerlid Bert Bakker gaat minister Kamp van Defensie om opheldering vragen.
Origineel gepost door Deliana
Sorry het was bij twee vandaag http://www.tweevandaag.nl/index.php?module=PX_Story&func=view&cid=2&sid=28146#
Bedankt :)
AAAbracadaver
25-03-2004, 12:53
In de Nieuwe Revu van deze week staat een artikel van Arnold Karskens over dit onderwerp.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.