Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Zomertijd

sahira
25-03-2004, 10:33

'Brokken door uur vooruit in weekeinde' door Renate Zoutberg AMSTERDAM - Het gras wordt weer groen, de temperatuur loopt op en het is langer licht. Sinds afgelopen weekeinde is het weer lente. En met de tijdverschuiving komende zaterdagnacht naar de zomertijd, breken voor vele mensen heerlijke tijden aan. De meeste landen in Europa en werelddelen die verder weg van de evenaar liggen - zoals Noord- en Zuid-Amerika en Australië - schuiven de wijzers een uur vooruit. Die verschuiving maakt niet alleen het leven leuker, maar het kan ook heilzaam zijn, meent psychofysioloog Gerard Kerkhof, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Slaap/Waak Onderzoek (NSWO) en tevens voorzitter van de wetenschappelijke adviesraad van SOLG in Eindhoven. Volgens hem hebben tal van onderzoeken over de relatie tussen licht en gezondheid namelijk uitgewezen dat licht van wezenlijk belang is voor het goed functioneren van allerlei processen in ons lichaam. "Zoals het slaap-waakritme, lichaamstemperatuur, hormoonspiegels, de cognitieve functies als concentratie en alertheid en onze stemming'', somt Kerkhof op. "Als we langer van licht kunnen genieten, functioneren deze lichaamsprocessen beter en dat is goed voor de gezondheid." Een cruciale rol hierbij speelt onze biologische klok. Deze klok stuurt het zogeheten circadiane of 24-uursritme in de hersenen aan. Als dit goed gebeurt, verlopen al die lichaamsprocessen beter en voelen we ons dus veel beter. Maar wanneer die klok ontregeld raakt, door bijvoorbeeld vliegen door verschillende tijdzones (jetlag, red.) óf het verschuiven van de tijd (time-lag, red.), geldt het omgekeerde: we worden prikkelbaar, minder alert en kunnen zelfs behoorlijk depressief worden. Vanwege al die kwalijke gevolgen van een time-lag is het volgens Kerkhof niet handig om de klok in het weekeinde vooruit te zetten. ,,In het weekend gaan mensen gewoonlijk later naar bed en komen ze er ook weer later uit; het slaap-waakritme verschuift dan naar een later tijdstip. Ook komend weekend is dat het geval. Weinigen zullen in het weekend hun bedtijd vervroegen; de noodzaak ontbreekt immers. Maar je moet juist meedoen met de vervroeging", zo stelt hij. "Dus gewoon opstaan op het tijdstip dat je normaal ook uit bed stapt, anders werk je mee aan de vertraging van de biologische klok en duurt het dus feitelijk langer voordat je weer in je normale ritme bent." Volgens Kerkhof duurt de aanpassing van de biologische klok gemiddeld een aantal dagen. Dat houdt dus in dat op maandag behoorlijk wat mensen met een verstoord slaap-waakritme op het werk rondlopen. Met alle gevolgen van dien, zo weet Kerkhof. Hij onderzocht begin jaren negentig de rol van slaap bij ongevallen. De uitkomst was dat zes procent van de ongevallen aan slaapgebrek kon worden toegeschreven. Oostenrijks onderzoek uit 1999 leverde soortgelijk bewijs: mensen die 's nachts de weg op gaan en daarmee dus hun slaap-waakritme verstoren, lopen zeventien keer hoger risico op een ongeval. Omdat het slaap-waakritme ook na het instellen van de zomertijd verstoord kan raken, neemt de kans op verkeersongevallen na de tijdverschuiving ook toe. ,,Mensen die slaap inleveren, krijgen concentratieproblemen en zijn minder alert. Als je veel op de weg zit of met gevaarlijke machines werkt, loop je een verhoogd risico op ongelukken." SOLG pleit er daarom sinds enkele jaren voor om de klok op een ander tijdstip te verschuiven. Hoewel op de website nog een pleidooi wordt gehouden voor de tijdverschuiving in de nacht van vrijdag op zaterdag, is Kerkhof er inmiddels zelf voorstander van de zomertijd in te laten gaan midden in de werkweek. ,,Je moet meedoen met de vervroeging", stelt hij. ,,Het voordeel is dat je sneller de prikkels van je biologisch ritme synchroniseert met de tijdsignalen. Het beste is gewoon bij het eerste ochtendlicht het bed uit te gaan. Dan past de biologische klok zich het snelst aan." Verschenen in SP!TS op donderdag 25 maart 2004.

Deliana
25-03-2004, 10:40
Jeetje wat een uurtje allemaal wel niet kan veroorzaken.

Deliana
25-03-2004, 10:41
Zomertijd Het idee voor het instellen van de zomertijd om zodoende meer daglicht te gebruiken en daarmee energie te besparen, werd voor het eerst bedacht door Benjamin Franklin in 1784. Hij beschreef het idee in een essay genaamd 'Een Economisch Project' gedurende zijn verblijf als Amerikaans afgevaardigde in Parijs. Alhoewel de zomertijd dus al in 1784 bedacht was, werd het pas in 1916 (tijdens WOI) voor het eerst toegepast in verschillende Europese landen en de Verenigde Staten, omdat men de energie nodig had voor de oorlogsindustrie. De Benelux landen namen pas in 1977 de zomertijd officieel in gebruik. In 1996 standaardiseerde de EU de zomertijd periode voor Europa die loopt van de laatste zondag in maart t/m de laatste zondag in oktober. (bron:Tiscali)

sahira
25-03-2004, 11:07
Nu begrijp ik ook waarom ik de eerste dagen nadat de zomertijd is ingesteld zo moe en lusteloos ben.

Deliana
26-03-2004, 20:34

Zou dit dan die zogenaamde "voorjaarsmoeheid" zijn.

Ole_Guapa
26-03-2004, 20:40
Ik háát vroeg opstaan. De idioot die dit bedacht heeft kan maar beter dood zijn, anders zou ik hem ombrengen! gaap

sahira
26-03-2004, 20:56
Origineel gepost door Deliana Zou dit dan die zogenaamde "voorjaarsmoeheid" zijn. Het lijkt me ook typisch iets vrouwelijks.... ;) mijn vriendinnen en ik klagen er over, maar of het speciaal met de zomertijd te maken heeft weet ik niet. Wel weet ik dat kleine kinderen, babys vooral last hebben van de uur-verschuiving. De slaapritme is ontregeld, dus moeder's ritme ook.. ;)

sahira
26-03-2004, 20:59
Origineel gepost door Ole_Guapa Ik háát vroeg opstaan. De idioot die dit bedacht heeft kan maar beter dood zijn, anders zou ik hem ombrengen! gaap Ooit gedacht om een ander werk te zoeken, of in iedergeval met passende tijden? Ik vind opstaan sowieso moeilijk, ik zeg ook altijd: ...nog 5 minuten.. :D gaap.. Ik wist niet dat jij een killer-typje was, lekker zo'n ochtendhumeur.

sahira
30-03-2004, 22:13
Al twee dagen zomertijd, en al twee dagen spierpijn. Het werd tijd, de tuin moest omgespit worden. Manlief het groffe werk, spitten en zand ophalen van de andere kant, ik het fijne werk, alles uit het zand halen...glasscherven, onkruid..wortels stenen..pffff, af en toe een donkerbruin verschrompelt klein gedrocht...ik kon me bedwingen om niet te gaan gillen..een pad(je)..ach, dacht ik nog.... :D Ik geniet van de zomertijd, 's avonds langer licht, langer in de tuin...je ruikt gewoon het land, iedereen is op het land. Echt een boerendorp! Dus ik doe mee, de tuin in, alles uitwieden, heel secuur. Tot ergernis van manlief, hij doet het allemaal met de algerijnse slag... :giechel: ik niet! Mijn ouders hebben ons leren tuinieren, we hielpen regelmatig mee. De een het grasmaaien, de ander schoffelen en dode takken oprapen. Zakken met onkruid en steentjes. Dat was leuk, want we zagen de bollen uitkomen, de struiken bloeien. (tijdens het lopen en zuchten dacht ik aan mijn ouders en aan vroeger...toen we nog géén zomertijd hadden). Zomertijd betekent 'hooikoorts', elk jaar denk ik: 'volgend jaar ga ik eerder de tabletten innemen...eigenlijk zou ik aan het strand moeten wonen, dan zou ik veel minder last hebben van de allergie dan nu, op het platteland. Met een beetje wind, waait alles mijn neus in... :( dus, zometeen: een tabletje, en morgen weer de tuin in... :)

House
30-03-2004, 23:28
Ben ik dan de enige die nooit last heeft van een uur vooruit of achteruit :D

sahira
31-03-2004, 10:33
Origineel gepost door House Ben ik dan de enige die nooit last heeft van een uur vooruit of achteruit :D Vast niet!