Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Waarschuwing voor patiënten Outkerk!

Pagina's : [1] 2 3

sahira
24-03-2004, 10:02

Hand om hand Het was maar een klein berichtje in de kranten van zaterdag. Maar een met een staart. "Marokkaanse man geeft huisarts een klap." De huisarts in kwestie wilde de vrouw van de 28-jarige man een hand geven, maar kreeg in plaats van de hand van de vrouw een klap van de man. Rechtvaardiging: het geven van een hand aan een vrouw was volgens de man 'krachtens zijn geloof' een ongepaste daad. Tja. Dat deze man zelf vrouwen kennelijk geen hand geeft, is al bedenkelijk genoeg. Maar een ander slaan die dat wél doet? Schan-da-lig. Waarom? Drie kussen op de wang zoals Fransen of Italianen doen bij een begroeting: brrrrr, dat vinden wij Hollanders eng. Te lichamelijk. Maar een handje geven: dat doen we als vanzelfsprekend. Dat gieten we er bij ons kroost al met de paplepel in: handje geven. Er is weinig dat zo respectloos is als iemand geen hand geven. Gewoon: iemand steekt zijn hand naar je uit en je laat deze in de lucht hangen. Probeer dat eens. Of probeer je eens voor te stellen hoe dat voelt, zo'n hangende hand in de lucht. Er zijn oorlogen gevoerd om minder. In Amsterdam zijn ook groeperingen van zwaar-gelovigen die weigeren vrouwen een hand te geven. Omdat de vrouw onrein kan zijn. Ik was er eens bij toen één van die groeperingen langskwam op het stadhuis. Ze weigerden mijn vrouwelijke collega een hand te geven, maar waren niet te beroerd haar om subsidie te vragen. Als zij deze zaak voor de commissie van gelijke behandeling gebracht zou hebben, had zij waarschijnlijk haar gelijk gehaald: vrouwen geen hand geven is discriminatie pur sang. Volgens mij hebben ze de subsidie nog gekregen ook. Mijn vraag is: moeten wij niet die handgeefcultuur verdedigen zoals de 28-jarige man de zijne verdedigt? Ik bedoel, moeten we mensen niet laten voelen, dat er in dit land met vrouwen niet te sollen is en dat een handje geven respect tonen is? Dus: vrouwelijke politicus geen hand geven? Geen subsidie. Arts slaan? Geen medische hulp. Eerwraak? Als straf een jaar op de Opzij-redactie werken (geen lolletje), of: ludiek aan de schandpaal op de Dam. Besnijdenis bij dochtertje? U roept maar. Laat het kabinet eens ophouden met leuteren over normen en waarden. We weten toch allang wat deze zijn? Begin gewoon eens met de meest voor de hand liggende: gelijke behandeling. Stel geen commissie in, maar laat één creatieve persoon zich een dagje buigen over de meest originele straffen bij alle vormen van ongelijke behandeling. Begin speels en educatief, maar ga zonodig va-banque. En anders moeten we misschien maar terug naar die oude tegeltjeswijsheid, die gedeeld wordt door de thorah, de bijbel én de koran: 'Oog om oog, tand om tand'. Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt dat een uitgestoken hand geweigerd werd of een klap opleverde (hoe moet je trouwens zo'n vrouw onderzoeken dan, met de handen in de lucht?), maar wees gewaarschuwd: op donderdag en vrijdag draai ik praktijk als huisarts. Wie niet gelijk behandelt, wordt niet gelijk behandeld. Rob Outkerk Verschenen in SP!TS op woensdag 24 maart 2004. Patienten uit Amsterdam, jullie zijn gewaarschuwd.... :D

doc25
24-03-2004, 13:19
die man begint steeds extremer te worden als ik dit zo lees. Of liever gezegd: zijn ware aard komt naar boven. Maar aan de andere kant, lijkt me het vrij logisch dat hij zo reageert. Hij moet erg gefrustreerd zijn over zijn ontslag, die met veel bombarie gepaard ging. Heel nederland weet dat hij als getrouwde man met kinderen, regelmatig heroinehoertjes bezocht. Dat is geen pretje.

Deliana
24-03-2004, 13:39
Een kleine kern van waarheid zit er natuurlijk wel in. Hoe moet zo'n huisarts weten dat het schudden van de hand van een Marokkaanse vrouw "not done" is.

doc25
24-03-2004, 14:16
dat hele verhaal lijkt mij erg opgeklopt ;) Als je dat verhaal leest. zal me niks verbazen als het ook nog in de telegraaf is verschenen.

sahira
24-03-2004, 14:20

Origineel gepost door Deliana Een kleine kern van waarheid zit er natuurlijk wel in. Hoe moet zo'n huisarts weten dat het schudden van de hand van een Marokkaanse vrouw "not done" is. Die huisarts had beter moeten weten, kende hij de patient niet? Tegenwoordig 'weet' iedereen zoveel over de Islam, dan had hij ook kunnen weten dat er moslima's zijn die vreemde mannen géén hand geven. Een beetje huisarts verdiept zich in de cultuur/achtergrond van zijn patienten, lijkt me sterk dat dit marokaans gezin de enige is in zijn patienten bestand.

d0c25
24-03-2004, 14:23
nogmaals: dat verhaal lijkt me sterk opgeklopt. Het wordt neergezet alsof die huisarts zijn hand opstak en gelijk BOEM ! een klap op zijn smoel. Lijkt me erg onwaarschijnlijk ;) Want als je een hand geeft, dan steek je je hand naar voren. Als die vrouw de mannen geen hand geeft, dan steekt ze haar hand simpelweg niet naar voren. Lijkt me duidelijk.

Tempelier
24-03-2004, 14:23
Opgeklopt? Heb jij meer informatie daarover dan? Of wil je het gewoon niet geloven. Die man laat zien wat voor respect hij heeft voor Nederlandse gewoontes, zoveel respect dat iemand die hem vriendelijk begroet een vuist tegen zijn hoofd aan kan krijgen. Dat soort mensen moet je laten weten dat als ze hier graag willen wonen ze zich aan onze gewoontes moeten aanpassen en niet artsen zich laten aanpassen aan de gewoontes van hem.

Tempelier
24-03-2004, 14:25
Origineel gepost door d0c25 nogmaals: dat verhaal lijkt me sterk opgeklopt. Het wordt neergezet alsof die huisarts zijn hand opstak en gelijk BOEM ! een klap op zijn smoel. Lijkt me erg onwaarschijnlijk ;) Want als je een hand geeft, dan steek je je hand naar voren. Als die vrouw de mannen geen hand geeft, dan steekt ze haar hand simpelweg niet naar voren. Lijkt me duidelijk. Vorige week heeft iemand een betonblok op een treinrails gelegd. Dat leek mij ook erg onwaarschijnlijk maar de trein reed er wel tegenaan.

arabchrstn
24-03-2004, 14:27
Misschien wist die huisarts beter, maar volgde hij gewoon de fatsoensnormen. Als ik huisarts zou zijn ou ik de vrouw ook gewoon een hand geven. Man en vrouw zijn gelijkwaardig, als de vrouw geen hand gegeven mag worden, dan is dat een toonbeeld van achterlijkheid. Ik kan niet oordelen of het islamitisch is. Het kan me ook niet zoveel schelen. Ik weet best wel veel over 'de silam' (indien bestaand), maar om die reden zou ik nooit een knieval doen voor deze vrouwendiscriminatie...! Doc25... Heet zoiets niet 'onder het tapijt vegen', of 'onder de pet houden'...?

Deliana
24-03-2004, 14:27
Een huisarts kan ik nauwelijks een vreemde man noemen. Het verhaal op zich lijkt mij ook sterk overdreven, kan me er in ieder geval niets bij voorstellen. Als er inderdaad geslagen is, dan zal er wel iets anders aan de hand zijn geweest.

Elberfeld
24-03-2004, 14:30
Origineel gepost door doc25 dat hele verhaal lijkt mij erg opgeklopt ;) Als je dat verhaal leest. zal me niks verbazen als het ook nog in de telegraaf is verschenen. Mijn complimenten voor doc25! Het bericht stond inderdaad in de Telegraaf. Ik zal voor iedereen hier het artikel hieronder neerzetten: Telegraaf 20-03-2004 Marokkaan slaat arts om hand geven Van onze correspondent BREDA, zaterdag Een Bredase huisarts die gisteren op een van de huisartsenposten in Breda dienst had, heeft een klap op zijn gezicht gehad van een 28-jarige Marokkaanse man, die met zijn vrouw en ziek kind bij hem op bezoek kwam. Bij binnenkomst in de spreekkamer wilde de arts zich voorstellen aan de Marokkaanse vrouw, maar onmiddellijk daarop sloeg de Marokkaanse echtgenoot de arts met gebalde vuist in het gezicht. Volgens de man past het geven van een hand aan een vrouw niet binnen zijn geloof. Ook tijdens het verhoor hield de man vol dat hij een goede reden had om dit te doen. De huisarts hield er een gezwollen en bloedende lip aan over. Tegen de man is procesverbaal opgemaakt.

Tempelier
24-03-2004, 14:30
Die man verklaarde na afloop aan de politie dat hij in gewoon in zijn recht stond om die arts te slaan. Hij had er totaal geen spijt van. Die arts beledigde zijn vrouw of hem of allebei en ja dan krijg je klappen. Artsen moeten zich aanpassen aan zijn gewoontes blijkbaar.

sahira
24-03-2004, 14:35
Opgeklopt of niet, dat laat ik in het midden. Natuurlijk had die man niet de arts mogen slaan, hij had er beter aan gedaan om de arts vriendelijk te vertellen waarom zijn vrouw geen hand geeft aan een vreemde man. Voor een moslima is elke man die niet haar familie is, een vreemde man. Toch blijf ik erbij, tegenwoordig weet de gemiddelde nederlander (en een arts is boven gemiddeld..;)) dat er moslima's zijn in Nederland die geen hand geven. Dit niet omdat men geen respect heeft, maar volgens de regels van de Islam. BTW: ik geef liever ook geen hand aan mensen die ik niet ken, soms kom ik er niet onder uit, bijv. bij vergaderingen etc.

Elberfeld
24-03-2004, 14:37
en andere moslima's weer wel. lekker duidelijk allemaal...

AAAbracadaver
24-03-2004, 14:38

Ik heb nog het meeste medelijden met het zieke kind in het verhaal, het zullen je ouders maar wezen.... Het is verder het zoveelste symptoom van de ziekte die Islam heet.

Pagina's : [1] 2 3