Soumaya
03-02-2009, 12:39
We gebruiken allemaal weleens een korte periode medicijnen omdat we ziek zijn of ons niet goed voelen. Nadat we weer beter zijn is het ook niet meer nodig om medicijnen te slikken. Toch zijn er veel mensen chronisch ziek, dit betekent dat ze voor een lange tijd pillen moeten slikken. Nawal (Een_Rotterdamse) is daar een voorbeeld van. Zij vertelt wat ze heeft en hoe zij met haar medicatie omgaat. EEN_ROTTERDAMSE: Na de geboorte van mijn zoontje (mijn 2e) kreeg ik veel last van vermoeidheid en lusteloosheid. Ik dacht dat het waarschijnlijk kwam door de bevalling omdat deze nogal heftig was verlopen en liet het daarbij. Alleen hielden de klachten best lang aan en werd ik moeër en moeër. Het was inmiddels al 8 maanden na de bevalling en nog steeds dezelfde klachten. Ik besloot naar mijn huisarts te gaan en daar mijn klachten uit te leggen. Ik moest van mijn huisarts bloed laten prikken om te achterhalen waar de vermoeidheid vandaan kwam. Het bleek van mijn schildklier vandaan te komen. Deze werkte te langzaam en gaf dus heel weinig hormonen af waardoor ik me zo moe voelde. Mijn dokter zij dat het vast kwam door de bevalling. De schildklier kan na een bevalling van slag raken en het kon dus na een tijdje weer over gaan maar dat kon ze niet beloven. Ik kreeg dus medicijnen en ging weer naar huis met in mijn achterhoofd dat het toch door de bevalling kwam. Er gingen maanden voorbij en het leek weer goed te gaan. Ik liet mijn medicijnen links liggen en ging vrolijk door. Ik merkte eerlijk gezegd niet zo heel veel. Ik denk na een maand of twee dat ik een keer naar boven wilde lopen en halverwege de trap al begon te hijgen doordat ik zo werd van het trappen lopen. Ik kon gewoon niet meer en was echt kapot. Dit bleef een paar dagen en ik besloot weer naar mijn huisarts te gaan. Ik moest weer bloedprikken en uit de uitslag bleek dat de schildklier bijna niet meer werkte. Ik moest weer aan de medicijnen en dit keer voorgoed. Elke ochtend een halfuur voor het ontbijt 1 pilletje innemen en dit voor de rest van mijn leven. Ik ben hier best van geschrokken omdat je je bedenkt dat gewoon elke dag dat je leeft dat pilletje in moet nemen. Ik heb het er best moeilijk mee gehad maar ik heb er nu vrede mee. Alhamdullilah is het niets ernstigs en als ik mijn medicijnen blijf slikken gaat het gewoon goed. Ik slik de medicijnen nu al een jaartje of 4/5 en het is best lastig soms als je gaat logeren of een weekendje weg gaat. Ondanks dat je je pilletje dagelijks slikt vergeet je het potje gewoon mee te nemen. Ik heb als voorzorg altijd een potje pilletjes in mijn handtas, en heb er ook een staan op mijn werk voor het geval ik ze vergeet in te nemen. Voor de mensen die niet weten wat een schildklier is en waar het zit; De schildklier of thyroïd is een orgaantje ter hoogte van het strottenhoofd, dat hormonen aanmaakt. Het is een vitaal orgaan: zonder de hormonen die de schildklier maakt, kunnen we niet leven. De schildklierhormonen zorgen voor een verhoging van het celmetabolisme (de stofwisseling). Indien er te weinig thyroxine wordt geproduceerd zal het celmetabolisme in de lichaamsweefsels vertragen. Hierdoor kun je moe worden, depressies krijgen, concentratie stoornissen, geheugenverlies, gewichtstoename, vruchtbaarheidsstoornissen, verlies van eetlust, bleke huidskleur, droge huid, haar uitval, spierstijfheid, gewrichtspijn etc…. Dit zijn maar kleine effecten van alle verschijnselen. Verder heb je ook nog een snel werkende schildklier en die veroorzaakt weer hele andere problemen. Maar bij mij is dat niet het geval. Ondanks alles ben ik zeer gelukkig en zeg ik alhamdullilah. Ik heb met deze schildklier afwijking nog een gezond 3e kindje op de wereld kunnen zetten.